Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

fy9k4amuy

Bár nem ismerem a könyvet, én nem igazán a táblázatokra gondolok, azokat érintőlegesen nekem is tanították, hanem inkább arra, hogy mik azok az anyagok, melyeknek ez a fajta otthoni hőkezelése táblázat "nélkül", laza paraméterekkel is tűrhető eredményt ad.

ANTAL GÁBOR

Ok Elöször tisztázni kellene hogy mi van otthon .. Tehát ha van egy precíz hőfokszabályozott kemence ,  Van egy vastag pénztárca ( mert áram is kell) akkor neki lehet fogni .  Én az otthoni hőkezelést úgy képzelem el hogy a dissous puskát begyújtja valaki és szemre ( ész nélkül ) felmelegít egy "vasat" azután leedzi .  Persze kellene utána egy megeresztés  amit szintén szemre ( szalmasárga  stb futtatási színek ) megcsinál a koma .

Azután  rosszt sem ért az egész , mert puha maradt vagy rideg lett  a darab és eltörhet

 Van még a gálézás ( ( nem gádzsózás , mert azt mások csinálják ) az is hab a tortán .  A hőkezelés az egy komoly szakma ,  én megadom a tiszteletet

Csak komoly hőfok szabályzott kemencével érdemes nekifogni  Az iparban sok darabot hevítenek egyszerre ezért fajlagosan olcsóbb az eljárás . A mai villany árakkal vétek egy darab hőkezelésével foglalkozni

hostya


jani300

" Én az otthoni hőkezelést úgy képzelem el hogy a dissous puskát begyújtja valaki és szemre ( ész nélkül ) felmelegít egy "vasat" azután leedzi .  Persze kellene utána egy megeresztés  amit szintén szemre ( szalmasárga  stb futtatási színek ) megcsinál a koma ."

Hát én igy szoktam , de ésszel azért :)
Betonvasat vízben . Saját melegével picit visszaeresztve .
Vágó , pontozó ,még beütőszerszám is néha .
Nem volt baj velük .
Azért betonvas ,mert az tudom hogyan kell .
De akkor miért tanultuk a melegítési színeket ?
kB 3000 évig nem volt digitális kemence ,mégis kovácsoltak jópár kardot .
De igazad van ,nem vitatom , kéregedzeni ,betétedzeni ,persze hogy meg sem próbálom .

szabo janko

Az is benne van a táblázatba. Ugymint nemesithető (eddzhető) és betétben eddzhető mert nem megfelelő a szén tartalma.

ANTAL GÁBOR

Egyáltalán tudható hogy a betonvasnak mekkora a széntartalma ?

nem hinném hogy eléri a 0.4% ot mert hegeszteni is kell tudni  ( legalábbis a panelok betonvasait hegesztették annó )

jani300

Igazából nem tudom .
De a pereiódikus betonvas edzhető .


hostya

A régi 40..50 éve, Mo-n gyártott betonvasak (betonacélok) biztos hogy edzhetőek voltak.
Nekem van olyan hidegvágóm + falvésőm ami betonvasból készült, és a mai napig jók..

A manapság készült b.vasakról nem tudom hogy edzhetők-e.?
A 70..80-as években készült panelházakban nem a hegesztés tartja össze a paneleket, hanem a panelek kialakítása olyan volt, azok fogták egymást még a sarkokon is..
Azért hegesztették hogy megálljon a helyén miután elengedte a toronydaru..

Persze lehet hogy nem csak azért hegesztették, de nekem ezt mondta anno egy építésvezető.. (-nem tudom az igazságot-)

jani300

https://www.studocu.com/hu/document/miskolci-egyetem/mechanikai-technologiak/acelok-edzhetosege-es-atedzhetosege-folia/3169945

0,15 re emlékszem ami alatt nem edzhető .
Az a 0,2 valamennyi határesetnek tűnik , van a linkben egy táblázat ami szerint talán nem lesz annyira kemény .
Akkor talán ezért nem kényes a visszaeresztésre .
Igazából a hegesztett betonvas törik .
Talán a beton miatt nincs hajlító igénybevétel ,azért hegeszthető .
De többszöri hajlítástól is törik , hegesztés nélkül is .

