Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Pedig megfogadtam, hogy Veled erről nincs több kommentem, de egy utólsó  a finom csusztatásaid miatt szükséges (mert állandóan hangoztattam és azt Te nagyon is tudod, hogy 15000 felé nem tudtam menni):
- nézd át az elmúlt évek hozzászólásaim, amiben leírtam, hogy nekem nem működött a pici motorokkal mint amiket Varsa használt (6 V, 30000 ford, 3 mm-es csapágyazás), keresd visza leírtam az ami bevált (Mega Motor 15 V, 12000 ford. 6 mm tengely és csapágy, 180 gr forgórész súly, 10/8 lassító áttétel).
Többször leírtam a Varsa ott bukott meg vele, ebben is sebesség (fordulatszám) csúcsokat akart megdönteni, a minden esetben picike motorjaival.
Mindig leírtam, hogy sajnos ez nem olcsóbb mindent összevetve, mint a Klaviónál megvehető frekiváltós marómotor, csak annak éri meg akinek egyébbként a modellezés miatt van otthon.
Az általad megadott sensoros motorok legnagyobbjának sem éri el a forgórész tömege a 100 gr-t, a forgórész átmérőjük pedig nem éri el a 15 mm-t (az enyém pedig 28 mm, és 180 gr.), éppen emiatt ezek a senzorosok tudják elérni azt az őrült dinamikát amit az autóknál a gázkar egységugrás szerű max gáz-fék vibrálásával kell alkalmazni (kivéve  a rövid ideig tartó célegyenes max gázon tartását), és soha nem esnek ki a szinkronból túlterhelés hatására .  
15 évvel ezelőtt a repülő motorok is senzorosak voltak, de rájöttek, hogy az ehhez szükséges motorigénybe vételt egyszerűbb elektromosan megoldani, így ma jelenleg csak ez van elterjedve .
 
Mindenkinek Boldog Karácsonyt!

000000000

Jót csavartál rajta, de ez ugyanaz, picit nekem így bonyolultabb.:)
De fokozzuk még: pl.
eredmény=képleted*50/(2500 az 1/2-diken) :))))

000000000

Bocs, de nem tudtam, hogy 15.000 volt csak a csúcsod! Ezzel máris helyre kerültek a dolgok, azaz minden stimmel Nálad is, nálam is. Neked is Boldog Karácsonyt!

ANTAL GÁBOR

Nekem tanulságos.  és válasz is kaptam mindenre.Az egy póluspárú és a 4 póluspárú motor mehet ugyanazzal az enkóderelrendezéssel (120fok)  Zömében én ilyet láttam (cd rom fénymásológép ). Amit telefonon mondtál az is bejön egy jó szervó 4 póluspárú) ott tehát 120 fok a halladók közötti szög (ha azt akarjuk hogy távol legyenek egymástól)

bmejdz9nu

Más...  
Tibi... Ha majd ráérsz válaszolni...
 
Nem tudom, hogy a vezérlőd mekkora fesz-el tud szolgálni max egy AC motornak...
 
De a "modern gyári 200V-os" vezérlők ~300VDC-os busz fesszel működnek... ehhez adják a "200V-os" AC motorokat...
Minek ekkora fesz tartalék? Azaz megadnak (szokásos - szinte szabványszerű) pl. 3000rpm folyamatost de 5000rpm "csúcssebességet" ami folyamatosan nem fent tartható...
 
Aztán vannak az "amcsi" rendszerűek... azaz a "100V-os" rendszer... ott a busz fesz kb. 150VDC... és a motorokra 100V-ot írnak...
Tehát ezek az "idegen" távoli motorok pl. jobb azaz használhatóbbak a kisebb fesz miatt?

