Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

PSoft

Miért nem "barnítasz/feketítesz"?
 
Az acél alkatrészeken megvalósítható házilag is,az olajfürdős barnítás.
Tetszetős a felület.
 
 http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/kep/%c9p%fcl%f5_50W-os%20CO_l%e9zer/Asztalemel%e9s/IMG_1698.JPG" border=0>

Szalai György

Külső szabályzó nélkül, a kialakult áramfelvétel, (meghatározott elektrolit mellett) a belógatott tárgy felületi méretétől fog függeni. Nagyobb felületű tárgy nagyobb áramot enged.
Ha az így kialakult áramerősség, az előírthoz képest túl sok, akkor külső, soros szabályozó ellenállással szokás beállítani a megfelelő galván áramot. Háztájiban a káddal sorosan, de egymáshoz képest párhuzamosan kötött autóizzók adódnak.
 
Ha mégis a 230V hálózati táplálás és a biztonsági leválasztó 230/12V-os trafós megoldás mellett döntesz, akkor a 12V AC szakaszban használható egy sós vizes előtét ellenállás is.

Szalai György

És ez a barna/fekete réteg véd a korrózió ellen? Vagy minden nap pucolgatni és olajozni kell, mint egy fegyvert?

Kicsa

Tényleg tetszetős a felület,ráadásul a szín is oké lenne. (Semmi extra,csak korrózióvédő,fekete felületet szeretnék elérni) Pontosan milyen technológiával készült ez a csapágyház-kerék feketítés? Te készítetted?

Kicsa

Én csupán attól félek,hogy szabályzó nélkül az áram megszaladhat,egyszerűen nincs kézben tartva. Soha nem csináltam még ilyesmit,nem tudom hogy mire számítsak. Első körben miniatűrben fogom kipróbálni a dolgot,egy ki alumínium darabon. Itt ellenőrizni tudom a különböző felületek bevonását (1000-es papírral csiszolt,2000-res vizessel,esetleg csiszolás nélkül...bár gondolom hogy az alap minden hibája látszik majd ugyan úgy.) Ezt a szobában meg tudom tenni labortáppal,2 A-es áramkorláttal. Ha Kicsiben beválik a dolog,akkor megpróbálkozok majd nagyobb alkatrészekkel is,bár a legnagyobb is talán elfér majd a tenyeremben.

PSoft

Ha fújsz rá egy akril lakk réteget,akkor igen.
 
A pucolgatás meg,...
Egy saját építésű gép,a gazdája szemében képvisel akkora értéket,hogy munka végeztével nem hagyja ott dzsuvásan.
 
Kicsa,nemhiszem,hogy pucolt olajozott volna fegyvert,velünk ellentétben.:)
 
Őneki a gépe lesz a fegyvere,és biztos hogy nagy becsben tartja majd,legalább annyira,mint mi annak idején ha kényszerből is a fegyvert.

88nwcf22d

http://www.electronic-thingks.de/de/eloxieranleitung/was-ist-eloxieren.html" TARGET=_fnew>Itt elég alaposan leirják mi merre hány...
 
Olvasd át szerintem menni fog, az eloxált darabon minden ugyan úgy meglátszik mint az alapfémen.

88nwcf22d

Én terveztem az autóaksihoz egy szabályzót.
Be lehet állítani rajta hogy mennyi max áramot  és hány percig engedje át, csak hát nem sikerült :D
Legalábbis az árammerőmodulja, így még fejlesztés alatt van. Igy hogy nem értek az elektronikához kicsit nehéz.

Szalai György

Kiszámoltad már az eloxálandó munkadarabok felületét?
Tenyérben elférő 10x10x10cm es munkadarab felülete, ha még nyílások is vannak rajta, akkor hamar lehet 1000cm2. Az pedig az ajánlott 2-2,5A/dm2 áramsűrűség esetén nagyjából 20-25A maximális áramigényt jelent.
A minimális 12V feszültség esetén a teljesítmény igény 250W. Az nem egy nagy trafó. Egy egyszerű triakos fényerő szabályozóval, 230V-os oldalon szabályozható.

Kicsa

Nem számoltam még,mostanában elég sok 'felesleges' dolgot számolok,így elment a kedvem tőle. Viszont mivel programban meg van tervezve szinte az egész gép,könnyebb dolgom van. A legnagyobb eloxálni tervezett darab elméletben 0.05 m^2 ami olyan 10-12 A árammal véghez vihető lenne. Ezt tudja akár egy nagyobb számítógéptáp is. Bár nem tudom,hogyan bírná,nem oldana-e le. A minimális feszültség hol van megadva? Ilyennel nem találkoztam ezidáig...vagy csak átsiklottam felette.

