Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Nos az a helyzet, hogy az utolsó négy sor műszaki tartalom megvalósítása nekem majdnem
annyiba került, mint a szervóelektronika  
klasszikus összes további része. De nem volt
szívem kihagyni belőle.
De mondok én Nektek valamit. Én 500 forintos
szervót is tudok javasolni, ami a következőből
áll: egy komparátor IC + bemenetére teszel
egy potit, ezzel adod a pozícijelet (ráadásul
ez abszolut jel!!!), a - bemenetre a csiga  
áttétellel ellátott mikro DC motor érzékelő
potija kerül. Kész a  szervó, ki lehet próbálni
és csodálatosan működik 10 körüli erősítés
mellett. És van egy óriási előnye is ennek:
egy ablaktörlőmotorban már a csigaáttétel is
benne van, igaz, a komparátor IC mellé így még
kettő 50Ft-os tranzisztor is kell.

svejk

Azt tudjuk hogy az utolsó két sor a tiédben benne van és biztosan tudod is hasznát venni.
De az előtte való soroktól miben tud a tiéd többet?
Vagyis írjál egy pár sort légyszi a te szervod hibakezelésedről nagyvonalakban.
Azért azon a motoron nincs csigaáttétel ,igy G0-ban 1200-at pörög.

000000000

Szia Svejk!
A 20 bit útmérés az 1.048.576 elemi lépés (step)
figyelésére alkalmas. Ebben a mérési
tartományban bármi történik, mindig az utolsó
pozicióadatot érvényesíti a szervo, ha "bírja".
Ha nem, x idő vagy y nagyságú megadható
úteltérés után leállíthatja automatikusan
magát, vagy korlátlan ideig a maximális, de még
tönkremenetelt nem okozó, beállítható nyomatékkal
próbálja állandóan a pozíció egyensúlyt
helyreállítani.
Mindezt maximum 1MHz jelfeldolgozási sebességgel is tudja, ha van olyan vezérlőprogram, ami képes ezzel működtetni.

svejk

Ez világos, oké.
Amit leírtál az utmérés tárolásán kívül minden servonak kutya kötelessége teljesíteni.Ezek alapkövetelmények.
Az x idő, és y nagyságu mozgást én is írtam a Csaba  gépének jellemzőiben. Akkor miért egyszerűbb mint ahogy írtad #295-ben?
Az az 1Mhz viszont nem semmi, azért is kijár a gratula!
Valami AVR vagy hagyományos logika dolgozza fel?
Még egy kérdés :  az utmérés tárolása milyen gyakorlati előnyökkel jár? Erről nem tudok semmit a végállás kezelésen kívül.

000000000

Nálam erősen vegyes (digitális és analóg)
rendszerek működnek együtt. Maximálisan
kihasználom a két techmnikai megoldás előnyeit és hátrányait, így jön össze a nagy sebesség.
Azt hiszem ezt az abszolut útmérési transzformációt még mindig nem sikerült akkor
érthetően elmondanom, de ma már túl késő van ahhoz, hogy ezt bővebben kifejtsem, bocsi.
Egy dolgot azért ne felejts el. Egy ablaktörlő
szerű motor nem szervo motor (legalább 10
paramétere ezt nem teljesíti). Így ha nagyon
szigorúan nézzük, akkor azt a nyelvi ellentmondást
is meg kell oldani, hogy szervomotor nélkül
mitől nevezhető szervohajtásnak egy rendszer???
Csak azért, mert szervoszerűen működik??  
És ez talán magyarázat arra is, hogy a Geckót
kicsit megvédjem, az ugyanis szervomotorra  
tervezett, és ha nem az van rákötve,
nem is működhet jól, mert beleőszül a szerencsétlen Felhasználó a behangolásba (ami
ugye eleve reménytelen ez esetben).

svejk

Értem.
Akkor erre még jó lenne visszatérni valamelyik nap, mert valóban nem értem.:)
Hát igen...nekem is kétségeim voltak ezzel a motorral szemben és magam sem tudom a magyarázatát hogy miért ,de jol be lehet hangolni.
Ha ez igaz a motorral kapcsolatban akkor visszavonom a gecko-rol alkotott véleményem.
(de akkor miért jó Csabának ez a motor a vezérlőjéhez?)
Talán azért mert a gecko analóg szabályzást használ?
Tegyük fel a kérdést milyen a jó szervomotor?
minél kisebb tehetetlenségű legyen (kis forgórészátmérő)
minél több szegmensű kommutátor
és még?

