Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

s7manbs8

"A vezérlő bemenetét nézve egységugrásnak tekinthető a vezérlő jel.
Ha a vezérlő mikrolépéses, akkor a motor viszont már messze nem egységugrás jelet fog kapni, mert az elektronika már nem azt ad a motorra. "
 
A második mondatot hogyan érted, miért nem , és milyen elektronikával, mert szerintem van olyan elektronika, ami mikrolépést is ki tud adni egységugrásként (ne a PWM-félékre gondolj) ?

s7manbs8

Ha bármilyen anyaggal kell megcsinálni valamit, akkor már baj van, mert nem sok olyan anyag van, ami ne változtatná a tulajdonságait, hő, erő, sugárzás, stb. hatására. Az ideális gép, az csak papíron létezik. De azt hiszem ezt egy gyakorlati embernek nem is kell külön hangsúlyozni, mert ők még hamarabb gondolnak erre sokszor, mint akár egy mérnök, mivel ők állnak az eszterga, stb. mellett.

000000000

"Hát igen az A300 nem ijed meg a "behemót" motortól sem...  
Kár, hogy ezt az "élvezetet" kihagytad a te vezérlődből... azaz kicsi teljesítményűre csináltad...  
(un. "micrómotoros" azaz lassú sebességhez - áttétel - vagy gyenge erejű közvetlen hajtásokhoz)"
 
Péter! A fenti soraidból egy sem igaz!
Szervo topik #7318:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/Gettys/Gettys%20adatok1.jpg" border=0>
Szerintem ettől megijedne az A300-ad.:)[#nyes]
Tudod, én néha ilyen "játék micromotoros"
dolgokkal is foglalkozom.:)
És pont azért elég széles a skála, mert az
egségugrás tesztekre is építve megállapítható,
mit kell tudni az adott motorhajtásnak az
optimális feladat végrehajtáshoz annak minden
elektronikai és mechanikai vonzatával együtt.
Ugyanis az elmélet hála a jó égnek az 10W-os mocira és
a 10KW-osra is igaz terhelve vagy terheletlenül.
Csak számodra a fölöslegeses, buta nyers erő és
lomhaság egyenlő a hajtásméretezéssel mulla
egységugrás teszt mellett.:) Hajrá, építsél
még jó sok ilyen gépet így.:)

3k74cecek

Muszáj a PWM-re gondolni, mert anélkül csak erősen fűtőtest elektronika jöhetne szóba.
Nem hinném, hogy egy mai konstrukció ilyen lenne.

s7manbs8

Mint ahogy szeretik a csöves A osztályú erősítőket, mert valamit mégis kapunk cserébe a fűtésért. Az olyan elektronika melegszik is, de hát a cél érdekében szentesíti az eszközt a tesztelő.

000000000

Csak tudnám, mi a lósz.r összefüggés van a PWM
és a teszt között, amikor a PWM periódusideje
minimum 1-2 nagyságrenddel nagyobb, mint a
vizsgált motor időállandó. Erre szokták azt
mondani, bőven elhanyagolható.:)

000000000

nagyobb -> kisebb   Már én is lefáradok ennyi
értelmes vita kapcsán.:)

3k74cecek

Az azért egy egészen más felhasználási terület. A kettőt ebben a vonatkozásban nem szerencsés összehasonlítani.

000000000

Hasogassuk már.
Ha, azok a változások az én szempontomból közömbösek, nem foglalkozok velük.
Éppen ezért soha nem izgatott az elméletileg tökéletes gép. Mivel lehetetlen megcsinálni és szükségem sincsen rá, így nem is foglalkoztat.

3k74cecek

Teljesen igazad van. A mérnöki gyakorlat is sok esetben komoly elhanyagolásokkal dolgozik,  
mert gyakran egyéb szempontok miatt úgysem azt az eredményt fogja használni,  
amit 5 oldalon át,  integrál meg differenciál egyenletek levezetése után kapna.
Esetleg egyszerűen nem éri meg ennyit dolgozni vele, ha egy egyszerű képlettel is megkapja a hosszú levezetéssel kapható eredményt
pl. 5-10% pontossággal, és még azt is tudja esetleg, hogy merre tér el az eredménye az ideálistól.
Persze lehet bűvészkedni, meg dobálódzni a tudományos kifejezésekkel, de az ettől még csak elméletieskedés marad,  
ha a gyakorlatban, más megfontolások miatt úgysem az lesz megvalósítva.
Van aki élvezi ha egy feladat kapcsán elmerülhet az elméleteiben, és 2 heti munkával eljut oda, ahová egy tapasztalt és a feladatot átgondoló ember 5 perc megfontolás után jut el, szinte kapásból elvetve számtalan rossz irányt a megoldásra.  

bmejdz9nu

Gondolod, hogy a te analóg szervóvezérlőd "nagyságrend-el" jobb? Másabb? Szerintem az A300-hoz hasonlít felépítésileg a legjobban...
 
