Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

kijy8hc3f

Tisztelt Fórum.

Kedves dtb és jani 300

Köszönöm a segitséget.


Jenő

Szalai György

Köszönöm a hozzászólásokat.
Úgy látom, a háztájimban semmi előnyét nem látnám a mechanikus irányváltó szerkezetnek.
Megnyugodtam.

Vetesi75

Lopott kép (Csuhás hozzászólásából az indexről) de próbáld légy szíves értelmezni. Az óra fogszáma szorozva a vezérorsó emelkedésével (itt valószínű 6mm) osztva a menetemelkedéssel egész számot kell, hogy adjon. Ha ez teljesül, ugyan abban az óraállásban, ahol bontva volt a kapcsolat a lakatanyával (célszerűen 1-nél), azt visszakapcsolva biztosan jó lesz a pozíció.

  

jani300

A pitch mit jelent a táblázatban ? Menetemelkedés milliméterben ?
Elvileg a coll-milliméter váltás benne van már a cserekerék áttételben .
Nem tudom az óra tengely távolsága a vezérorsótól  fix e .
Valószínűleg csak az óra kerekének fogszámán múlna a helyes visszaállás helye . (akkora kerék ami csak egy pontot ad meg :)  )
De ez csak egy nagyjábóli átgondolás , fene tudja jól értem .e .
Elsőre úgy láttam midkettőtök hozzászólása igaz :)
De evvel a mentóra dologgal csak itt a fórumon találkoztam , még a suliban sem említették soha .

Vetesi75

Én sem használtam még soha. De ha egy álló gépen nem működik helyesen, hogyan működhet egy forgón? Speciális eset: álló géppel egy teljes órakört megyünk a hosszánnal oldalra, ott feltétlen a menetemelkedés egész számú többszörösének megfelelő távolságnak kell adódnia.

9pk59nuy

Mindenkinek írom, akit érdekel a menetóra.

A menetóra arra való, hogy az esztergán beállított menetvágást gördülékennyé tegye. Nem működik,
nem számol ki semmit, kizárólag azt mutatja meg, hogy a lakatanyát mikor zárjuk, hogy ugyanabba a
pozícióba kerüljön és folytathassuk a munkánkat a következő fogással.

Felhívom a figyelmet, hogy a menetórára nem szükséges "skála", csak egy jelölés egy tetszőlegesen
megválasztott pozicióban. A több jelölés csak komfortosabbá teszi a "műszer" használatát, hogy ne kelljen
annyit várni amíg jelöléshez érkezik a mutató. A különböző átmérőjű fogaskerekek is azt a célt szolgálják,
hogy lerövidítsék a ráállás idejét.

jani300

Hát akkor .....
Valószínűleg csak az óra kerekének fogszámán múlna a helyes visszaállás helye . (akkora kerék ami csak egy pontot ad meg   )

Ez mégsem volt akkora butaság ? Persze szigorúan csak elvben .
Szinte egészen biztos hogy sosem fogok menetórát használni .

vadember

Tavaly készítettem az esztergámhoz menetórát. Csak miután elkezdtem használni akkor jöttem rá, hogy ilyen jó döntést már régen hoztam.
Ötszázas fordulattal tudok 1,5-ös menetet vágni. Előtte még a fele is sok lett volna. Az én gépem nem tud kontrázni, mert irányváltáskor csúszik a kuplung. Ha meg nem csúszna akkor meg a sírógörcs kapna el amikor meghallanám a fogaskerekek csattanását. A reteszek állapotának is roppant hasznos lehet.
 Tudom, hogy a magyar szakiknál ez volt a bevett szokás, de én kétlem ,hogy tőlünk nyugatabbra is ez lett volna a módi.
 6 mm-es a gépem vezérorsójának az emelkedése. 20 és 21-es fogaskerék lefedi az összes metrikus menetet 0,25-től 9-es menetemelkedésig.

fisrcxuk3

Egy pozitiv  hozzászólás !
Van esztergám , van menetórám , de a kettő még nem találkozott , még mindig a csattogós módon vágom a menetet (így tanultam )
.Eljött az ideje ,hogy felfúrjam a helyére a menetórát ?

sarktibsi

Én is elgondolkodom rajta.[#taps]

B.Zoltán

Csatlakozom a menetóra táborhoz.

Akinek Asist kinézetű ceruzahegyezője van, az tudja hogy mekkora a lendülete, hogy tiszta kín irányváltásos módszerrel menetet vágni, és kontrázni nem lehet.
Menetórával egy élvezet, nem kell kapcsolgatni a motort, helyette a lakatanya kopik, de valamit valamiért.

Fogaskereket meg nyomtatni egyszerű, és az egész menetórát is. Három mágnes oda rögzítette ahová kellett.
A CNC Arduinós dolog ettől is jobb lett, úgyhogy nyugdíjba ment a menetóra.

menetóra

vadember

Haszáld csak majd megtapasztalod hogy "tisztább, szárazabb érzés" !
 Tíz évig halogattam mire nekikezdtem a legyártásának. Nagy hiba volt. TOS S28 gépem van. Meg van rajta az óra helye. Nekem négy fogaskerekez kellett gyártanom, mert a tegely és az orsó távolsága megkívánta. Kellett még két tengely, csapágyház, POM siklócsapgyak. Egy bő fél szombatom ráment, de megérte.
 Itt van egy számolótábla, ha valaki ingerenciát érez a gyártáshoz. Thread dial calculator

afjybsise

Ha már ilyen "nyugati" hozzáallás övezi a menetóra használatát :)
Érdekelne, mit gondoltok a 30fokban (vagy 30 foknál nem nagyobb értékben) elállított késszánnal kapcsolatban? Annak, ha jól értettem az -is- lehet a haszna, hogy a keresztszánnal mindig a kezdő fogásvételhez áll be és a késszánon vesz újabb fogást. Talán más előnye is lehet ennek,  már régebben nézegettem videókat, olvasgattam róla...

ANTAL GÁBOR

Gondolkodom ezen a menetóra dolgon . Mi is valójában a menetóra ? Egy primitív csigahajtás. A módosítás = a fogak száma . A számlap tájékoztatja az embert az aktuális pozícióról .  Mi lenne ha a vezérorsóra felkerülne  egy kis felbontású encoder  ( a nyereg felöli oldalon egy egyszerű tengely hosszabbítással ) Az encoder jeleit egy számláló számlálná és ciklikusan nullázná . Dolgozó belakatol számlálót nullázza , megy a menetvágás , a menet végén kilakatol , visszateker majd a számláló állapotát figyelve újra belakatol

 Biztosan kell még csiszolni a gondolaton de szerintem le lehet utánozni az analóg  menetóra összes jó  tulajdonságát

dezsoe

Az enkóder nem fogja észlelni a szán mozgását, szemben a menetórával, ami pont ezért van a szánon.