Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

Csak megjegyzem, egy 80V-os (tehát magas feszültségű szervómotor pl. 400W-os...) már 0.4V-ról egyenletesen jár...(nagyon kis áramfelvétel mellett)
Ha kisebb feszültségű... ez az érték 0.2V-ra is csökkenhet... de egy 180V-os szervómotor csak 0.8V-ról jár egyenletesen de egyik sem tud "nem egyenletesen járni"!  
... azaz ha megindul akkor már szépen egyenletesen forog...

fifp6rjch

Na igen. De azért ez más kategória, inkább csak az érdekesség kedvéért babráltam vele, egy számológép nyomtatójába már ez is felesleges. Amúgy pedig a videón látszik is, hogy egyszerű hárompólusú DC motor, csak van benne tachogenerátor.
 
Persze csinálhattam volna az EVIG GETTYS szervóimról is videót, van egy brutál nagy is, de ilyeneket ugyis láttatok már. [#vigyor5]

Szalai György

Valószínűleg túlzottak az aggodalmaim.
Mentségemre szolgál, hogy pár éve figyelek itt, látom a többiek munkáját, és jó műszaki érzékkel szinte elsőre kiszúrom a konstrukciós hibákat, gyenge pontokat, merevítési hiányokat és elképzelem ezekre a megoldást is. A saját gépemnél nem szeretnék ugyanazokba a hibákba beleesni, mert ha az elődök (Ti) sok fáradtsággal kitapossák az utat, akkor az utánuk jövőnek (nekem) csak menni kell rajta, esetleg levágni a kanyarokat. Azt szeretném, ha az enyém mindtől jobb lenne. Olyat szeretnék, amin nem találtok kifogást. Persze, hogy ez nagyképűen hangzik. De szerintem megszerezhetem a szükséges rálátást a feladatra elméletben, és utána állhatok neki a gyakorlatnak. Most már mondhatom, hogy majdnem elég sok tudást és anyagot sikerült össze kaparnom ahhoz, hogy lassan neki is álljak. Most kezdem tudni, hogy mit akarok, mire van lehetőségem. Lett kapcsolatom olyan EMBEREKkel akik segítenek a megvalósításban. A 40/15-ös köszörült orsót dupla előfeszíthető, teljesen kottyanás mentes anyával, az óriási THK sínt golyós kocsival, az 5,5 Nm-es négy kefés DC servó motort, a 2000-es encodert, a drabális húzott alumínium vázépítő elemet az öntött alu sarokmerevítőt, a jó sok átlós merevítőt a vázszerkezetben, már szinte nem is tartom hobby kategóriának, hiszen ezek ipari alkatrészek. Már csak profi tudással, egy jó gépet kell építenem belőlük. Ez a feladat. Ezeket kár lenne egy hitvány vacakra pocsékolni. Szóval kell nekem az a tudás, még elméletben, hidd el. Biztos lesz bajom bőven a gyakorlattal még így is. Nem akarok utólag sírni a romok felett. Olyat szeretnék, amin nem találtok kifogást. És arra törekszem, hogy össze is jöjjön.  

svejk

Oké... mindezekhez kívánok sok sikert!
És remélem mielőbb kereshetjük árgus szemekkel  a hibákat :) :) :)

svejk

Egy szó erejéig a kis tömegű forgoszésre visszatérve: igaz hogy gyorsan felmelegszik ,de gyorsan le is hül. Az bizonyos hogy ez miatt pl. egy tárcsmoci forgórésze gyorsan el tudna fröccsenni.
Ezért ilyen mocihoz mindenféleképpen ajánlatos lenne legalább egy egyszerű I2*t védelem a vezérlő részéről.  
A kis hötehetetlenség miatt nem elég egy egy sima hőfokérzékelő a motoron(ban). Van egy pár Videoton motorom, megpróbálom a vezérlőmet illeszteni hozzá.

