Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

s7manbs8

Nekem a maximális áramú motor, amit ezzel használok 1.4A-es Sanyo Denki echte japán léptetőmotor. Annál semmi vezetékmelegedés nem tapasztalható.

000000000

 
Egyrészt, az az áramfelvétel terheléstől függő, másrészt, érdekes lenne, ha a kábel morótorfelőlli vége meg a motor közzé beraknál egy ampermérőt, valamejik fázishoz. Meg az se mindegy mijen bekötéssel használod a motort. Lehet hogy a motorra 1.4A van írva de a te bekötéseddel csak 0.8A a felvétele, ami már kb. megfelel annak a kábelnek. Egyébként, ha jól emlékszem az a riasztó kábel 5-600 milli amperre van gyártva. Jaa, és a kábelhosztól is függ. Pl a 10 A biztosíték szála vékonyabb mint ez a kábel, de csak 20 milliméter hoszú.  

000000000

 
morótorfelőlli= motorfelőlli

Szalai György

Megint találgatás van számolgatás helyett.
 
http://digita.uw.hu/VillM/muvek_02.pdf" TARGET=_fnew>Itt a tudomány. Hogy mennyi a vékony és mennyi az elég vastag.
Mert miért ne lehetne elég az egér farka, ha a távolság is egérfarknyi a motor, és a vezérlő között?
 
 

mfrfj8vv3

Sziasztok,
 
Kösz a segítséget, számolgatásban nem vok erős, de a jó szóra olykor hallgatok ... [#lookaround]
Ma jártam egy villanyászboltban és éppen volt olyan, hogy 7 x 0.75-ös ... 200 forint volt egy méter, jó hajlékony amilyen kell. Az ember azt mondta utánfutókhoz szokták használni...ebből vettem pár métert.

000000000

Sziasztok!
Normális villanyszerelési boltokban kaphatóak ilyen kábelek. A neve: (remélem jól írom) Isli. Vezérlő kábelnek használják. Van benne egy védőföld, meg x ér számozva.

Szalai György

http://www.schrack.hu/fileadmin/f/hu/Termekek/Fokat/12.pdf" TARGET=_fnew>YSLY-JZ helyett, az árnyékolás miatt, talán jobb választás lett volna az YSLCY-JZ.
(4. és 5. oldal) Utánfutó féklámpa és index drótnál ez nem szempont, de PWM teljesítmény szabályozott munkakábelnél az. Nem baj, ha nem zavar mindent a környezetében. Mekkora távolságra kell vezetned azt a 2,5A-t? És ez soha nem több, mint 2,5A? Vagy ez egy átlag áram, ami pillanatokra akár a többszöröse is lehet?

mfrfj8vv3

Szervusztok !
 
Hát ezt jól elqrtam ! Ismét bebizonyosodott, hogy az elektronikai barkácsolás nem nekem való, ha mégoly egyszerűnek tűnik is.
Bekötöttem a 8 drótos új motoromat a hat helyes vezérlőbe (le volt írva melyik 2-2 drótot kell összekötni, azoknak a helyében biztos is voltam), de a többivel vmit elcsesztem mert a vezérlőm szépen pukkant egyet és ha jól látom egy hat lábú kis sárga alkatrész berosszt rajta.Ez a tengely azóta hulla, a többi megy. Az alkatrész jele RN1, ha jól gondolom valami kondi lehet, remélem más baja nem lett.
   
Így most jó nagy bajba vagyok, mert a gép meg kellene...
Sürgősen keresek valakit itt Pest környékén, aki segíteni tudna a vezérlőt újraéleszteni és egyúttal a motort is bekötné nekem!
Természetesen a kereteim között szívesen fizetek is érte.
Írjon vagy hívjon aki tud segíteni !!!  
(pannon-5662235)

Szalai György

Felül kell bírálnom előző véleményemet.
Megmértem egy ősrégi, Sub-D9 végű,190cm hosszú egérfarok vezetőereinek az ellenállását.
Először egy eret az egyik végétől a másikig, azután két eret sorosan. (Az egyik végén öszetekerve.) Az eredmény megdöbbentő 0,8 ohm erenként. Van ebben réz egyáltalán?  
A hurok ellenállása 1,6 ohm. Ezen 2,5A hatására U=I x R=2,5 x 1,6 = 4Volt feszültség és P = Inégyzet x R = 2,5 x 2,5 x 1,6 = 10Watt teljesítmény esik. Ez a léptetőmotornak nem vezeték, hanem előtét ellenállás. Talán biztosíték is egyben. 50cm hosszig még elfogadható lehet ezen a terhelésen, próba célokra, de gépre nem. Sajnos nem az egérfarok fogja csóválni a léptetőmotort.

