Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

Hát igen... de mi a megoldás?  
Az erőt lehetne határolni... de akkor a nem lesz jó gyorsítási képesség... Nem tudom...
De majd talán kifilózuk egyszer...

rbbhbyvfs

Csak egy gondolat...
 
Ha gyorsításkor kibirja a mechanika az 5Nm-es motor rugását, akkor miért ne birná ki lassuláskor?  
 
Persze más az úthossz, de mégis mekkora a különbség?
 
Mert ha tudod, hogy mennyi idő alatt tud felgyorsulni és azt kibirja a mechanika, akkor feltételezhető, hogy ugyan ilyen lassulást is kibír. (Természetesen szimetrikus felépítést feltételezve... ( egyforma csapágyak, stb.)
 
Vagy a kettő össze sem hasonlítható?
 

bmejdz9nu

A probléma:
 
1000x1000-es CNC gép hossz irányban a két szélén (oldalt) 1-1 tengely és 1-1 lineáris vezető...
pl. a jobb tengelyt megáll, a bal oldali taljes erővel elindul... mi történik a kereszt tengellyel és tartójával? Ez a kérdés... (dirr-durr :)
Hogyan lehet megakadályozni (pl. 1 foknál nagyobb) eltérést a kereszt tengely és bármelyik oldalsó tengely között...

2nbj3n5m

Elnézést Péter mért kell a két tengely végére
egy-egy motor.Én egy 2100x1100mm-es gépen
dolgozom(az új OTP logokat vágom ki,Sopronba is  
cseréltünk.)A gépen két 25mm-esgolyós-
orsó van anyával,és a gép közepén van a 500W-os
léptetőmotor. A tengelyvégeken bordásékszíjtárcsa és egy szíjfeszítő tárcsa van.Hároméve dolgozom rajta de még ellépést nem
tapasztaltam.
Üdv:Janko

bmejdz9nu

A pontosság sokkal jobb lenne ha nem kellene szíjjal összekötni...
A szíjjal van még egy probléma, hogy elég hosszú lenne és egy 3000rpm-es fordulatnál nagyon hangos is lenne... (és balesetveszélyes tehát takarás is kell)
Léptetőmotorhoz képest a szervó sokkal nagyobb fordulatra képes. Azaz gyorsabb mozgások realizálhatók, talán a vágás is... mert ezen a gépen csak a 60.000rpm-es maró motor lenne... (+ tangenciális vágó)
Pontosságra is jobbat akarok... mert nem táblák kimarása a cél...

svejk

Valaki utánaszámolhatna, hogy mondjuk a Varsányi esetében 1000mm-es tengelytávnál mekkora hibák lépnek fel 1 motoros és fogazottszíjas hajtásnál.
Az orsók fordulatát vegyük 2000 ford/percre.
a max. motornyomaték 5Nm de szerintem elég kevesebbel számolni mert ekkora munka közben úgy sem lesz. Maradjunk a számítás könnyebbsége miatt az 1:1:1-es hajtásnál.
Alapvetően a szíj minősége, nagysága a meghatározó illetve a másik legfontosabb ugye a szíjtárcsák átmérője, mert minél nagyobb a szíjtárcsa annál kisebb az adott nyúlásnál a szöghiba, illetve a dupla átmárőjű tárcsa esetén a szíj csak fele húzóirányú erőnek van kitéve. Persze a tárcsa átmérőjét felülről korlátozza a szíj maximális megengedett sebessége. Tehát mi lenne a jó kompromisszum?
Van erre a számításra biztos valami segédprogram a szíjgyártók oldalain.
Kíváncsi lenék az erdményekre...
Vagy esetleg akinek ilyen rendszerű gépe van az megadhatná az adatait.

bmejdz9nu

[#rinya] Nem akarok szíjat...:) szép kis direkthajtást... Van vezérlő és motor dögivel...

svejk

De azért megtudhatnánk hogy van-e oka a félelmednek..
Csak ki számolja ki???
Ha más nem majd a tali után nekiálok én összegyüjteni az infókat, én is hasonló kétorsóson töröm a fejem amióta megláttam Dolfi gépét, aztán meg Sasiékét.

s5f8tmfv3

Ha mindkét orsóvégre tennél (a rendszertől egyébként teljesen független) enkódert, figyelhetnéd a kettő között a hibát ami ha átlép egy Általad megadott szintet akkor leállítja a motorokat. Vagy ezen már túl vagy?

bmejdz9nu

Az főiskolások ikertengelyes gépét sajnos nem láthatjuk a talin mert az "összekötő" büntiben van... :)
Precízós orsók... aztán egy "gumidarab" hajtja... na ez nem akar lecsúszni a torkomon...
Számítás ide vagy oda... :) Megoldás kellene... egy független védelem...
Szerintem a két vezérlő jól menne szinkronban... azzal nem lenne gond...
De fel kellene készülni az eshetőségre is...
Pl. egy repülőgépet is tesztelnek viharban.... épületeket földrengésre... stb...
Ez pedig sokkal könnyebben előfordulhat amit írtam...:)

HJózsi

Ezt Péter továbbfejlesztheti adottságai alapján, hogy nem egyszerüen encodert tenne a tengely másik végére, hanem oda is egy szervo motort... Az taho és encoder lenne egyben és növelné a biztonságot, mert a taho jelekből is lehet hibajelet kialakítani, mert mivan, ha az egyik encoder vezetél megszakad ... [#nyes] Az igazi az lenne persze, ha három golyósorsó mozgatná a hidat és mindkét végükön szervó motor a fentiek szerint ... [#nyes][#nyes][#nyes]

bmejdz9nu

Külön abszolút jeladókra gondolsz? Járható lenne... de ki csinál hozzá programot?
 
Az normális üzemmódban az együtfutással nem hiszem, hogy gond lenne... csak ha egyik pl. szervóvezérlő elszalad...:)

svejk

Azt a "gumidarabot" nem kell azért lebecsülni, mert már nagyos sok helyen bizonyított.
Inkább kellene egy konkrét számítás/méretezés és aztán már el lehetne dönteni hogy alkalmas-e az adott feladatra vagy nem..

bmejdz9nu

De azért érted a dillemámat? gondolom...
Gondoltam egy olyan megoldásra ahol a kereszttartó egy lineáris vezetéken lévő egy-egy kocsival és egy egy golyóscsapággyal kapcsolódik a jobb és bal vezetőkhöz...
De nagyon hosszú vezeték kellene (kilógna oldalt nagyon)... hogy "elszabaduláskor" a csapágyakon elforogna... stb...

bmejdz9nu

A #7364-ben... azok a gépek tengelyei nincsenek mechanikailag összekötve...
Talán japán Kamikázék a tervezők:) Szerintem valami nagyon egyszerű lehet a megoldás...