Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

fektiforg

Két kar van a lakatszekrény jobboldalán az egyik a főorsó irányát a másik a vezérorsó irányát változtatja (jobb, üres, bal) jellemzője még, hogy a főorsóra csak egy szöghelyzetbe  kapcsolódik a jobb és a bal menetirány , mint egy - egykörmű tengelykapcsoló, ami forgásközben kapcsolható.
Na ezen a  vezérorsó irányváltókar tengelyén van az általam készíttet kikapcsoló ütköző.

KoLa

Ahhá! akkor értem, és hogy nem téveszti el a menetet üres állás után?

fektiforg

Így van ! Az előtolás és  menetirányváltó mindig szinkronban
kapcsolódik,a főorsó közben mindig előre forog, nem kell kontrázni ( irányt váltani), menetvágás közben.
A gép egyébként SV 18 RA , a múltkor elírtam...

jani300

Erről már többször hallottam ,régebben is .
De akkor már csak egy kérdés maradt .
Konkrétan a hajtásláncban hol helyezkedik el az az egy helyzetben kapcsolódó tengelykapcsoló ?

fektiforg

Ha jól értem a kérdésed, akkor idézem magamat: "jellemzője még, hogy a főorsóra csak egy szöghelyzetbe  kapcsolódik a jobb és a bal menetirány" - nem kellet még javítani de valahol a főorsó és irányváltó között, vagy egy kompakt egység.

empé13

A főorsó alatt, a cserekerék "kihajtó" tengelyén van.

    

jani300

Köszönöm ,így gondoltam valahogy , nincs így benne a cserekerék áttétel.
De még mindig nem egészen tiszta ,számomra a dolog ,de most nem érek rá tovább :)

KoLa

Van még egy lakatanya bekapcsoló is? és ezt nem háborgatod a menetvágás alatt, egyszer bekapcsolod és kész, menetvágásban vagyunk, aztán a többit a vezérorsó irányváltókarral végzed amit üres állásba fordít a szögben rávezetett rugós elem, rugós! de nem értem miért? mert ha az ék alakú ráfutós kapcsoló az egyik irányba forgatva teszi üresbe akkor a másik irány nem továbbforgatva van?

fy9k4amuy

Az a lényege, hogy csak egy helyzetben tud összekapcsolódni.

Vagy kicsit máshogy, egyszerűen mondva olyan, mintha pontosan egy, vagy több, de pontos többszörös menetemelkedésnyivel lemaradva kapcsolna vissza.

Tulajdonképpen úgy is fel lehetne fogni, mintha feljelölnéd a vezérorsó helyzetét filctollal valahova az öntvényre, kioldod a lakatanyát, aztán odébbállsz a szánnal, majd visszakapcsolod a lakatanyát úgy, hogy a jelölésről ne mozduljon ez az orsó. Úgy hiszem, így ugyanoda kel visszaállnia a késnek, csak "lemaradva" az emelkedés valahányszorosával.

fy9k4amuy

Én is bámulatosnak gondolom ezt a funkciót, nem is értem, miért nem tudta szinte minden eszterga.

Tényleg, tudtok bármilyenről, amiben a TOS-hoz hasonlóan benne volt ez a funkció?

jani300

Szerintem még a tos sem alkalmazta másik gépben .
Értem a működés mechanikáját , egyébként .
De az elvet azért nehezen emésztem ,főleg ha metrikus .coll váltás van a menet és a vezérorsó közt .
Nem kell tovább magyarázni ,majd egyszer elrágódok rajta , ha ráérek :)
És köszönöm az infókat !

ywathzay

Ezzel a bizonyos kapcsolóval, az egész nortonszekrény hajtását reteszeled/ oldod. Jobb- üres- bal állás (lent- középen- fent), gyakorlatilag úgy történik, hogy üres állásban nem csak menetet nem vág, hanem előtolás sincs. Semerre. A lényeg: a főorsóról levett hajtás (egyszerű körmöskapcsolóval "ugrik" össze, hajt vagy nem hajt opció van, tévesztés kizárt) mindig egy irányú, ezt ezzel a bizonyos karral a norton-ban tudod oda- vissza irányba kapcsolni, mellé karos áttétellel emelőkar jelleggel van megoldva, hogy a főorsó házba is bejusson a kar elmozdításának az eredménye. Azért talál vissza a menetárokba, mert ha megszűnik a (körmös)hajtás a főorsóról gyakorlatilag nem forog semmi, (sem a vonó) a vezérorsó sem. Irányt váltva (és egyidejűleg körmöskapcsolót bekapcsolva) elindul a szánszerkezet, mert ismét forog a vezérorsó a beállított emelkedésnek megfelelően. Semmi ördöngősség, viszont világbajnok technika, ultra gyors menetvágást tesz lehetővé.
Remélem érthető, lehet késő van, nem tudom jobban összefoglalni.
 Ami nagy kár, hogy a későbbi, nagyobb TOS gépeken ilyen már nincs.

empé13

Sziasztok!
Itt van két kép ( a "csipméker" oldalról) a kapcsolóról.
Az előtolás "előre", és "vissza" körmös kapcsolója teljesen azonos pozícióban kapcsolhatja a két irányt -a képen látszik.

A lényeg konyhanyelven:
 
Fontos!  "előre" is, meg "vissza" is "bontatlan" lakatanyával, megy a gép.
Ha az előtolást a főorsó bármely pozíciójában kikapcsoljuk, az álló vezérorsótól a szán egy helyben marad.
Ha visszakapcsoljuk az előtolást, azt csak a főorsó ugyanabban a helyzetében tudjuk, mint ahogy kikapcsoltuk.

A lakatanya bekapcsolva marad, amíg kész nincs munkadarab!
(És a főorsó meg foroghat!)
Előtolás kar (jobbmenetnél fölfelé) "előre" bekapcsolásával   "faragjuk" a menetet.
A menetkifutásnál kikapcsoljuk -középső helyzetbe állítjuk az előtolás karját. Na ez az, amit "fektiforg" fórumtárs ügyesen megoldott, hogy nála ez a ráfutástól automatikusan megtörténik.
Ha kiemeltük a kést, az előtolás kart a másik -alsó -   "visszafelé" állásba kattintva visszamegy a kés, ameddig csak akarjuk.
Újabb fogásvétel, és lehet ismét kapcsolni az előtolást.
Üdv: P.

    

empé13

Na miközben lassan írtam, Kopirnyák fórumtárs is leírta a lényeget!

ywathzay

Na, lassan már mindent tudtok róla, vannak már képek is. :) Valószínűleg azért tették bele, mert gyárilag 6.5Kw motor hajtja, kuplung nélkül. Így egy véletlen irányváltáskor is úgy csapja le a biztosítékot, mint a taknyot. Így gyakorlatilag nem kell semmihez reverzálni a főorsót. Viszont amúgy annyira jó dolog ez, hogy érdemes lett volna egyéb gépekbe is átültetni, akár kuplung mellett is.