Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

6, de abból lejön kettő, mert az szerintem csak egy darab drót a motor két oldala között. Tehát négy vezeték, azaz két teljesen külön álló tekercs(csak össze van kötve az egyik felük).

000000000

Most már értem hogy is működik ez. Van egy tekercs a főfázisnak és egy a segédfázisnak. Az egyik felük össze van kötve. Ez a nulla. A másik két kivezetás egyikére megy a fázis, a másikra is a fázis de egy kodin keresztül.Jól értelmezem a dolgot?

000000000


000000000

Köszi!!!!! Bocs, hogy nem értettem elsőre. Már világos. De lenne is egy kérdésem rögtön. Akkor ehez a motorhoz lehetne-e csinálni fordulatszámszabályzót úgy, hogy nem 50Hz-el működtetném, hanem pl.0-75Hz-es frekvencián. Szerintem a kondi is maradhatna az eredeti, mert kissebb frekvencián csökkenne a segédfázis áramam, nagyobb frekvencián max egy kicsit nőne a segédfázis árama és ezzel a nyomaték is. Vagy jobban járok ha a kisérletezgetést inkább egy hozzáértőbbre hagyom.

000000000

Sokan biztosan elmékeztek egy régebbi témámra ebben a topicban, miszerint egy 400VA teljesítményű toroid trafó hatalmas induktív lökése ellehetetlenítette annak bekapcsolását. Ötletként merült fel, hogy alkalmazzak szilárdtest relét , mely a nullátmenetnél kapcsol be, így  periódusfelfutáskor a lökés nagymértékben csillapodik. Az ötlet azóta bevállt és minden bekapcsolást sikeresen elvégeztem. A dolog szépséghibája csak az, hogy néha ki is kell kapcsolni az adott berendezést. Kikapcsoláskor az induktív lökés szintén hatalmas. Végeredményként szintén mászkálhatok le a villanyórához kapcsolgatni, mindezt sokak nemtetszésére. Lenne valakinek ötlete a probléma megoldására ?
 

000000000

A kikapcsolást is az említett szilárdtest relé végzi?

000000000

Szerintem továbbra is a trafó előmágnesezése a legjobb módszer... lásd nagyteljesítményű motorok indítása ahol a gerjesztés fokozatosan nől, míg el nem éri a maximumot. Kikapcsolás pedig lökés nélkül megoldható lemágnesezéssel, és 1-2 ezerből megvan az egész, vagy még kevesebb...

000000000

A kikapcsolást is a relé végzi. Miért kérded ? (vezérlőjel megszakítással)
 
Denkiki! Mire gondolsz konkrétan? Olyan megoldáskellene, ami minőségi, kis helyen elfér és megbízhatóan működik bárhol. Akár 10A-es, akár 16A-es kismegszakító mellett.

000000000

Egy transzformátor bekapcsolásakor, a vasmag nem mágnesezett. A vasmagban található doménok, melyek véletlenszerű irányban mágnesesek (kifele semleges), nem rendezettek. Gerjesztés hatására ezek a domainek egyszerre fordulnak be a mágneses tér irányába, és ez az indukció ugrásszerű növekedését okozza. Egy adott pont után a növekedés görbéje egyre kisebb meredekségű lesz, belép a telitési szakaszba. A transzformátorok normál áramfelvétele ezen telitési szakaszon belül érvényes. Tehát bekapcsoláskor a legfontosabb, hogy az indukció hirtelen növekedését mérsékeljük, amit a tekercsen átfolyatott áram csökkentésével (korlátozásával) érhetünk el.
Tulajdonképpen a szilárdtest relé is ezt csinálja, mivel mindég a szinusz felfutó null átmeneténél kapcsol, ezáltal az indukció is folyamatosan nől.
Másik megoldás a többlépcsős indítás (előmágnesezés alatt ezt értettem), melyben tulajdonképp egyre nagyobb áramot eresztünk a tekercsre. Egy 400VA-os trafónál már 1 lépcső is elegendő, ha az jól van méretezve. A lényeg, hogy ne hirtelen adjuk rá a max gerjesztést, hanem fokozatosan.
Lásd még: hiszterézis görbe

000000000

Konkrétan azt nem értem, hogy a kikapcsolás miért hat vissza áramlökéssel a hállózatra! Elvileg ha pergés és ívmentes a kikapcsolás nem volna szabad a trafó önindukciójának megjelennie a tápoldalon (hisz meg lett szakítva)! Egy vagy kétsarkú a megszakítás? Ha egy akkor a fázist vagy a nullát szakítod meg? ha a nullát, rakd át a relét úgy, hogy a fázist szakítsa meg!

000000000

Mondasz valamit. Nem mértem, hogy fázist avagy nullát szakítom. Próba következik. Ha más nincs, megszakítom a fázist és a nullát is. Majd beszámolok.

f6kuxbs9f

Sziasztok!
Ha jól értettem, a kolléga félvezető eszközzel kapcsolja a trafót.
A benne levő triac-nak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy túl gyors feszültségváltozás esetén, gyújtóimpulzus nélkül is begyújt. Ez esetben megjelenhet a kimeneten az induktív pofon. A gyártó katalógusában megtaláható a dU/dT határérték.
Üdv

000000000

Sziasztok!
 
Szeretnek ferdnyaku HALL IC-s kapcsolokat Homing kapcsolonak bekotni Profi 1 vezerlo melle.(Azon mar nincs tobb kapcsolo bekotesehez bemenet). Csinált már valaki hasonlót, esetleg kapcsolási rajza van. Addig oké, hogy a + és a mellette lévő Q-ra megy az +5VDC, és gondolom a - ra a föld, de akkor a második Q-n változtatja a feszültséget a Hall IC, és csak a megfelelő LPT pinre be kell kötni, a Mach2-ben meg beállítani Input Pin-nek? Active Low lesz-e? Vagy nagyon el vagyok tájolva? Minden segítséget köszönök. Üdv: Giorgio

000000000


000000000

Köszönöm István a gyors választ! Ha már itt vagy, lenne még egy kérdésem: a motortuningnál azt irod, hogy "A legpontosabb méréshez oszcilloszkóp kellene, hogy áram csúcsértékeket mérhessünk" Szereztem egy szkópot, hogy kell ehhez az áram csúcsérték méréshez beállítani. Egyáltalán tud egy szkóp áramerősséget mérni? Lehet hogy hülyeséget kérdezek, kb. tegnap volt először élőben a kezemben oszcilloszkóp. Üdv: Giorgio