Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

3k74cecek

Azt rábíztam, hogy hogyan állítja be a kívánt fordulatszámot.
A #1749-ben írt RS31C pontosan az egyik ajánlott motor.
A vezérlő doku 23. oldalán lévő adatot szoroztam 60-al,mert ott 1/sec-ben volt megadva.

s7manbs8

Azért kell úgy beállítani a gyorsulás -lassulásokat, hogy a motor képességeitől többet ne akarjunk kihozni.

s7manbs8

Rosszul emlékeztem, így már érthető, honnan jött ki az adat.

3k74cecek

Nem értem, hogy ehhez miért kell, hogy taszítsa, és ne vonzza?
Vagy a két mondat nem összefüggő?

s7manbs8

Két külön mondat, Tibor 45-től kérdeztem volna csak kimaradt a névre utalás. Hátha tud ilyet is, gondoltam.

HJózsi

Ismétlés a tudás anyja! ;)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Heaviside-függvény" TARGET=_fnew>Egységugrás fv. ...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Heavisideoszcilloszkóp.PNG" border=0>
 
vagy http://eki.sze.hu/ejegyzet/ejegyzet/gyimesi/3.htm" TARGET=_fnew>ITT...  3.1.1

000000000

A magamfajta aluliskolázottak kedvéért le kell ne azt is írni, hogy az egységugrásnak, vagy az „akkor” keletkező lengéseknek, csak akkor van jelentőségük, ha rádiuszt, vagy kúpot akarunk bele karmizsálni egy anyagba. Következésképpen az anyagon kívüli fogásvételkor csak a levegőt karmizsálja össze az a csúnya léptetőmotor.
Na igen!
Gravírozáskor bekavarhat egy kicsit. De hát, ettől lesz a kép egyedi és soha meg nem ismételhető.

3k74cecek

Az egységugrásnak nem rádiusz meg kúp stb. esetén van jelentősége.  
A tényleges működés közben az analóg vezérlésekben nem használnak egységugrás jelet a  vezérlésnél.  
Ezt a rendszer vizsgálatára használják. Arra is leginkább  az elméleti számításoknál.  
De lehet gyakorlati mérésekre is használni, hogy megtudjuk az elméleti számításokat a gyakorlat is igazolja-e.
Vagy ha a rendszer olyan bonyolult, hogy egyszerűbb mérni, mint számolni.
A mérést viszont körültekintően kell összeállítani, mert nagyon könnyen átverhetjük magunkat.
A digitális technikában, ahol impulzusok vannak ott akár azt is mondhatnánk, hogy csak egységugrások vannak,  
de ez azért sok esetben becsapós.
Vegyünk egy léptető vezérlőt a hozzá tartozó motorral.  
A vezérlő bemenetét nézve egységugrásnak tekinthető a vezérlő jel.
Ha a vezérlő mikrolépéses, akkor a motor viszont már messze nem egységugrás jelet fog kapni, mert az elektronika már nem azt ad a motorra.
Így pl. egy ilyen mérés már nem egészen olyan eredményt ad, mintha ténylegesen egységugrás jelet kapna a motor.
Egy léptetőmotorra tényleges egységugrást csak olyan  elektronikával lehet egyszerűen adni, ami a kimentére  
 kapcsoló elemekkel, csak kétféle állopú jelet tud adni, és azt is olyan gyorsan, hogy az a motor szempontjából nézve egységugrásnak legyen tekinthető.
Ekkor viszont az már nem mikrolépéses üzemmód.
Pl. Tibor45 mérésén is kétféle időállandó látszik. A görbe kezdő része jóval laposabban indul, aztán hirtelen egy meredekebbre vált.
Ezt szinte biztosan a motorvezérlő elektronika okozza, így a jelleggörbe nem egy motor, hanem egy vezérlő-motor rendszer jelleggörbéje valójában.
Ezért egy ilyen görbe kiértékelése sem egyszerű, ha nem áll rendelkezésre a rendszer egyéb pontjain mért állapotok adata.
Lengések akkor is keletkezhetnek, ha a vizsgált rendszer nem egységugrás jelet kap, csak akkor kisebb lesz a lengés amplitúdója.
Hogy ez a lengés mennyire terjed tovább a  hajtásláncon az rengeteg egyéb dologtól függ, ebbe most nem megyek bele.
Az esetek többségében csak töredéke, vagy semmi sem ér el a lánc végére.

