Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

Magyarul leirnád mert nemértem.[#confused]

000000000

Áramerősség [Amper] = teljesítmény [Watt, vagy VA]/ Feszültség [Volt].
 
Tudnod kell, hogy a trafó szekunder-tekercse hány Volt-os, 12V , vagy 24V vagy valami egyéb...

000000000

például 250VA 12V -os trafó
 
I=250W/12V= 20.833A áramot bír leadni max.

000000000

Köszönöm!!!
Tehát 250Va-es toroid 24voltos ez 10.4ampert tud leadni max, akkor ez elegendő 3db 2.8amperes motorhoz ugye?A motorok összes áramfelvétele 8.4A

000000000

Hello Pipacs!
 
Van, hogy egyszerre két tekercs van bekapcsolva (fél lépések)!!!!! Szóval inkább a duplájával számolj.
 

000000000

Az áram amit számoltok, az nem a maximális felvett áramerősség? Ennyit nem tud leadni, hiszen közel sem 100%-os hatásfokkal dolgozik egy trafó. A tévedés jogát fenntartom!

000000000

Igaz, hogy nem 100% -os, mondjuk egy torroidnak a hatásfoka azért erősen tart a 100% -hoz, de a teljesítményt amúgy is a szekunder tekercsre adják meg. De még ha nem így lenne, ez akkor is elhanyagolható :)
 
Pipacs egyrészt a motor által felvett maximálisan felvett áramot számolja és ehhez próbál meg megfelelő trafót találni.
 
Egyébként picit sántít az egész számítás, hiszen ezek impulzusszerű áramok,nem folytonos tehát akár egy picit kisebb teljesítményű trafó is elég lenne, hiszen a kondik is pufferelnek, de én mérnökként a túlméretezés híve vagyok :))

000000000

Az én agymenésemnek is az lett volna a célja, hogy legyen inkább túlméretezve a táp. :)

000000000

A H1 Motortuningnál írok egy eljárást gyakorlati méretezésre! Persze ha nagyobb, az nem gond csak költségesebb!

000000000

Sziasztok!
Ne felejtsétek, hogyha híd egyenirányítót (Graetz) használtok akkor az effektív  egyenfesz ugyan gyök2-szeres lesz, de az áram rovására ami gyök2-ede az eredeti váltóáramnak ui. a trafó teljesítménye konstans! Mi pedig áramban muzsikálunk. Ha a kiválasztott trafó teljesítménye már váltóáramilag is a határon van előfordulhat, hogy az egyenirányítás után a "kajak" már nem lesz elég. Ezért célszerű biztonsági okokból min. 2 szeres teljesítmény- szorzóval kalkulálni.

000000000

De azt se felejtsd el, hogy a gyök 2×-es feszültség a terheletlenül felnyomott trafó feszültsége (kondenzátorok a csúcsra töltik a szinusz hullámot), de ez egyből esik mihelyt terheled (a szűrés mértékétől függően)! Ez soros kör! Itt mindenkin ugyan akkora áram folyik át, függetlenül attól, hogy egyenirányítom vagy sem! A trafó teljesítményét váltóoldalon adják meg (általában a felvételét, de a hatásfoka 90% feletti), ezért arra kell az áramot számítani (azt, hogy egyenirányítod, vagy sem, azt a trafót nem érdekli, a teljesítménye akkor is ugyan annyi). Ugyan a diódákon esik feszültség (PN átmenetenként kb. 0.7V), de ez elhanyagolható a trafó szekunder feszültségéhez képest (pl. 30V-nál).

000000000

Vitatkoznék!
Nekem van egy pontos leírásom a trafók viselkedéséről különböző egyenirányítási módszerekre (Graetz, egyutas, drosszellel támogatott, csöves, stb.). Az egyenirányítás utáni áramproblémákkal pedig magam is találkoztam csöves erősítők fűtésénél. Több esetben fordult elő, hogy a "passzentos" trafó 6.3 Volt váltófesze optimálisan, de zajjal fűtötte a csöveket egyenirányítva pedig leesett az egyenirányított fesz 6.3 V alá és előállt a veszélyes alulfűtés! Majd megkeresem a spéci trafógyártó Shinrock nevű német cég ajánlásait és leközlöm. Ott kb. 6 db. különféle egyenirányítási módot tárgyalnak ki.

000000000

Ez majd érdekelne, mert per pillanat a greacz hídnál nem értem mi lehet a trafót tekintve probléma (szimetrikus és kétutas egyenirányítás)?!

000000000

Megkaptam köszi! Hát ha ez igaz, akkor nagyon durva!
Jó lenne ezt máshonnét is megerősíteni és érdekelne ennek a technikai magyarázata (főleg a sekunder áram és a kivett egyenáram közötti összefüggések okai)!

svejk

Helló!
bocsi, nem a géza küldte hanem én.
Nem találom a másik könyvet amiben le van írva, de a gyakorlat is ezt mutatja.
Egyébként ha belegondolsz csak az energiamegmaradás törvényére....A kondi ugye a feszt evileg gyök kétszeresre pumpálja, tehát valahonnan ezt ki kell venni...
Majd valaki ezt elmagyarázza én nem értek az elmélethez(sem)