Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Sastas gépe

Indította gaben, 2025 február 26, 08:06

Előző téma - Következő téma

sastas

Sziasztok!

Van egy kis időm most gépet tervezni, úgyhogy neki is láttam. 45x90-es rexroth profilok, 15mm-es rexroth lineárokkal(4 golyópályás kocsikkal), 10-15-20mm-es alulapokkal megtámogatva.
A profilokon a nútot majd meg szeretném maratni, hogy sík legyen és szépen belefeküdjön a lineár. Illetve a végeit síkba maratni, hogy szépen illeszkedjen az alulapokhoz.

Viszont picit megragadtam, az X tengelyem elrendezésével. Van három verzióm, A B és C. A lila vonal a Z tengely iránya lenne, a két kék négyszög a lineárokat szimbolizálja, míg a zöld kör a golyósorsót. Nekem személy szerint az A elrendezés tetszik, bár megmagyarázni nem tudom miért. A B elrendezést láttam nagyon sok gyári gépen, csak úgy, hogy az orsó a két sín között volt, nem hátul. Viszont több hobby gépen is láttam a C verziót, ezért ragadt meg a fejemben, hogy lehet így kéne csinálni, ennek talán annyi előnye van, hogy még pár mm-t nyer vele az ember Y-ban. Sőtt láttam olyat is, hogy olyan elrendezés mint a C, de még a lineárok is hátul vannak, de szerintem azzal a forgácsolóerők indokolatlanul terhelnék a kocsikat, és torzítanák a mechanikát.
A golyósorsót azért helyeztem a hátsó oldalra, mert ott talán jobban védve van a szennyeződésektől/forgácstól.
Gyakorlati szempontból melyik miért jó?

  

svejk

Egy szálat varrjunk el...
Mi lett a sorsa az aprítónak?

remrendes

En nem ertem a kepeket. Illetve a linearok es az orso pozicioit.

sastas

Jódarabig nem nyúltam hozzá, ugyanis amelyik diáktársammal csináltuk(volna) holnaphoz egy éve elhunyt , és rágondolnom is fájt.

Pár hete sikerült újra elővennem, Frédi-t megkerestem aki anno felajánlotta az anyagbeszerzési segítséget, de éppen akkor nem tudott hardoxot vagy hasonló kopásálló anyagot, és abban maradtunk, hogy szól, hogyha tud beszerezni.

sastas

Az X tengely oldalnézetét rajzoltam fel. 45x90-es profil a fekete négyszög, az ugye ez:


Namármost ezen a képen látható nútok valamelyikébe kellene rögzítenem a lineárokat, amik pedig ezek:

a függőleges lilás vonal oldalán lesz a Z tengely a marómotorral. annak az ellentétes oldalára szeretném rakni a golyósorsót, a forgácstól védendő.

w0hgtwf3w

A kocsik szélessége miatt szerintem csak az A vagy a C lenne a jó.
De nem írtad le a kocsi szélességét. (vagy az én figyelmemet kerülte el.
A B megoldás az elkészítése szempontjából a legpraktikusabb.
Egy befogással el lehet végezni a megmunkálásokat, és a hibalehetőség is kevés.
A másik két megoldás vagy nagyon komoly gép (4 vagy több tengely) vagy nagyon sok újrapozicionálási munka kell hozzá.

sastas

A kocsik szélességébe bele sem gondoltam basszus :)
Valóban így a B kiesik. 47 a kocsik szélessége, mert 15mm-es FNS típusú kocsikat fogok használni

remrendes

Megoldhato a masik ketto is 1 befogassal. Nem kell a linearoknak ketoldali megvezetes.

w0hgtwf3w

Igaz.

De a 90 fokos elforgatásnál nem szedném le a vékony falat egyik felén végig.
Vagy szerszámcsere még megoldás.

A kéz szembe oldalas  tényleg mehetne egybefogás egy szerszám megoldással.

w0hgtwf3w


remrendes

Van vastag falu ITEM profil? A lenti kepen levobol en sehonnan nem mernek leszedni. A linearnak is van 1-2mm letorese, attol melyebbre kellene ultetni.

hostya

Én a "C" megoldást választottam anno...
És nem bántam meg.. :)
A lin sínek alatt az aluprofil síkba marva.

          

svejk


Szalai György

Egy kósza gondolatmenet, csak a rajzaid alapján. Függetlenül attól, hogy ,,Gyakorlati szempontból melyik miért jó."

Forgácsoláskor az X-Y-ban ható erők, a leeresztett Z erőkaron át, csavarólag terhelik a két sínnel megerősített hídgerendát és erre kéne minél kevésbé deformálódnia.
Azt meg akkor teszi, ha a két sínt, a csavarás forgásközéppontjától, minél távolabb helyezed.
Akkor pedig egyedül a C megoldás a nyerő.

Még nem írtad, hogy mekkora lesz és mit fog dolgozni ez a szerkezet.
Nézd meg, (ha még nem nézted.) hogy melyik irányban menyire merev az alumínium szelvényed.

w0hgtwf3w

Van vastag falu.
De itt most a meglévővel kell gazdálkodnia.

És így teljesen igazad van.


Én különben a saját gépemen nem készítettem külön helyet az item profilba a lineáris sínnek.
Csak simán felfogattam.
Évek óta működik.