Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

TBS-TEAM

A lényeg úszó dugattyús kell a finom szabályzás érdekében.

  
József

ANTAL GÁBOR

Egy kis fejtágítás : A ( térfogatkiszorítás elvén működő ) szivattyú által szállított olaj mennyisége egyenesen arányos a fordulatszámmal és  azzal a mennyiséggel amit "belevasalt " a gyártó a szivattyúba ( egy körülfordulás által szállított mennyiség = q)
  Ezen az alapon a szivattyú egy áramgenerátorral helyettesíthető ha villamos analógiát alkalmazunk . Az idealizált  hidraulikus karakterisztika a nyomás -térfogatáram síkon egy függőleges egyenes ami  az ordinátával párhuzamosan elvileg a végtelenbe fut . ( a szivattyú térfogatkiszorítású és az olaj összenyomhatatlan )

 Amikor a szivattyú nyomócsonkjára ráépítjük a nyomáshatároló szelepet akkor egy  vizszintes szakasszal lehatároljuk a karakterisztikát  (Én mindig nyomáshatároló szelepet írok ,  többek nyomásszabályozó szelepet biztonsági szelepet , túlfolyó szelepet használnak de ezek mind a málnásba viszik az olvasót )
 A terhelés hatására a munkapont ezen a két karakterisztikán ( vizszinte és függőleges ) tud kialakulni . Vegyünk egy hidraulikus ( prés)   hengert amivel üresjárásban megközelítünk egy munkadarabot . A szivattyú nyomócsonkján a kötelezően kiáramlik a fordulatszám és a q által meghatározott olaj mennyisége . A henger a dugattyúfelület és a kiáramló mennyiség által meghatározott sebességgel mozog .  A szivattyú nyomócsonkján nulla a nyomás  ( valójában a hozzávezetés ellenállásából és a dugattyú surlódásából származóan egy kis nyomás azért kialakul )

Legyen a példában szereplő henger egy emelőhenger  ami a gravitációs erőtérben egy súlyt emel . A sebesség ugyanakkora mint az előző esetben , a kialakuló nyomás a súly által determinált .

Ha  a hengerrel préselünk akkor a mindenkori préserő fogja meghatározni a kialakuló nyomást .  A sebesség  változatlan

Mi van ha vége van a présútnak ? ( felkoppan a henger )  No ilyenkor belép a rendszerbe a nyomáshatároló szelep és az összes olaj azon fog a tartály felé távozni , a henger sebessége nulla ( hisz felkoppant ) . A kialakuló nyomás a nyomáshatároló szelep által beállított érték . A munkapont az ordinátán alakul ki . Az összes bevezetett teljesítmény  hővé alakul ( a nyomáshatároló szelep intenzíven melegszik amit azonnal kézzel is érzékelhetünk .


 Egy présüzemél elégedetlen hogy ne lehessen szabályozni a sebességet . Ezt egy soros fojtással lehet a legegyszerűbben létrehozni  Ilyenkor a fojtás egy másodfokú parabola a p-Q síkon, amit összegezni kell a munkahenger terhelő erő által létesülő karakterisztikával . Ha csökkenteni akarjuk a sebességet akkor a munkapontnak mindenképpen a nyomáshatároló által létrehozott vízszintes szakaszon kell hogy kialakuljon . Ilyenkor a hengerbe egy csökkentett mennyiségű olaj fog áramolni , vagyis elértük amit szerettünk volna mert lelassult a hengerünk ) és a többi olaj a nyomáshatároló szelepen fog távozni . A nyomás egyértelműen a nyomáshatároló által meghatározott , a szabályzás veszteséges mert ami a nyomáshatárolón távozó nagynyomású olaj nem végez munkát

 A  fentiekből az is következik hogy egy konstans fojtás beállításával a henger terhelése is befolyásolja annak sebességét ( nő a terhelés , csökken a henger sebessége )
Ezt kiküszöbölendő találták fel a mennyiségállandósító szelepeket amelyek fojtása automatikusan változik és így a sebesség a munkaszerven a terheléstől függetlenül konstans .  Az egyszerűbbek a fent levezetett fojtásos szabályzáshoz hasonlóan sorosan vannak a körbe beépítve és a szabályzás pont annyira veszteséges mint a közönséges fojtásos szabályzás . Ezek a két utas mennyiségszabályozók . . Ha csökkenteni akarjuk a veszteségeket akkor 3 utas mennyiségállandósítókat kell alkalmazni  

