Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Most jött egy árajánlat a finn vezérlőre + motor: Versatile Servo Drive VSD-E 160V + 750 W AC Servo Motor
366 EUR
 
Annyira nem rossz!
Kérdés, hogy mit tud a motor!

bmejdz9nu

...és mit tud a vezérlő az is még egyenlőre kérdéses. Vagy van valami referencia, hogy ez most a menő :)?
366 Euro = 100.000Ft (brutto?)+ tápegység + szállítás (az is pénz)... Kell 750W? AC-ból az nagyon sok... lehet...
Adatlapokat gondolom küldtek a motorhoz... nem linkeled be?

000000000

http://autoeldorado.hu/Hirlevel/pic/adatlap750w.jpg" border=0>
Adatlap 750 W

bmejdz9nu

http://www.granitedevices.fi/assets/files/servomotors.pdf"TARGET=_fnew>Én is megtaláltam az adatlapot....300W-ig(PDF) Honnét veszi ezeket a motorokat? (A méretrajz a PDF-ben tipikus kínai...)
A "nagy nevű cégek" már külön hall jeladóval kivezetett motorokat az ezredforduló előtt gyártottak csak... Persze ez nem is AC hanem BL motor...
 
2. oldal :)
 
Design tips for mechanics
Follow the given guidelines for high servo performance:
● Total reflected load inertia should be no more than 10 times the rotor inertia (inertia mismatch
ratio). Less than 3:1 ratio is recommended for high performance systems. The optimum ratio is 1:1.
 
Ez az érték egy 750W-osra 5 vagy 6 X egy Yaskawa, Omron, Samsung-Rockwellnél! (30X egy 100W-osra stb... 300W-nál még 28X!)

000000000

Sziasztok érdeklödni szeretnék,hogy van 2db szervomotor vezérlöm és meg szeretném kérdezni töletek,hogy mit lehetne vele kezdemi 50a20t-s elöreis köszönöm a válaszotokat
 
(ADVANCED MOTION CONTROL)http://www.a-m-c.com/searchtool/" border=0>

000000000

Szóval álljon már meg a menet....
Ki a fenét érdekelnek a nagynevű cégek...
Láthatjuk, hogy még a méretező programjuk is rossz. És különben is ez egy Hobby Fórum.
Mi közünk van nekünk a profi szerszámgéphajtásokhoz a kis step-dir-es játék
dolgainkkal és az aluvázas vacak merevségű mechanikáinkkal? Nem sok...:) Egy valamire való ipari hajtás fél milliónál kezdődik tengelyenként.  
A másik: ha egy motoron van u v w fázis jel érzékelő is, az csakis jobb lehet, mint amelyiken minden infó csak egy A, B, C csatornás relatív encoderre van bízva.
Legfeljebb nem használja ki valaki.
Az abszolut útadó ugyanis mindig jobb, mint a relatív. Tehát nem kell annyira lenézni azt a motort ami szolgáltat ilyen jeleket.
Azt se felejtsük el, az ilyen motor egyből forgatható egy sima AC vezérlővel, mint DC motor, ez nagy előny, ha valaki csak sebesség szervót akar.  
Megint, mint már annyiszor úgy nyilatkozol,
mintha a "modern üzleti, félévente változó AC motor protokol" akkora nagy beájulás lenne.  
Az annak, akinek...:)

bmejdz9nu

Kicsit lemaradtál az idő tengelyén :) "mint amelyiken minden infó csak egy A, B, C csatornás relatív encoderre van bízva."  
Tudod hol jön ki "manapság" a 6 encoder + 2 táp dróton a fázisjel? Bizony kijön, de ezt én sem tudtam hol - tehát "más tollával nem ékeskedek" :)
(de van úgy hogy minden sorosan pl. Yaskawa SigmaII-től felfelé azaz 2 táp és 2 vezeték slussz :)
 
Azt tudom, hogy egy Yaskawa/Omron 400W-os 280.000 netto :) Talán föle is van a félmilló/csatorna árnak :)
 
