Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

PSoft

A '70-es évek Japán tranzisztoros rádiói jutnak eszembe...
[#vigyor]

2f428kduf

Igen. Szépen megszámolhatta a vevő a"12" tranzisztort, amiből 6-nak mindhárom lába egy pacába volt forrasztva.

zozo

Van egy vízmentesen lezárt LED-es bringa lámpa, ami eddig 13,2 V-ról üzemelt, 80 mA árammal.

Most viszont csak 32-41 V van a bringámon, gondoltam előtéttel   beállítom a 80 mA-t lámpának. -Vagy inkább egy stab IC-t illene betenni?  Nem tudom, hogy mennyire lenne fostos a fénye előtéttel, ha az akku fesz 32 V-ra csökken...

ajpwg6jrn

Gondolom abban a bringalámpában lehet valami kis áramkör (áramgenerátor), aminek van egy max. bemeneti feszültsége.
Emiatt inkább egy DC-DC konvertert tegyél elé, ami 12-13V-ot állít elő.

zozo

Van az is, csak nehezen tudnám betuszkolni a burkolat alá :)
Amúgy köszi.

000000000

pl 7812 35v felet ki fog kapcsolni még terheletlenül is melegedni fog baromira! dcdc

zozo

Köszi. Pont ilyen DC-DC konverterem van, rá is forrasztottam a drótokat, de ki kellene neki faragnom a helyét... Na majd holnap kitalálok neki valami másik helyet.

000000000

Jelölést néz meg az icn!

LM2596 37v dc in max!

LM2596HVS 60v dc in! max

PSoft

Ugyanez a trendi ma is.
De, haladni kell a korral, tranzisztor...hol van az manapság?
Most...a kamerákat számolgatják a telefonok hátulján.[#nyes][#nyes]

000000000

"áramra egyformák legyenek"

Az csak akkor fontos ha párhuzamosan kötné, ha sorba van kötve akkor nem számít ha egyik gyengébb áramú mint a másik, akkor az a fontos hogy a gyengébb hatalmazza meg menyi a maximum árama.

ajpwg6jrn

Ez az állítás csak abban az esetben igaz, ha passzív terhelést tesz rá.
Ha pl. akkut akar tölteni, akkor könnyedén elhalálozhat a kisebb áramú táp. (Én ezt már megtapasztaltam, így nem is csinálok ilyet inkább.)
A labortápok soros és párhuzamos kapcsolásainak is megvan a megfelelő szisztematikája és alkalmazhatósága.
Illetve, ha két paramétereiben egyező kapcsolóüzemű tápot sorba kapcsolunk (párhuzamosan nem illik, mivel feszültségre szabályoz és csak a magasabb feszültségű terhelődne jobban) akkor fontos hogy a terhelést csak azután kapcsoljuk rá, miután mindkét táp be van kapcsolva.
Ha hamarabb kerül rá a terhelés, akkor a másodiknak bekapcsolt táp kimenetére negatív feszültség kerül. És mivel a kimenetükön szokott lenni ELKÓ, így nem túl egészséges neki. (De a kapcsolás többi része sem kedveli a fordított polaritású visszatáplálást.)

000000000

Természetesen ha sorba vannak kötve akkor terhelés előtt mind a kettőnek mennie kell mielőtt a terhelés rá kerül.

Nem tudom miért lenne akku töltés probléma, de szerintem az is attól függ hogy a töltő elektronika hogy van építve.

fn47xk7ei

Nem akkutöltésre használnám hanem a cnc gép tápjának gondoltam azaz a nagy transzformátort váltaná ki. Felhúztam a kimenő feszültséget 27 V-ra mindkettőn és sorba kötve ki is próbáltam, egyenlőre lámpákkal terehelve jónak tűnik a két teljesen egyforma kapcsolóüzemű táp.

    

000000000

Ha a feszültséget emelted akkor az azt jelenti hogy az áramot csökkentetted, 24V/14A => 27V/12.25A. Ha ez nem számít akkor OK, de gondolni kell rá mert szerintem 6V nem nagyon emeli a motorok maximális sebességét.

ajpwg6jrn

Elindítottam a tröfikém önvezetés üzemmódra való átalakítását. De sajnos már most az elején némi problémába ütköztem.
A benzines hajtást elkezdtem elektromosítani. Erre egy 24V 600W-os  (névleges 3500RPM-es motort építettem be).
Szépen kiszámoltam hogy 3500RPM-es motor fordulat mellett 15km/h-val tudjon haladni a tröfi. (Ekkor télen lehet vele driftelni is [#nyes].) Ehhez a váltóban található áttéten kívűl még kellett egy 1/3-as szíjas lassító áttét is.
Ma végre összeraktam és kipróbáltam. (Sajnos igencsak brutális áramok folynak, ha rajta ülök és haladok. (Kb. 100m megtétele alatt igencsak forró lett a forgórész és a kommutátorok.)
Megmértem lakatfogóval és 70-80A-es áramok folytak 12V-on (És hol van még a 24V).
A kérdésem az lenne hogy permanens mágneses DC motor mágnesei el tudnak gyengülni az évek alatt? (Le tud mágneseződni?) (Mivel ekkora áramfelvétel mellett elég kevéske nyomatéka volt, sacc per kb. 5km/h-ás sebességgel haladt.)
Gondoltam rá hogy kiveszem belőle a motort és megmérem mekkora teljesítményt tud leadni a főtengelyén.
Amúgy a motor mechanikailag és elektronikailag rendben van.
A motor kivezetései rövidrezárva sem fejt ki jelentős motorféket.