Szalai György

A minimális feszültség az, ami 0 Ohm szabályozó ellenállással is még éppen képes áthajtani a kellő áramsűrűséget. Ennek a feszültségnek a használata eredményezi a leg kisebb teljesítmény igényt és a leg kevesebb energia felhasználást is. Általában 12V környezetében írják rá az alsó határt, de nem kritikus, mert a galván folyamat „áramvezérelt”.
www.sasovits.hu/cnc/irodalom/eloxalas.pdf
Manapság mindenki mindenre ezt a számítógép tápot akarja használni. Miért akkora varázslat az? Én kerülném, főleg vizes lucskos környezetben.
Egy rendes Hobbyistának legyen már egy rendes mestertrafója!

Kicsa

Valóban nem volt dolgom fegyverekkel,de a gépet elég nagy becsben tartom most is,és szerintem ha készen lesz,akkor is. Saját magamnak csinálom,tudom hogy mennyi idő-pénz-energia van benne,számomra ez több egy kicsit egy sima szerszámgépnél.

Kicsa

Ez esetben akkor lehetne használni egy 24Vos transzformátort is,egyenirányítás után?
Azért gondoltam a pc tápra,mivel nagy terhelhetőség,kis feszültség és kéznél van.

Szalai György

A #670-ben linkelt dokumentum értelmében „Eloxálni akár egyen-, akár váltakozó árammal lehet.” tehát trafóról, egyenirányítás nélkül is. Ez engem is meglepett.
Lehet használni 24V-os trafót is, de minél magasabbra emeled a feszültséget, annál nagyobb Ohm értékű szabályozó ellenállást szükséges beiktatnod, hogy ne legyen több az áramsűrűség a kellő 2-2,5A/dm2 értéknél. Az ellenállás pedig egyszerűen elfűti a felesleges teljesítményt, tehát minél nagyobb Ohm értékű, annál több energiát emészt haszontalanul.
Itthon úgy szoktam kikerülni a hőtermelés problémát, hogy a trafó 230V-os primer oldalán, egy triakos fázisszög szabályozóval a folyásszöget úgy állítom be, hogy a törpe feszültségű szekunder oldalon épp akkora feszültség keletkezzen, ami a terhelésen pont a nekem tetsző áramot hajtja át. Egyszerű esetekben, mikor a terhelés ellenállása nagyjából állandó, ez beválik nekem. Természetesen a trafó törpe feszültségű szekunder tekercselésének el kell tudnia viselni a szükséges áramerősséget. Tehát minél nagyobb feszültségről szabályozok lefelé a kívánt értékre, annál nagyobb teljesítményű trafó szükséges.
Na erre jó a mestertrafó.

Kicsa

Sziasztok! Mielőtt az utam levezet a garázsba a gép összerakása okán,engednem kellett a csábításnak : birizgálta a fantáziámat ez az eloxálás téma. Mivel sikerült minden kelléket beszereznem,így jöhetett a próba,alaposan dokumentálva az ismételhetőség kedvéért!
 
Remélem nem szúrom el a képeket... [#vigyor2]
 
Először a negatív pólusra kapcsolt katódot zsírtalanítottam : ez nem volt a receptben de gondoltam,nem árt neki. Elég hevesen kezdett reagálni,ezért ki-ki emeltem,nehogy kifusson az egész.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/katodtriso.jpg" border=0>
 
Ezután az anód következett,ami a tulajdonképpeni próbadarab. Előtte mindkettő felét megcsiszoltam,a végeredményen látszik a különbség. 15 mm-enként karcokat húztam rá,a területek eltérő időt töltöttek az eloxáló 'fürdőben'. Végeredmény ezt is tükrözi...
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/anodtriso.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/anodtrisozva.jpg" border=0>
 
Ezt követően behelyeztem a katódot,majd feltöltöttem kénsavval.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/katodbehelyezes.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/kezdes.jpg" border=0>
 
Először kb. 15 mm lógott a savba,a feszültség és áram értékek látszódnak :  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/kezdofesz.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/kezdoaram.jpg" border=0>
 
Menet közben a hidrogén-képződés :  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/hidrogenkepzodes.jpg" border=0>
 
A folyamat végeztével Szódabikarbónás vízben ázott kb. 5 percig,amíg a következő fázis előkészítettem :
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/szodabikarbonazazas.jpg" border=0>
 
Színezésre por alakú ételfetéket használtam,1 kávéskanyálnyit raktam majdnem 1 liter desztillált vízhez :  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/szinezofestek.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/szinezeskezdet.jpg" border=0>
 
Színezés után így nézett ki : (A színezőfürdőt igyekeztem 60 fok körül tartani)
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/szinezve.jpg" border=0>
 
Ezután lobogó vízben főztem fél órát,ez az idő arra volt elég hogy megreggelizzek illetve utánajárjak az itteni porfesték-lelőhelynek [#smile]
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/fozes.jpg" border=0>
 
Öblítés és szárítás után a végeredmény,először a 180-as papírral csiszolva,másodszor pedig jóval finomabbal. (Nincs rajta hogy milyen,érzésem szerint 500-600 körüli lehet)
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/keszdarab180.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Elox%e1l%e1s/keszdarabfinompapir.jpg" border=0>
 
Meg vagyok elégedve az eredménnyel,azt hiszem,hogy nem marad ennyiben a kísérletezés!