csg67

Ipari vezérlőkben van I^2t felügyelet és nem csak a kis motoroknál. A tapasztalatom az, hogy a hőfokérzékelők szinte sohasem szólalnak meg (105-120 °C a határ), viszont az I^2t annál gyakrabban...

svejk

Én is így gondolom. Annak idején akartam is a vezérlőmbe tervezni ilyen funkciót de aztán teljesen belekavarodtam..:(
A haverom is azt kérdezte hogy akkor találjam már ki mit akarok megvédeni , a mocit vagy a vezérlő végfokát. Mert mindkettőt egyszerre, egyszerűen nem lehet megoldani.
Szívesen olvasnék erről az I2t-ről valami irodalmat,esetleg gyakorlati megvalósítást tömbvázlatszinten, ha lehet magyarul.

csg67

A gyakorlati megvalósításról sajnos nekem sincs anyagom, ami a műszaki doksiban le van írva az inkább a beállítással foglalkozik...
Gyakorlatilag a motor és a hajás ismert adataiból kiindulva a PWM frekvenciával és az áramerősséggel bűvészkedik különböző hőmérsékleti modellekben.

svejk

Na ebbe kavarodtam bele :)
Először analóg módon próbáltam lekövetni, aztán amikor rájöttem nem is olyan egyszerű, jött volna hogy rakjuk a prociba, de mivel a gyakorlatban a kis szerkezetem nem mutatott hajlandóságot a melegedésre egy ellaposult a dolog. Valamilyen szinten így is felügyel a proci, de Szalai Gy. beültette a bogarat a fejembe hogy pl. tárcsamocinál bizony az 1 s 10 szeres túlterhelés bajt okozhat.

Szalai György

http://www.schneider-electric.hu/index.php?pid=1&sid=36&iid=126&PHPSESSID=de99e0d7f61ee23803dca66efa86d7e9" TARGET=_fnew>Valami ilyenről beszéltek?
 
Mi lehet a működési elv? A vezérlőben lévő áramfigyelő ellenálláson eső feszültség műveleti erősítőn keresztül kondenzátort tölt. Ugyan azt a kondenzátort egy beállított ellenállás folyamatosan kisüti. A kondenzátor feszültségét állítható komparátor figyeli, és ha annak kimenete átbillen, tiltó jelet generál. Valami ilyesmi? Vagy bonyolultabb?
 
Így eljutok az előbbi problémámhoz. Mekkora értékre állítom az áramtagot és mekkorára az időtagot?

svejk

Először én is ilyen egyszerűen közelítettem a dologhoz, de ez azért kicsit bonyolultabb.
Az alap benne van a nevében is, I2t, azaz az áram négyzetével kell csökkenteni az időt mely alatt lekapcsol a szerkezet.
még ez sem bonyolult ha egy ilyen eset ritkán fordul elő, de mindig figyelembe kell venni az előző állapotokat. Vagyis ha csak 1 percenkeént van ilyen esemény akkor nincs gond, de ha egyre sűrűbben akkor már más a tészta.  Így egy sok tényezős függvény alapján kell dönteni az elektronikának.

csg67

Amennyire látom van egy alap termikus modell (minden motortípusra külön külön), ez alapján dönti el a végfok túlterhelését. Van még egy másik termikus modellje is, és a motor túlterhelés ennek a két modellnek az alapján számítódik.
Az első modell gyakorlatilag a #4765-ben vázoltak szerinti.
http://img1.tar.hu/csaky67/size2/33832020.jpg" border=0>
A másik modell pedig ez:
http://img1.tar.hu/csaky67/size2/33832021.jpg" border=0>

svejk

Kezd izgalmas lenni a téma :)

svejk

Már az is nagyon fontos tényező, hogy áll-e a motor vagy forog.Nem mindegy hogy egy tekercsre ,kommutátorszeletre jut a terhelés vagy megoszlik.

csg67

Valóban utal az iTNC 530 műszaki leírása erre is (bár megjegyzem, hogy itt kefe nélküli motorokról van szó)