Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

HJózsi

Szia Tibor! Látom közben megválaszoltad... :)

bmejdz9nu

"A teljesítmény azért fontos, mert ha ezt nem ellenőrzöd le...." És ha az adatlapon nincs megadva akkor mit teszel? Kiszámolod a "Wattját"?
Az is igaz amit írtál, de ennek ellenőrzésre ugyan olyan jó az átlagnyomaték ill. csúcsnyomaték kontrollja.
Forgatónyomaték(Nm)=teljesítmény(W) / 6.28 / fordulatszám(1/s)
 
Szerintem a fordulat/nyomatékot vehetjük konstansnak... ahogy az ábrákon vannak...(ezen kár szőrözni, hogy valamennyire eltérhet:)
Úgyis valamennyire "túlméretezzük a rendszert" azaz azok az ábrák minden eshetőségre (nyomaték és fordulatban) megadják a motor határértékeit.
 
Ha így betartjuk... a motort nem lehet leégetni. (egyébként a gyári vezérlők vigyáznak a motorra mert ismerik a motor tulajdonságait, határértékeit)
Azaz ha nem megyünk az ábrákon látható üzemi tartományból ki és ha több nyomatékot akarunk azt az idő tengelyén úgy tesszük, hogy az átlagnyomaték ne haladja meg az alapnyomatékot.
Azaz figyelme vesszük a motor disszipációs képességeit. (mert ugye a termelt hőt el kell disszipálni)
Most a sebesség határokat hagyjuk, de hasonló a helyzet.
 
Tehát én egy motor nyomatékát fontosabbnak tartom, mert fordulatszám független ... mint a teljesítményét ami fordulatszámtól függő és egy pozíció szervó vezérlésben a sebesség pillanatról-pillanatra változhat. (persze a nyomatékigény is)
Tehát, hogy egy motor hány "wattos" azaz mi van ráírva az majd mindegy. Mert ha pl. csak kevesebb fordulaton használom akkor ugyebár kevesebb "wattos" is számomra...
pl. egy "100W-os" AC motorból "200W" feletti "csúcsteljesítmény" is kivehető azaz ez vele jár a csúcsnyomatékkal...de csak módjával és közbe figyelve a 100W és pl. 0,32Nm átlagra.

000000000

Nagyon könnyen leírsz ilyen képleteket, pl:
"Forgatónyomaték(Nm)=teljesítmény(W) / 6.28 / fordulatszám(1/s)"
Szerinted ennek a képletnek mi az alkalmazhatósági feltétele?  

bmejdz9nu

Ez a képlet csak az mutatja meg, hogy a használt erő és fordulatszám adja a teljesítményt.
Te számolsz állandóan teljesítményből kiindulva... A képletek, programok (vezérlések) pedig nem. (én sem:)
Csak olyan szinten foglalkoznak vele... hogy is írjam... mint egy "melléktermékkel" azaz a disszipációs határt érzékeltetik vele...
Mint "villanykörténél" a Wattok :) Pedíg fontosabb adat lenne, hogy hány Lument tud milyen fesz és áram mellett.
Vagy amikor a házi aszony elmegy porszítót venni és néz hány Wattos... pedig jobban tenné ha a vákumszívási képességét, adatait nézné - ha lenne :)
Persze a villanyóra jó hogy Wattokkal megy mert ha nincs meg stabilan a 230V ... nehogymá :)
 
Az autóknál sincs ez másként...  
Wattokból és Kilówattokból, LE-őkből mindig szemfényfesztés van... mert a vevő (általában) nem nézi meg, hogy mekkora fordulatnál van megadva az a teljesítmény.
Pl. benzineseknél olyan magas fordulatszámhoz tartozik az erő, hogy azt az átlag felhasználó nem használja mint üzemi fordulatszám...(Ha nem F1-es pilóta:)
De pl. dízeleknél a nyomatékgörbe csúcsa már jóval kisebb azaz használható tartományba van...és jóval nagyobbak a megadott nyomatékok (Nm)!
Egy dízel autó tulaj általában tudja hány Nm-es a kocsija! Egy benzines tulaj pedig azt tudja, hogy a dízel kocsi erős...(pl. vontatni vele vagy teherautó)
(Manapság már gyorsulásban is a dízel tudja azt amit egy benzines - igaz a benzinesek gyorsulását kb. 6000rpm-es váltásokra adják meg :)
 
Persze most 125Kw felett dupla lett az adó :) Állambácsi is ilyen :) De még jó, hogy nem nyomatékra adták meg a duplázási adót :)
 
Szóval a Watt és LE egy jól bevett dolog... de általában nem takarja a valóságot, azaz a valóságban, átlagosan még jól használható teljesítményt...

000000000

Sajnálom... ha nem érted meg, hogy egy motor dinamikai számításainál a fordulatszám és nyomaték nem állandó, nem tudok Veled mit kezdeni. Számolgassál, ahogy akarsz, törődöm is én vele egy határon túl...:))
Nem tudom, mit nem lehet azon belátni, hogy az picit komolyabb méretezési szemlélet amikor több és bonyolultabb összefüggésekben gondolkodunk, mint hogy minden állandó.
Mellesleg olyan alapkérdést jó lenne már letisztázni, hogy a méretező progid miért számol rossz gyorsítási P-vel??? Miért is kell dupla P??? Svejk sem ír semmit erről, vagy Nektek mindegy, hogy rossz a progi, amivel dolgoztok?? Mert így könnyű kihozni, hogy egy EC 240 motor nem elég, persze sokaknak elég évek óta a valóságban. És ez a lényeg, a rossz képlet mindent elbír!:)

bmejdz9nu

A program a valóságot hozza ki egy áttételezett E240-ről = Ezért nincsenek ezekről a gépekről videók...érthető és sajnálatos. (évek óta sok és valóságos gép - ezt írtad)
 
