Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

jani300

Az megér azért egy próbát hogy csillagban felbír e pörögni .
Akciósan láttam húsz körül egyfázisú motort . Kínai szerintem .

Rabb Ferenc

A deltába kötés rendben van. Az ökölszabály (ami azért némi számításon alapul) kilowattonként 70uF kondenzátort javasol. Tehát esetedben ez 210uF. Ez persze lehet több darabból is párhuzamosan kötve.

Mindenképpen üzemi kondi kell, mert az indító kondenzátor sorsát már ismered folyamatos üzem esetén...

Ebben a felállásban a motor indító nyomatéka az eredeti kb 30%-a, a max teljesítménye pedig 60-70%.

jani300

Ne vedd kötekedésnek , csak kíváncsi vagyok a véleményedre .
Rengeteget vacakoltam hasonló dolgokkal .
Az a tapasztalatom hogy deltában nagyon nem szeretnek így indulni a motorok .
Csillagban sokkal rugalmasabban indul .
A teljesítmény persze kisebb .
Az első amit így tudtam használni az a 230 as unformer , ott szépen működtek deltában ,háromfázisú jelleggörbével a motorok  .
Tudom hogy ez már halott téma , és csak ott érdemes vacakolni ahol mázsaszám van villamos "vacak", és nem kerül külön pénzbe ami kell hozzá .

Rabb Ferenc

Kétségtelen, hogy csillagban kisebb áramlökéssel és lágyabban indul. De utána kell még egy csillag-delta átkapcsolás is, hogy az a 60-70% teljesítmény kivehető legyen a motorból.

Csillagban csak minimális terheléssel vagy teljesen terheletlenül indítható, mert az a 30% indítónyomaték már eleve nagyon kevés amit deltában tud a motor.

3kW nem a világ, azt azért talán elviseli a hálózat is.

jani300

Köszönöm a választ .
Egy ötlet azért még beugrott .
Érdemes lenne egy kézi műszerrel mérni a hálózat feszültségét a motor indításakor .
Lehet nagyot esik a feszültség ,és azért nem indul terhelésen . Jártam már úgy hogy faluban kikellet kötni az áramrelét és gombosra átalakítani .
A szomszédban is csak 160 voltot mértünk amikor egy vacak kis motor indult volna .

000000000

"Szóval mit rontottam el, vagy kicsik voltak a kondik?"

Mindent elrontottál, hiszen egy 3 fázisú aszinkron motort nem lehet 2 fázisúnak tekinteni. Ezt a kondenzátoros szakszerűtlen bohóckodás sem oldja meg, így ne csodálkozz azokon a jelenségeken, amit ez a szerencsétlen motor produkál.

A szakszerű megoldási lehetőségeid 1*230 V hálózat esetén:
1. Veszel egy frekvenciaváltót a motorhoz.
2. Veszel egy kétfázisú (kondenzátoros) motort.

Rabb Ferenc

Az általad szakszerűtlen bohóckodásnak nevezett alkalmazás évtizedeken keresztül általánosan alkalmazott, bevált módszer volt. Ahol akármilyen ok miatt nem állt rendelkezésre csak egy fázis, ott is kellet üzemeltetni a háromfázisú motorokat - tudomásul véve a "szakszerűtlen bohóckodás" hátrányait. Sajnos nincs már meg a fél évszázaddal ezelőtti "Villamos gépek és hajtások" jegyzetem. Az igen részletesen tárgyalta ezt a nem teljesen korrekt üzemeltetési módot is... mint szükségmegoldást.

A ma már falusi búcsúkban is kapható frekvenciaváltó még nem annyira régi találmány...

A javasolt - egyébként teljesen korrekt - megoldásaidnak is van azonban Achilles sarka!

1., Egy ekkora frekiváltó (3kW-os motorhoz alkalmas - ha egyáltalán létezik ekkora) már elég drága, és a hálózatra kapcsoláskor jelentős bekapcsolási áramlökést okoz.
2., Az egyfázisú állandó kondenzátoros motor indító nyomatéka nudli, legfeljebb egy ventilátorral indul csak el. Az indítókondenzátoros motor indítási áramlökése viszont felér egy lórúgással.

Tehát elismerem, hogy műszakilag teljesen korrekt a javaslatod csak azt a hálózat nem biztos, hogy elviseli... Lehet, mindkét megoldás esetén a bekapcsolási áramlökés lerúgja a falról a kismegszakítót.

Az élet már csak ilyen - tele van kompromisszumokkal. Persze csak azok számára akikben van némi kompromisszumkészség is.

sastas

A hőfokokra figyelj. Főleg a szivacsnál. Nem igazán kedveli a meleget a legtöbb fajta. Van kárpitos szivacsom, ha kap egy kis hőt, úgy ég mint a napalm,a tűzoltók is inkább csak végignézik mint megtudtam. Értem, hogy itt befújod a hideget, de valahol a melegnek is távoznia kell.

