Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

000000000

Replay 5376!!!!

Sajnálom, hogy a tahós-szkópos szakmaiatlanságaid után még mindig csak topikot rombolsz. A főnök remélem megunja most már gyorsan.

kaqkk007

Nem próbáltam senkit követni , de mivel szépen kérted tovább lépek [#banplz]

000000000

A tachos szkópos eszközzel neked mikroszekundumra megmondom mennyi a lépés jel és a valós elmozdulás között idő.
Mert anno félmilliós szkópról beszélünk ami mindent kiír a kijelzőre.  
De mivel 10 éve volt mikor utoljára szórakoztam így léptetőmotorral azóta már csak a szkóp maradt meg.
Viszont én még annyival ki tudom egészíteni amivel a tekercsekben kialakuló áramot is meg tudom jeleníteni ezzel szinkronban.
Tehát azt is látom mennyit késik az adott vezérlő az elmozdulás és a step jel.
Nem kell tovább fokoznod, mert rég vesztettél lejárató kampányoddal !
Az az egy szerencséd, hogy nincs időm újra ilyenekkel szórakozni és publikálni !

zozo

Pedig én sokat tanultam a lentiekből.
Mégpedig, hogy akármit csinálunk, a stepper motor csak úgy képes lépkedni, mintha reszelőn húzkodott dróttal adnánk neki a step jeleket. Pozíciót téveszt, lépést veszít stb. Igaz nem mindegy, hogy simító reszelőt, kettős simítót, vagy káposzta reszelőt használunk, de ezt sajnos sosem tudjuk meg.

Abba már bele sem merek gondolni, hogy egy vezérlőre visszacsatolt enkóderes steppermotor hogyan rángana a korrekciók miatt, milyen randa görbéket látnánk a dinamikai mérések során.

Legszívesebben kidobnám a gépemet,[#rinya] de sajnos van még pár sürgős munkám rá...

Mindezektől függetlenül, érdekes dolgokat tudtunk meg a léptetők lelkivilágáról, de a "laborCNC"-zést hagyom másnak, inkább hajtom a motorokat, csinálják tovább amire eddig is képesek voltak, és nem morgok, ha 2 századdal nagyobb lett pl. a kulcskolonc hossza.

fn47xk7ei

Ok . [#eljen]Én is gyorsan befejezem .Uff.[#awink]

000000000

A tachó jel NEM pozíció jel, így ideje lenne belátnod ezt a hatalmas szakmai tévedésedet is. Ezért aztán felőlem egy 5 milliós szkóppal is nézegetheted a tachódat.

"A tachos szkópos eszközzel neked mikroszekundumra megmondom mennyi a lépés jel"

Micsoda???? [#nevetes1]

Eleve a DC tachóban súrlódó kefék vannak, amik bizony még a legjobbaknál se mindig érinkeznek (zaj keletkezik). Ezt még tovább rontja a kommutátor konstrukcióból adódó ugynevezett ripple jelenség, ami miatt mindig csak egy hullámos görbéről beszélünk önmagában is alacsony fordulatoknál, Aztán elve 1 % körüli csak a linearitása, had ne soroljam.
Szóval nonszensz az egész, amolyan Pál féle mesevilág.

000000000

Köszönöm, hogy tanulságos és érdekes dolgokat találtál ezen léptető motor mérések kapcsán. Örülök, hogy Te teszel is azért, hogy a lehetőségek határán belül egy kis odafigyeléssel, tesztelgetéssel, korrekcióval, az elméleti alapok mentén egyre jobb minőségű legyen a hajtásod.[#eljen]

MoparMan


000000000

Volna egy szakmai kérdésem, egy hibrid léptetőmotor ha tartósan tartóáram alatt van akkor az kárósítja, pl lemágneseződhet vagy bármi baja lehet? Értem itt napok hetk vagy több időintervallumot.