000000000

nem értem ugy beszéltek a servorol mint ha valami csoda lenne:)
1 mhz az sok? az usb 480mbitet tud lekezelni, ami ha jol gondolom 480 mhz, ez kiszolgálna lazán  3ezres encodereket is,ja és olcso is lenne
vagy rosszul gondolom?

000000000

Teljesen rosszul gondolod.
Az adatátvitel sebessége és a valós idejű
adafeldolgozási sebesség két különböző
kategória.

000000000

Egy DC kefés szervomotor általános fő jellemzői:
- minél kisebb tehetetlenségi nyomatékú forgórész
- közel origóból kinduló, lineáris sebesség-
  feszültség jelleggörbe
- közel állandó fordulatszám-nyomaték jelleggörbe
- maximális túlterhelhetőség káros következmények
  nélkül (20-30 szoros névleges áram elviselése
  2-3 másodpercig)
- minimális elektromechanikai időállandó (T<10 ms)
- minimális kefe, tengelycsapágy súrlódás
- maximális kefeélettartam (t>8.000 üzemóra)
- minimális kefe elektronikus zaj (ív, szikra)
- egyenletes mágneses fluxus mező
- minimum 5 mágneses póluspár
- minimális mágneses légrés
- maximális forgórész kiegyensúlyozottság
- maximális üzemi hőfok (120-160 C fok) elviselése
- ... és még lehetne folytani.
Ezen követelmény rendszer alapján mindenkinek a  
műszaki érzékére bízom, hogy megbecsülje, hány
%-ban szervo motor egy autó ablaktörlő vagy ventillátor
motor. Félreértés ne essék, imádom ezeket a motorokat
is, csak szeretek rendet tartani egy kategórián belül.
Fogalmazzunk úgy, hogy vannak DC motorok, szervo
jellegű motorok, és szervomotorok. Ez 3 kategória.
Sajnos a fenti elvárások minél jobb megvalósítása kerül
sokba egy igazi szervomotornál, ezek műszakilag mérhető,
bevizsgálható követelmények, egy adott motort jellemeznek.
A már unos-untalanig kitárgyalt szabályzástechnikai
műszaki, matematikai törvények ezeket követelik meg
ideális esetben, ezen kár vitatkozni. Ezek ismeretében
pedig az a nehéz (de nem csoda), hogy valamilyen
kompromisszumon belül (mert ideális eset csak elméletben
van) a legvégén mégis egy olyan szervó szülessen,
működjön, ami az adott motorral, mechanikával, vezérlő
programmal, feladattal összhangban van.
És ha egyszer bárki által tervezett szervó már működik,
annak én csak gratulálni tudok, és elismerem a
teljesítményét. Csak Mindenkinek, a fordított
gondolkodásmódot is javaslom:
az ablaktörlő szerű motorja helyébe tegyen be egy igazi
szervomotort, és mivel az alapból 10-szer nagyobb dimamikát
tud, valószínűleg meglepetés éri. És ez a megleptés utána
segíteni fog abban a szemlélet megértésében, amiről itt
próbálunk beszélgetni, és hogy miért is ilyen nagy az árak
szórása a beszerezhető szervók területén.

hyuekyh7a

Sziasztok!
Igen ne keverjük össze a motorokat, mert amiket használnak a cnc gépeken még a 20 mill. forintosba is, az vagy szénkefés vagy szénkafe nélküli dc!!!! motor.
A szervó motor pl.: a modell kocsikba és repülőkbe épített motorok melyek az irányító mechanikát vezérlik és talán max 1 a fordulatuk!
Hali!