000000000

Jó nagy műszaki katyvaszt írtál ismét![#conf]

Ismétlés a tudás anyja.
Tehát 3 fázisra tekercselt aszinkron motort szakszerűen, tartósan, terhelhetően NEM járathatsz torz 2 fázissal, amit a kondenzátoros játék eredményez. Sőt még 120 fokos fáziseltérésű két fázissal se (fázis kimaradásos üzem!!!).

Ott nézted be a dolgot, hogy vannak 2 fázisú (kondenzátoros) motorok, ezeket eleve így tervezik, tekercselik, ott korrekt a kondi használata, hiszen így áll elő az egyfázisú hálózatból a motor számára a kétfázisú forgó mező.

Azért mert üresen az a szerencsétlen 3 fázisú motor elindul egy kondenzátoros bohóckodással, attól az nem szakszerű, ezért írta szaffibetti ezt:
"Terhelés nélkül simán indult és folyamatosan ment, de terhelés hatására, csak kerregett az egész. Utána megint terhelés nélkül, majd pár perc múlva elposszant az indító kondi."

Legalább egy műszaki Fórumon törekedjünk a műszaki alapelvek betartására, a TÉNYEK-re!

Az indulási áram egy egészen más kérédés, egyelőre még az állandósult üzemmódra is rossz tanácsokat osztogatsz a kondenzátoros javaslatoddal 1 fázisú hálózat és 3 f. motor esetén.

Rabb Ferenc

Köszönöm a méltató szavaidat és a műszaki korrektségedet. Megérdemeltem amit kaptam mert már tudhatnám, hogy a Te fekete-fehér világodba egy ekkora (működő, általánosan alkalmazott) műszaki katyvasz nem fér bele.

Az utolsó mondatodban azt írod - "Az indulási áram egy egészen más kérédés". Pedig ezzel kezdődik az egész. Ha ezt nem viseli el a hálózat valamelyik eleme, akkor nincs értelme az ideális, tankönyvbeli állandósult állapotról értekezni.

De azért kíváncsi vagyok, mire jut @szaffibetti a motoros vastagsági gyalujával. Minden problémára mindig van több jó megoldás (szerinted természetesen csak egy)

A puding próbája az evés... [#integet2]

jani300

Szia Tibor !

A műszaki tartalma valószínűleg hibátlan annak amit írtál .
De nem tévesek az előzőleg írt műszaki szükségmegoldások .
Nem kellet volna talán ennyire kiélezni a dolgot .
Annyit kínlódtam már az unformer különböző változataival hogy meg merem kockáztatni azt az állítást hogy ezt kihagytad a felsorolásból ,mint egy lehetséges hibátlanul működő alternatívát . :)  [#integet2]
Talán nem fogod támadásként felfogni a kérlelhetetlen tények ellen , remélem azért valahol .
Ha megcáfolod azt is elfogadom , már nem kevesen lehülyéztek az unformer miatt , mérnök emberek .
Jó lett volna ha 30 évvel ezelőtt találkoztam volna erről valami irodalommal , de nem sikerült .
Ja , és itt a fórumon volt az első eset hogy nem lenézően legyintettek mikor szóba hoztam ,hanem volt aki ismerte a dolgot , az emlékezetes maradt számomra .
Remélem nem indítok egy újabb lavinát :)

PSoft

Valószínűnek tartom, hogy mint minden másra, ennek a hobby körökben vissza-visszatérő problémakörnek az áthidaló, korrekt műszaki megoldására is létezik egy csodálatos, Robsy feketedoboz.
Én a helyedben előrukkolnék vele.

Emlékszel, mekkora sikert arattál pl. pár éve...
Még, a témában laikusnak mondható videóst is...ámulatba tudtad ejteni.

000000000

Az "unformer" egy teljesen más téma, hiszen ott egy üresjáratban forgó motor tekercseire kapcsolunk induláskor egy másik már felpörgetett motort, és ilyenkor már kondi sincs.

Itt is az a baj, hogy a "megerőszakolt" ötlet csak erősen korlátozott (~25 ... 50 %) tartós teljesítményű terhelést enged meg a motornak, utána lefullad a rendszer. Ebben a teljesítmény tartományban használjad egészséggel, örömmel![#law]

000000000

A "felpörgetett" szó elkeveredett, helyesen tehát így hangzik az első mondat:

Az "unformer" egy teljesen más téma, hiszen ott egy üresjáratban forgó, már felpörgetett  motor tekercseire kapcsolunk induláskor egy másik motort, és ilyenkor már kondi sincs.

s7manbs8

Ez elég jól megy tényleg, én még nem láttam.