4um5b65d

Szerintem egy fényképezés is segíthet az adot alkatrészről (az ép tengelyhez tartozó ugyanilyenről) meg az hogy az említett szöveg az alkatrészen van rajta vagy a panelen.
De majd a nagyobb elektronika zsenik kibökik, hogy mi az. De nem kondi az biztos.

s7manbs8

A táblázat alapján 0.15 négyzetmilliméteren 1.6A a megengedett áram anélkül, hogy az a melegedésével kárt tenne a szigetelésében 25 C fokon, magyarul az én riasztókábelemnek ez semmi, mivel ez 0.22 négyzetmilliméteres, tehát 2.34A-t bír maximum a szabvány szerint. Tehát 2.5 A-es motor fázisáramokat még elbírja. Azonkívül, még ha több Ohmot is mértél a vezetéken nem sokat számít, mert PWM módban a feszültség mondjuk 40 V abból az induktivitásra esik 30-35 a többi a motor tekercsellenállására és a vezetékre. Ettől még szépen működni fog, igaz a hatásfoka csökken mondjuk 10%-ot. Ez olyan, mint valaki hangszóróra vezetéket ezüstből vesz azt is jó vastagot, mert HIFI, hiszi a pifi, hogy ettől olyan sokkal jobban szól. Mellesleg, ha kicsit melegszik a vezeték, akkor még feszöltségmentesedik is, ezáltal nem törik el olyan hamar...

s7manbs8

Egy dologra mindig vigyázni kell az elektromosságnál, hogy nagyfeszültségekkel óvatosan kell bánni, többszörös ellenőrzés után hozzáfogni. Másik fontos, hogy túlterhelést kerülni kell mindenhol, magyarán rövidzárat sehol ne csinálj lehetőleg, mert annak a következménye tönkremenetel, vagy akár tűz. Ilyen próbák esetén pedig, ha nem biztos valami inkább elé tenni sorbakötve előtétellenállást, megfelelő méretűt, nehogy rövidzár keletkezzen, és ha úgy néz ki, hogy működik, nincs melegedés, füst, lehet élesben. Főleg meg olyan áramköröknél, ahol belül drága IC-k tartózkodnak, mert még egy két diszkrét alkatrészt nem is nehéz kicserélni egy áramkörben, de ha a vezérlő proci kimegy, ami felületszerelve van, az kissé sokba fog kerülni.

Szalai György

Érdekes a megközelítésed. Ha a motorodat tisztán egyenárammal táplálnád, (PWM és a vele járó áramcsúcsok nélkül) akkor inkább egyetértenék. Szerintem a nagyon rövid idejű, nagy áramú tranziensek átvitele is fontos. Mert ez nélkül a motor (és Hifi hangszóró) nem képes kibontakoztatni a tehetségét. Tehát vagy vastag vezeték, vagy kis távolság kell. Legjobb, ha mindkettő. Persze ez alatt is van élet, de tökéletességre törekvés az nincsen. Tranziens idő pl: a H híd Fet-jében lévő védődióda kinyitásától, a motorban állandósult mágneses tér kialakulásáig eltelt idő.

s7manbs8

Amit mondasz az tényleg úgy van, csak mivelhogy itt néhány méterről van szó, és csak maximum 200kHz-ről, az még olyan nagy ellenállást nem képvisel ebben az esetben, ami lényegesen lerontaná a hatásfokot, ezt akár számszerűsíteni is lehet, de felesleges. Most itt egy 20kHz-es PWM jelre gondolok, aminek, a felfutása is eleve a motor induktivitásától függ inkább semmint a néhány méter egyenes drót induktivitásától, ami ezerszer kisebb.

s5f8tmfv3

Azért én mégis keveslem azt az egér/riasztókábelt, igaz hogy gyakorlatilag nem ég le de próbálunk minden Nm-t kicsikarni a motorból, aztán beépítünk egy cérnavékony vezetéket aminek az ellenállása összemérhető a motoréval. Ne ezen múljon! Az egész lánc legolcsóbb része a kábel.