Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Előzmény: #4721-4723
Motoszkált a kisördög bennem milyen lenne a neodímium mágnesekkel.
Az eredeti átm. 25 x 15 mm-es AlNiCo (most már tudom) kicseréltem átm. 22 x 10 mm-es (erre futotta a zsebpénzem)neodímium mágnesekre.
Jobban mondva csináltam két új pajzsot és így csak a forgórész(tárcsa) és a kefetartók az eredetiek.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/T%e1rcsa%20moci%20videoton/%fajmotor.jpg" TARGET=_fnew>ilyen lett
 
 
A mágnes árus emberke figyelmeztetett, ne várjak csodát, de én akaratos voltam.
 
Ez sült ki belőle:
üresjárati fordulat: 1800 1/min
terhelve a névleges 5,5 A-ra: 1550 1/min
álló helyzetben a nyomaték: 0.7 Nm
Tehát 10-15 % javulás viszont a mágnesek méretei jóval kisebbek az eredeti méretnél.
 
Ráadásul lett egy óriási gond, mégpedig a motor szerelése. Az óriási mágneses tér a kézzel való szerelést teljesen kizárja, a hosszú M5-ös csavarokkal kellett óvatosan összeereszteni a két pajzsot :(
A neodímium max.80 C-fokos hátránya mellet még mellette szól hogy nagyobb légrést lehet hagyni mint az eredeti mágnesekkkel, nem változik olyan hirtelen a térerő.
 
Az eredeti motort lemágnesezve símán lehet kézzel szerelni, majd összeszerelés után felmágnesezni.  Mint megtudtam, ez a bevált gyakorlat az iparban. (Egyébként gyári delejezővel is csak 0,5-0,6 Nm-t lehet kicsikarni az eredeti mociból)
 
Tehát egyenlőre megy a sűllyesztőbe, megvárom míg emberi ára lesz a nagyobb neodímium mágneseknek :(
 

D.Laci

Értem én , hogy villany motor. De mi hajtja?  :)

Szalai György

Hát ez jobb, mint a gyári!
Nincs oldala, átszellőzik, jól hűl, az állórész fluxusa nagyobb lett, növelhető a csúcsáramon igénybevett munkaidő és talán a csúcsáram is, ha bírja a kefe és a kommutátor. Szénkefe van ebben, vagy bronz? Hallottam, hogy létezik ezüsttartalmú kefe. Ha csökken az átmeneti ellenállás a kefe és a kommutátor között, (Kicsi lesz a szikrázás ivhatásából származó igénybevétel) akkor növelhető a forgórész árama, hiszen itt nincs forgórész vasmag, ami mágnesesen telítődhetne, a rézveszteségből származó plusz hő meg szépen kiszellőzik. A forgórészáram növelésével kihasználható az emelt állórészfluxus.
Menyivel lett nagyobb a fluxus a gyári megoldáshoz képest, egyáltalán van-e adat?
Az új pajzsok ugyan olyan vastagok, mint a régiek voltak. Elég ez a megemelkedett fluxushoz? Pláne ha az új pajzs szerkezeti acélból készült, a régi meg speckó anyag.
A másik két kefetartó minek van? Vagy az nem az? Mit tudhat négy kefével?
Azután már csak egy pár csepp magnetofluid (Mágnesesen vezető folyadék) kellene, mert a légrések mágneses vezetőképessége, az gyatra. (Hangszórótechnika) Az erős mágnessel is a lehető legkisebbre kéne beállítani a légrést. Az eredeti motor oldala vasnak tűnik. Nincs mágneses vezető szerepe?
Kristály Árpád tárcsamotorja kívülről alumínium házasnak néz ki.
Csak előre.

svejk

Még ennyi kérdést :)
Amennyivel a fordulat esett, a nyomaték nőtt annyival lett nagyobb a fluxus.
Az eredeti pajzs is sima vasból van, ez valamivel vastagabb, de kiszámolta egy hozzáértő hogy elég, nem telítődik a mágnesektől.
Azért van négy kefetartó mert négy kefés, és bronzkefék vannak benne.
Az eredeti palást alumínium, ide akartam a polikarbonátot hajtani és látványmotor lett volna :) :)  
Mindazonáltál még hasznos is lenne mert látnám ha kezd szikrázni a kefe. :)
Sajnos nyitva nem lehet hagyni mert már így is tele van mindenféle mágnesezhető szeméttel...
Sajnos csak ekkora mágnesekre tellet, a következő lépcsőt már nem bírta a pénztárcám, pedig elfért volna a mociban.

