Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

t334wehtf

Áram: passz, a vezérlő 6,5A-t tud, a tápom 4-et.
Alapból a nyomatéka kb. 0,2/0,9Nm, de nem tudom pontosan, keresgélni kéne. Azért kellett vona a gépre akkora motor, mert 1/8-ad lépésben hajotottam volna, ahol a nyomaték a névleges 19,51%-a, tehát kb. azt tudná, mint ez a szervó direkben (1,9*0,1951*2=~0,74Nm*áttétel hatásfoka). Valójában stabilan csak 1/2 lépéssel ment, és baromi hangos volt.

000000000

Fontos lenne tudni, hogy a motor a mozgatást névleges vagy a felett (esetleg csúcs) nyomatékon végzi e?! Egy megmunkálás alkalmával (vagy az egységugrás tesztekkor) nehogy leégjen!
Ez nagyon nem mindegy.
Esetleg próbáld ki egy valós megmunkálási ideig hajtani, vagy a "varrógép" teszttel és közben a tengelyen infra hőmérővel mérni a melegedést!

t334wehtf

A bemutatott példa célja egy közel maximális gyorsulás bemutatása volt. Ennél többet is tudott a motor, de már a videón szereplő beállításokkal is dúrván billeg az egyébként 100kg-os gép. Végleges verzióban jóval kissebb gyorsulásokkal fog menni. Valahogy majd próbálok csúcsáramot mérni.

svejk

De akkor miért nem hagytad rajta az áttételt ha már ott volt kéznél???
Ez így elég durva amit leírtál első hallásra...
Vizsgáltad a pályakövetést?
Nekem az a 5000 mm/s2 sokank tűnik az adott feltételekkel.
A hibahatár az általad használt vezérlőnél gyárilag 2000 körülire van állítva.
Meg majd csinálj egy 20-30 mm-es "varrógép" tesztet és akkor ellenőrizd a motorhőfokot.
Egyébként jó kis gép....
Majd ne feljtsd el beírni a szervo homokozóba hogy miért szereted a szervot!!!

t334wehtf

István: Szereztem egy szkópmétert, tud 20A-ig csúcsáramot mérni, meg grafukusan rögzíteni az áramerősség időbeli alakulását, este csinálok pár tesztet.
 
Svejk: A összes "teszt" kb. annyi volt, mint amit a videón is láttál, csak folyamatosan növeltem az dinamika paramétereit. Ennyire dúrván nem fog menni üzemi körülmények között, mert szétveri a gépet, illetve az a 100kg-ja ellenére "leborul" az asztalról. A max. sebesség maradni fog, de a gyorsulás vissza lesz véve. Áttétellel nem tudtam föltákolni a motort, így is "pneumatika csőves tengelykapcsolóval" és gyorskötözővel lett rögzítve. Pályakövetésnek így szintén nincs értelme. Varrógép tesztet csinálni fogok az esti áramméréssel maximalizált gyorsulásokkal.
 
Lehet nyittatnom kéne egy épül a gépem témát...

000000000


x4rhew5r3

Nagyon jó! A provizórikus felfogatással persze nincs értelme a pontossági vizsgálatnak.
A véglegesnél próbáld meg áttétellel megoldani a hajtást. Meghálja a picike:)
Többit majd a saját topikodban...

HJózsi


t334wehtf

A csúcsáram mérés hétfőig elmarad, a havazás miatt nem volt kedvem elmenni a műszerért a kollégámhoz. (M1-M7 az M0-áson így is 1 óra volt...)

t334wehtf

Megvan a csúcsáram mérés eredménye, azt hiszem, sikerült bebizonyítani, hogy nem mindig a nagy a jó:
 
Hivatkozva #10283 -ra
 
12000 mm/perc + 5000 mm/s2
 
AC-ben mérve: http://www.tomktom.hu/vegyes/ELTE/imax5000ac.jpg" border=0> DC-ben mérve: http://www.tomktom.hu/vegyes/ELTE/imax5000dc.jpg" border=0>
 
12000 mm/perc + 1000 mm/s2
 
AC-ben mérve: http://www.tomktom.hu/vegyes/ELTE/imax1000ac.jpg" border=0> DC-ben mérve: http://www.tomktom.hu/vegyes/ELTE/imax1000dc.jpg" border=0>

t334wehtf

Ja, a motorra 2,7 A van írva.

svejk

Ez valami kéziműszer?
Elég profinak tűnik a kijelző alapján.
 
Az értékek mindenesetre megnyugtatók a motorod szempontjából, hát ha még megcsinálod az áttételt....

