Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

J-Steel

Áttekercseléskor változik a pólusszám, amivel változik a névleges frekvencia.

 Valóban igaz, hogy U/f-ben el lehet menni vele 120Hz-ig, de a vektoros mezőgyengítéssel még magasabb frekvenciák is elérhetőek illetve a nyomaték is jobb lesz.
 Kéne keresni egy mérési eredményt a neten, ahol a kettőt valami fékpadon összehasonlítják.

 Régi öntöttvas motorral sajnos nincs tapasztalatom.

Rabb Ferenc

Az áttekercseléstől miért változik a pólusszám? Miért változik a frekvencia?

A vektoros mezőgyengítéssel hogyan érhetők el magasabb frekvenciák, és ettől hogyan lesz jobb(???) a nyomaték?

Frázisok annak, de a hogyan és miért kérdésekre én még nem találtam választ a hozzászólásaidban [#confused]

J-Steel

Igazad van nem tudjuk pontosan hogyan tekercselték át a szóbanforgó motort. Én arra goldoltam, hogy a 4 polosúból csináltak neki egy 2 pólusút ezzel duplázták a motor névleges frekvenciáját. Már ha az volt a cél, hogy gyorsabban pörögjön.

A második bekezdésedhez megpróbálok keresni hétvégén valami mérési eredményt a NET-en. Az elvi magyarázatra nem vállalkozom, mert azt a BME egyetemi jegyzet hivatott megtenni.

Rabb Ferenc

Csak pontosítás végett: a négy pólusúból két pólusúra áttekercselt motornak a névleges fordulatszáma változik duplájára változatlan tápláló frekvencia mellett.

A meggyőző demonstráció iránti kutakodásodat mindannyiunk nevében előre is köszönöm [#worship]

svejk

"...de a vektoros mezőgyengítéssel még magasabb frekvenciák is elérhetőek illetve a nyomaték is jobb lesz."

Nem értek hozzá, de a vektoros frekiváltók létjogosultsága épp az alcsony és extrém alacsony fordulatszámon van.

Az encoderes/resolveres vissza csatolás megint egy más hajtásminőségi kategória, ne ugráljunk össze vissza.

Szalai György

,,De a pillanatnyi frekvencia meghatároz egy szinkron fordulatot .Az is egy megfogható , névleges érték ."

Szerintem. Maradva a rövidrezárt forgórészű aszinkronmotornál.
A gyártó adja meg a névleges frekvenciát és a névleges fordulatszámot meg az adattáblán szereplő többi névleges adatot.
Vagyis az nem függ pillanatnyi értékektől.

Ha az 50Hz névleges frekvenciájú motort megpergetem 1000Hz-ről, akkor az nem a névleges fordulatszám lesz, hanem a többszöröse.
Mivel a motor vasa nem erre a frekvenciára készült, alaposan felugrik az átmágnesezési vasveszteség.
(Így lesz belőle indukciós kemence?)
De ha az áramát a névleges érték alatt tartom, (sokkal) vagyis gyengítem a mágneses mezőt, akkor a hiszterézis vesztesség elfogadható értéken tartható és van egy túlpörgetett motorom.
Túlpörgetett, a névleges fordulatszámhoz képest.
De nem a tápláló frekvenciával meghatározott szinkron fordulatszámhoz képest.
Nem látok ebben új gondolatot, de lehet, hogy rosszul gondolom. [#nemtudom]

svejk

Szerintem jól gondolod, csak pár napja J-Steel olyan elánnal vetette be a témát, mint a Tv-ben a reklámok.

A 37193-ban írtam , hogy gyanús nekem hogy ez olyan természetes dolog volt eddig is csak nem tudtuk, hogy lehet mezőgyengítésnek is hívni.

Aztán most ha megint idekerül egy egyetemi jegyzet vagy egy Texas előadás megint nem leszünk okosabbak, amíg valaki konyhanyelvre le nem fordítja nekünk.

svejk

Ilyenkor mindig eszembe jut  a tizenpáréves történet amikor a hobbynk magyar szelleme atyja úgy hirdette a Profi1 léptetőmotorvezérlőjét, hogy natív motorvezérlés.

...f@szom, azt sem tudtam mit jelent a natív szó, csak megrendeltem egy mikrovezérlőt rögtön. :(

A következő héten meg csináltam inkább L297-el egyet :)

J-Steel


000000000

J-Steel sajnos elkövette azt a hibát, hogy eltért az aszinkron motoroktól, össze-vissza ugrál a motor típusok között, nehéz követni.

Itt azt sokan tudják, hogy a mezőgyengítés mit jelent a külső gerjesztésű DC kefés motor esetében, erről kár beszélni többet.

A lényeg az hogy a mai korszerű mezőorientált (vektoros) szabályzású frekiváltókkal megváltoztatható a klasszikus billenő nyomaték M-n jelleggörbéje az aszinkron motornak, és majdnem olyanná tehető, mint egy külső gerjesztésű egyenáramú villamos motornál. Ez úgy érhető el, hogy a motorhajtásban a szabályzó rendszer az áramvektort két fő komponensből (fluxusképző és a nyomatékképző) állítja elő. Ennek a matematikája igen bonyolult, diff. egyenlet, vektorelmélet, komlex számok, stb., hagyjuk ki ezt egy hobby Fórumon, és lépjük át az elméleti részleteket.

Tehát a fentiek alapján elérhető az, miszerint a gyakorlatban az aszinkronmotor M-n jelleggörbéje a külsőgerjesztésű egyenáramú gépéhez nagyon hasonló, és így a névelegs fordulatszámnál magasabb tartományban a mezőgyengítéses üzemben tudjuk hajtani.

J-Steel

Svejk megvan még neked ez? Nekem pont egy ilyenre van szükségem, át akarom alakítani a NYÁK-ot saját célomra. Nem adnád el?

Csuhás

Konyhanyelven nekem ez jött át. A szinkron és aszinkron motoroknál a nagyobb frekvenciákon csökken a nyomaték. Ez több tényező eredője miatt alakul így, pl a tekercs induktivitás is korlátozza az áramot. De egy tényezőre hatással bírhatunk. A motorban indukálódik egy elektromotoros erő azaz egy feszültség ami kivonódik a tápláló feszültségből így kisebb feszültség hajtja az áramot a motoron, a csökkenő áram pedig csökkenő nyomatékot jelent. Ha viszont a tekercsre kapcsolt feszültség ügyes vezérlésével elérjük hogy a forgórész mágnesen mezőjét csökkentsük akkor kisebb lesz a szembe ható indukált feszültség így nagyobb lesz az áram és így a nyomaték is.
Magyarán nagy fordulaton kevésbe fogy el a motor nyomatéka, mint a hagyományos váltók használatakor, és mindez csak a váltó vezérlőprogramjának módosításával elérhető.

svejk

Baj nem volt vele csak 1 kHz körül volt a PWM frekije, tehát kb. 10 percig lehetett kibírni mellette, meg natív volt a motorok PWM vezérlése.

Most már tudom, mi a szó jelentése és azt, hogy ott akkor azt jelentette, hogy nem volt semmiféle visszacsatolás, gyakorlatilag a fordulatszám (step jelek sűrűsége) alapján rákényszerített a motorra bizonyos PWM kitöltést.
Ebből aztán adódott az is, hogy minden motorhoz külön kellett állítgatni az értékeket.
Talán valami táblázatból szedte, már nem is emlékszem.

svejk

Nincs, de az adok veszekben ha keresed biztos kapsz ajánlatot.

J-Steel

Folytasd kérlek! Az L297 ezzel szemben... ?