Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

0gbwyh99

Üdv. Péter !
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svertel/ISEL%20katalog%202004%20Eng.pdf" TARGET=_fnew>ITT (126. oldal) van egy mehanikai megoldás amivel szij nélkül megoldhatod az áttélezést a másik oldalra . Csak azt nem tudom hogy mennyire kotyogás mentes a dolog !

bmejdz9nu

Hát ez valami fogaskerekes... biztos jó, de nem hiszem, hogy golyósorsó pontosságú...  
Meg igazából nem akarom átvinni az erőt... azaz 2 motorral akarom :)

bmejdz9nu

http://cgi.ebay.de/3D-CNC-Fraese-Fraesmaschine-Graviermaschine-mit-Software_W0QQitemZ170243103839QQihZ007QQcategoryZ32893QQcmdZViewItem" TARGET=_fnew>1. Sokan csinálják így a gépet...
 
http://www.makko-net.de/pageID_4435564.html" TARGET=_fnew>2. Makko....
 
Persze ez csak amolyan gravírgéphez jó megoldás (főleg feltámasztás nélküli "rudazattal")... de vannak előnyei is a dolognak...

bmejdz9nu

http://cgi.ebay.de/Hochleistungs-CNC-Fraesmaschine-Fraese-2600x1500x300mm_W0QQitemZ370072083842QQihZ024QQcategoryZ32893QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" TARGET=_fnew>Még ekkorában is :) csinálják ezt a megoldást... ... de nem szervóval...
 
http://www.cnc-step.com/RaptorX/RaptorX/assets/images/CNC_Fraesmaschine_Fraese_gr2.jpg" border=0>

svejk

Helló!
Az iparban miért necces a téma?
Írhatnál róla valamit..

000000000

Szia Svejk!
Két fő oka van:
- Az ipari AC-DC szervóhajtás drága
(motor+szabályzó+táp), így sokkal olcsóbb és
kézenfekvőbb pár méter távolság áthidalására
a mechanikus elosztó szinkron kapcsolat.
- Az ipari cuccokat mindig komoly egységugrás
teszteknek vetik alá. Nagyon nehéz dolog
ilyen tranziens állapotban két egyforma
szervórendszert csinálni, amik ekkor is
csak néhány inkrementum eltéréssel követnék
az eseményeket. Így aztán komoly ipari cég
befeszülésre eleve hajlamos nagy pontosságú
CNC szerszángépet nem gyárt, és nem forgalmaz.

csg67

Az iparban gyakran alkalmazott megoldás. Főleg portál gépeken. Gantry tengelynek nevezik. A hibafigyelés a két (vagy több) motor pozícióeltérése, illetve a tengelyek nyomatékigénye alapján történik (elsősorban a referenciapont felvétele előtt).

csg67

Ez így nem állja meg a helyét.

000000000

Szia!
Miért is? Szerinted nem igaz az a két érv,
amit írtam?

bmejdz9nu

Itt egy "nagyobbacska" gravírgép a cél... Nem egy ipari micronos és tonnás masina... :)
 
De egy hasonló probléma bármikor "szembejöhet", bárkivel ha két szervó motorral akar valamit meghajtani...szinkronban...  
Tehát jó lenne valamit kiokoskodni...:)
 
A "hobby" szervóvezérlő meg olcsó...azaz olcsóbb mint pl. két speciális 90fokos kardánbox és kardántengely+ sok sok "ingyenmeló" :)  
A németek sem hülék... olcsóbb egy léptetőmotor+vezérlő mint a mechanikai "áthidaló" kialakítás! Ezért is csinálják így... gazdaságosság...:)

svejk

Kössz a választ, bár nem túl kimerítő, és az első nem lehet érv mert egy ipari cuccnál semmi sem drága.. mindegy...
 
Egyébként a bekapcsolási elmozdulás állítólag még az elismert,faforizált hobbyvezérlőknél is megvan sajnos.
Én is küszködtem vele, lett is 90 %-os megoldás, de a biztos a bekapcsolás utáni reset és referenciafelvétel.
Eleinte zavart aztán meg lehet szokni.
(ez a hobby kompromisszum :) )
Nagy emelkedésű nem önzáró hajtásoknál egyébként sincs más lehetőség, hacsak nem a fékes motorok alkalmazása.

csg67

Szia!
Nem. A mechanika sokkal egyszerűbben kivitelezhető két motorral, mint egy bonyolult, helyigényes, nagy torziós lengésű áthajtással. Ráadásul a mechanika szimmetrikus beállítása sokkal bonyolultabb, mint az elekronika beszabályozása.
A két motor (beszabályozás előtti) esetleges eltérő tranziens viselkedéséből adódó néhány inkremensnyi eltérés minimális ferdeséget/befeszülést eredményez. A két tengely még néhány századmilliméteres pozícióeltérése sem okoz komoly problémát.
A ma használatos ipari digitális AC tengelyhajtások gépen belüli végső beszabályozása nem egységugrásokra van alapozva.
A motorok, hajtások valóban drágák, de a gondosan kidolgozott eljárásokkal és segédszoftverekkel beállításuk úgyszolván rutinmunka. Viszont egy bonyolult egyedi áthajtó mechanika megtervezése, beszabályozása, karbantartása és javítása nagy szaktudást igényel. Arról nem is beszélve, hogy bármilyen mechanikus probléma a rendszer súlyos befeszüléséhez, tönkremeneteléhez vezetne, míg az elekronikusan szinkronizált tengelyeknél ez megelőzhető.

000000000

Hajrá, csináld meg!
Csak előtte még tervezd át a szervódat,
hogy be-kikapcsoláskor ne mozduljon meg.:)
Utána majd ráérsz az "üzemszerű" szinkron
behangolással foglalkozni, a 20 mm-es
orsó elképzelésed ad épp elég feladatot
ezzel kapcsolatosan.

bmejdz9nu

Én meg még azt hittem, hogy a spanyolviaszt fogom kitalálni... azaz olyan egyszerű a dolog...
Pedíg csak az kellene, hogy elmegy a ref kapcsolhoz és a "másik motort" magához állítja valami egyszerű és "szellemes" megoldással...
Azért a léptetőmotornál ez milyen egyszerű... mert tud lépést veszteni :)
 
Esetleg valamilyen nyomatékszabályzós kupplung?  
... azaz mechanikusan megoldva? Hogy "eljátsza" a léptetőmotor lépésvesztését egy üzemi határérték felett? :)

000000000

Szia!
Nagyon villamosmérnöki a szemléleted.
Sok mindenben vitatkozhatnék Veled....
Ez a téma szerintem egy mechatrónikai
megközelítést igényel, azaz a korszerű
gépészeti elemek totális kihagyása,
elvetése egy 1:1-es fix áttételnél nagy hiba lenne.
Néhány méternél nehogy már a torziós merevsége
egy mechanikának nagyobb legyen, mint a világ
legjobb szinkron szervorendszerének, és akkor
még a több millás árkülönbségről nem is beszélek.
Szerintem mérlegelni kell a lehetőségeket,
és azzal sem értek egyet, hogy egy AC szervo
hajtás megbízhatóbb, mint egy komoly fogazott
szíj, vagy lánchajtás, vagy akármi.
Ettől függetlenül el tudom kápzelni, hogy adott
esetben csak elektronika old meg mindent,
hiszen némi közöm, és tapasztalatom van
a szinkron szervókkal kapcsolatosan
a kis lefejtő eszterga-marógépem kapcsán.