Szalai György

Ennyire statikus üzemnél szerintem a melegedés fog határt szabni.
Annyi hőt termelhet a tartóáram, hogy a motor hőmérséklete üzemszerű értéken stabilizálódjon.
Így a motor nem károsodik, de felette meg igen.
Kicsi tartóárammal örökkévalóságig működhet, naggyal meg elfüstöl.

000000000

Kevés adatot közöltél. Nem ismerjük, pl. hogy miyen a motor step/fordulat beállítása a vezérlőn, valamint motorméret, és a tartóáram sem ismert.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy microstep esetén egy kétfázisú léptetőmotornál a sin(x)+cos(x) függvény kapcsán az áram minimum 1 és gyök2/2-szeres áram értékei alakulhatnak ki a megállítási pozíciótól függően. Így az P=I*I*R hőveszteségi képlet alapján ez a szorzótényező már 1 és 2-re növekszik!

Azaz akkor lehetsz nyugodt, ha szándékosan azokban a motor pozíciókban teszteled, ahol az említett függvénynek a maximum szélső érték pontja van. A teszt során pedig ekkor olyan hőegyensúlyra kell törekedned, hogy a motor a kellő biztonság érdekében 50-60 C fok fölé soha ne tudjon melegedni, még a tűző napon sem, ha egyáltalán érheti napsugárzás (ezt se tudjuk ugyebár...).

Ezekkel szerettem volna kiegészteni György magyarázatát, és akkor ha ezeket a fő méretezési, tesztelési elveket betartod, valóban az "örökkévalóságig" jó marad a motor.:)

000000000

A fene ebbe a vacak billentyűzetbe, meg a sietségembe!
A mondat helyesen:
Így az P=I*I*R hőveszteségi képlet alapján ez a szorzótényező már 1.414-ről 2-re növekszik!

000000000

Azt értem, hogy a túl nagy tartóáram túl nagy hőt termel, pontosan arra lennénk kíváncsi, hogy a rotor ugye állandó mágnesű ez gyengülhet e vagy károsítható e?

000000000

Beállításokra visszatérve, tesztelgetem a különféle beállításokat nehéz közép utat találni, hogy alacsony előtolásnál is kielégítő legyen illetve nagy előtolási értéknél is megfelelő legyen.
Rezonancia öngerjedése nehéz ügy, és ezt javítani lehessen tényleg szőrszál hasogatónak kell lenni.

Szalai György

Minden mágnesnek van az anyagától függő megengedett max. hőmérséklete. Ez természetesen mindég sokkal magasabb érték, mint a motorra megengedett max. hőmérséklet.
Olcsó háztartási készülékbe szánt motor mágnese lehet csak kicsit több mint 100C fok, drága ipari motornál meg 300 fölött is lehet.
Tehát amíg a kezed nem ég rá, addig nincs baja a mágnesnek.
De a tartóáramú üzemben nem is a mágnesben keletkezik a meleg, hanem azt csak átvezetik rá a tekercsből a fém alkatrészek. A meleg a tekercsben keletkezik, ezért rézveszteség a neve.
Tehát a legmelegebb pont valahol a tekercs belső meneteiben lesz.
Következő kérdés, hogy mekkora hőmérséklettől károsodik a tekercs.
A réz olvadáspontja magas, az bírja, míg nem lesz baja a szigetelésének.
A szigetelés hő tűrését a gyártó osztályba sorolással, húszezer órára adja meg. Elég általános lett az F osztályú szigetelés, ami 155 C fokot jelent, de a leggyengébb Y osztály is 90 C fok.
Ez is sokkal tovább bírja, mint a kezed.

Mi van még? Hát sajnos kapcsolóüzemű motorvezérlő esetén, tartóáramnál is van vasveszteség.
Mert nem tiszta stabil egyenáram, hanem változó értékű, az meg mágneses térerő változást okoz a vasban, vagyis hiszterézis veszteséget eredményez.