Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

3D nyomtatás

Indította gaben, 2024 április 09, 15:30

Előző téma - Következő téma

B.Zoltán

Én 1mm-es Alu lapra akartam felragasztani, de most a üveglappal való kísérletezés miatt elmaradt.
Érdemes volna kipróbálni, az hajlik is, a hőt is bírja, vezeti is.

RJancsi

Egy ezrest lefelejtettél... A tiszta kvarc (SiO2) 870°C körül kezd átalakulni trydimit-té, azonban ez csak egy módosult kristályrácsot jelent, továbbra is szilárd, kristályos. A trydimit 1470°C környékén labilissá válik és átalakul cristobalit-tá, ami még mindig kristályos, tehát továbbra is szilárd. Az átkristályosodás nagyon lassú, ezért gyors melegítéskor 1550°C-on meg lehet olvasztani a kvarcot anélkül, hogy ideje lenne átalakulni. A cristobalit 1700°C-on olvad. Emiatt (és mert a homok a Földtörténet során kaphatott már meleget és emiatt részben átalakult) a kvarchomoknak nincs határozott olvadáspontja, 1500°C környékén meglágyul, 1600°C-on sűrűn- és 1700°C-on és felette hígfolyós lesz. De pár száz fokon ami egy cekász körül kialakul biztos, hogy nem olvad meg. A cekász előbb fog elégni.

B.Zoltán

Gondoltam előbb erre én is, de javasolni nem volt bátorságom, ha csak PLA-t nyomtatsz 60-65 fokos asztallal, akár még jó is lehet, és nem hajtod meg nagyon drasztikusan levételkor.
Mit veszíthetsz, esetleg 3-4 dollárt.

8v6sh6t3c

60 fok fölött nem nyomtattam eddig egyszer sem, és jelenleg PLA-n kívül nem tervezek mást nyomtatni.
Már csak az a kérdés, hogy mennyire szigetelhet ez a plusz réteg. Bár belegondolva az a néhány mm nem jelenthet drasztikus csökkenést.

keri

100 fokon már egész képlékeny ez a 3M-es ragasztó.
Én üveglapra tettem. A műanyagot le lehetett húzni róla nagy nehezen, de a ragasztó rajta maradt. Azt meg lehetett vakargatni, acetonnal, meg mindennel ami a kezem ügyébe esett.

keri

Nyilván neked van igazad, én az üvegből indultam ki, azt simán gázlánggal tudom olvasztani.

Itt 5-600fokot akar elérni, az nem lehetetlen, és ezek szerint alkalmas kitöltőnek ez a homok is benne.

RJancsi

Az üveg nem kristályos, hanem végtelenül sűrű folyadék! Az üveggyártás során a kvarchomokhoz Nátrium és Kálium (hidro) karbonátot adagolnak az olvadáspont csökkentésére. Ezzel tényleg le lehet vinni a lágyuláspontot 6-700°C-ra. De ez szilikát üveg és nem kvarc.

szf

hát ezért nem jók a képek. Minő hanyagság. Ígérem eltüntetem.

8v6sh6t3c

Szeretem egy kicsit "meghajtogatni" a műanyagot amikor a nyomatot szedem le, az üveglappal ilyet ugye nem tudok csinálni.
Nem zárkózom el a lehetőség elől, hogy egyszer kipróbálom, főleg hogy ti tapasztalt 3D nyomtató használók is ajánlottátok.

keri

Ja hát azért ne próbáld ki mert én mondtam [#idiota]

Nekem eleve nem teszik ez a műanyagos megoldás.
Az elsőt széttéptem, mert az ABS-t a szokott 110fokon nyomtattam rá és összegyógyult, és szét téptem a másodikat meg csak megcsináltam de nem használtam.

Én azért rakom üveglapra mert az elég jó sík lemez és könnyű, cserélni. Van 3 ilyen üveglapom. Egyik tiszta a PLA-ra, másik hajlakkos ABS-ra, meg ez a műanyagos a nem tudom mire,[#nemtudom] mert ha mást nyomtatok akkor PLA alaprétegre szoktam, ami jól tapad és probléma mentesen leválik.

Egyébként nem tudom jó e, de azt kéne még kipróbálni ami mágnesesen tapad. Azt simán lekapod és nagyon hajlékony.

