Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Szerintem sem csak nagy ellenállást képvisel, hanem hosszú késleltetési időt is okoz.
De általában ezt nem veszik figyelembe, pláne egy hobby gépnél.
Hétköznapi hangtechnikában sem, ha a hangszóró saját torzítása több nagyságrenddel nagyobb, mint az erősítőé. De mozgásvisszacsatolt hangrendszerben már érdekes. A léptetőmotorral elérhető, magasabb használható fordulatszám érdekében is figyelni kéne erre.

Szalai György

Te mit tartasz megfelelőnek, milyen elgondolás alapján, egy 2,5A-ra beállított vezérlő és a léptetőmotor közé?

s5f8tmfv3

Mint említettem ez a láncszem a legolcsóbb az egész rendszerben, én semmi problémát nem látok a túlméretezésében. Ha 200Ft 1m 6x0,75-ös kábel akkor nem is gondolkodnék rajta, ha van hely akár erősebbet is vennék. Ha muszály számszerűsíteni akkor azt mondanám hogy az összekötő kábel ellenállása legyen minimum egy nagyságrenddel a motor ellenállásánál kisebb. Túlzás? Érdekes hogy eddig nem nagyon foglalkoztunk ezzel a témával, pedig szinte mindent megteszünk hogy jó gyorsítást/sebességet érjünk el a motorokkal.

s7manbs8

Én sem ragaszkodok, hogy minél vékonyabb legyen a vezeték, csak jobb híján az is megteszi, ha más nincs. Csak például ha az ellenállást nézzük a vörösrézé 1 m hosszú 0.1 négyzetmilliméter keresztmetszetnél 0.175 Ohm. Namármost kb. 1-2 méter kábel kewll egy kisebb gépnél. tehát 0.22 mmxmm keresztmetszetnél ez 1 méterre 0.08 Ohm. Szerintem ez éppenhogy nagyon is jó. és itt 2A esetén 2*2*0.08=0.32W veszteség.

s7manbs8

Trafókba se tekernek 4-szer vastagabb anyagot, nyilvány 8-10A-es motorokhoz már ettől vastagabb kell, mondom kb. ez a 0.22 mmxmm-es riasztó kábelnek ez a max. 2-3A az pont belefér. Kiváncsi lennék, egy erőmérővel a motor tengelyén a forgatónyomatékot megmérnénk mi különbség lenne, ha egy ettől jóval vastagabb vezetéket használnánk, szerintem lehet meg se tudnánk mérni egy kézi erőmérővel a különbséget, olyan hangyányi lenne. Vagy hogy mondjak egy másik példát, ha van egy 2A-es léptetővezérlőm és 0.8A-es léptetőmotorom, nem veszek hozzá 10 A-es elektronikát, minek.

mfrfj8vv3

Sziasztok,
 
Átvizsgáltam jobban a panelt és megtaláltam a hibát biztosan. Sajnos nem ellenállás a hibás nem is kondi, hanem egy SLA7062M nevezetű IC... :-(( Szép nagy lyuk van rajta,csak eddig nem vettem észre.
 
XIII. kerületben a HQ Video nevű helyen találtam ilyet 2200 forintért, már csak be kell szerezni és ki kell cserélni...Így jártam ma.  
:-(

s5f8tmfv3

A trafó egész más ügy. Adott a hely a tekercseknek, sorozatban készül legtöbbször, költséges. Mi itt egy méter vezetékről beszélünk, egyszerűen nem érdemes a keresztmetszettel vacakolni, ne ez legyen a gyenge pont. Még soha nem mértem erőmérővel különbséget egy éppen melegedő és egy erősen túlméretezett vezetékkel bekötött motor között. Talán elhanyagolható a különbség, de elhanyagolható az árkülönbség is a vezetékek között, ezért szerintem egyszerűbb a jó vezeték. 0,8A-es motorhoz én sem vennék 10A-es elektronikát mert feleslegesen drága, de 10A-t elbíró vezetéket igen, mert akkor annak ellenállása nem befolyásol semmit. Miért ne?

mfrfj8vv3

Az előtét ellenállás jó ötlet, kár hogy nem előbb beszéltünk erről...  
Ha sikerül visszavergődnöm oda ahol ma reggel tartottam, akkor majd teszek a panel elé egy 2A-s biztosítékot hogy nehogy megint baj legyen, a többi motort kikötöm (azokat tudom hogyan kell visszakötni) és úgy próbálom majd.
 