RJancsi

Akkor mondom én: a panelházakat bizony a hegesztés tartja össze. Épp az a baj velük, hogy az eredeti technológia szerint hegesztés után gondosan ki kellett volna injektálni a panelek közötti hézagot, hogy a betonacélok beágyazódjanak és úgy működjenek mint egy belső vasalt gerenda. Ehhez képest a rohammunkában csak levakolták a panelek közötti hézagot, mögöttük meg szabadon maradtak a betonacélok. A résekben vidáman közlekedtek a csótányok, beköltöztek a denevérek és nem mellesleg korrodálódtak a betonacélok. Egy időben ezért ment a "tudományos" pánikkeltés, hogy Békásmegyer össze fog dőlni. Aztán rájöttek, hogy a korrózió nem is olyan nagy mértékű, illetve a hőszigetelő program keretében utólag mégiscsak kiinjektálták a réseket.

Az alapkérdésre visszatérve: a mai betonacélok legnagyobb része hegeszthető és hajlítható is.

hostya

Éreztem én hogy Te mondod meg a tutit... [#wink]

RJancsi

[#wave]
Csak érdekességként, gondolom mindenki látott már födém vas-szerelést. Jó pár melós húzza-vonja a betonacélokat, méricskéli, hogy melyiknek hol a helye és kötöződróttal rögzíti.
Ehhez képest már itthon is (Dabason) van egy cég, ahol új módszerrel készül a vasalás. Számítógépen megtervezik a vaskiosztást (födémáttörésekkel, lépcsőházi nyílásokkal stb.). Ezután egy széles ponthegesztő gép vékony acél szalagokra ponthegesztéssel rögzíti a megfelelő méretre vágott acélokat. Gyártás közben az egész egyirányú vasalást feltekerik mint egy szőnyeget. Az építkezésen daruval ráemelik a födémzsalu szélére a tekercset és kigurítják a komplett vasalást. A keresztirányúkat ugyanígy. Födémenként pár óra alatt megvan az egész a korábbi több napos szálankénti szerelés helyett. Bamtec

ywathzay

Valószínűleg gyárilag a végítéletre készülve, ne legyen olyan, hogy a terepen nincs fék.

jani300

A szándék dícséretes !
De ezen pont nincsen semmi fék !
Ami hibát találtam az egy hátsó fékhenger folyhatott ,ránézésre (olajos kívülről) .
Eddig egyetlen fél első tárcsafék fog aminek a fémcsöve közvetlenül megy a gumi fékcsőre ,elosztó nélkül .
A két hármas elosztó betápját kiblindelve a főfékhengeren .
Az elosztók magasan vannak nem megy ki belőle a levegő .
Most az egyértelmű hogy ki kell nyitni ,de az majd holnap .
A hátsóhíd féke is be van kötve valamelyik elsőhöz ,na annak nem is kell így fognia ,ott blind marad míg az elsők nem lesznek okésak.
A kiszakadt hidat stoppoltam ma vissza , az korrekt lett .
Holnapi napot még rászánom ,de ha nem kivágom Egy kézifék kötél cserével akár még kézifék is lehet . Ha le jön a fékdob , és megkapja a munkahengert is akkor .
N hát azért rakhatta volna úgy a főfékhengertől a csöveket ,hogy kimenjen belőle a levegő .
Most semmi lenne kinyitni azt a nyomorult hollandert , ha megindulna :(
Nem az a bajom hogy van pici munka vele hanem megvett egy ócska talicskát ,amin minden fos .
De láttam már karón varjút , akkor intézi másképpen a vizsgát . Az lényeges hogy a karosszéria ránézésre azért jó legyen ,mert azt muszáj észrevenni .
Olyat is láttam hogy a kész vizsgás teherautónak a vizsgasorról leállva durrant el a fékcsöve !
Az tényleg oké volt még a fékpadon !
Mert biztos agyon nyomkodták azt a pedált :)
De a rozsdát nem lehet kidumálni sem .
Na ennyi ,ma tudtam dolgozni egy műszakot , max a fékkel boldogít mást ,ha esetleg nem bírnék vele . Na de hát az meg kizárt , max megunom ,vagy megfagyok :)