Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

3D nyomtatás

Indította gaben, 2024 április 09, 15:30

Előző téma - Következő téma

Virbo

Na úgy fest én is beléptem az "őrültek" világába... [#vigyor]

Megjött az Ender, összeraktam, nyomtattam. Tekintve hogy zöldfülű vagyok a nyomtatásban és a 3d rajzolásban egyaránt, a kapott SD kártyán lévő egyik modellt nyomtattam ki a kapott filamentel és a gyári beállításokkal (200fok hotend és 45 asztal).
Szerintem teljesen vállalható lett... [#taps]

Viszont az asztal szintezéskor kiderült hogy a gyári alulapban van egy gödör, a sarkok cirka 1mm-el feljebb vannak mint a középrész. Nem szándékozom túlreagálni, de ez így megszokott jelenség? [#rolleyes]

Pár dolgot meg kell majd tuningolni, a szálbevezetés része kicsit befejezettlennek tűnik, illetve a Z menetes orsó felső megtámasztatlansága se tetszik...


RJancsi

Gondolom az asztalt hidegen szintezted. Melegen a hőtágulás miatt kicsit más alakja lesz. De az 1 mm-t soknak tartom, mivel a kezdő réteg 0,3 mm körül szokott lenni.
Talán próbáld meg (nyomtatás nélkül) a menüből felfűteni párszor 80°C-ra és hagyni kihűlni. Hátha "normalizálódik" és kiegyenesedik.
A szálbevezetés valóban kezdetleges, de épp nem ér hozzá a Z orsóhoz így nem okoz gondot.
Ha nem használod ki a teljes Z magasságot, a legegyszerűbb, ha a spulni tartót nem a felső hídra hanem az orsó melletti oszlop tetejére - oldalt - szereled fel. Így vesztesz ugyan kb. 5 cm-t a Z magasságból, de sokkal jobb a filament bevezetése a tolómotorba.
A Z tengely felső vége úgy jó, ahogy van. Alul rugalmas kuplungba van befogva, ahol épp dolgozik ott a bronz anya vezeti meg. Mivel lassan forog nem számít, hogy a felső vége szabadon van. Még mindig jobb, mintha felül befognád egy csapágyba és ha nem sikerül egyenesbe hozni a 3 befogást megfeszülne. Ez a kétpontos megfogás akkor is működik, ha nem teljesen egyenes az orsó vagy a görgők miatt nem nyílegyenesen fut a híd az oszlopokon.

Amit javaslok tuningolni: nem tudom pontosna milyen Endered van, a régebbieken az alaplap dobozának tetején semmi sem takarta a hűtőentilátort így mindenféle por, filament-darab, kenyérmorzsa :) stb. belepotyoghatott. Nem árt nyomtatni rá egy légterelőt. A gyári tárgyhűtő megoldás helyett is tlaálsz a neten korrektebb megoldásokat. A legjobb, hogy nem neked kell kitalálni, és saját magának tud a gép alkatrészt készíteni.

RJancsi

Érdemes regisztrálni thingiverse.com -ra. Más ingyenes letöltő oldalak is vannak, de nekem ez tűnt eddig a leghasznosabbnak. Ha beírod a keresőbe mit szeretnél nyomtatni rengeteg jópofa dolgot dob ki.
Pl. Ender 3 kiegészítők.

Virbo

Holnap majd levideózom, ha addigra nem rúgja ki magát....
van rajta egy fekete műanyag tálca, azt nem tudom le lehet-e venni bűntetlenül, jó lenne magát a lapot látni.
Kaptam hozzá egy mikróajtóhoz hasonló bevonatos üvegtálcát is, de nem tudom mennyire lenne hatékony a hőátadás így.

A tengellyel lehet hogy igazad van, a gyári motortartó öntött darab, nem kevés kúpossága, ezáltal a merőlegestől való eltérése volt. Ezt merőlegesre igazítottam (reszeltem) és derékszög híján szemre belőttem egyenesre és párhuzamosra az oszloppal. Tolómérővel visszamártem 1-1 tized hiba van benne, de sztem jólesz...
Holnap megpróbálom beállítgatni az oszlopok merőlegességét, meg valahonnan keríteni kell full kezdőknek szóló információs anyagot magyarul hogy is kellene csinálni.
Egy valag fekete folt van, pl hogy lehet több tárgyat felpakolni, hőfok, sebesség változtatás mit okoz, ilyesmik... [#vigyor]

RJancsi

Elsőre "hidd el" a gyári beállításokat (pl. főfokok, sebességek). Aztán vagy magadtól elkezdesz variálni velük (egyszerre mindig csak egyet változtass, hogy lásd mi történik), vagy a félresikerült nyomatot fotózd le és rakd fel ide. Megpróbálunk megoldást találni, talán néha sikerül is. [#papakacsint] A tuti megoldás sehol nincs leírva, több-kevesebb kudarc után mindenki megtapasztalja a saját gépének trükkjeit. És azért sincs tuti megoldás, mert a nyomatok minőségének javítására (és rontására is) végtelen megoldás létezik, rajtad múlik mikor adod fel. [#nyes]
Ha Cura szeletelőt használsz, egyszerűen nyiss meg egyszerre több stl fájlt, de megteheted egymás után is. Ami nem fér el az asztalon, azt más színnel jelöli. "Kézzel" megpróbálhatod addig húzogatni őket amíg el nem férnek. Ha végképp nem sikerül, letörlöd a kilógókat. De első időben nem javaslom sem több sem nagyobb tárgyak nyomtatását. Nem javít a sikerélményen, ha több órás nyomtatás után veszed észre, hogy rossz valamelyik beállítás. Inkább több kisebb tárgyon kísérletezz mielőtt valami nagyobb munkába belefogsz.