Sajnos már "márkás" (nem kínai) és új motorokon nincs kivezetve a 3F jeladók vezetékei mert egy adott vezérlőhöz gyártják, sajnos nem épp hobby célra... így aztán nincs mit használni :)
 
Sebesség szervó? Elírtad? Gondolom nagy sebességű pozíció szervót akartál írni...(de gondolom amikor megveszi valaki - tudja előre, hogy AC vagy DC lesz a dolga)
 
Miért nem mesélsz az AC rendszerek leggyengébb dolgáról? Amiért jók de egyúttal... (Inertia Ratio)

000000000

"Sebesség szervó? Elírtad?'"
Nem írtam el, gondolom halottál már nyomaték, sebesség, és pozíciószervókról.
Az AC szervónak számos más baja is van, nem csodaszer, sőt adott esetben egy profi vasnélküli DC szervó motor (Portescap, Maxon,..) vagy tárcsa szervó leveri sokszorosan az AC-t.:)) Úgyhogy nem kell hasra esni az AC szervó előtt, még az is lehet hogy a sok pólusú kistesója, egy komolyabb léptecs is elhúz mellette.:))

bmejdz9nu

Persze, hogy halottam az az első setup pont a vezérlőkön 1. Position 2. Speed 3. Torque (aztán még vegyes üzemmódok is vannak)
De nekünk elsősorban pozíció szervó a cél... Gondolom ezzel nincs vélemény különbségünk :)
 
pl. tárcsaszervó... Ma már azért nem gyártanak ilyen DC motorokat mert egy azonos teljesítményű AC kenterbevágja - nyomatékkal és inerciával is:)
 
AC előtt nem esünk hasra... mikor mit és hová... A léptetőt sem írjuk le... mert pl. kis fordulaton ott a beépített áttétel azaz a nyomaték... tehát: mikor mit...
Viszont jó lenne ha arról írnál, hogy szerinted mikor melyiket használnád... milyen feladatokhoz... stb...
Látod (pl.) nem vették észre az a Finn adatlapon az a szörnyű inercia arány adatot... Ezért kellene többet elárulni a különböző motor technológiákról...

bmejdz9nu

Tibor! Itt teszem fel a kérdést! (nem akarok a szervó homokozóba piszkítani ezzel:)
Ha jól gondolom... Newtonnak nagy tisztelője vagy! Betetted pár hónapja a DC szervóvó topikba az életrajzát...
Akkor miért nem Newton Méterben (Nm) gondolkozol egy motorról? http://hu.wikipedia.org/wiki/James_Watt" TARGET=_fnew>James Watt kedvesebb neked?

000000000

Azért, mert a Nm semmit mondó...Mekkora fordulaton és ami a lényeg 0 és n max között hogyan változik. A lineáris mesékből és a 0-ról való indulásról én már kinőttem, így viszont csakis Newton differenciál-integrál matematikája a megoldás. Azaz az a fontos,
hogy mekkora integrál közép teljesítményű motorra van szükségem (kezdetben gyorsuláskor alig valamire, vagy semmire, n maxnál meg maximumra közte pedig az omega(t) és az M(t) függvények szorzatának integrálja adja meg a helyes választ. Tehát a világ bonyolult, és
nagyon óvatosnak kell lenni, amikor leegyszerűsítem, mert nagyot koppanhatok.
Én függvényekben szeretek gondolkozni, és nem állandókban. Mert ne feljetsd el egy képletnek előzménye van, a Newtoni alapok, peremfeltételek határozzák meg a használhatóságát.

s7manbs8

Régen volt egy Newton, most pedig egy Tibor45, akire fel lehet nézni. Kell valami példakép. [#eljen]

bmejdz9nu

1. Szerintem fogadjuk el azt, hogy egy üzemi fordulatszám tartományban a nyomaték állandó ahogy a képen is látszik. (ne szőrözzünk ezen:)
Míg a motor teljesítménye változik a fordulatszámtól... azaz fordulatszámfüggő.
 
