Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

Srapáld magad...
 
Ingyen mintát referencia múlt nélkül... nem hiszem... Nem a Conrád a leendő vásárló... sőt azzal kezdik van e account-od valamelyik szállítási cégnél! Pl. DHL... Ha nincs akkor kispályásra vesznek... "ez az alapjáték".
Ők lemérnek úgy, hogy észer sem veszed... ehhez értenek... ez nem az az Ebay-os pálya...
 
Van/lesz még egy kis bökkenők...
A szállítás és ár csak akkor lesz kedvező ha sokat rendelsz... ezt mindenki tudja...
Repülővel sok hajónak (konténer) meg kevés... marad a "gyűjtő szállítás" min. 5-6 hét...
és ha a vámoltatásra kerül a sor... akkor ne akard magánemberként levámolni Áfáztatni a "kereskedelmi" mennyiséget...

000000000

Kössz a kiegészítést Tibor! Igazad van minden "elvi" dologban, de ez mégiscsak egy barkácsfórum. (bocs' ha ezzel bárkit megsértettem, de a szó nemes értelmében gondoltam) Itt senki nem akar végtelen gyorsulású, űrtechnológiai szinvonalú berendezéseket építeni, de igyekszik a lehető legjobbat kifaragni a konyhaasztal sarkán a bicskájával. És ha ez az adott feladatra megfelelő, akkor az ennél több már csak úri flanc. Kétségtelen, olyan ez, mint az a mondás miszerint a világ összes jó nőjét sem lehet meg......, de arra kell törekedni. Vagyis a meglévőből kihozni a legjobbat.  
A kommutációs problémákat természetesen meg kell oldani. De ezt úgy tapasztaltam, hogy pl. a fémgrafit (bronz) kefe igen jól megteszi. Az áramterhelhetősége többszöröse a sima szénkeféének. A rajta eső feszültség kb tizede, a súrlódása nagyjából a fele a hagyományosénak. (Kell-e több egy HOBBY-SZERVOHOZ?)  
Az általad sokat emlegetett #431 jelleggörbe pedig már túl szép. Többször hivatkoztál a nulláig lemenő paraméterekre. Hát itt azért nem kellett volna minden vonalat lehúzni odáig. Nevezetesen nulla terhelőnyomatéknál, nulla (azaz NULLA) áramfelvételnél kb 3400-al pörög. Mitől??? Nagyon látványos egy prospektusban, na de egy műszaki adatlapon már súlyos hiba.
Péter, http://www.q-tech.hu/Faulhaber/DC_mikromotor1.htm" TARGET=_fnew>ITT és http://www.mech.uwa.edu.au/jpt/mecha/MD/handouts/maxon-info.pdf" TARGET=_fnew>ITT láthatsz "kibelezett kefés DC szervót!

bmejdz9nu

Köszi a képet.  
Senki még sajátkezüleg nem belezett szervómotort?

000000000

Hát a kibelezés talán erős kifejezés, mert kefét kellett benne cserélni és az enkódertárcsát és az optikáját tisztitani. Mindez az óránként tízezer SMD alkatrészt beültető egyik gépünk kb harminc kilós hídját eszement sebességgel "rángató" motor volt. (Ma is az) Ránézésre sima kefés DC motor, az átmérőjéhez képest hosszú forgórésszel. Mint azt az előbb említettem már, a kis tehetetlenségi nyomaték miatt. És persze teljesen zárt, halál precízen illeszkedő részegységekkel cuppanósan összerakva. Szóval igazi finommechanikai remekmű, pedig csak egy "villanymotor". Vasmentes forgórészűnek (mint a két linkben lévők) személyesen még nem voltam bemutatva.

bmejdz9nu

Valami "tengelytöréses" motort kellene szerezni és "belezni" fotózni...

000000000

Imi! Az a görbe reális, minden szervomotornak
ilyen, a Maxontól a Portescapon át, had ne
soroljam. De ha ezt nem hiszed, akkor ezen
neves cégek mérnökeivel vitázol, nem velem
egyiknek sem vagyok ügynöke.
Közöltem én ott pár bejegyzéssel később
egy linket is, ahol részletes
adatok vannak, és látni fogod az üresjárási
áramfelvételt. Nem 0, korrekten leírják, hány mA. Csak a diagrammban ezt nem lehet érzékeltetni, amikor majdnem 20 A a végpont.
A másik: ha tüzetesen megnézed egy ideális DC
kefés szervomotor alapegyenleteit, beláthatod,
hogy állandósult állapotban, 0 terhelésnél
nem kell áram hozzá, hiszen ilyenkor az
indukált feszültség azonos a
kapocsfeszültséggel. De ideális eset nincs
a valóságban, van súrlódás, ohmos veszteség,
stb... És  számomra pont ettől válik valami
motorrá, szervojellegű, és szervomotorrá, hogy
világosan meghúzhatók a műszaki határok. Űrtechnikától pedig nagyon távol vagyunk
Mindannyian itt a fórumon, és aki engem
közelebbről ismer, tudja, abszolut inkább
gyakorlati emberke vagyok, de mit csináljak,
ha nekem sokat segített az elmélet is
idáig?:))

000000000

Elektromos írógépből (talán robotron) bontott nagyobb, 6 kivezetéses motor az milyen lehet?
Nagyjából képben vagytok?
 
Engem különösebben nem érdekel, de ha használható, akkor cserére bocsájtom szívesen.

bmejdz9nu

A csináld magad "nagybani" import-ról még eszembe jutott egy két tényező...
Ez ugyebár egy elektromos dolog.... egy motor...
 
