Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

b4nm7gjvr

Köszönöm szépen! [#eljen][#worship][#worship][#worship][#pias]

000000000

Ezt a reszelős dolgot nem javasolnám, komolytalan, szakszerűtlen.

Az említett nyomaték próbához még vezérlő se kell.
Ezeket a módszereket javaslom.

1. Összekötöd a motorok tekercseit, és kézzel elforgatod a motor tengelyét max. 1 fordulat/s fordulatszámmal. Ha az ehhez szükséges nyomatékot nagyobbnak érzed, mint a mechanika orsójának a forgatásakor keletkezőt, akkor nyugodt lehetsz, bőven elég lesz ide ez a motor.

2. A motor egyik tekercsére rákötsz egy 1.5 V-os elemet, és próbálod elforgatni a tengelyét. Ha az ehhez szükséges nyomatékot nagyobbnak érzed, mint a mechanika orsójának a forgatásakor keletkezőt, akkor nyugodt lehetsz, bőven elég lesz ide ez a motor.

Egyébként meg mivel ez egy golyós orsós, gördölő sínes mechanika (kicsi a súrlódási vesztesége), mindenféle teszt nélkül is 99%, hogy elegendő lesz az 1.2 Nm-es léptető motor. Ezt a számítási képlet is alátámasztja, hiszen pl. 10 mm-es menetemelkedésű mozgató orsó esetén több mint 600 N erővel képes majd húzni-tolni a szánt kis sebességek esetén.

d30xhrezp

Szia!
Ha kiakarod próbálni,építs egy jeladót 74ls14 v. CD 40106-os
ic-ből és azzal kitudod próbálni. A DIR bemenetet pedig kösd a negatívra.
A keresőbe beírod ezt :astable multivibrator 7414
és meglátod milyen egyszerű kis kapcsolás.
(olcsóbb mint egy reszelő) :)

RJancsi

Sziasztok! Egy kis felhomályosítás kéne... Van egy békebeli csehszlovák kompresszorom, aminek a motorja megadta magát. Ahogy illik, kijött belőle a gyárilag betöltött füst és azóta nem megy. Levettem a kapocstábla fedelét és szégyen ide, szégyen oda, nem értem mitől forgott. Gyárilag egyfázisú, és az adattáblájának megfelelően egy 160 uF-os kondi lóg rajta. Ami érdekes, hogy a kapocstábla jobb alsó "N" csavarjától a szürke vezeték egy bimetálos kapcsolóba megy, ami a bekapcsolás után kis idővel megszakítja az áramkört. Elsőre indító kondit kerestem, de csak az állandóra bekötött kondi van. Akkor valami indítótekercs lehet a motorban amit a bimetál megszakít? Gondolom attól füstölt le (nem voltam ott, csak a füstre érkeztem, hogy túl gyakran kapcsolt ki/be, és a bimetál még nem hűlt vissza annyira, hogy zárja az indító áramkört. Így egy darabig búgott, azután kijött a füst.
A másik kérdésem: okulva ebből, nem lehetne a bimetált lecserélni valami gyorsabb reagálású dologra? Elektronika vagy időzített relé?

    

xt79ipd3

Köszönöm szépen mindenki segítségét!

zozo

Nem lehet, hogy indító kondija is volt eredetileg?
Mert ugye az adattábla 2 kondiról regél.

RJancsi

Az elmúlt években vidáman működött az egy db üzemi kondijával. Az én értelmezésem szerint ha 150V-ra (?) kötik akkor kell 250 uF, 220 V-nál meg 160 uF. De mint írtam nem értek hozzá, ezért sem értem mi az a 150 V amikor pár sorral feljebb 110/220 V szerepel.

zozo

Ja, tényleg, 110/220V -os tápot ír a táblán. A 220V-ra is nagyobb feszültségű kondit szoktak ajánlani, csak biztos ilyen volt nekik éppen raktáron :)

RJancsi

Időközben elvittem a motort egy tekercselőhöz. Még nem szedte szét, de két alternatívát javasolt. Az egyik, hogy állítólag létezik olyan indító kondenzátor, aminek a végébe már be van építve egy időzítő áramkör. Így a bekapcsoláskor előállítja a segédfázist, és utána lekapcsol.
A másik megoldás, ha úgy tekercselik át a motort, hogy a segédfázis is üzemi kondis legyen, azaz kicsit kisebb nyomatékkal fog indulni, de nem kell lekapcsolni, állandóan rajta maradhat. Nekem az első megoldás a szimpatikusabb, de majd a szétszedésnél derül ki mit lehet "újítani" rajta.

zozo

Szerintem az a kondi keményen indítókondi a 160 mikroF-jával egy 200 W-os motoron. Lehet, hogy zárlatos lett és mire a bimetál leoldott, belehalt a segédfázis tekercs.

Persze én csak gépész vagyok, vannak itt villanyos szakik, majd csak megmondják előbb-utóbb a tutit :)

Mindenesetre egy kompresszornak kell az indításhoz nyomaték, tehát üzemi kondival nem hiszem, hogy belendülne.

svejk

A motornak meg kell az hogy a kompresszor mindig üresen induljon (lefúvószelep).

A kompresszor motorokat egyébként úgynevezett koszorútekercseléssel szokták csinálni, azoknak állítólag jobb az indítónyomatékuk. (bár ezt lehet csak háromfázisúnál lehet kivitelezni)

Kidwick

A Csaba utcában tekercselik?
Személyes átvétel Óbudán, Százhalombattán ill postázásuk előreutalás után megoldható. Vételi szándékot kérem privát üzenetben is jelezni!

RJancsi

Az a kondi üzemi, mert állandóra van kötve és nincs előtte/utána semmi ami lekapcsolná a motorról (amikor beindult).

RJancsi

Ez egy 1977 évjáratú kompresszor, ha igaz a hír amit az egyik fórumtársunktól kaptam (miért ne lenne az, egy másik kompresszort cseréltem el vele), hogy valaha fogorvosi székben működött. Nincs benne semmi lefúvó vagy tehermentesítő alkalmatosság. Most elemeire van szedve, de ha visszakapom a motort és összerakom teszek fel róla fotót.

RJancsi

Igen, ott. Azt ígérték a jövő hét végére kész lesz.