000000000

Körülbelül egyről beszélünk. Pontosabban, hasonlókat akartam kinyögni, csak nem jött össze.
Arra próbáltam volna én is helyezni a hangsúlyt, hogy mikor és milyen gondokat vet fel az, ha a szerszám nem igazán tudja lekövetni a programkód által elvárt pályát.
Ezt az egységugrás dolgot én csak „ákádémikus” szőrszálhasogatásnak vélem. Bár, még egyetlen gépet sem építettem.
De ez nem sokáig lesz így!
A télen úgysem kell sem a benzines fűnyíróm, sem a szintén benzines rotációs kapám.

000000000

Úgy látom, nem tanulsz az eddigi hibáidból,
és nincs szakmai önkritikád.:) Persze ha szeretsz
szerepelni, az más, de kár mindig újabb és
újabb jelét adni annak, hogy csak beszélsz
ezen vizsgálatokról kellő tudás nélkül.
 
Pl. megint ilyeneket írsz:
"Ha a vezérlő mikrolépéses, akkor a motor
viszont már messze nem egységugrás jelet fog
kapni, mert az elektronika már nem azt ad a
motorra."
Miért is? Hiszen néhány mikrosec alatt
X mikrostep impulzussal éppen olyan állapotban
van a vezérlő, mintha a motor ms-os
nagyságrendű időállandója szempontjából
gyakorlatilag nulla idő alatt a 3.6 fok
parancs kiadásra kerülne. És manapság egy átlagos mikrosteppes vezérlő minimális
elvárható léptetési frekije legalább 200-300 KHz.
 
Vagy pl:
"A tényleges működés közben az analóg
vezérlésekben nem használnak egységugrás jelet
a vezérlésnél."
1. Az egységugrás jel független attól, hogy
digitális vagy analóg formában állítom elő, a
tartalma, jellege a lényeges.
2. Így az is mindegy, hogy analóg vagy digitális
maga a vezérlő.
3. Pl. egy egyszerű sarok állandó, minél
nagyobb sebességú megmunkálása már felveti ezt a problémát, a millió 3D felületi elemek
marásánál szintén állandó probléma az igen nagy meredekségű, a gyakorlat szempontjából kvázi
egységugrásnak tekinthető hajtó motor
igénybevétel. Ezek nem tudom, miért nem tényleges működést jelentenek számodra.
 
Egyébként lassan nem győzöm a szakmai hibáidat,
melléfogott okoskodásaidat kijavítgatni a témában,
így azt hiszem, a közeljövőben ha továbbra is ennyire bátran írsz ilyen kevés tudással ebben
a témakörben, csak tételesen mutatok rá a
sületlenségeidre, elvégre nincs időm ilyesmire
korlátlanul.

s7manbs8

Igyekezzél a gépépítéssel, ha télen akarod hogy kész legyen, mivel ha nem hallottad volna akkora az éghajlatváltozás, hogy lehet már csak 3 heted van a tél végéig, utánna mehetsz is nyaralni.

s7manbs8

Mostmár értem miért olyan fontos nektek az egységugrás milyensége, a leírtakban a 3. pontod rávilágít a lényegre, ha valakinek eddig nem lett volna világos.

000000000

Követelemhogymindenkimongyonle!
 
A szakmai részen túl is vagyunk.
Szerintem, Szigma arra tért ki, hogy a motornak szánt jel, csak köszönőviszonyban, vagy még abban sincs egy elméleti négyszögjellel. Már ott lehetnek túllövések, lengések, amit aztán a motor több, kevesebb sikerrel átvesz. A mozgatandó mechanika pedig „vérmérsékletétől” függően vagy átvesz, vagy nem.
A múltkor is említettem, hogy a hibákat nem biztos, hogy CSAK a léptetőmotor produkálja.

000000000

Nagyon remélem, hogy a próféta szól Belőled!
Meg sem kezdődött a hideg, de már nagyon unom.
 
Még mindig a vázzal vagyok elfoglalva. Magammal nem sikerült még dűlőre vergődnöm.
Pontosan tudom, hogy nehéz eset vagyok.
Bár, ez nem léptető motor, de azon bénázok, hogy egy öntvény ágyon nem sokat kell megmunkálni, akkor miért csavarodna?
Az is lehet, hogy majd rájövök. (Hogy tévedtem).
Amíg nincsen ágy, nem tudom, hogy mekkora is legyen a léptetőmotor.

bmejdz9nu

A végeredmény azaz a munkadarab számít... :)
 
Hát igen az A300 nem ijed meg a "behemót" motortól sem...  
Kár, hogy ezt az "élvezetet" kihagytad a te vezérlődből... azaz kicsi teljesítményűre csináltad...  
(un. "micrómotoros" azaz lassú sebességhez - áttétel -  vagy gyenge erejű közvetlen hajtásokhoz)
 
Egyébként ezek a próbapad és terhelés nélküli motor "tesztek" mégis mire lesznek a gyakorlatban hasznosak?