svejk


bmejdz9nu

Most már "csak" tárcsát kell csinálni ... :) és kész a motorgyár :)
Megpróbálok majd "teljes" méretű neodim mágneseket szerezni olcsón...(vagy nagyobbat?:)
 
De ha a nyomaték nőtt 10-15%-al és a fordulatszám a felére eset... az összességáben (egy áttetelt alapul véve) gyengébb?
Persze így "felhasználóbarát" egy direkthajtáshoz... Sőt várhatóan a szénkefék "örökkké" fognak tartani (az kevesebb a kopás) kis fordulaton...
Plexit oldalt neki mindenkép...!

svejk

Arányosan változott minden paraméter.
Amennyivel esett a fordulat annyival nőtt a nyomaték.
A teljesítmény maradt, az a bepumpált áramerősségtől függ és azt pedig a kefék és a tárcsa korlátozza.
Érdekes hogy Trappista Kollmorgen mocijában ugyan ez a tárcsa van ránézésre és ott 8 A az engedélyezett üzemi áram.
8 A-nál ez a motor is leadja a közel 200 W-ot és egyéb paraméteri is nagyon hasonlóak akkor.
Nálam a cél a kis fordulat nagy nyomaték volt/lett volna, hogy az áttételt elkerüljem.
Szerintem ezzel a mocival már közel járok hozzá.
Kisebb kefekopás,kevésbé igénybevett csapágyak.
azt hogy a tárcsa forgórészre milyen hatással van a kisebb fordulat nem tudom. (esetleg kommutációs problémák, a kefepor nem repül ki a szeletek közül...)
Illetve van még egy megoldandó probléma, mégpedig hogy a tárcsa csak zsugorkötéssel van a tengelyen eredetileg és a nagyobb nyomaték miatt ez gond lehetne majd.
A zsugorkötésű alu agyra pedig csak egyszerűnek látsző műgyantával van felragasztva a tárcsa, ez is gond lehet.

svejk

A tárcsa a lelke, az nem hiszem hogy házi körülmények közt gyártható lenne :(

bmejdz9nu

Tudod... én is direkthajtás párti vagyok :)  
Tehát az erő mindenek felett! :) Szuper lesz... és gyors reakciójú a nagyon könnyű forgórész miatt... ez nem utolsó szempont...
Persze áramot... az kell neki "adagolni" rendesen majd... Kiváncsi lennék egy hőleadási tesztre... azaz terhelve mekkora... azaz meddíg lehet neki nyomatni az áramot... mert úgy érzem, hogy a tárcsa egy jó hőleadó felület...

bmejdz9nu


svejk

Ezért is hagytam nyitva, majd egy lézeres hőmérővel megpróbálom mérni a hőmérsékletet.

bmejdz9nu

Látom előre a "tuning" lehetőségeket... kis ventilátorokat bele...:)

svejk

Mivel a polikarbonát hajlítása nem jött be, ezért felraktam az eredeti palástot.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/T%e1rcsa%20moci%20videoton/%fajmotor%20%f6sszerakva.jpg" TARGET=_fnew>összerakva
 
Ja még arról nem írtam, hogy a motor szélessége az  eredeti 56 mm-ről 40 mm-re csökkent a súlya pedig 3,8 kg-ról 2,8 kg-ra, mindez a kb. 15-20 %-os nyomatéknövekedés mellett.

000000000

Kérdés az urakhoz. Van, 4 db szervó motor, mindegyiknek az enkóderéből 9 madzag lóg ki. Meglehet e oldani a vezérlését nyomtatóporton keresztül? Természetesen, vezérlő közbeiktatásával. Vagy, mi a megoldás?  
Köszönettel: Dániel.

Szalai György

A problémamegoldás titka, hogy meg kell találni azt az embert, aki megoldja a problémát. Ez nem is annyira vicc. Hiszem, hogy műszaki megoldás erre is van, bár ebben az esetben nyilván nem én leszek az az ember. A házigazda kínálatában lehetnek megfelelő vezérlők stb, de az biztos, hogy a pontos válaszhoz, (bárki adja is) jóval több információ kell a konkrét motorokról és encoderekről. Ha a szükséges műszaki adatok nincsenek ráírva, akkor nyomozni kell a gyártó és típusszám alapján. Ha az sincs, csak méricskélni, számolgatni, óvatosan próbálkozni és következtetni lehet. Vagy füstbe megy a terv, mint annál a Petőfi nevű hobbyistánál, aki eltűnt a ködben.