Végszó : az első bekezdésben leírtak szerint a legfrappánsabb megoldás vagy a fordulatszám vagy a q csökkentése .A fordulatszámot ha villanymotoros a meghajtás akkor egy frekiváltóval  kényelmesen csökkenthetjük . A q változtatására találták fel a ferdetárcsás axiáldugattyús szivattyúkat , a változtatható excentricitású radiáldugattyús és lapátos szivattyúkat

ywathzay

Tudom hogy ez kell(ene) rá, de ez a hidraulika tápegység egy kompakt, gyári (tartályban a motor,ezért is gondolom, hogy hamarabb melegszik a rendszer), a tengelyvégén a radiáldugattyús szivattyú, tartályon a kilépő ágra közvetlen ráépítve a nyomásszabályozó, elosztó egység, és ezen van a mágnesszelepes működtetés. Erre akartam/ akarok egy kis szabályozhatóságot, mert mint említettem van hogy az alapban a szelepen átáramló mennyiség sok, ugye így csak két végállás van, teljesen nyitott/ teljesen zárt. Sajnálom szétrobbantani a vezérlőegységet, ezért gondoltam, ha tudok elektromosan beavatkozni akkor jelenleg az a legegyszerűbb. Tulajdonképpen a mágnesszelep tengelyét mechanikusan betolva ugyanúgy tudok szabályozni, de ahhoz kell egy vezérlőkart ráépíteni, amire most nem nagyon van időm, de az lesz a hosszútávú megoldás.

ANTAL GÁBOR

a 44277 ben már leírtam de ide kívánkozik :
" Az köztudott hogy a mobil technikában használatos kézi útváltókkal kényelmesen ( és veszteségesen !! ) lehet sebesség szabályzást csinálni . A tolattyú helyzetével valójában a ház és a tolattyú éle közötti rést ( a fojtást ) állítjuk "

ANTAL GÁBOR

Nem "  NYOMÁSSZABÁLYOZÓ "  hanem nyomáshatároló szelep .  Ha nyomásszabályozó lenne akkor szabályozná a nyomást.  Itt szó sincs szabályzásról . Ezek a rosszul használt ( netán értelmezett ? ) fogalmak visznek be a málnásba  ( mint említettem )

ywathzay

Szeretem ezeket a mindenre kiterjedő frappáns válaszokat. Akkor ha jól értem, (ez még a jövőben jól fog jönni) ha a motor sebességét csökkentem frekiváltóval mondjuk 30% vagy 50%-al, akkor a préseléssel kifejthető erő (ebben a konkrét esetben 16tonna/ 200bar) nem fog csökkenni?

ANTAL GÁBOR

Miért csökkenne?  Az alapesetben a szükséges motorteljesítményt a nyomás és a térfogatáram szorzata határozza meg .

 A frekiváltóról táplált motor nyomatéka elég széles tartományban állandó . Ha fele a fordulatszám akkor a motor szögsebessége is fele, és konstans nyomaték esetén a motor által szolgáltatott teljesítmény is a felére esik
 A hidraulikus teljesítmény is a fele lesz hisz a fele fordulaton felére esik a térfogatáram .  ( Q = n*q)

 Konklúzió :  megmarad az egyensúly  a fele teljesítményű motor kiszolgálja a fele teljesítményigényű szivattyút

Bencze András

Köszönjük. Megnyugodtam, akkor mégsem írtam akkora zödséget.[#nyes]

ywathzay


TBS-TEAM

A rajta lévő mágnesszelepet fel kell használni lábpedálos engedélyezésre a biztonság fokozására.
József

h3hbzktn

Szerintetek ez mennyire lehet gagyi? Valakinek tapasztalat olcsóbb órás tolómérővel?
Topex tolómérő

hostya

Bocsáss meg hogy kijavítalak.[#integet2]

"A lényeg úszó dugattyús kell a finom szabályzás érdekében."

A képen egy szelep látható, és az -(sajnos nem..)- köztudott, hogy a szelepnek tolattyúja van, és NEM dugattyúja..
Dugattyúja a munkahengernek van.

Lentebb írta Antal Gábor a #44301-ben.
"Ezek a rosszul használt ( netán értelmezett ? ) fogalmak visznek be a málnásba... "

Csuhás

Nem ismerem a típust, de manapság annyi az olcsó gagyi szerszám hogy a helyedben kivárnék és vennék kb ezen az áron valami használt minőségi mérőeszközt. Mitutoyo, Tessa, Mahr stb

rmkeh8a83

Sziasztok a képen látható sanyo denki vezérlőt és hozzá való motort lehet valahogy linuxcnc-vel vagy mach3-mal mozgásra bírni esetleg enkoder cserével műkodhetnek. Előtét kártya vagy hasonló dologgal műkődhet?
Bekötési rajzon nem találtam step/dir jeleknek a helyét.

    

Borcz

Üdv nektek!

Korábban sikerült megsütnöm a képen látott kicsikét.
Odáig eljutottunk hogy DC-DC konverter. Típust nem lehet leolvasni róla. Interneten sok kép lett felnagyítva, de ez a részlet nem derül ki...
Van valakinek ötlete hogy milyen lehet?

Előre is köszönöm a segítséget.

Borcz