2. Másrészt ha tudjuk egy motor nyomatékát és inerciáját abból szinte minden kiszámítható. (Ha egy Watt adatot ismerjük ahhoz kell egy fordulatszám is)
 
3. Egy motor adatlapon a nyomaték érték minden esetben kötelező adat! Míg a teljesítmény nem mindig (pl. E240 - CMC stb...)
Ha megadják az adatlapon a teljesítményét egy motornak ("Wattokat") azt mindíg a max. üzemi fordulatra adják meg.
pl. Bautz E642 "275W-os"(és ami a lényeg: 0,7Nm-es! minden fordulaton)... de 4000rpm-nél amit egy hobbysta pl. "csak" 3000-ig használ és azt a "teljesítményt" is változtatva mert ugyebár nem sebesség szervót csinál. (Gondolom érted)
 
Hogy milyen megtévesztőek ezek a "wattok"  két példa:
pl. SanyoDenki "400W-os" csak "125W"-al több mint a Bautz E642... de az üzemi fordulata csak 2500rpm! Ami a lényeg: 1,67Nm-es! minden fordulaton !!!
Tehát míg "wattokban" ~20% az eltérés addíg az erőben több mint 2X!!!
 
vagy... 60W-os Maxxon motor... de 8000rpm-en 60W!!!  
"Szegény" hobbysta megveszi aztán rájön, hogy hiába vett egy "60W-os" motort ha 8000rpm-re már szíj áttételt sem tud csinálni (hogy erőt kapjon - Nm) olyan magas az üzemi fordulata...
 
Szóval ez a baj... Nagy ködöket csinálunk a fejekben ezekkel a wattokkal...
Ha csak Watt" adat lenne akkor ugyebár meg kell nézni mekkora fordulaton van az a megadott teljesítmény!
Nem lehet csapkolodni a Wattokkal! De a nyomaték az konstans... és az kell egy CNC géphez...mert nem sebesség szervót csinálunk és nem főorsóról beszélünk (most).
 
Fogadjuk el a motort ilyennek, ahogy a gyártók megadják - gondolom "ráhagyással" :
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/AC_servok_StepDir-esek/CSMT_Speed_Torque.jpg" border=0>

000000000

Péter!
Nem érted a lényeget.
A teljesítmény azért fontos, mert ha ezt nem ellenőrzöd le, és nem ezzel kezded a számításokat, már attól leégetheted a motort,
hogy csak gyorsít meg lassít a levegőben történő mozgások során.
Én arról pedig nem tehetek, hogy nem érted meg:
Egy motorban a nyomaték és a szögsebesség az időben mindig változik, tehát FÜGGVÉNY. Szinte soha nem állandó. A linkelt motor görbék semmit nem jelentnek, azok határadatok, csak egy mezőt jelölnek ki és ezer más gyártónál ez sem ilyen primitív egyenesekkel határolt görbe.
És van egy óriási tévedésed ott is, hogy egy motornál a gyártó által közölt mechanikai időállandó a legfontosabb. Ez hordozza azt komplex jellemzőt, ami 10 fontos dolognak a függvénye, és egy adott motornál ez vasba van öntve. Neked az a fő bajod, hogy csak lineáris és állandó paraméterben, dolgokban akarsz gondolkodni. A műszaki életben ebből van a legkevesebb! Függvény, függvény, függvény...
ez visz előre minket.

HJózsi

Péter, amit belinkeltél ábrákat, azok nem motor fordulatszám nyomaték jelleggörbék, hanem az adott motorhoz betartandó üzemmód ajánlás... folyamatos terhelés, időszakos ...
A nyomaték mitől állandó? Nem a terhelés szerint változik? És ezt a változást pl. egy ampermérő nem tudja szépen mutatni? ( Amikor a vezérlőn a nyomatékot határoljuk nem az áramkorlátot állítjuk? ...) A leadott teljesítmény úgyszintén a terheléstől függ. Üresjáratban, terheletlenül hogy adná le egy motor a maximális nyomatékát ill. teljesítményét bármilyen fordulatszámon ??? :X