000000000

Péter!
Én egy picit másként látom az egész AC motor támát is. Te itt kiragadtál pár gyári típust, valószínűleg ezekhez jutottál hozzá ebay-ról, vagy máshonnan. És ebből próbálsz valamire következteni.
No de a valóság ezzel szemben az, hogy az AC szervo vagy BLDC motor az egy kifordított DC motor. Innentől kezdve 1-600 V között bármekkora lehet a névleges feszültsége, hiszen a DC motroknál is így van. Azaz minden fordítva van: először van egy hajtástechnikai feladat (pl. szivattyú, légcsavar, CD lemezmeghajtó, CNC mellék vagy fő hajtás, ....stb), ebből kiadódik egy M-n gép jelleggörbe, és ehhez választunk motort. Nyilván a megkívánt teljesítmény már eleve meghatároz sok mindent, mert nem lehet akármekkora áramot, feszültséget betervezni sema vezérlőbe, sem a motorba.
De szerencsére a kettő szorzata a P, így végtelen verzióban gyártanak AC motorokat pont ugyanúgy, mint DC motorokat. Elég ha belegondolsz az RC modell technikára, ritka ott a 20 V-on felüli motor. De ha megnézed a komoly motorgyártó világcégek (Portescap, Maxon, Mavilor, stb...) AC, BLDC motor kínálatát, 3-400V között minden van. Aztán persze vannak a csúcs kategóriás villamos gépek erőművekhez, mozdonyokhoz, teherhajókhoz, stb.... Itt akár 400KV-ra is tekernek villamos forgó gépeket.
Azaz hangsúlyozom, minden van, csak legfeljebb Te még nem vettél más motort. És egy kicsit átfogóbban kell nézni az egész ok-okozat motor témát. Az igazi, picit komolyabb műszaki ember állandóan előnyök-hátrányok és rendszer összefüggések gondolatkörben töri a fejét, és nem dől be a virtuális világháló marhaság áradatának.:)
 
Én egyébként általában a saját tervezésű hajtásaimnál 200V sínfeszültség fölé nem szívesen megyek, sőt szeretek 100V alatt maradni, bár ez "csak" félvezető határadat kérdés leginkább.
Talán egyéb okok mellett amiatt is van ez, mert kamaszkoromban elég sok csöves erősítőt építettem, és párszor "kisütöttem" magamon az 50 mikroF/350V-os tápkondit. Később megtanultam az empírikus, kellemetlen érzés elméletét: ilyenkor 0.5*C*U*U energia alakul át csúnyabeszéd, görcsölési energiává.:)[#nevetes1]
Nos azóta tisztelem a villamos feszültséget is!:)
Meg különben is tudod a lényeg: amit a Hobbysta nem tud max. 100W-os mellékhajtómű motorral  megoldani a gépén, ott nagy a baj.:)
És mivel engem nem érdekelnek ezek az alkalomszerű ilyen olyan használt, bonott servopackok, AC driverek, megyek a saját fejem után, hiszen millió fajta kis feszültségű AC motor van, csak meg kell venni a gyártótól vagy fel kell hajtani valahonnan célirányosan. Azt meg már megbeszéltük, elég ha van jó minőségű alap AC szervomotorod, a vezérlő majd fogadja a  szöghelyzet jeladót, és így teljes a szabadság, nem vagy kiszolgáltatva X/Y párosnak.

bmejdz9nu

Ez akkor a válasz része a kérdésnek: :)
 
1. "Én egyébként általában a saját tervezésű hajtásaimnál 200V sínfeszültség fölé nem szívesen megyek, sőt szeretek 100V alatt maradni"
=== Ezzel egyet is értek veled! DC-nél sincs máshogy ez...
 
2. "Meg különben is tudod a lényeg: amit a Hobbysta nem tud max. 100W-os mellékhajtómű motorral megoldani a gépén, ott nagy a baj.:) "
=== Ezzel máris elébe mentél a következő kérdésemnek...:)
 
 
3. "hiszen millió fajta kis feszültségű AC motor van"
=== Sajnos ez nem teljesen így van a gyakorlatban, ha olcsóbb AC motor beszerzése a cél...
Ezek a "Eu és USA" (már szabvány) feszültségű 100V és 200V-os AC motorok könnyen, nagy mennyiségben és olcsón elérhetőek...  
Míg a kisebb feszültségűekre (általában régebbi modellek) szinte "vadászni" kell a hobbystának :)
 
De maradjunk a 2. pontnál...  
Két kérdés ... azaz gondolat ezzel kapcsolatban amire kíváncsi vagyok, hogy el tudsz e fogadni hobbysta szemmel nézve:
 
1. Vehet e a "leendő ügyfeled" un. 100V-os rendszerű motort? Azaz ez kisebb feszültségű és elérhetőbb...  
(Sajnos ezeket rendszerint a világ másik feléről lehet megvenni mert ott 110VAC a hálózati fesz... de ez most itt nekünk használhatóbb tartomány.)
 