Csak nekem is kéne tanács, hogy erre a műanyagra milyen hőfokon és paraméterekkel nyomtassak, mert tetszik ez a rücskös felület, de a második lapomat már nem akarom letépni [#vigyor]

B.Zoltán

Én az ABS-t 85-90 fokon nyomtattam az Ender fóliára, de inkább 85.
Ami nem ender fólia volt, az már 75 fok fölött úgy rátapadt, hogy majdnem kuka lett.
Nitro lakkal vékonyan lefújt üveg is 85 fok fölött hajlamos kitépni az üveget.
Ezek a hőmérsékleteket a fólián mértem.
Érdemes óvatosan növelni az asztal hőmérsékletét.

A 108x160 méretű (sarkain 15mm-es koronggal) menetvágó dobozokat, nyomtattam így.
ABS-nél én műanyagzsákot húzok a nyomtatóra, hogy ne hűljön gyorsan, valamit segít ez is.

8v6sh6t3c

Megvolt az első próba. Felragasztottam az új lapot a másik aljára, így az egyik oldala szép új, a másik a régi.
Elsőre egy csillagot nyomtattam, aminek a sarkai feljöttek egy kicsit. Nyomtatás során 195/50 volt a hőfok. Eddig az 50 fokos ággyal nem volt probléma, de most a megnövekedett vastagság miatt gondolom azt, hogy előjött ez a hiba. Viszont öröm az ürömben, hogy a darab szépen lejött az új lapról, ami egyébként simább, mint a gyári Ender 3 lap.
Próbálok majd 55-60 fokot is, hátha úgy jó lesz.
Az elefántláb most nem jött elő, állítottam az első rétegek sebességén. Majd nagyobb daraboknál is kíváncsi leszek, hogy megszűnik-e.

kijy8hc3f

Tisztelt "PROFESSOR URAK" .
Nemrégiben kezdtem el 3D nyomtatással probálkozni, Még nagyon a kezdetek kezdetén vagyok, volna egy két kérdésem amennyiben megtiszteltek a válasszal.
Tapasztaltam, és kicsit bongészve az irásokat tudatosult bennem, hogy "elefánláb" jelenséggel találkoztam. Olvastam megoldási javaslatként, hogy az alsó tapadórétekket követő részeket alacsonyabb hőfokú asztallappal kell nyomtatni. A kérdésem az, hogy  ha egy tárgyat, amit az internettröl töltöttem le STL formában, elkezdek szeletelni, hogy a saját nyomtatóm specifikumainak megfelelő beállitásokat kapjak, hogyan tudom megoldani, hogy menet közben emelkedjen vagy csökkenjen az asztallap, akár a fej hőmérséklete? PLA anyaggal dolgozom 190 / 70 beállitással. Ez eddig többé kevésbé elfogadható volt, de egy az elmult napokban nyomtatott  zsilett tartó doboznál, ahol értelem szerüen a doboz alsó részén kellene legyen egy rés amin a penge oszlopbol ki lehet venni a legalsó darabot, ott nem volt rész - hanem teljesen összeolvadt ez a rész. Ugy tudtam megoldani, hogy az alsó részt lemartam, majd elkezdtem ujra a nyomtatást és  kb, 10 rétem után  leállitottam, majd ezt a részt hozzáragasztottam a meglévőhöz.
Funkcionál, de nem az igazi.

Üdv Jenő

PSoft

Attól függ milyen szeletelőt használsz.

A Slic3r pld. enged két hőfokot állítani asztalra is, fejre is.
Az első rétegre vonatkozó hőfokot és az azt követő összes többi rétegre vonatkozót.
Szintén a szeletelőben állítod be, mikor (hányadik rétegnél) és milyen intenzítással induljon pld. a tárgyhűtés ventillátora.(ha van)

Én a Repetier felületét használom a kezdetektől.
Szeretem mert pár kattintással, sok mindenbe enged utólagos(már a munka közbeni) "belenyúlást", módosítást.
Hőfokok(asztal/fej), sebességek, hűtés erőssége, flow(adagolás mennyisége), stb.
Szintén menet közben, ugyanúgy a firmware-be is jópár lényeges ponton hozzáférhetőek/állíthatóak/menthetőek a paraméterek.

kijy8hc3f

A Cura nevű programot használom, mivel ez volt a magyar nyelven elérhető.