Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Sastas gépe

Indította gaben, 2025 február 26, 08:06

Előző téma - Következő téma

fpd0kbd4

Szia!
A kérdésem az lenne,ha komplexen nézzük, akkor is a "c" megoldás a legmegfelelőbb. Gondolok itt főleg a lineáris kocsik terhelésének az irányára. A Lineárok szempontjából melyik sínpár elhelyezés az ideális,ha a híd  keresztmetszete  még tetszőlegesen méretezhető és ehhez alkalmazkodik a hajtás kialakítása?

Szalai György

Hát. . . A gyártó a megmondhatója, gondolom sin/kocsi típus függő lehet.
Megnézem ilyesmi típusra.
Azt írta a [435]-ben, hogy ,,15mm-es rexroth lineárokkal(4 golyópályás kocsikkal)"

Gondolom valami FNS-hez hasonló forma.

Olvasható a hatodik oldalon, hogy: ,,Ugyanaz a nagy teherbírás mind a négy fő terhelési irányban."
A 12. oldalon a standard FNS15-ös kocsinál látható, hogy a terhelhetősége 9860 N, vagyis rápakolhatsz úgy egy tonnát, bármely irányból, akár fejjel lefelé is.

sastas

Így van, FNS típus, 165111322, hogyha pontos szeretnék lenni.

fpd0kbd4

Köszönöm!

 Ezek szerint, kocsiterhelés szempontjából,teljesen közömbös a sínek elhelyezkedése a hídon.(nem gondoltam volna)

sastas

Pontosan emiatt választottam ezt a kocsi/sín kombinációt, hogyha az első elképzelésem nem jó, és át kell szerelni a sínt is megfeleljen.

Szalai György

Csak ugye a kieresztett Z kétkarú emelőként működik és nem lesz mindegy az erőkar : teherkar arány.
Ezért is jó szerintem, ha az X sínpár minél távolabb van egymástól és a távolságuk minél nagyobb a Z magassághoz képest.
Kis síntávolság és nagy Z esetén nagyon megnőhet a hidgerendára ható csavaróerő.
Az meg, ha nem acélöntvény, akkor tekeredni fog, a megmunkáló motor pedig fokokat kitér a függőlegesből.
Mivel ez nem statikus, hanem nagyon is ciklikus-dinamikus erő, vadrezgés lesz a vége.
Vagyis, mégsem ,,teljesen közömbös a sínek elhelyezkedése a hídon."[#nemtudom]

fpd0kbd4

Mint írtam is, kocsiterhelés szempontjából értettem a közömbösséget. A hidra ható csavaró igénybevétel az világos.

sastas

Nos, Azthiszem egyel kevesebb kifogásom lehet a gépépítéshez. Ez volt a debreceni találkozó fődíja [#taps]

  

ebalint

[#eljen]

Neked és a felajánlónak is!

gaben

Gratulálok ezekhez a szuper cuccokhoz![#eljen]
Nekem nagyon bejöttek ezek a magyar fejlesztésű CNC eszközök.
Jó gép építést. ;)

sastas

Üdv újra, "némi" kihagyás után. Először is, most sikerült némi pénzt elkülöníteni a hobbiknak, úgyhogy a CNC is újra előtérbe került. Először is, ami szempont: Legalább 600x400x200 mozgástér, aluminium és keményfa megmunkálás, lehetőleg meglévő anyagok felhasználásából(15-ös rexroth lineár, FNS rexroth kocsikkal; 45x90-es Rexroth installációs profil, 40x40-es és 40x80-as Item építőprofil), főleg lemezmegmunkálás 20-25mm alulemez, 15-50mm falemez, illetve 150-200mm-es polisztirol és egyéb hablemezek.
Meglévő anyagok alapján a kép szerint alakul a gépváz, a hossza kb 1m. A keresztösszekötő felül, csak elől és hátul lesz, alulra 30-as profilból fogok kereszteket rakni, és arra fog rámenni egy alulemez, asztal-alapnak.
Ami a rutinosabbaknak biztosan feltünt elsőre, az a relatív széles géphez mégiscsak 1 golyósorsó választása, ez konkrétan pénzügyi döntés volt, meg van tervezve a dupla golyósorsós Y is, ha meglesz hozzá a szükséges +70-ezer ft, akkor megvalósul.
A másik ami feltűnhet, az hogy a lineárok 40-es itemre vannak fogatva, ami pedig egy 45x90-es rexrothon nyugszik. A két profilokat átmenő csavaros, profilanyás megoldással tervezem összerögzíteni, így lesz elég jó Z magasságom, és a rexrothoz be tudom fogatni a keresztprofilokat, amire ugye az asztal megy, és ha hűtőfolyadékot alkalmazok, nem kell a külön folyadéktálcát kigondolni, hanem ez a keret megadja ennek is az elvezetését, mert csak a két végén fog tudni kifolyni.
Kíváncsi lennék az ötleteitekre, véleményekre, gondolatokra. Ezért raktam fel a tervek ilyen korai fázisában a dolgot, na meg mert most volt időm egy kicsit írni, tervezni viszont már fáradt vagyok.