2. Ha a "leendő ügyfeled" 200V-os rendszerű motort vett vagy van épp neki...
Azaz (mondjuk) 200V DC tápról tudná a 3000rpm-et... de neki 1500rpm is elég lenne...
Azaz pl. egy 200W-os 200V-os motor 100V-os környezetben "csak" max. 1500rpm-et tudna... (ettől fogva persze ~fele "teljesítményt" = "100W")
A nyomatéka ugyanúgy meglenne... kb. 0,7Nm alapnyomaték - mert ehhez a kellő "árammal" el tudnád látni vezérlő oldalon...  
(sőt az AC-ban szokásos 3X-es csúcsnyomatékhoz a 3X áram sem hiszem, hogy gond...)
 
 
De elébe is megyek annak amit te nehezen nyelsz le :)
 
Azaz tudom, hogy az eredetileg 200W-os AC motor inerciája ~2X egy "eredendően" 100W-os AC motornak...
Azaz egy "feleslegesen" lendített tömeg lesz... tudom, de ezzel kapcsolatban három dolog:
 
1. Ez csak a gyorsulási képességre lenne hatással, amit már nem tud "megemészteni" azaz kibírni egy Hobby Mechanika.  
(eleve egy AC sokkal jobban tud gyorsulni mint DC...)
 
2. max. 3000prm helyett csak max. 1500rpm-re kell forgatni amit előbb el tud érni (ha a szöggyorsulást azonosra vesszük - azaz vennénk)
 
3. Ha egy AC 200W-ost és egy DC 200W-ost összehasonlítunk inerciában akkor ez a "hiba" csak 1/10-es... azaz az AC motorok forgórésze eleve sokkal kisebb súlyúak...
Azaz a "szörnyű" felülméretezés sokkal jobban "megbocsátható bűn" mind DC-nél... és eleve jobb mint egy azonos DC inercia...  
(sőt megkockáztatom, hogy talán az inercia arányok jobbak lesznek a forgatott orsóhoz - ezek AC-nál számottvetőbbek mint DC-nél...)
 
Remélem érted a gondolat menetemet...

000000000

Hú, de rég volt kezemben az a könyv,ha jól emlékszem, a 60-as években.

000000000

Péter!
Mivel ez beírásodban több nem egészen igaz állítás is van, pl:
 
"Sajnos ez nem teljesen így van a gyakorlatban, ha olcsóbb AC motor beszerzése a cél...  
Ezek a "Eu és USA" (már szabvány) feszültségű 100V és 200V-os AC motorok könnyen,
nagy mennyiségben és olcsón elérhetőek...  Míg a kisebb feszültségűekre (általában
régebbi modellek) szinte "vadászni" kell a hobbystának :)",
 
amire aztán felépítesz egy újabb kérdést, ez így nem fog menni, hogy válaszoljak rá.
Ezzel szemben azt állítom továbbra is:
NINCS semmilyen szabvány (legfeljebb egy motorgyártó cégen belül háziszabvány), ami
korlátozná 3-400V közötti bármilyen feszültségű AC motor beszerzését, legyártását a piacon.
Akár 1000 féle AC, BLDC motor katalógus listát linkelhetnék ennek tényszerű igazolására.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/ACMlist1.jpg" border=0>
Íme itt van egy, ahol láthatod 44 és 380 V között 5 lépcsőben csak ennél az egy cégnél van korszerű
AC motor vásárlási lehetőség ~100-150 Eurótól kezdődően. Persze nem az ebay-on vannak
az ilyen cégek, ott ne is keresd.:)
 
Annak meg egyébként semmi akadálya bizonyos következmények mellett, hogy akár egy
1.4 KW-os 380V-os Indramat AC szervót járassunk 30V-ról, ezt a "csodát" Te magad
élhetted ád, amikor 2007-ben Leányfalun a CNC talin fogdostad ezen motor tengelyét
a kiállítói asztalomon.

bmejdz9nu

Sajnos nem tudok veled egyetérteni - mint hobbysta.
 
