Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Ha valóban nagyobb a bemenő J-je, akkor
dinamikailag jobb a csigahajtás. Az a gyanúm,
ez erősen HD méret és konstrukció függő is.

bmejdz9nu

Mi ér többet?
 
Nagy hibatároló:
G0-ban a szabadfutás alatt "döbbenetes" sebességjavulás? :) Cserébe persze maráskor "döbbenetes" eltérések is lehetnek...
 
Kis hibatároló:
2. G0-ban (is) "kötött pályás" mozgás (ezáltal sokkal lassúbb mozgás? [#fejvakaras] mennyivel???
 
Mennyi lehet nyerni a "szabadmozgatáskori" "szabadjára" engedéssel? Hogy megérje a a hiba "kockázatot" maráskor?
 
Nem ipari termelés, hanem hobby...Step/dir rendszer azaz nem választható G0-ás (emelt memóriás:) mód!
 
Megéri a veszélyt?

svejk

Számomra már kezd derengeni, miszerint nálunk hobby-ban nem, de Tibor45 rendszere tudja ezeket a plusz nagyszerű dolgokat és akkor már más a tészta.

000000000

A helyzet a következő.
X, Y, Z gondolt egy nagyot, és úgy döntött
szervót épít, mert már nagy a tudása ehhez.
Forrasztani tudok, hajrá.:)
A lelkes építők láttak csodálatos
gyikokat, és megtetszett nekik a csilivili LED-
es, igen gyakran lefagyó 7 bites agyuk.
Gondolták, így kell ezt csinálni, gyorsan
másoljuk le ezt a zseniális ötletet.
 
Emberek, talán gondolkozzunk már el pár dolgon:
a motor hajtás parancs végrehajtó periféria,
neki nem az a dolga, hogy dirigáljon.
Majd ha kikérik a véleményét fentről, az más.
Ezt hívják optimalizálásnak, adaptív
irányításnak stb.
Egyébként ha kap egy parancsot, azt minden
körülmények a legjobb tudása alapján, a leggyorsabban,
legpontosabb hajtsa végre, közben pedig védje a motort
túlterhelés ellen. Ennyi a dolga. Pont.
 
Majd a gondolkozó ember, értelmes lény,
CNC  technológiához valamennyire konyító
Felhasználó megmondja neki, mit csináljon.
Ezért írunk G kódot, vagy etetjük valós időben,
stb...
Mivel senki nem a maga ellensége,
végrehajthatatlan dolgot nem kérek tőle.
Viszont ha kell mindent teljesítsen, a kőkemény
egységugrást is.
Ugyanis az egész azért nevetséges, mert attól,
hogy valami fel van készítve komolyabb feladatokra, és kőkemény egységugrást is tud,
nem pofázik vissza, nem gátol a munkámban,
attól az természetesen ugyanúgy  pontos azokkal
a rámpákkal, mit a fagyogató primitív szervó,
illetve még sokkal pontosabb is, mert volt
lehetőségem pont az egységugrásokkal
optimalizálni, míg a másik ilyenre lehetőséget
sem ad, mert olyan buta.
Magyarul logikailg is nonszensz minden
olyan baromság, hogy egy szervó statikus
primitív kis hibajelű komparátora miatt kiakad.
Akkor akadjon ki, ha valaki ezt megengedte, vagy
ha a motort védi, vagy más komoly oka van erre.
Ez éppen olyan dolog, mint pl.
egy autónál ha hirtelen gázt adok, leállna
a motor, és ő irányítana engem. Jól néznénk ki.:)
Magyarul az egész egy mese, ami itt folyik,
a 20 Ft-os IC koppintás megideologizálása,
temészetesen azt sem műszaki érvekkel, hanem
csak alapon.
Nevetéséges az egész. A játék szervo dirigál,
rettegtet, miközben egy léptecses hajtás is
intelligensebb, teszi a dolgát. Kinek jó ez a
mesevilág?:)

svejk

?????
Az "Uff" lemaradt :))
De igazad van, mindenki foglalkozzon a saját dolgaival/cuccaival...
 