  

sastas

Közben ezt a rektanciámat is törlesztem. Vélemény a Duet Wifiről és a Flexion extruderfejről.

Először is a Duet:
Nagyon jó alaplap, a fejlesztők kommunikatívak, forumon kb 1 napon belül válaszolnak mindenféle felvetésre, stb. Korrekt bekötési rajzokkal, és magyarázatokkal vannak felvértezve, kötéseknél mire figyelj, mely alkatrészek, csatlakozók érzékenyek a menetközbeni lehúzásra. A beépített webserver nekem kicsit fapados, hiányzik prá funkció, illetve néha elbugol, de a bugok része inkább a hálózatból adódik amire kötve van. A saját kiegészítőkártyáin kívül is hajlandó fogadni bármit, megfelelő protokol esetén, de ez már komoly tapasztalatot igényel. Kijelzőből is csak a sajátját kezeli natívan, de az nagyon király.
Ezek ellenére az ára egy igen komoly hátrány. Főleg ha kiegészítőkkel együtt figyeljük meg(kijelző, expansion board, stb).

Flexion:
Erről inkább negatívabb a véleményem. Ahhoz képest hogy milyen drága, folyamatosan találok benne tervezési hibákat. Az egyik legnagyobb pont a napokban jött ki, erről később.
Mindenféle anyagot jól kezel, PLA, PETG, TPU amivel hosszabban teszteltem, ezekkel nagyon szépen nyomtat. az állítócsavarjait én kicseréltem, mert fix fejes hernyók voltak benne, és a rugós-golyós végű hernyó számomra szimpatikusabb volt. Amit nem igazán szeret az a temperált munkatér, mivel aluból van, gyakorlatilag a hőt beviszi a filamenthez, ami olvad, torzul, stb.
A másik igen komoly gond az most jött ki pont. A támasztógörgő úgy van kialakítva, hogy egy alu csapra, ami a testből van kimunkálva, rá van préselve egy csapágy, arra rátéve egy gyűrű aminek a külső felülete vezeti a filamentet, és ezt egy seeger-gyűrű fogja. Namármost, az a gond, hogy a filamentből meg simán a levegőből származó por bemegy a seeger és a csapágy közé, és ahogy a filament húzása forgatja ezt az egészet, a portol a seeger befeszül és mivel ez rugóacél, szépen elforgácsolta az alucsapot. Egy kicsit bosszantó.

sastas

Egyre magasabb a CNC maróm megvalósulásának realitása. Lassan oda jutok, hogy már minden ittlesz nálam, és csak össze kellene rakni. Namármost a hétvégén ismételten kegészültem némi alkotóelemmel. Az előző komment képeiben ecseteltem egy megoldást, amit pontosan ehét vasárnapig jónak is tartottam, hiszen senki nem szólta le/korrigált, úgyhogy annyira rosz nem lehet [#nemtudom].

A változást az adta, hogy Serif-nél voltam ezt-azt venni, és belefutottam 2x 1,2 m Ilyenbe. Úgy döntöttem, hogy ezen fog szaladgálni az Y tengely 4 kocsija. Ehhez majd veszek, de szerintem inkább csináltatok nútanyát, valami acélból. Viszont kérdéses lesz, hogy mivel fogom összefogatni. Szerintem a végeken marad a 45x90-es Rexroth installációs profil, közé viszont az asztal alapjának lehet veszek egy szál 30-as/45-öset, neadjisten némi 40-es zártszelvényt. Mondjuk a zártszelvényt kicsit unortodox megoldásnak tartom, de kifejezetten költséghatékony.

Viszont ami érdekelne: Vettem főorsónak való orsót, de ehhez két dolgom nincs amiről éppen tudok. Az egyik egy motor amivel ezt meghajtanám. 750W-ig jóvagyok, egy J1000-es frekiváltó 1P->3Pvel. Viszont lövésem sincs milyen moci kéne. Aluhoz/Fáhhoz kb 8-ezres max fordulat szerintem jó, de javítsatok ki ha tévedek.

Valamint a főorsómhoz befogó. Namármost ez egy Ilyen orsó. Ehhez szerintetek lehet kapni "értelmes áron" befogót, patronosat, vagy sem, vagy felejtős, inkább hanyagoljam első körben, és vegyek egy ER16 os patronos befogós orsómotort? És akkor se befogóbal nem kell szívni, se a motorral.

istvan3

Szerintem vegyél inkább egy kínai vizes marómotort.
800w-os motort elvisz a frekvenciaváltód, és szinte minden hobbis marásra elég.
Ezek HSK-s szerszámbefogók arany áron mennek.
Nekem egy 1,5kw-os van, 4 éve hibátlanul üzemel, tökéletes alut marni is.

Ha szerszámcserélőst akarsz akkor SK15-ös orsókat lehet kapni, illetve kínai motorra feltét orsót.
De ezek is 1000 eurós költséggel járnak szerszámbefogókkal.

sastas

Ha szerszámcserélőset akarnék kifejezetten, akkor vennék egyet itt a fórumon mikor fel-fel bukkan egy.

Tudsz esetleg a kinaira valami megbízható(bb) forrást?