1. Ezekhez szükséges a CE vizsgálat, ha nincs nem gond... kb.300.000 Ft itthon... (1 től végtelen darabszámra azonos...)De ez már ha exportáltak az Eu-ba akkor meg lehet a Kínaiaknak... (40% esély) De előtte be kell kérni a teljes (5-10 oldal) jegyzőkönyvet! Jó ha ismert cég csinálta... pl. SGS.
 
2. RoHS certficate: 2006.07.01-től, csak olyan terméket lehet behozni ill. gyártani az Eu-ba amiben szinte zeró az ólomtartalom... Ehhez is van certifikáció... De ezt úgy is kell gyártani.... mert csak két forrasztás benne... és már túl lépte azt az ezrelékes határt... spec ón... ezüsttel helyettesítve... de ezt ismeritek...

Kristály Árpád

Hallihó Tibor45!
Igen tetszet, sőt ma is tetszik és vallom amit megtehetsz DOS-al az ne halaszd másra......
Ja.... és mégvalami, Én téged tekintelek Magyarország!
Első CNC Hobbystájának.......
Ez szerintem nagy dolog ami nem vehető el Tőled!
Az igaz, hogy régóta ismerlek, de nekem névtáblát nem graviroztál, sajna...., ezt majd potóljuk a következő talin.  
A Motoros pedig nem olyan rég ismerem mint téged...., ha Ő nem tiltakozik, akkor Én barátomnak tekintem!
De azért a véleménnyilvánitás, szerintem továbbra is szabad.
Ezt kölőnben is nehéz lenne megállnom ha nem tehetném.....
Üdv.: Árpi
Hallihó!

000000000

Sziasztok!
 
Imi, félrenézted azt a Tibor által küldött diagrammot:
 
"Nevezetesen nulla terhelőnyomatéknál, nulla (azaz NULLA) áramfelvételnél kb 3400-al pörög. Mitől??? "
 
Nulla áramfelvételnél a sebesség 0!!!! Nézd meg mégegyszer a fgv.-eket..
És 0 nyomatéknál a sebesség 3500...
Nincs ebben a diagramban semmilyen ellentmondás!

bmejdz9nu

Szia Árpi.
Ma tanultam a legtöbbet...
Képzeld kapisgálom mitől szervó a szervómotor...
Tibi is megerősítette - tehát...
Olvasd végíg érdemes... Kis fordulaton (pl. 1 fordulat/mp) van az ördög elásva... vagy pörgetni kell áttételel mint akkusfúrót.... akkor már jó a KV daráló motor is oké...
Motorgyártás vagy importálás a sárgáktól... ez a nagy kérdés?  
 
De még mindíg nem tiszta a dolog... nincs neked egy szétszednivaló "igazi" szervómotorod?
Meglesnénk úgy gyakorlatiasan... mire hasonlít a legjobban mert lehet, hogy a bicikli dinamó a megoldás!

000000000

Kedves Árpi ne túlozz velem kapcsolatban!
Más. Ha jól emlékszem, egy E+E vagy egy Hungelektro
kiállításon anno pár évvel ezelőtt történt a névtábla gravír, de ha rosszul is emlékeznék,
az 100%, hogy 2005-ben egy "Hobby CNC
találkozó" feliratot készítettem Neked, és át
is adtam, így nézett ki:
http://keptar.cjb.hu/pictures/nagy/felirat.jpg-1fqc4ycw.jpg" border=0>
 
De ezek annyira részlet kérdések, az a lényeg,
hogy egyre jobb Hobby CNC gépek, vezérlések,
születnek, és én Mindenkinek csak gratulálni
tudok a megoldásaihoz, elméletből meg bőven
elég annyi, hogy egy DC motor forogni szeretne,
ha feszültséget kapcsolunk rá.

000000000

Erre már én is rájöttem, a lassú fordulaton van a kutya elásva! Pörögni minden DC motor tud!

000000000

Szia Péter!
"Olvasd végíg érdemes... Kis fordulaton (pl. 1
fordulat/mp) van az ördög elásva... vagy
pörgetni kell áttételel mint akkusfúrót....
akkor már jó a KV daráló motor is oké..."
Tegnap ezeket írtad, és nagyon köszönöm ezt a
mondatot, ezt szerettem volna elérni, hogy
valaki végre egy kicsit visszaigazolja, és
megértse, miért kell világosan megkülönböztetni
a DC motorokat, és miért van annak értelme,
hogy mit is takar ez a kis apró jelző: szervo.
Ez a gondolkodásmód ugyanis szerintem független
az alkalmazási kategóriáktól, láttam én már
Legó-ban profi szervomotort, és komoly golyós
orsós CNC mechanikán elképesztően közönséges
DC motort. Végül is Mindenki azt csinál, amit
akar, csak higgyétek el, érdemes tudni egy megoldásnak a főbb elvi összefüggéseit,
határait is.
Én semmi mást nem szeretnék itt elérni, csak
annyit, hogy együtt, Minden kedves Fórumozó
tudására, tapasztalatára építve egy kis "rendet"
teremtsünk a fejekben, elvégre itt mindenki
műszaki ember, és valamilyen köze van a CNC
technikához. És ne felejtsétek el, van egy
nagy szerencsénk a műszaki életben: V, A, Nm,
mm, s,..., mértékegységek és a hozzátartozó
számértékek segítségével közös nyelvet tudunk
beszélni, és sokkal objektívebben alkothatunk
véleményt, mint más szakmák esetében.

svejk

Tapasztalataim szerint egy FET-es H hídba kötöt motort kb. a névleges faszültség másfélszereséről "Jó" hajtatni. (feltételezve hogy a pwm legalább 90 %-ig kivezérelhető.)