Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Hali Tibor!
 
Eléggé leragadtam az érveimmel az évek óta tartó vita kapcsán a BL motorok használhatóságán (még emlékszem az évekkel ezelőtti 5% hatásfoknál nem jobb kinyilatkoztatásodra) és nem figyeltem fel arra a tényre, hogy a kicsi motorok területén elsősorban az 1:10 méretarányú autóknál a BL motort a jeladós vezérléssel tették dinamikailag egyenrangúvá a DC motorral (lehúzott szenzor nélkül is használható a szabályzó de jóval lomhábbá válik). Ezek általában 4,8-6 V-os motorok. Sehol nem találtam
3,17 mm-nél nagyobb tengelyátmérőjűt.
A súlyuk átlag 160 gr. Hatásfoknak 88%- adnak meg. Persze szerinted gondolom itt igaz.
Megnéztem kb. 10 modellboltot: 50 és 200 féle BL motort árulnak és 10 alatt van a jeladós tipus.
Persze mivel az utóbbi években csak repülő modellezéssel foglalkozom már csak, főleg innét van ismeret anyagom. Annál is inkább a nagy gépekkel (3-4 m fesztáv). Na itt már a 30 V feletti 8-10 mm tengelyű 500 gr.- BL motorok kellenek. Persze ezek mind a mai napig elektronikus szinkronizációs szabályozósak, nem jeladósak, hisz itt csak a terhelés okozta fordulatszám csökkenés korrekcióját kell tudni a szabályzónak.  
Egy ilyen motor adatlapja:  
Ajánlott akku   10s Li-Poly  36 V
RPM/V   235 RMP/V
Max. hatásfok   91%
Áramfelvétel   23 - 57 A (>85%)
Üresjárati áramfelvétel 1,8 A
Max. áramfelvétel 72 A/20 s
Belső ellenállás 45 mohm
Méretek (átmérő x hossz) 63x64 mm
Tengely átmérő    8 mm
Súlya (kábelekkel!)    652 g
 
Hát így állunk.
Nem lehet összekeverni a CNC-nél a főorsó motorszabályozási igényét a tengelyek vezérlési igényével. Ugyan így nem lehet a modell autóknak gyártott motorok és a repülőkhöz gyártott motorok és szabályozók elvárásait összekeverni.  

svejk

A forgómágnes-Hall vevő párosnak van egy nagy hátránya, a mágnes növeli a forgórész tehetetlenségét.
Ez főleg kis motoroknál számottevő.
Ráadásul a mágnesgyőrű rögzítése is sarkalatos pont, főleg ha nagy gyorsításoknak van kitéve a motor.
Találkoztam már gyári AC szervoban fellazult mágnesgyűrűvel.

svejk

A szögjeladóknál a póluspártól függetlenül két nagy csoport van, a 60 és 120 fokos elrendezés.
Az univerzális szervovezérlőknél ez kiválasztható opció.

bmejdz9nu

OKé... De miért nem eleve optót alkalmaztak Hall jeladás helyett?
A tehetetlenség... az is igaz... egy nehezebb/méretes kuplung is már jelentős "teher" egy kisebb AC motornál pl. gyorsításkor/lassításkor (inercia romlás)
Na persze ha ez lenne a legnagyobb bajunk egy hobby mechanikánál :)

bmejdz9nu


svejk

Jó kérdés, talán igénytelenebb és olcsóbb.
 
Ma már látod ott tart a hobby is hogy mindent méretezünk, minden milliméter, gramm vagy Watt számíthat.

svejk

Lásd pl. AMC vezérlők, de az ilyen funkciójú alap integrált áramkörök is tartalmazzák az átkapcsolás lehetőségét.

000000000

Szia RC! Mi már a vacak életben nem tudunk közös nevezőre jutni...:)
Az 5 % most is igaz. Ha te egy fortunát hajtasz Bl motorral, (arról beszéltünk évekkel ezelőtt is), és csak az üres járati áramod 20 egység, amikor meg gravírozgatsz 21 lesz, ez pontosan 5 % hatásfok. Péter sok BL motort "robbantott" fel a melegedés miatt!:)
És egyben kár szerintem vitáznod: ha modell, ha cnc alkalmazású az a BL motor, komolyabb, stabilabb a vezérelhetősége, ha "vasban" van benne a szöghelyzet visszejelzési képesség.
Én semmi mást nem állítok ezzel kapcsolatban.
És ha Neked a sensorless motorok is tökéletesen jók a modellezés kapcsán, a világért se alkalmazz más fajta motort és vezérlőt. Ebben egyetértünk.

ANTAL GÁBOR

Vannak alárendelt bldc motorok (pl cd rom motor  fénymásológépek motorja.  Ott  mivel általában külső forgórészesek eleve ott van a Permanens mágnes forgórész (ami jeladó is egyben ) kell 3 db hall és kész.  Ha viszont szervot használunk akkor kell az enkóder akkor pedig célszerű az enkódert felhasználni a kommutációhoz és itt kettáválik a dolog.. Vagy egy mezei enkoderrel trükköznek vagy olyan az enkóder hogy  "hall" jelet is szolgáltatja  Pl a Heidenhein az olyan

000000000

Ezt nem értem. Hiszen a póluspárok kijelölnek egy működési alap szögtartományt, amit még hat fázisra kell felosztani, Hogy lehet ezt függetlenné tenni a póluspárok számától?

svejk

Rosszul fogalmaztam...
Az alapszögtartományon belül van a kétféle elrendezés..

000000000

Péter! Rá fogsz jönni, mint annak idején az A, B csatornás 90 fokos eltolású encoder jelnél.
Kapjál elő egy négyzetrácsos papírt, rajzolgassál ilyen jelalakokat, és látod majd az átfedéseket és tiltott csatorna állapotokat  (pl. 1, 1, 1, vagy 0, 0, 0 állapot nem lehetséges).

000000000


ANTAL GÁBOR

Amit Svejk ír azzal én is találkoztam de az is lehet hogy alapból csak kétpólusú motorra igaz. A hallokat fizikailag 60 ill 120 fokra lehet felszerelni és a feldolgozó logikát a szög alapján  ki kell választani  .  Azt is jó lenne kikötni amikor szögekről beszélünk  hogy a hallok fizikai szöghelyzet definiáljuk   vagy arról hogy a jelek milyen fázistolással követik egymást

000000000

Így van, bonyolultabb, ez egy picit, mint első ránézére tűnik. Vannak a fő periódusok, és azok n-szer ismétlődnek egy fordulat alatt a póluspárok számának függvényében. Így pl.
egy 8 pólusú motornál az egyik hall vagy opto elem a következőhöz képest 4 szöghelyzetben lehet felszerelve: Képlete: Alfa=15+N*90 fok, ahol N=0, 1, 2, 3.