Szalai György

Az időtengely értéke is kéne. Miért nem origóból indul a mérés?

bmejdz9nu

Mivel tőlem vetted ezt a SanyoDenki 40W-ost ... megvannak a képek róluk és egy "közelítő" adatlap.
Azért közelítő mert ez a motor kisebb feszültségű (és nagyobb áramú) mint a https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/SanyoDenki_Servomotor/SanyoDenki_Servomotor_pdf.pdf" TARGET=_fnew>SanyoDenki széria 40W-os motor (Pdf 3. oldal)
 
De az alapnyomatéka és csúcsnyomatéka azonos lehet... Sőt a Rotor inertia is gondolom...
Mint a képen (kivonat a pdf-ből) látható, hogy 0,14Nm-es az alapnyomatéka és szép magas csúcsnyomatékot is tud: 0,76Nm!
Ez a csúcsnyomaték több mint egy Bautz 642-es alapnyomatéka...
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/SanyoDenki_Servomotor/SanyoDenki_40W_24V_pdfbol.jpg" border=0>
 
Ilyenkor...én.. amikor "elsőre meglátok" egy szervómotort az alapnyomatékra szoktam és egy orsóra az erőt számolni: (képletek topik #2)  
 
Nálad ez:
6,28 X 0,14Nm / 0.004m = 219N azaz kb. 20kp tolóerő.
 
Gyorsításhoz (és rövid időre) ugyanez az egyszerű kalkuláció csúcsnyomatékkal:
6,28 X 0,76Nm / 0.004m = 1193N azaz kb. 200kp tolóerő!
 
De ez csúcsnyomaték nem tartható fent folyamatosan, mert a motor gyors melegedésnek indul...
A csúcsnyomaték ... azaz az alapnyomaték és a csúcsnyomaték közötti erő tartomány "felhasználásának" a lehetősége függ attól is:  
... hogy az "időben" hányszor és mekkora mértékben van szükségünk rá. (azaz ha 100mm-es mozgásokat veszünk alapul vagy 1mm-eseket folyamatosnak - nem mindegy)  
 
Azaz ehhez a többlet erőhöz több áram kell mint az alapnyomatékhoz és ez erőteljesebb melegedéssel jár amit a motornak el kell tudni disszipálnia.
A motor disszipációs képességét is megadják, és a méretező programok ezzel számolnak azaz tudják fizikai a határokat)
 
Csak megjegyezném ezzel kapcsolatban, hogy ez a melegedés DC motoroknál a belső forgórészben jön létre azaz nem könnyű kifelé ezt a termelt hőt elvezetni...
 
Erre a "gondra" két példa és megoldás: (hátha hasznos infó)
 
1. pl. A Butz 642-eseknél van a házon két furat https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/Bautz%20Servomotor%20E642/600-tacho.pdf" TARGET=_fnew>( 600-as PDF méret rajz) Luft Einlasss és Luft Auslass azaz levegő bevezetés és kivezetés...
Tehát ennél a motornál a tervezők már előre beletervezték a belső forgórész (sűrített) levegővel való "áthűtését"...
(Egyébként ezt a megoldást lehetne használni minden más motornál ahol több erőt szeretnénk "kivenni" a túlmelegedés, tekercsleégés kockázata nélkül...)
 
2. AC szervó motorok = kívül a tekercs a házban = könnyebb a termelt hőt átadni a környezetnek...
 
Egyébként mérni a forgórész hőmérsékletét sajnos üzem közbe nem egyszerű... és mire "kiér" lehet, hogy annyi a motornak...
Ez a hirtelen áramok okozta melegedés egy kisebb méretű motorban még veszélyesebb mert kisebb a forgórész tömege azaz gyorsabban melegszik fel...
Ezt a belül keletkező melegedést csak a forgórész által keltett belső légmozgás viszi át a külső burkolatra. (Egy része a hőnek a tengelyen is távozik ill. távozhat)
 
Egyébként erről az (új és szép) motorról van szó ... azaz ezt (ezeket) adtam el neked:
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/SanyoDenki_Servomotor/SanyoDenki_40W_24V.jpg" border=0>

ra8nsmk6w

Az autó klimánál van egy olyan alkatrész amely áll egy piciny ventillátorból és egy termisztorból. Ha ezt az "alkatrészt" a motoron lévő egyik nyiláshoz helyezzük viszonylag gyorsan kapunk forgórész hőmérsékletet.Egyébiránt meg egy micróvezérlővel ellátott szervóvezérlőnek ezt tudnia kell