bmejdz9nu

[#eplus2] Megint a szokásos duma... és milyen jó mert senki sem érti :)
Megyek veszek egy idegen szavak szótárát és abból idézek majd... Okosabbnak látszok majd :)

4um5b65d

OFF
Nehogy már ne értsed felnőtt létedre ?
Manapság ilyen mesét adnak fel házifeladatnak a magyar irodalom órán elemzésre.
Amúgy szép történet volt, meg is könnyeztem....
[#zavart2][#idiota][#ijedt][#vigyor2]

x4rhew5r3

Bár a határok elmosódnak egy kisit, alapvetően két tábor alakult ki az elmúlt egy év során.
Az egyik tábor a gyakorlati tapasztalatai alapján felszedett tudására alapozva védi a hobby kategóriás eszközeit és erre alapozott elméleteit. Ezek lényegében alapkapcsolások, a lehető legkevesebb alkatrészből összehozva, ebből következően kiváló az ár/teljesítmény viszony.
Szerintem ezek hobby szinten bőven kielégítő megoldásokat biztosítanak, mert a mechanika úgysem vállal többet.
A másik tábor - néhány társunk kivételével - ugyancsak hobby szintű eszközöket használ, és valószínűleg nagyobb elektronikai és
szabályozáselméleti ismeretek birtokában támogatja a profibb vagy profi eszközöket használók táborát abban,
hogy egy-két egyszerűbb mérési és hangolási eljárást bizony még a hobby eszközökhöz is érdemes megismerni és alkalmazni.
Minden ilyen kísérlet kudarcba fullad, mert az ellentábor a féligazságokra hivatkozva köröm szakadtáig védi bástyáit.
Ne tévesszen meg bennünket az a tény, hogy egy-egy jelenséget több szinten is magyarázhatunk és megérthetünk. Ezek a szintek a "Jé, mozog a motor"-tól az időállandókat, tehetetlenségeket és mozgási energiákat is magában foglaló magyarázatig terjedhetnek.
A tiszta matematikai modellezést még a felsorolásból is kihagyom, mert ez mégiscsak hobby fórum.
Mivel közeledés nem várható a két tábor között, célszerűnek látszik ketté bontani a topic-ot, és pl. "Szervo haladóknak" egy másik ágon folytatni az eszmecserét.
Természetesen nem gondolok kizárásra és egyéb korlátozásra, de jó lenne abban a topic-ban azokkal találkozni, akik nem helyből kontráznak mások számára triviális, és megalapozott állításokat.
Akkor talán el lehetne jutni az egyről a kettőre, és aztán tovább haladni.

000000000

"Megint a szokásos duma... és milyen jó mert
senki sem érti :)"
Péter, Péter!
Az autó gázpedálos hasonlatomat nagyon nehéz ám
érteni és picit elgondolkozni rajta.:)
Álljál már ki a garázsból a kocsiddal, és
próbáld ki, leold-e az autód egy hirtelen
gázfröccstől?:)[#nevetes1]

svejk

Bizony be kell hogy lássuk hogy majdnem teljesen igazad van, de ez tuti nem lesz működőképes.
Arról nem is beszélve, hogy lehet hogy azon is el kellene gondolkozni hogy az ellentábor vajon miért is ugrik rögtön a másikra? Lehet fordítva is szokott lenni?
 
Mindenesetre én akkor maradok a homokozóban...
 