Mert a max. E240 "teljesítmény" felhasználásához kellenek bizonyos áttételtechnikai dolgok amik dinamika vesztéssel jár.  
Azaz hülére kell pörgetni szegénykét a Wattokért aztán a Wattokból áttétellel nyomatékot csinálni :)
(nem lehetetlen elfogadhatóan megcsinálni... akár műanyag szíjkerekekkel azaz minél kisebb inerciákkal, lendkerekekkel - Svejk majd kiszámolja)
 
Tisztázzunk egy kérdést!  
Egy szervómotornak az üzemi fordulatszám tartományban állandó a nyomatéka vagy nem? (10% görbe hiba elmegy - főleg hobbyban:)

000000000

"Ezért nincsenek ezekről a gépekről videók...érthető és sajnálatos." Vicces ....:))
egy kiállítás talán ér annyit mint egy rossz videó! [#nyes]
EMBEREK! Akinek évek óta van, és a talikon be is mutatták az EC240-es szervo hajtású gépüket, ugyan írjon már ide, 2-3 kiállítóról biztos tudok. Na erről ennyit.
 
"Egy szervómotornak az üzemi fordulatszám tartományban állandó a nyomatéka vagy nem?"
NEM állandó...Attól függ mennyire terhelik a CNC események, és a lényeg, ha kell van neki bőven tartaléka. Pont annyi, amennyit a motor jellegörbe határgörbéje megad.

bmejdz9nu

Tuba Gépét láttam eddig a talin... olyan volt ahogy a program számolta. (már eladta) Ez a vicces? Kit tudsz még? Videó linket nem?
 
Most a hülét játszod ügye velem?
 
Még egyszer a kérdés, pontosítva:)
 
Egy szervómotornak az üzemi fordulatszám tartományban állandó tud lenni* a nyomatéka vagy nem? (10% görbe hiba elmegy - főleg hobbyban:)  
* Nyomatékhatárokon belüli és a szükséges nyomatékhoz a vezérlő részéről megfelelő áram ellátásával :)

HJózsi

Hát nem szép tőled, hogy nem nézted meg jobban a kisesztergámat!!! :(

000000000

HJózsit ismered?
De várjunk még egy picit, majd jelentkeznek sorban, hiszen jópár ilyen motor került eladásra. És ha már egy is van, megdőlt az állításod, azaz vacak a méretezőprogramod, hiszen ezeknek a motoroknak nem kellene működniük. Ezek a fránya motorok sajnos tudják az igazi fizikát, mégis működnek. Egyértelmű a dolog, azt hiszem...:))

000000000

Na hát!, pedig nem beszéltünk össze..:)

HJózsi


bmejdz9nu

Sajnos CNC esztergákat nem nagyon tudok összehasonlítani... már azért sem mert kevesen foglalkoznak vele...
Elnézést, így utólag a "gép" alatt CNC marógépre gondoltam.
 
Kb. 200db idehaza, további 800db Európában eladott E240 a holland által...  
Mindezek mellett zeró maró/gravírozó videó... 0/1000-es arány [#nevetes1]
Tehát a 105W-os!!! (azaz egyszázöt Watt!!!) E240 ről ennyit...

Egyújabbgépépítő

Sziasztok!
Nem terveztem a hozzászólást, de ha már szóba kerültem mégis…
Igen eladtam a gépet de nem azért mert nem voltam megelégedve az E240-el.
Egyszerűen építeni akartam egy új gépet.  
Mikor építettem az E240-es gépet nem számolgattam. Nem tudom emlékeztek mikor bejöttek a motorok a szervó topikban ezeket maximum macskadobálásra tartottátok alkalmasnak. Abból indultam ki hogy nekem elég 4m/min levegőszántás. 4 mm menetemelkedésű trapézmenetes orsót használtam ebből kijött 1-3 áttétel. Felhívtam egy szakembert hogy milyen fogas szíj alkalmas a feladatra. Nekem akkor a következőket ajánlották:
1. 27 T5 10
Működő átmérő : 16,05mm
Legnagyobb átmérő : 20mm
Teljes szélesség : 27mm
Vezető peremes kivitel
 
2. 27 T5 30
Működő átmérő : 47,95mm
Legnagyobb átmérő : 51mm
Teljes szélesség : 27mm
Ezek alumínium kerekek. Lehet számolgatni mennyit rontott a dinamikán. A trapézmenetes orsón ZX100-as anyák vannak tehát van veszteség.
Az építés kezdetén úgy voltam vele ha nem jó majd lecserélem a motorokat.
A gyakorlat azt mutatta hogy egy nagyon jó dinamikus gépet sikerült építeni, a 4m/min-t hozta, a gyorsítás 1000mm/s2-re volt beállítva. Nem azért mert nem tudott többet a gép hanem azért mert sajnáltam a mechanikát.
Természetesen ellenőriztem a pályakövetést, azokon a sebességeken ahol dolgoztam (nem gyorsjárat) nem volt észrevehető lemaradás 180°-os irányváltásnál sem.
Nem készítettem videót mert nincs csak egy öreg 8-as kamerám és nem tudtam digitalizálni a videót, meg valahogy úgy gondolom nem sokat mond egy video ahol rohangál a gép.
Közben már működik a 3. gépem is, léptető motorral. Gyorsan akartam eredményt ezért választottam. Várom a Klavió digitális vezérlőit, és erősen gondolkozom hogy átalakítom E240-esre.

000000000

Köszönöm, hogy megírtad ezeket!