Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

x4rhew5r3

Megtoldanám Svejk érvelését azzal, hogy nem biztos, hogy a sebesség a legfontosabb szempont. Hiába tud a gép 10m/perccel száguldani, ha azt a sebességet hosszú másodpercek alatt éri el. Van amikor (szinte mindig) a gyorsulás az igazi szűk keresztmetszet. Ha sok apró szakaszok vannak irányváltásokkal, akkor könnyen lehet, hogy az 1500 mm/perc effektíve lecsökken pár százra, mert állandó lassulások és gyorsulások vannak a mozgásban.
 
Ha ezt is figyelembe vesszük, akkor nem nehéz a döntés:) A léptecsnek van egy start frekvenciája, ami már önmagában kizárja a nagy gyorsulásokat. Ez még terhelve a mechanika tehetetlenségével csak ront a helyzeten.
 
Ezzel szemben a szervónál a névleges 0.7Nm nyomaték rövid időre felszökhet 4-5-szörösére, ami a gyorsításoknál nem mindegy.
 
De mindez akkor lehet érdekes, ha a mechanika is bírja a nagyobb gyorsulásokat. Ha nem kellően masszív és merev a gép, akkor nyugodtan lehet léptecsekkel hajtani a tengelyeket.    

Szalai György

Hadd röfögjek egyet.
A famegmunkálás is elég sokféle lehet. Ha bonyolult felületű 3D relief marása a cél, ahol az alakhűséggel szemben nincs is szigorú követelmény, akkor a Z-nek kapkodnia kell magát, még gyenge vázon is. A főorsó fordulatszáma után a Z dinamikája lesz a legfontosabb. Szerintem ott egy léptető nagyon lelassítja a munkát.
 
A motor paraméterei önmagukban csak határadatok. (Hobbyban még az se, mert alaposan túl is léphetők időnként.) A motor tulajdonságain kívül a motorvezérlő elektronika és a mechanikai környezet hatása fogja eldönteni, hogy milyen valóságos értékekkel üzemel majd a motor.
Lehetnek csodák meg kivételek, de általában az ideális motor tulajdonságait a fejlettebb (összetettebb, bonyolultabb) rendszerek közelítik jobban. Az nagyon nem egy mezei, sima léptető motor egy egyszerű meghajtóval.
Ha nem élsz örökké, akkor a léptetőt és egyszerű meghajtót felejteném, akkor is, ha megköveznek érte. Pláne, ha rendelkezésre is áll az AC servo.
Z-re meg mindenképpen a leg dinamikusabbat tenném.

svejk

Majd tartom a fedélt a fejed fölött a kőzápor ellen. :)
De meg kellene tudni mekkora is az a gép, nem biztos hogy elég a 200W AC szervoban.

cxmcdtrx

A gép még a tervezési fázisban van, így minden alakítható a rendelkezésre álló dolgokhoz, vagy amihez idő közben hozzájutok.
3+1 tengelyesnek indul (X,Y,Z + forgató)
A Z-t egy 15 mm átmérőjű, 5 mm emelkedésű Star golyós orsó viszi majd, a hasznos munkaútja 250 mm lesz, 15-ös vagy 20-as Rexroth lineáris vezetőkön.
(Az orsó + anya + hajtás oldali csapágyház, lineáris sínek, kocsik már megvannak)
Tekintve, hogy az AC elég nagy sebességre képes, viszonylag stabil nyomatékkal, a 200W-os AC-t szánom ide, esetleg szíj áttételen keresztül meghajtva
a golyós orsót. Nem tudom, direkt hajtásban elég lenne-é. A főorsó valószínűleg egy 1500W-os, "tradícionális kínai" nagy fordulatú ER16-os (esetleg ER11) lesz.
 
Az X sínek 20-as HIWIN-ek lesznek, 1600 mm a sín hossza, a hasznos munkaút 1200 mm-re van tervezve, az Y szintén 20-as lineáris sín,
tervezett munkaútja 800 mm körül. 90%, hogy mozgó hidas kialakítású lesz.
Az X,Y mozgatását minden bizonnyal egy-egy 750W-os Yaskawa AC végzi majd.
A gép alapját izmosabb zártszelvényből tervezem (betonnal kiöntve), a híd anyaga egyelőre bizonytalan. Acél U gerenda, vastagfalú zártszelvény, bosch
aluprofil, ami szóbajön.

svejk

Ahhoz a Z-hez és 200W-os AC-val majdnem jó is az 1:1 de a későbbi változtatások lehetősége miatt tervezd be az áttételt, és induláskor használj 1:1,5 lassítást.
Kb. ezt dobja ki a gép.
 
Az X, Y-hoz sok az 750W, ha okosan választod meg az orsókat akkor fele, negyede is elég lenne.
 
pl. átm 20x10-es orsóval 400W 1:2,5-tel vígan repülne a szerkezet.

cxmcdtrx

Köszi a tanácsot. Mivel számoltad ezt?
Azért terveztem 750W-ot, mert ez van :-)
Induljunk ki ebből, mi lenne ehhez az optimális mechanika? Gyári, Sigma 2 vezérlővel lenne hajtva
A motor adatai:
 
http://kepfeltoltes.hu/130608/sgmph_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

cxmcdtrx

Az X-nél esélyes a 2200 mm hosszúságú lineáris sín is, így nagyjából 1800 mm lenne a hasznos út. A kérdés az, hogy milyen orsót tudok majd beszerezni, illetve kell-e ekkora...

etc77f5nr

Akkora távon lehet érdemesebb lenne inkább a szíj vagy fogaskerékhajtás. Olyan hosszú orsónak nagy a tehetetlensége szerintem főleg, ha minél nagyobb az átmérő. De nem akarok beleszólni a mesterek megmondják a tutit. :)

cxmcdtrx

Abban az esetben már az orsó fixen állna, és az anyát hajtaná a motor.Úgy egészen más gyorsulás érhető el :-)

etc77f5nr

Így látatlanban elég nehéz elképzelni ezt :) A forgó anya vontatja az egész hidat :) De nem megoldhatatlan gondolom.

cxmcdtrx

Elég sok, kimondottan nagy gépen láttam ezt a megoldást, szerintem is jó

besirkyjh

Szia  
 
Igen használják sok gépen , olyan helyeken ahhol az orso sulya tulnagy és nagy a fordulata is .
Ezzel a megoldással viszonylag hosszu orsokat lehet használni csak a "logásra " figyelni kel .

cxmcdtrx


besirkyjh

Szia  
 
Nem kel ahhoz ekkora gép .
 
Egy X tengelyre füzzél fel 2db Z asztalt és hajtsd meg , de ugy hogy független is tudjanak mozogni egymástol . Fogasléc vagy golyosorso hajtott anyával !  Cr onsrud pl bár ezek is elég nagyok .

Lpeti11

üdvözletem.
A problémám a következő:
Lenne egy 10 vezetékes (5 tekercses) léptetőmotor. Ezt szeretném valahogyan átalakítani, hogy 4 vezetékes ként működjön. Esetleg elektronikával is lehetséges lenne.
mindenféle megoldás érdekel... [#nemtudom]