Sajnos az "átlag hobbysta" nem a gyártótól rendeli a motorokat... hanem veszi, bontja "valahol" :) Vatera vagy Ebay...
Ha a gyártótól veszi akkor már kompletten vezérlővel = nincs is miről írogatnunk :)  
(de akkor - ha újat vesz - 99,99% 200V-os komplett rendszert vesz)
 
http://business.shop.ebay.com/i.html?_nkw=ac+servo+motor&_sacat=78197&_trksid=p3286.m270.l1313&_stpos=&_sop=15&gbr=1&LH_PrefLoc=2&LH_IncludeSIF=1&_odkw=ac*+servo*+motor*&_osacat=78197" TARGET=_fnew>Találatok az Ebay-on "AC servo motor" szóra... Tételezzük fel, hogy ez egy lehetősége a hobbystának beszerzésre... (pl. most jó sok 100V Fanuc moci van fent:)
 
Házi szabvány?  
Már annyira elterjedt ez a 100V ás 200V rendszer, hogy minden cég egy betűvel jelzi csak "A vagy B" a motor adattáblán...
Nincs is más manapság a piactéren... kb. 200/1 az arány hogy nem 100V vagy 200V -os a motor...
 
Az encoder és szög helyzetjel kimenetei viszont abszolute nem kompatibilsak! Ezért volt az előző diskura... jeladó és encoder) utólagos cseréje ill. felszerelése.
 
Tehát ez van mint lehetőség - ezt kell szeretni egy hobbystának... vagy venni egy komplett gyári rendszert (vezérlő + motor = servopack)
 
Tehát az volt a kérdés, hogy ezekkel az olcsón beszerezhető motorokkal mit tud a hobbysta kezdeni azaz vezérlőt szerezni pl. tőled...
Ha elküldöd az ügyfelet a "boltba" motorért akkor akkor már vezérlőt is fog venni hozzá... pl ekkor Neked pedig semmi "gondod" akkor:)  
 
A hobbystát egy dolog érdekli:  
Mennyi a motor + vezérlő összesen! Ha a motor 5 ezer a vezérlő 95 ezer = 100 ezer.  
Ha a motor 50ezer akkor a vezérlőnek kell 50ezernek lennie = egy konstans azaz "fájdalom küsszöbb alatti" értéknek összességében!
Tudod a hobbysta nem szeret "számolni"... de ezt igen :)
 
Tehát értékesebb egy olyan vezérlő ami olcsó motorokat is meg tud hajtani!!!  
 
Gondolom érted mire gondolok...

000000000

Péter!!
De a elnézést, ki a fenét érdekel az ebay??
Lerosszom... Sok esetben gyanús, elcsencselt, ilyen olyan módon megszerezett ezért nem is reális értéken árusított marhaságok tárháza.
Itt nagyon sok Hobbysta, aki pedig komolyabb gépépítő de pláne, elmegy egy csapágyboltba, elmegy a Klávióhoz, elmegy X céghez, és megveszi azt amire szüksége van. Teszi ezt azt azért, mert alig drágább, netán olcsóbb a mai jobb minőségű kínai beszállítóknak köszönhetően a hivatalos új cucc is így, garancia van rá, cserelehetőség, hivatalosan elszámolható ÁFÁ-s számlát kapsz ha kell, stb...Ráadásul nem azt a süket kereskedői szemléletet követem, hogy a kapható nem ideális kacathoz építek még nagyobb sületlenséghalmazt.
Azaz Te teljesen tévúton jársz, és ez meg is látszik szinte minden megszólalásodban, érveidnél, amikor egy egyetlen adok-veszek bazári majom oldal az életed lényege.:)) Ez a Te világod, a valóság pedig az, ahogyan linkeltem is: alig drágábban, netán olcsóbban olyan AC motort veszek 3-400 V között, amire szükségem van.
Így tehát Veled nem lehet vitázni sem komolyan, mert nem a műszaki érvek számítanak, hanem az, hogy éppen mit látsz az e-bayon, mi van éppen Neked. Ez a Te világod, épp elég zsákutcás sületlen dolgod van emiatt, észerevehetnéd már végre. Ez pedig nekem így elfogadhatalan, jól is néznénk ki, ha így gondolkodna az összes Hobbysta, műszaki szakember ahelyett, hogy megnézné a szakirodalmat is és a gyártó cégek kínálatát. És adott esetben  a saját lakhelyén megveszi AZT, amire igazán szüksége van.

bmejdz9nu

Igazad van!  
 
