Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

x4rhew5r3

Elektronikusan is megvalósítható természetesen, legegyszerűbb talán uniformizált step impulzusok átlagértékének képzésével. A korrekciónál a dir-t is figyelembe kell venni, hogy a megfelelő irányban történjen a korrekció. A sebességerősítés egy közönséges szorzó tényező. Az így kapott előjeles értéket egyszerűen hozzá kell adni a PID kimenetén megjelenő beavatkozó jelhez.
Digitális esetben sem bonyolult az algoritmus, mert minden szervociklusban képezni kell az előző pozíció és az aktuális pozíció különbségét (alapjel, és nem az enkóder), és osztani a szervociklus idejével. (Az osztást természetesen kerüljük, ezért szorzunk a ciklus frekvenciájával).

fs9s63xkf

Én ebből a "pl 180 fokot" nem értem csak :)
OK, a 180 fokot teljesíti 15Hz-el, 10%-os amplitúdó csökkenéssel, amit mondjuk a még elfogadható kategóriába sorolunk. De mi van ha én 90 fokot kérek tőle csak, ugyan olyan sebességgel 30 Hz-et kéne tudnia nem? Vagy itt is a 15 Hz fog kijönni, mert ezt csak fele akkora sebességgel fogja tudni teljesíteni?
 
Igazából lehet hogy ezt Tibor45-től kéne kérdezni...

fs9s63xkf

Hát ezzel mondjuk nem értek egyet, az összes Geckot egységugrással állítjuk be a gépeken! Legelőször kap egy kis egységugrást, behangoljuk hogy normális "választ adjon", utána kipróbáljuk lassú és gyors sebességeken, kisebb nagyobb gyorsításokkal, hogy miden rendeben van-e és kész is az egész kb 3 perc alatt.

fs9s63xkf

Ami azt illeti, a "mi" AC vezérlőnkben minden paraméterből kettőt lehet megadni. Tehát mintha lenne PID1 és PID2. A kettő között bármikor lehet váltani, akár menet közben is.  
A váltást 5 különböző esemény válthatja ki:  
- Ha a sebesség nagyobb egy megadott értéknél
- Ha a gyorsulás nagyobb egy megadott értéknél
- Ha a nyomaték nagyobb egy megadott értéknél
- Ha a pozíció eltérés nagyobb egy megadott értéknél
- Vagy van egy bemenet amivel lehet váltani (pl G00, G01 :), kár hogy a Mach nem ismeri)
Persze a könyvében is azt írják hogy csak nagyon indokolt esetben használjuk, általános felhasználás mellett nincs rá szükség :)
Ha minden igaz, Tibor45 vezérlője is tud valami ilyesmit...
Remélem hozzájárultam a fejlesztésekhez :)

Szalai György

Az uniformizált step impulzusok átlagértékének képzésére láttam már példát.
Ezzel a módszerrel készítettek régen analóg sebességjelet, a réselt tárcsás optikai forgásérzékelők négyszögjeléből. Autó analóg kijelzésű (LED-soros) fordulatszám mérő is hasonlóan működött, a megszakító kalapács jeléről.
Köszönöm, most emésztem egy kicsit az új ismereteket.

bmejdz9nu

Nem fülre hanglom a Gecko-kat hanem tárolós szkóppal... de azért fülre is megy már :)
 
"Ha lomha a rendszered"... marógépet és gravírozó gépet ugye nem akarjuk összehasonlítani :)
 
Egyébként gyere és mérünk... addig is egy csapágyház marás... kell ennél jobb egy hobbstának? :)
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/VP_CNC_V1/KOMPLETT_TESZT/P1280787.JPG" border=0> https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/VP_CNC_V1/KOMPLETT_TESZT/P1280811.JPG" border=0>

s7manbs8

TÉNYLEG OLYAN VAN, HOGY ÖNTANULÓ SZERVÓ VEZÉRLÉS?
Bocsi a nagybetűért. Ami menetközben tanul és módosítja önmaga szabályízását. Biztos van, miért is ne lenne. Majd a nagyokosok megmondják nekünk, amatőr hobbistáknak. [#circling][#circling]

bmejdz9nu

Dehát én is így csinálom... vagy mit írtam...[#ijedt]

HJózsi

Mivel a teszt a dinamikai jellemzők vizsgálatára szolgál elég akkora utat választani, ami alatt eléri a max. sebességet és már fordul is vissza, az állandó sebességű szakaszra nem vagyunk kíváncsiak.
A rendszer időállandója a gyorsítási lassítási szakaszon derül ki, vagyis ha az irányváltás túl gyors már neki, akkor a százalékos csökkenése az útbejárásnak azonos lesz kisebb és nagyobb amplitúdónál is ha nem tartalmaz állandó sebességű szakaszt...  ( Most azért jól jönne Tibor45 megerősítése... )  

HJózsi

A nagynevű gyártók vezérlőiben van autotuning ... na innentől fogva sejtheted, hogy mindent kimér, beállít az adott hajtásra ... Ilyenkor a Hegedüs a háztetőn jut eszembe, hgy : "Ha én gazdag lennék ... jagadiga ... " szóval nem lépcsőre költeném a pénzt, hanem autotunngos AC servo vezérlőre ... [#vigyor2][#wave]

svejk

Igen, ahogy írod, a szem becsap bennünket.
Az elv amit leírtál jó, mint egy stroboszkóp működne, csak nyűgös kivitelezni.

svejk

Igen, ahogy írod, a szem becsap bennünket.
Az elv amit leírtál jó, mint egy stroboszkóp működne, csak nyűgös kivitelezni.

s7manbs8

Nem teljesen arra gondoltam, hanem olyasmire, ami menet közben tanul, a pozíciótól, időjárástól, vagy bármilyen körülménytől függően (fuzzy logic, már a mosógépbe is benne van). Ami meg van csinálva és jó, előbb utóbb bekerül a köztudatba is, meg az amatőr világba, és nem is lesz drága, elég, ha a BMW-det eladod majd.[#circling][#circling][#circling]

HJózsi

Szóval titokban egységugrással hangolsz???!!! [#nevetes1]  Most vagy elszóltad magad, vagy füllentesz ... a #9021 és #9023 -ban lévő videók szerint inkább az utóbbi ...[#nyes]

HJózsi

Az már tényleg nem a mi szintünk (látod mekkora gond az egységugrás teszt is ...[#nyes] ) , ill. a vezérlőprogi közreműködése is kellene, hogy erre esélyünk legyen ...