Tudod, hogy ezek a paraméterek nem nagyon térhetnek el nagyon egymástól...
Pár tranyón és IC gyorsan keresztülfut a jel és slussz :) Semmi Digital Processing:)
 
Most a hiba(jel) be- és eltárolásának a módját hagyjuk :)
 
Persze ha mernél(:) küldeni egy vezérlőt nekem tesztelésre... talán még hinnék a belinkelt... jesszus :)
Miért linkeltél be egy motoradatlapot? Hogy jön ez ide? Ez az álmod - ezt meghajtani?
 
Egy 400Nm-es motorral "ellátott" autó is tud lépésben menni :) Sőt számodra persze hihetetlen módon gyorsulni is nagyon :)
 
De mardjnk a léptetőnél... mert off topikot csinálunk... és törlöm magamat és téged is :)

000000000

Tibor!
Szép és hasznos az üres motorral felvett teszt görbéd.
Kérdésem:
-változik-e a görbe, ha léptecst a teljes mechanika mozgásával ellenőriznénk (valós útmérés)ugyanis a pontosság és felületi minőség romlást amit írsz nehezen tudom értelmezni.
Ugyanis 4 évvel ezelőtt épített gépemnél az alábbi paraméterek a meghatározóak:
-16x5 mm golyós orsó
-1:2,5 lassító motor áttétel
-azaz 2 mm 1 motorfordulat
-1/16 mikrostepp vezérlés
-igazából max 2000 mm/perc utazási és max 1500 mm/perc megmunkálási sebességet tudok vele biztonságosan használni
Namost a pontosság!
Eddig (4 évvel ezelőttig is az esztergánál bevált tolómérőt használtam) a tolómérővel mért pontosság is elég volt ahol erre nagy szükség van pl. egy csapágyház esetén, mert a 32 mm-es fészek az tényleg 0,01 mm alatti pontosságú ha kimarózom.
A felületek meg alu esetén is szemet gyönyörködtetőek.
Nem értem mi ez a nagyfokú bizalmatlanság keltés a léptecsekkel kapcsolatban mostanában.
Szóval szét kellene választani az itteni hobby-kisipari felhasználási igényeket a NASA pontosságú és nagyipari felhasználástól.
Ezt komolyan azért írom, mert ha 4 évvel ezelőtt ilyeneket olvasok nem biztos hogy belemertem volna fogni egy gép építésbe.  
 

000000000

Szia RC!
A Te léptecses géped teljesen szinkronban van mindazzal,
amiről itt összességében szó van, és a mérési
eredmények is kimutatnak az elmélettel egyezően.
"-1:2,5 lassító motor áttétel"
Ezért vagy elégedett, és lehetsz is, és egyben
ez a magyarázat mindenre.
Remek műszaki érzékkel, tudással lassító áttételt
alkalmaztál, ami lineárisan lecsökkentette
a motorod pozícióhibáit (rezgéseit) a megmunkálásoknál,
és nagyot segített a maximális dinamikában is
(redukált J), amire a léptetőmotoros hajtásnak
méginkább fontosabb, mint a szervonál, hiszen alig van mágnesbe öntött "hibatárolója".
Ettől függetlenül nyugodj meg, a Te motorod
tengelye is terheléssel együtt is hasonló jelenségeket mutat, mint a mérés.
Igazából egy ilyen mérési elrendezés arra is
kiváló, hogy a gépre felteszünk egy 200 vonal/mm
körüli lineáris encodert és magát a végeredményt, azaz
a tényleges elmozdulást mérjük ki.
 
Az én hozzászólásaimból sokan, Te is tévesen
azt látjátok, hogy a műszaki tényekkel "riogatás"
a szándom. Ellenkezőleg, aki itt ésszel él a
Fórumon, már nagyon sok olyan dolgot is megtapasztalhatott, hogy a "riasztó"
alapjelenségre javasolt műszaki terápia mennyit javít a helyzeten. A Te géped optimálisnak
nevezhető, amire használod, tökéletesen jó.
Gratulálok hozzá Neked!
Akik meg csökönyösek, és mindent úgyis üres
dumával megmagyaráznak, mem foglalkoznak
a műszaki tény, optimum szempontokkal, azok
magukra vessenek.:)

bmejdz9nu

Ez az áttétel mánia... :) Az encodert is lehetne növelni :) ha nem kell a sebesség...
Na mindegy majd ezen is túl leszünk mint a 4X-en :)

Motoros

"Ezt komolyan azért írom, mert ha 4 évvel ezelőtt ilyeneket olvasok nem biztos hogy belemertem volna fogni egy gép építésbe."
 
Hasonlóképpen látom én is mint rc kolléga.
 A felületes olvasó (vagy tán nem is annyira felületes) azt látja hogy a szervó az egekbe lett itt ( a hobby cnc fórumon) emelve miközben a léptecsek porig vannak alázva. Ez sokakat elriaszthat teljesen alaptalanul. A világban komoly cégek mintha nem olvasnák ezt a fórumot töretlenűl gyártják a léptetős gépeket.
Úgy érzékelem hogy kicsit aránytévesztésben vagyunk és talán a verebet akarjuk ágyúval lelőni.