De azért kérdezni majd szabad, ugye? :)

x4rhew5r3

Én is attól tarok, hogy üres maradna.
Ahol már érdekes lenne az a topic, ott már a tiltott vizeken hajóznánk...

svejk

Szerintem jobban jártok ha egymás közt magánban megtárgyaljátok az aktuális szakmai kérdéseket.
Sajnos egész életemben csak autodidakta módon tanultam, ezután is el leszek valahogy :)

Motoros

Ne magánba mert van aki élvezettel olvasgatja ezeket a vitákat. Beleszólni persze nem mernék pedig még az egységugrást is tanultam anno. :))

3k74cecek

Nagyon jól látod az ellentétek kialakulásának okait.
Sajnos nagyon eltérőek az itt lévők igényei és lehetőségei (anyagi, szakmai), és előképzettsége.
Egy feldobott kérdésre (ha egyáltalán érthetően van megfogalmazva), majdnem mindenki  saját magából kiindulva válaszol. Így aztán hamar kialakulnak az ellentétek. Néha ez még tetézve van magyarázat helyett fellengzős nagyképű, esetleg személyeskedő szöveggel.
Így nem nagyon lehet előbbre jutni. A kezdő azt hiszi, hogy két diploma nélkül nem is érdemes foglalkozni evvel a témával. A profi meg azt látja, hogy egyesek rosszból (természetesen képletesen!) akarnak várat építeni.  Ilyenkor többnyire nem magyarázat jön a profitól, hanem lekezelő kioktatás.
Gyakran az is baj egy kérdésnél, hogy nem kapunk semmi infót a köritésről, az igényekről és a lehetőségekről, a kérdező ismereteiről.
Így viszont nagyon nehéz megfelelő szintű választ adni. Senkinek sincs (nekem legalábbis ) kedve 25 féle alternatív lehetőséget végig ecsetelni egy válaszban. Én ilyen esetben inkább nem válaszolok semmit. Gondolom más is van így néha. Ettől persze úgy tűnik, hogy a sok hozzáértő ember titkolja a tudását, pedig csak lusták vagyunk még rákérdezni is a bővebb infóra.
Ha mindkét tábor megpróbálná megérteni a másikat (de főleg a profik az amatőröket), akkor lehetne közeledés és hamar kiderülnének a nézeteltérések okai. Ebből tanulhatna mindenki.
Ha valamiben vélemény különbség van, akkor a konkrét kérdésre válaszolni illik, akárcsak annyit, hogy át kell gondolni, vagy utána nézek, nem pedig mellébeszélni, másra terelni a szót és válasz nélkül hagyni azt ami a nézetkülönbséget szülte.  
Ezután már csak parttalan vita és személyeskedés lesz a dologból. Volt már több topikban is példa erre.
Én a magam részéről az ilyenekbe a továbbiakban nem kívánok részt venni. Ha valaki kötözködésnek tekinti, hogy rá merészelek kérdezni általam nem érthető, vagy hibásnak vélt dologra, és csak mellébeszélni vagy személyeskedni tud értelmes válasz helyett, akkor az legyen boldog magával, bármelyik táborhoz is tartozik.
Így ugyan a többség nem tud annyit tanulni mint amennyit tanulhatna az értelmes vitákból. Sajnos ez van.
A magánban megbeszélés pedig megöli az ilyen fórumokat. Túl azon, hogy egy esetleges tévedés vagy nem derül ki, vagy a saját kárán kell megtanulnia az illetőnek. Egyik sem szerencsés lehetőség szerintem.

fs9s63xkf

Egy kis 3D-vel kezdtük az évet, és egész jó eredményt kaptunk:
 
http://t2cnc.hu/images/ikrek.jpg" border=0>
 
http://t2cnc.hu/downloads/video/ikrek.wmv" TARGET=_fnew>Video!
 
Sajnos nem sikerült rendesen lefényképezni, élőben sokkal jobban néz ki.
És hogy egy kis szervó is legyen a dologban: mindhárom tengelynek 50000 a hibatárolója, ez több mint 30 mm X és Y tengelyek esetében. Természetesen állítható 0-tól 50000-ig. A vezérlő egyébként nem veszi olyan szigorúan a ezt az értéket, hogy amint eléri letilt, el kell telnie egy kis időnek és ha még mindig nagyobb az eltérés, csak akkor avatkozik be.  
Mellesleg ha a hibatároló nagysága miatt törik el a maró, akkor megérdemlem, mert ott valami tuti nincs jól beállítva, esetleg nem megfelelően választottam motort, vagy a Gcode nem jó... :)