Az ic cserét lehet rábízom valami TV szerelőre , bár ez ( sem :-) ) nem tűnik olyan nehéznek, elég nagy lábai vannak és ritkásan állnak.
Azt is gondoltam, hogy  régi ic-t levágom úgy hogy a lábai ottmaradjanak és azokhoz forrasztom hozzá az újnak a lábait... talán úgy könnyebb megcsinálni.

000000000

Mivel mérted? Kézi univerzális műszerrel? Azért azt is értdemes megnézned, hogy ha a műszerzsinor két végét összefogod mit mutat?

s7manbs8

Az egy jó kis mikrolépéses unipoláris IC, nem is tudtam, hogy ilyen jó áron lehet kepni, szaladok én is pestre. Csak nézd meg előtte más nem e halt meg.

mfrfj8vv3

Körbeméregettem mindent ellenállásmérővel, hozzáhasonlítottam a hibás kör alkatrészeit egy működő köréhez, nem találtam semmi eltérést...
Ha messze laksz és érdekel ilyen cucc, pár darabot szívesen megveszek neked és utánvéttel eljuthat hozzád. Hozzám sincs közel, amúgy nem járok arra sose, de most hétfőn reggel ott kezdek... kár hogy vasárnap nincsenek nyitva, csinálnám minél előbb...

000000000

Nagy valszeggel csak az szált el... mivel minden 1 IC-ben van!
Javaslom csipkedd ki a lábait (az IC-hez legközelebb) és csipesszel egyenként forraszt ki, majd onszippantóval tisztisd ki a lyukakat, majd mehet bele az új! Ilyenkor a nyák az érték és minden áron megmentendő!
Én erre spéci csípőfogót (IC láb-kicsípő-kézi-készüléket) használok.

ra8nsmk6w

 Ha nincsenek spéci szerszámaid a kiforrasztáshoz akkor jó ötlet ha egy jó csipőfogóval elvágod az ic lábait és eggyenként már ki tudod öket szedni.Utánna elöször rögzitsd az ic-t mechanikusan majd késöbb forraszd meg a lábakat. Ezért nehéz a lábakhoz forrasztani, meg macerásabb is szerintem mert egy oldalról nem férsz hozzá

ra8nsmk6w


Szalai György

Trafóba, ha nem kell, nem tesznek négyszer vastagabb anyagot. De a tápba jó nagy pufferkondit, azt tesznek. Hogy legyen sok tartalék energia azokban a teljesítmény csúcsokban, amikor igényli a felhasználás. Kell is, mert ha nem a csúcsokra méretezik a trafót, akkor a belső ellenállása miatt pont akkor fog leesni a tápfeszültség, amikor nem kéne neki. A kondi szolgáltatja csúcsban a kakaót, a kicsi belső ellenállásával. Ettől lehet jó nagy áramcsúcsokat kikapni a tápból. Sajnos, ha ez a lehetőség nem áll a motor rendelkezésére, akkor fuldoklik. Azután jön a rácsodálkozó tekintet, mikor az asztalon húszcentis vezetékekkel összedobott, remekül teljesítő összeállítás, a véglegesen felépített formában már nem jól produkál. Pedig csak a vezetékezést változtattuk meg. De azt nagyon.
 
Folyamatos forgatónyomaték mérés esetén szerintem sem lenne különbség, de kis integrálási idejű, dinamikus erő és nyomaték mérés esetén jelentős különbségeket várnék. Mint mikor a motoráramot lágyvasas ampermérővel mérem, és meg sem rebben a mutató, vagy sönt ellenálláson keresztül szkóppal vizsgálom, és látszanak a gyors változások. A tonnás lusta marógépen természetesen semmi jelentőssége, de fürge háromdés gépnél számíthat.  
 
Hogy a konditól a motorig két méter távolságon 0,2 négyzetmilliméter  vagy 2 négyzetmilliméter, az nem biztos hogy sokat befolyásol. De hogy 2 méter távolságon 0,2 négyzetmilliméter  vagy 0,2 méter távolságon 2 négyzetmilliméter az már jelentős különbség. De szerintem is csak akkor számit, ha a dinamikai elvárások indokolják.