j3rx6bsjd

Szerintem egy valódi szervomotor alkalmazása már nem biztos,hogy belefér a hobby kategóriába,de ez csak az én véleményem.
Az igazi az lenne ha egy DC motort lehetne hajtani visszacsatolt szabályzással és nem tévesztene lépést a szabályzás miatt.
A DC motor lehetne akár ablaktörlő moci vagy bármi amihez éppen hozzá lehet jutni olcsón.
Persze szükség van a profi cuccokra is,csak nem biztos,hogy sokunknak megengedi a pénztárcája a tengelyenkénti 60-70000Ft-os költséget.

000000000

Bocs Csaba, de ez pont fordítva van.  
Egy CNC szerszámgépen szervomotor (AC vagy DC)
van, a modell irányító nagy áttétellelű
kis aranyos egységekbe pont a hatalmas
(akár 1:100) lassító áttétel miatt sokszor
teljesen primitív 3 kommutátoros motort
szerelnek be. A modellezés területén ezeket
a komlpett egységeket hívják szervónak.

000000000

Szia Lakatos!
Az a baj, hogy a fizikai, műszaki törvények,
összefüggések nem tesznek különbséget Hobby,
félprofi, és igazi CNC szerszámgép között,
egységesen, egyetemesen hatnak. Ez nagyon
sajnálatos tény, de így van. És ha jól végig
gondolod a hosszú beírásomat, pont azt írom,
amit Te: ablaktörlő motorból is építhetsz hajtást.
Csak minden rendszer a végén annyira képes,
amennyire a leggyengébb eleme. Ezért érdemes
egyenszilárdságú rendszerekben gondolkozni.
És egyébként milyen érdekes: egy új minőségi
golyós orsóért, gördülő vezetékért habozás
nélkül kifizetsz 30-100 ezer forintot, ha kell
a gépedbe ilyen cucc.
Egy szervóért meg a kevesebbet is sajnálják az
emberek... Érdekesnek találom.

000000000

Egy kérdésem lenne:
Irogatjátok ezeket a rendkívül jó (2-10 Step) lemaradási adatokat (és ezeket is csak gyorsjáratban), amik számomra rendkívül jó eredmények! Ezeket menetközben (reptében) tudjátok is mérni (pontosan és nagyon gyorsan is), vagy számított/származtatott értékek?!
Ha tudjátok mérni milyen módon?
Ezen a ponton (pl. 2) nincs a forgórésznek +- irányó lengése (rezonálása)?
Ha pl. egy motort behangoltok nagyon alacsony sebességen 0-1 step késésre, az egy pl. 3000-es fordulaton nektek szintén csak 0-1 step késéssel forog???
A fordulatszámmal nem nő a késés mértéke???

bmejdz9nu

Tibornak biztos igaza van, egy szervóhoz tervezett és gyártott motor biztos a legjobb.
 
De! Szerintem a mi céljainknak más motorok is megfelelőek - talán - biztos vannak ilyenek - meg kell találni...
Amelyik motor "szervómotor" az igencsak drága.
Persze egy 20 millás gépbe nem is illik mást tenni... (persze gondolom egy ilyen gépben a többi alkatelem is hasonló...)
Szerintem a cél: Hobby kategóriában - a szervó adta előnyök felhasználása ha nem is 100%-ban,
mert ha csak 75%-ban akkor 1x a költség ha 100% akkor lehet 5x a költség...
 
Én Svejk véleményének adok igazat. Egy jó szervóvezérlés akkor jó ha szinte "bármilyen" barkácsolt motorral működik... ez benne az élvezet pl. ablaktörlőmotor...(de aki akar vehet "igazit" is...) de rengeteg kisköltségű "jópofa" motor van még a világon...
(az encoder meg legyen egy külön téma...ezt sokszor nem is a motorra szerelik direkt hanem az áttétel után...)
 
... és kezd laikusok számára is érthető és gyakorlatias lenni a topik... ennek külön örülök!