Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000


000000000

Megvárom, mit sikerül kiötleni.
Köszönöm.

000000000

Szervusz Tibor !
Először is szeretnék egy kicsit örülni, hogy a változások ellenére nem zárkóztál be, és itt vagy köztünk.
Köszönöm a választ, megnézem a linket.
Utána reagálok az ajánlatodra.

bmejdz9nu

[#eljen] Ez igen... egy rég várt határozott hozzászólás! Így tovább!
 
Azt pl. én értem hogy minek egy eszterga főorsó szabályzáshoz step/dir mert fontosabb a sebesség tartása...
De fordítva nem... azaz ha step/dir-es a főorsó vezérlése attól még lehet(ne) sebességet jól tartani vagy? Persze költségesebb...
 
És a tisztán tachos megoldásnál pl. egy menetvágás esetén... az OKé?

bmejdz9nu

Egyébként az AMC pdf.-ben a vázlatrajz teljesen egyértelmű, hogy mit tud...  
(Azért sem írtam mert láttam, hogy azon belül ez egy BL vezérlő változat ez...)
Bízd egy szakira a dolgot, vagy átrágod az egész témát... és hobby-zol rajta...
Egy eszterga főorsó vezérlés pedig egy kényes terület a vezérlőknek...azaz nagy a forgatott/"lendített" tömeg...

000000000

Szia Péter!
Azért mert a testek mozgásdinamikája, így a CNC szervotechnika is
egy világos matematikai-fizikai láncolat:
1. Lézetik a megtett út: s
2. Az út időszerinti deriváltja, a sebesség: v=ds/dt.
3. A sebesség időszerinti deriváltja, a gyorsulás: a=dv/dt.
4. A gyorsulásnak is van további deriváltja, egyelőre felejtsük el.:)
Ez a sor integrálással is igaz visszafelé.
 
Ebből tehát kiadódik, hogy a pozíciószervó magasabb szintű
szabályzást jelent, és ha erre műszakilag nincs szükség TILOS
ilyet használni főhajtásban, mert pl.
- Minimum egy tároló elemmel növelem a rendszer lengéshajlamát.
- X pozíció hiba esetén bizonyos szervók azonnal lefagynak, azaz
  teljesen fölöslegesen kockáztatjuk a forgácsolást
  (fokozott szerszámtörés, selejt gyártás veszély!!!).
- teljesen fölöslegesen step-dir vagy PWM sebesség jelképzéssel
  terhelem a vezérlő porogramot, amikor egy poti is megteszi,
  amivel ráaádásul menetközben "finomhangolhatom" a fordulatszámot.
- Drágábban, és gyengébb eredő paraméterekkel valósítható meg a
  sebességtartási szabályzási feladatot.
 
Ezek jutottak hirtelen eszembe (sorolhatnék még párat..),
mint fő műszaki ellenérvek.

HJózsi

4. a gyorsulás időbeni változása az a "rántás", ha jól tudom ... ( vigyázat, nem az ami a levesben van ! ... :DD )

bmejdz9nu

Ez OKé... de tisztán Tachos vezérléssel pl. szabályzott menetvágás lehetséges? Persze ha szükséges a felhasználónak...

HJózsi


HJózsi

Eszterga természetesen ... Mach3Turn ...

bmejdz9nu

Azt írtátok már, hogy akár egy réses optóval is lehet... na mindegy... úgysem értem... :) Majd ha CNC esztergát csinálok kutakodok nálatok :)

000000000

Szia Józsi!
Én ezt a "rántást" még nem halottam, de lehetséges, hogy így is hívják.  
A szakirodalomban a gyorsulás deriváltja a "harmadrendű vagy H vektor",
(gyorsulásváltozás), jele: h, mértékegysége [m/s3]
 
Pl. ott van jelentősége, amikor egyes win. program ablakokban
lazán egy állandó gyorsulás hirtelen nulla lesz,
azaz pl. a ferde gyorsítási rámpa hirtelen vizszintessé
válik. Könnyű belátni, hogy ilyen nincs a valóságban.
Ezért kell vizsgálni a H vektort is komolyabb esetekben.

000000000

Nem lehetséges, a főorsó mint stabil  
"sebesség mestertengely" CNC menetkészítésnél
pozíció alapjelet képez az összes többi
pozíció szervónak. Egyfajta szinkron szervókapcsolat jön így létre, egyik kendvenc témám ez.

bmejdz9nu

Ezt a "kedvencedet" valami "szinkron lefejtést" nagyjából ismerjük...
A Master-Slave tengely kapcsolatokról CNC témában mindíg azok a videók jutnak eszembe amikor egy CNC menetet fúr... Ott is valami hasonló lehet a megoldás...

bmejdz9nu

Nem lehetne kicsit hosszabb sorokat írnod... Tudom ez már a "védjegyed" ii a fórumon .. de hátha :)
Legalább megírhatnád a technikai megoldását, miértjét ennek az ún. "T45-ös" sortördelési technologiának:)