AC szervót érdemesebb a boltból venni akkor már... pl. egy komplett AC rendszer a Klavio-nál:
100W motor: ~ 50.000Ft; 400W motor: ~ 60.000Ft és egy 400-as vezérlő hozzá: ~ 90.000Ft + kábelek ... http://www.t2cnc.hu/downloads/cncarlista.xls" TARGET=_fnew>Forrás árlista itt. (XLS)
 
Már én is (be)látom, hogy ennél olcsóbban nem hozható ki egy AC rendszer...(sőt ezek az árak a 25% Áfát is tartalmazzák)
 
Tehát "turkulászni" egy-egy motort bontóban vagy más bolhapiacon... aztán vezérlőt csinálni ill. "csináltatni"... = nem éri meg. Csak felesleges "rizikó", hajtépés...
Gyárinál meg ott a spéci beépített PID és egy sokoldalú setup szoftver = Tuti biztos működés.
 
De mertem remélni, hogy egy hobbsta olcsóban is kihozhatja a vezérlést... de ahogy írod... sajnos tévedtem.
 
Talán megbocsátható...  
A hobbysta beszélt belőlem... De azért jó érzés lett volna egy saját vagy egy hazai gyártású vezérlővel a dolog...
(DC-ben még megoldható a "házi-kisipari vezérlés" de AC-ban már nem... ahogy írod.)
 
Én is (továbbra is) csak komplett gyári rendszereket veszek majd... semmi rizikó...
 
Köszi.

000000000

Az eredeti kérdésed az AC motor feszültsége volt. Abban mint kiderült, tévedtél, nincs megkötés, gyakorlatilag bármilyen feszültségű AC motor kapható.
Az ár pedig relatív, mert ha valaki két gépet akar építeni, és csak 1 olcsó AC hajtás a neten, akkor minek?::))
A legfontosabb azonban az, hogy én mindenkit lebeszélek az AC hajtástechnikáról HOBBY gépen, hiszen még a sokkal olcsóbb, és adott esetben jobb DC szervót sem lehet kihasználni.
Nem kell félévente motorokat, vezérlőket váltani a semmiért, nem számítástechnika ez,  ahol félévente új op.rendszer a divat, de nem is ebay kereskedőház.
Te magad írtad fél éve: A step-dir-es AC szervo alig van a piacon, és nem alternatívája az A300 és 400W- os SD DC szervódnak.
Hol van már a két nappal ezelőtti 30 cm-es hó!:))
Így könnyű élni a nagy világban, gartula hozzá, mindenre van magyarázat....:))

bmejdz9nu

"A legfontosabb azonban az, hogy én mindenkit lebeszélek az AC hajtástechnikáról"
Ez érdekes... Persze érthető részedről...  
 
Az AC motor olcsó pl. Klavio-nal... pl. 60ezer a 400-as... de 90ezerért vezérlőt táppal te sem tudsz... (+motort jeladózni és encoder cserét)
 
DC? Hát nem te szoktál rajtam "lovagolni" az elérhető max gyorsulással kapcsolatban?  
Az AC jobban tud gyorsulni (kisebb forgórész tömeg miatta)... na persze általában "minek" szerintem... (minek = mechanika úgysem bírja ki)
 
 
"Te magad írtad fél éve: A step-dir-es AC szervo alig van a piacon" = Bizony ezt írtam!!!!
 
Valóban ezt írtam! Ez így van... még ma is !!!
 
Hány embernek van step/dir-es(!) AC rendszere itt a fórumon??? Te hányról tudsz? (Step/dir-es bemenetű !!!)

000000000

Bajusz volt az elsők egyike, 2007-től van neki AC hajtású gépe, többször dokumentálta.
 
Ha az AC motorokat is úgy használod mint a DC-ket, azaz túlméretezett, direkt 5-10 mm-es orsóhajtás, majd rájössz, hogy a D betű A-ra cserélése semmit nem jelentett, sőt...!:))