Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

besirkyjh

Szia  
 
Léptetni lehet vele ?  
A léptetö motor nem melegszik ?
A 298 mennyire meleg ?
A 297 két bemenetére illik (step - dir ) egy egy 100pf örüli keráma kondit párhuzamosan kötni a testfelé ( esetleges gerjadések kiküszöbölésére ) .
 

may47wb

Én is ebből építettem vezérlőt, teljesen használható. Itt megnézheted:  
http://sgforum.hu/listazas.php3?id=1260616302&order=reverse&index=3&azonosito=hobbycnc" TARGET=_fnew>___LINK___

t334wehtf

Keresünk erőteljes villamos vénával megáldott embert, akár diákot is az alábbi feladatokra:
 
PLC programozás (főként Panasonic, Thinget, de most pl Siemens is van...)
Mikrokontrolleres áramkörök fejlesztése
Nyákok tervezése
Kötődobozok berendezése, kábelezés, stb.
 
Feladata lenne ipari célgépek elektromos rendszereinek összeállítása, programozása, beüzemelése. Helyszíni installálása, karbantartása.
Feltétel a saját jármű, a munkák főként Biatorbágyon lennének, de a helyszíni installálások bárhol. Rugalmas munkaidő szintén elvárás.

000000000

Léptet. Kerámia kondikat beteszem ahogy javasoltad. L298 elég meleg, miáltal 2.5A fázisáramot pumpál a motor tekercsekbe álló helyzetben. Nagyon rövid próbákat engedtem erőteljes ventilátor támogatással.

besirkyjh

Meg mondom összintén még sosem mértem a 298-on fázis áramot igy nemtudom hogy a mért adatod jo-e vagy sem .
Holnap rakok össze egy ilyen vezérlöt és megmérem Neked .Kel hogy melegedjen mert nincs rajta pihentetés de azért ennek is vannak határai .Probáld hajtani nagyobb sebességen és figyeld a motort mennyire melegszik .
 
Megyek mert indulunk Hatvanba .
Este ( valamikor ) leszek .

wcsxp0uxa

Szia!
Tegnap este megmértem a tekercs fázisán az áram erősséget ( 500Ft-os multiméterrel , 31v bemenő ,a labortáp 300mA mutatott,az áramszabályzás középállásban ) 0.81Ampert mértem álló helyzetben . Érdekes abban a pillanatban ,hogy elkezdtem léptetni ,semmit nem mért a multiméter .(1x-2x már átvert)
Az viszont tuti ,hogy már így is istentelenül melegedett 1 1.3Nm motorral.
Láttam a rajzot amit megépítettél , nekem a nyák készítője unipoláris bekötés lehetőségét is megteremtette . Viszont nem működik sehogy sem ,helyben zenél a motor a frekinek megfelelően. Lehet nem is tudja?

mxjj54gxi

Ha egy sima árammérőt a motorral sorbakötsz, az leginkább hülyeséget fog mérni. Ezeket a műszereket leginkább színuszjelek mérésére kalibrálják,nem tudják a valódi effektív értéket mutatni mindenféle impulzusjeleknél.
A motor álló helyzetében egy nagyfrekis kb fűrészáramnak kell lennie a motoron, ami egy valamekkora egyenszintre ült rá, a léptetés alatt meg ennél is bonyolultabb a jelalak, aminek az alapja egy négyszögfeszültség, de ha lassabban léptetsz egy bizonyos szintnél, akkor a négyszög tetejében megint megjelennek a fűrészek.
A vezérlő a fűrésszel tartja relatíve stabilan az áramot.
 
Ehelyett  egy feszmérőt tegyél rá a figyelőellenállásokra, és számolj! Ha a Vref értékkel egyező szinten van a fesz azokon az ellenállásokon, akkor jól működik a kapcsolás.

mxjj54gxi

Még valami: a Vref lábra egy sima feszültségosztóval adod a feszkót (220 ohm és 1k poti), ami feszosztó a közönséges, nagyáramúval egyező tápból kapja a feszültséget.
Ebből gerjedés lesz!
Amikor a motor jár, rángatja a tápot, ez a rángatás belekerül leosztva a Vrefbe, ami elkezdi rángatni az áramkomparátort,ami megváltoztatja a kimeneti hidak kapcsolását, és kész a gerjedés.
Az ilyet úgy csináljuk szépen, hogy a Vrefnek csinálunk egy mini tápot, ami stabil, mondjuk egy TL431-ből, és egy ellenállásból. A TL 431-et belőjük a Vrefmaxra, ami asszem 3 Volt, majd ebből osztunk a feszosztó helyett egy sima potival a Vref-re.  
 
Ez már csak azért is jobb megoldás,mert ha az eredeti kapcsolást nézem, akkor ha a potit feltekerted maxra, akkor a Vref lábra ráadtál (22V * 1000)/1220=18Voltot.
Rossz esetben ezzel ki is nyírtad a komparátorodat!
Az én általam javasolt megoldásban azonban nem tudod a Vrefet a megengedett fölé vinni és még nem is gerjedhet be.

mxjj54gxi

Biztos hogy ezt a kapcsolást csináltad meg? Most nézem, hogy a 297 maximális tápfesze 7 volt lehet!
Ebben a kapcsolásban meg ráadsz 22 voltot!!!!!!

mxjj54gxi

Ja, most látom (de rühellem ezt a rajztechnikát), hogy 5volt a tápja!
Akkor viszont előző hszben írt feszkó a Vrefen is visszavonva, "csak" 4voltot adhatsz rá, ami még mindig kinyírhatja azt a lábat.

000000000

Jól mondod, mert 3V helyett 4V is ráadható.  
Mondjuk ezt már figyeltem, mert valahol olvastam róla.
 
Megmérem az ellenállásokon a feszültséget, egyeznek-e a Vref-fel. Jó lenne nem külön tápozni, stb - macera, hely nagyon kevés...

s7manbs8

Mennyi baj van ezzel az L298cal :)

000000000

Nem egyezik a Vref az ellenállásokon mérhető feszültséggel.
 
Vref: 0.7V
Vell: 1V
 
PC felé nincs is kapcsolat, csak simán 5V, 22V és a motor van rákötve az áramkörre.  
Szkóppal nem lehetne kimérni valahol, hogy valóban gerjed-e?

s7manbs8

úgy mérd, hogy az ellenállásról legyen közte sorban a műszer kábel közt egy 10kOhmos ellenállás és egy 1uF os tantál kondi a műszerkábelhez, meg a másik lába a GND-re, hogy valami normális átlag jöjjön, ki a műszerrel, szűrve az AC feszültséget kissé ...

mxjj54gxi

Van szkópod?
Az remek!
Akkor tedd rá a Vell lábra, és a jelalak valami egyenszinten hullámzó fűrésszerű kéne legyen.
A fűrészek közepe kábé meg kell egyezzen a Vreffel, a motor álló helyzetében.
Szóval ott egy kicsit hullámzó a feszültség, de az még nem gerjedés!
De én valószínűsítem, hogy ez az 1 volt amit mérsz, az kábé jó érték egy multiméterrel mérve.
 
Amúgy melegszik még a motor?