Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

Attól forognak, pontosabban indulnak el, hogy a segédfázis geometriailag 90 fokra eltolt helyzetben van betekercselve a főfázishoz képest. Igy amikor a nagy indulási (áll a motor) áram hatásására az indítórelé rákapcsolja a feszt, létrejön egy ellipszis alakú pulzáló mágnestér, aminek van némi forgató nyomatéka (az ellipszis kistengelye) Üzemi áramnál a relé elejt, és a segédfázis lekapcsolódik. A holtponton a már üzemi fordulattal járó motor tehetetlensége (a forgórész inerciája) lendíti át.

f6kuxbs9f

Kezdem érteni [#nevetes1]
Ha jól gondolom, ezeknek üzem közben csak egy tekercselésük működik. Nem lehet ezeket üzemi kondenzátorral nagyobb teljesítményű / nyomatékú módon használni?
Mondjuk a hűtésük elég nehéz, teljesen zárt motorok, sima, bordázatlan házban.
Üdv

000000000

A mosogépben a kondenzátort nem kapcsolja le relé, hanem folyamatosan be van kötve. Azt nem tudom, hogy a teljesítményre milyen hatással van a kondi. Szerintem nem csökkentheti, mert akkor lekapcsolnák róla.

000000000

A motor teljesítménye = fordulatszám * nyomaték. A fordulatszám függ a frekvenciától és a póluspárok számától. (lásd a frekiváltós hozzászólásokat) A mosógépmotoré kb 1440 f/p A nyomaték viszont a forgórész tömegével arányos. Tehát sok változtatni való nincs, hacsak az 1400 f/p-es motort át nem tekered 2800-ra. De ennyit nem ér a dolog. Egyszerűbb, ha Neked adom a saját ugyanilyem motoromat és ez szintén 100% teljesítménynövekedés.

u4vhu0en9

A motor villamos teljesítménye egy összetett dolog
van felvett teljesítmény áram * feszültséggel=VA
van leadott teljesítmény áram * feszültséggel * cos fi-vel=KW

000000000

Pont ezért kellene frekvencia váltót építeni, mert a polusonkénti fordulatszám a hálozati frekvencia(50Hz) mellett igaz. Ha a motort pl 25Hz-es feszültségre kötöd rá akkor már fele olyan gyorsan forog.

u4vhu0en9

1 fázisu motornál a fázis eltolás lehet kapacitiv (kondenzátor) Reziztiv (ellenálás) és induktiv (tekercs)
induláskor akkor kapcsolja a segéd fázist relé ha nagy iduló nyomaték szükséges de az ehez tarozó áramot nem bírnák a tekercsek . Viszont ha nem szükséges a nagy initó nyomaték hanem valamivel kevesebb de folyamatosan nagyobb nyomatékra van szükség akkor alkalmazzák a folyamatossan üzemelő kondenzátort. És most jőn a kacifánt ha nagy iduló nyomaték és nagy üzemi nyomatékra van szükség akkor a meg lévő üzemi kondival iduláskor egy másikat is párhuzamba kapcsolnak egy relével amig a motor felpörög (automat mosó masina centrifuga)
 
Bajusz

000000000

Szétszedtem az imént egy ilyen mosogépmotort. A kondira kötött tekercs 1 vezetékes a főfázisra kötött 2 vezetékes. Vagyis nem egyforma a két tekercs. Akkor nem lehet a kondit bármelyik kivezetére kötni gondolom, csak arra ahol eredetileg volt és a kondi másik kivezetését kell a hálozat másik vezetékére kötni forgásirány váltásához. Jól gondolom?

u4vhu0en9

Amit szét szedtél azt tekercseléskor egy forgás irányra lett bekötve. A három vezeték nálad főfázis-közös nulla-segédfázis.  Forgás irányt csak annál a motornál lehet elkövetni amelyken midkét fázis mindkét vége ki van hozva

000000000

Ezt most légyszives egy kicsit részletesebben leírni, mert nem nagyon értem. Ha a konektorba fordítva dugom be akkor a közös vezetékre megy a fázis a nulla a főfázisra. A forgásirány ettől nem változik meg. Ezt értem, mert kondinak mindegy,hogy a nullához képest késik a feszültég, vagy a fázishoz képest. De ha a kondihálózat felöli részét átkötöm a másik vezetékre, akkor a segégfázis 180 fokkal eltolom. A forgásiránynak meg kellene változni. Vagy nem? Holnap kipróbálom. Egyébként igazad van, hogy egy forgásirányra tervezték mert egy forgótányéros mosógép minek forogjon visszafele. Mindenesetre nem értem egészen ezt a dolgot.

u4vhu0en9

Ha megteszed akkor kiválló füst gépet kapsz mert akkor a segédfázist használád főfázisként ami nem bírja a közvetlen ketőhuszat a 180 fokos fázis fordítás pedig nem lehetséges.

000000000

Igen igazad van Imi, felcseréltem (kondin az áram 90°-os siet a rajta eső feszhez képest). Köszi!
 
A teljesítménnyel kapcsolatban: nem okoz teljesítménycsökkenést a kondi, mert illesztik. Ami a következőképen zajlik: a terhelés reaktanciájának abszolút értékben meg kell egyeznie a táp belső reaktanciájával, de ellentétes jellegűnek kell lennie. Ideális esetben a hatásfok 50%. A belső impedancia konjugáltjával való illesztés legnagyobb hátránya, hogy csak egy adott frekvencián adja az 50%-os hatásfokot.
 
bajusz:  
"leadott teljesítmény áram * feszültséggel * cos fi-vel=KW" csak Watt nem kiloWatt
ha már így kiveséztük vezessük még be a meddő teljesítményt is U×I×sin fi = var
 
"Szétszedtem az imént egy ilyen mosogépmotort. A kondira kötött tekercs 1 vezetékes a főfázisra kötött 2 vezetékes. " és a 0-ra hány vezeték van kötve? Van egy olyan érzésem, hogy a motorodnál a tekercs középkivezetése kap fázist. A kondi fázist kap?

000000000

A hálozat vezeték mindkét felére két-két tekercskivezetés megy. A kondira meg egy-egy tekercskivezetés. Bár a kondira menő egyik kivezetés lehet(biztos),hogy a hálozatra van kötve, csak ez nem látszik mert úgy le van kötözve és ugyan olyan lakkozott vezeték mint a többi. Ellenállásmérővel mérve itt 0ohm van. Másik négy kivezetések között 35ohm-os(kettő között) és 15ohm-os(másik kettő között) ellenállás van. Gondolom két külön tekercs, csak más menetszámmal.  

000000000

A kondi a motor oldalára volt rászerelve és a kondi vezetékei és a hálozati vezetékek nem ugyanott jöttek ki a motorból.Ez persze mindegy csak igy nem lehet látni szétszedés nélkül mi hova van kötve.

u4vhu0en9

Akkor csak a tisztán látás kedvéért most menyi az összes  vezetékek száma? 3 vagy 6