Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

svejk


Vetesi75

603-as? Az 1 tized alatti hézaghoz való.

Laci_01

Sziasztok!

Mini darálót (shredder) szeretnék építeni és a fogaskerekek méretezésében kérnék segítséget. D=24 tengelyhez milyen retesz dukál, milyen adatokat adjak meg szélesség (k) és mélység (t) gyanánt?

    

TBS-TEAM

József

Laci_01

Ahh, ezek a táblázatok több kérdést is megválaszoltak. :)

Köszi!

konvoid

Szia!

A fogaskerék moduljának szabványosat válassz a 4.95 helyett.
pl. kerek 5-öst.

Vetesi75

8-ast, de tartpk tőle, hogy az ebben az alkalmazásban kevés lesz (mármint a reteszkötés)... Modult, a gyárthatóság szempontjából max. hármast ajánlanék (kicsinek találom a huszas fogszámot - utána kellene számolni, hogy a kapcsolási számmal hogyan adódik a max. átvihető nyomaték, de ebbe már bele illik kalkulálni a gyártási pontatlanságot - szerintem kicsi az esélye, hogy 5-ös modul egyedibe lefejtett legyen.)

Laci_01

A két tengely közti távolság 100 mm. 4.95-s modullal marad 2 mm-es "ráhagyás" a gyártási pontatlanság miatt. Lézergép fogja vágni, 15-ös anyagból, egy tengelyen két fogaskerék lesz összecsavarozva. Kb. teljesen mindegy, milyen alakot kérek, olyat vágnak.

Laci_01

A darálóval kerti növényi hulladékot akarok darálni, mert azok a szerkezetek amelyek készen kaphatóak, finoman szólva felbosszantottak. Semmi extrém dolog, vékonyabb faágak (vastagabbhoz van szalagfűrész), rózsa, elszáradt virágok stb.

A fogaskerék 30 mm széles lesz, elégnek kell lennie. Éppen a gyártási (lézervágási) pontatlanság miatt ilyen ritkák a fogak, ha elkészítik a többi részt (szintén lézervágás), már nem tudok variálni a tengelyek közti távolságon.

afjybsise

Azért lézernél nem 2mm a pontatlanság.

mex

Kell az a 2mm. Kicsi gyerekként a kukoricadaráló fogaskerekeinél ellenőriztem a foghézagot, három körmöm bánta, de ha jobb lett volna az illesztés az ujjperceimnek is annyi...[#nyes]

PSoft

Lehet hogy...lézerkarddal vágják. [#vigyor2]

Laci_01

Nincs jelentősége, biztosra megyek. :D

ANTAL GÁBOR

A munkahelyemen kb 15 éve építettünk ilyen shreddert. Én terveztem és én irányítottam a kivitelezést   Az elv hasonló volt de mégis másképp csináltuk . A szinkronizáló fogaskerekek lézervágással készültek  de vékonyabb anyagból  ( LV8 as ) és azokból volt több összefogva . ( az általánosan elterjedt 3 kW os CO2 lézerek tudják ugyan a 15 ös lemezt , de sokkal szebben dolgoznak ha vékonyabb az alapanyag )
Én sem használnék 2 mm es foghézagot

A tengelykötésről . Mi mind a darabolótárcsáknál mind a fkerekenél sokszögkötést alkalmaztunk  ( a lézer az agyban azt is szépen kivágta , a tengelyt pedig a rendelkezésre álló Gellért féle sokszögesztergán hozzá csináltuk )

 Érdemes lenne kiszámolni a max rendelkezésre álló nyomatékot és a tengely átmérőjét és az alkalmazott ( retesz) kötést ellenőrizni    (  Ha villanymotoros a hajtás  akkor a billenőnyomatékig visszaterhelt motornyomaték  osztva a shredder szögsebességével adja a max nyomatékot . Azután a tengely anyagának taujából ki kell számítani a szükséges keresztmetszeti tényezőt , majd annak ismeretében a tengely átmérőjét .  Az átmérőt kissé felnövelve ( mert a retesz gyengít ) ki kell számítani a szükséges retesz hosszot )  Ez a módszer sajnos nem veszi figyelembe a hajtóműegységben tárolt energiákat de az alkalmazandó minimális átmérőről tájékoztat

 Én a 25 ös tengelyt saccra gyengének minősítem


Annyit tennék még hozzá :hogy a munkahelyemen hidrohajtást alkalmaztunk mert annak a védelme nagyságrendekkel jobb mint a villanymotorosé   ( korábban felkértek egy szakvélemény elkészítésére mert  egy Tiszavasváriban beépített  olasz kannadaráló 3 szor ment tönkre mielőtt átálltak volna ( a javaslatom szerinti ) hidrohajtásra .  ( a 90 es tengely csavarodott el  pont a kétfokozatú bolygómű fogaskerekeiben a forgás során betárolt energiától )

ANTAL GÁBOR

" visszaterhelt motornyomaték" helyett visszaterhelt motor teljesítmény értendő. Vagy más megfogalmazásban a visszaterhelt motornyomaték és a lassító áttétel szorzata adja a tengely nyomatékát