keri

Nekem úgy működik, hogy webes kezelő felülete van, szóval egy mobiltelefonról, tabletről, vagy laptopról tudom kezelni. Amúgy RasPi alapú, így wifi-vel csatlakozik a hálózatomra.
Simán feltöltöm az STL-t, be van állítgatva a nyomtatási profil. Ha akarom módosíthatnám, de elég béna a szerkesztő része. Aztán csak el kell indítani a nyomtatást.
Roppant egyszerű így nekem.

keri

Igen, ezek ilyenek. Be kell fejezni a nyomtatót, de legalább saját magán ki tudod nyomtatni [#vigyor]
Alu lap nem szokott ennyire görbe lenni, de amúgy is üveglapra nyomtatunk, de a hő és leszorítók hatására valamennyire az is deformálódik.

keri

Hát ez a kétpontos befogás inkább csak 1 pontos, a rugalmas kuplung miatt.
Simán nyomtatott alkatrészekkel sem szorul meg nekem motornál merev kuplung, a szabad végén csapággyal.

keri

Teljesen jó a hőátadás üveggel. És az a sütőajtó szerű üveg még jól is tapad. Nekem is van egy, bár én sima 3mm-es ablaküveget használok, az is tökéletesen bevált, csak zsírmentesnek kell lennie.

RJancsi

Gondolom ehhez az is nagyban hozzájárul, hogy a bronz anya nem túl szoros illesztéssel készül. A kotyogást a gravitáció ellensúlyozza. [#nyes] Legalbbis az én nyomtatómon (hiába kenem száraz grafit "spray"-vel az orsót) két év használat után kézzel megemelve a hidat érezhető holtjáték - kottyanás van.

RJancsi

Én a gyári alsó oldalán sárgás üvegszálas felül rücskös
fekete műanyag lapot használom. Nem mágneses, papír klipsszel rögzíthető. Annyit javítottam a hőátadáson, hogy az alu asztal aljára felragasztottam egy 3 mm-es parafa lemezt. Nem tudom javított-e az asztal fűtésén, de rontani biztosan nem. Igazából nem az asztal felfűtését akartam javítani vele, hanem a szíjat és a görgőket megvédeni a lefelé sugárzó hőtől.

Virbo

Nem bírtam magammal, hisz ez egy igen jó játék, és nyomtattam. [#vigyor]

Creality Slicer, 0,2-es rétegvastagság, 200 fokos hotend, 60 fokos asztal (a tapadással nem volt gond). Semmit nem csináltam a géppel (ja, nem igaz az asztalt felfűtöttem 80 fokra, majd hagytam lehűlni).

Az alap platform egyértelműen kukacszerű csíkokból van, nem lapítottból. Utána már jobb a helyzet, gondolom az alatt a pár réteg alatt kiegyenlítődik a szint.

Vannak hiányok, azok jobban "zavarnak" mint a kitüremkedések. Vagyis igazából ez ilyenlett.
Mi a meglátás? (Hátha van tapasztalat melyik csavart húzzam meg a százados pontossághoz... [#vigyor].)
Nyilván amíg belejövök tökéletes lesz, csak kíváncsi vagyok.

          

RJancsi

Ha az alap csíkos, akkor valószínűleg messze van a fúvóka az asztaltól. De ha nem sík az asztal, akkor nem sokat tudsz tenni ellene. Ha a legmagasabb ponthoz állítod az extrudert akkor a mélyebb részeken csíkozni fog (ez a jobbik eset), ha a mélyhez szintezel, akkor a magasabb helyeken beleszánt az asztalba ami vagy annak vagy a fúvókának fog fájni.

Hiányos nyomtatás akkor szokott lenni, ha:
- a filament vékonyabb, mint 1,75 mm. Nem sűrűn, de előfordult, hogy pár méter csak 1,6 mm volt a spulnin. Egyrészt mérd meg (ha van mivel), vagy csak próbáld meg a "flow" értéket megnövelni 110%-ra. (Nyomtatás közben menüből lehet állítani).
- nálad még nem valószínű, de ha részlegesen eldugul a fúvóka akkor is előfordul ilyen.
- túl nagy a nyomtatási sebesség, csökkentsd le. Akár szeletelésnél, akár nyomtatás közben a menüből írd felül.

Elsőre ezek jutottak eszembe.

keri

Ez a "Raft" réteg nagyon jó az irtó pocsék asztalokat kiegyenlíteni, de amint látod nem szép az alap

Tehát az asztal síkját kell belőni pár század pontossággal és akkor el lehet hagyni ezt a vastag alapozást.
Simán közvetlenül a felületre lehet nyomtatni a tárgyat ha elég pontos az asztal.

Nekem 0.1mm a kezdő réteg, és 150% az alap vonalszélesség, mert így nagy nyomással rápréseli az anyagot és jobb a tapadása, és szebb az alap felület.
Persze ehhez tényleg sík asztal kell.

"Skirt" van beállítva "raft" helyett. Ez csak annyit csinál hogy a nyomatás előtt körberajzolja a munkaterületet. Én 3 kört állítottam. Ez alatt felépül a nyomás a fejben, meg látom ha túl közel, vagy távol van a fúvóka az asztaltól.

A műanyag és a flancos asztaloknak ez a hátránya, hogy ha beleér a fúvóka akkor sérülhet. Az ablaküvegnél nem okoz semmi gondot, elcsúszik rajta, és az asztalt tartó rugó ellenében lenyomja. Még az alap is lehet jó mert a nyomás miatt szokott ilyenkor is extrudálni, csak nem lesz olyan elegáns.

keri

Ah, igen, igazad van, megnéztem a képeket, a tárgyon is látszik hogy néha anyag hiányos.