Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Aknai Gábor gépe

Indította gaben, 2025 január 13, 13:14

Előző téma - Következő téma

gk6nzg8h4

Most látom a képen, hogy MK3-as a befogója a gépednek. Nekem pedig ISO 30-as. Akkor ez erre irányuló kérdés nem aktális már.

gaben

Szia,

igen Morse kúp hármas a gépezet.
Általában ha megoldható, akkor egyenirányú marással szoktam végigmenni a munkadarabon és lehetőleg minél kisebb belépési szöggel.
Ilyenkor tényleg szinte tükrös lesz a felület.
Ezen a marógépen még nincs gépi előtolás, egyelőre marad a kézi.
Mondjuk nem is hiányzik rá, pár esetet kivéve teljesen jól használható eredményt kapok kézi előtolással is.
Sajnos a tengelyek kottyanása az amivel nem vagyok megelégedve, így idővel szükséges lesz egy cserét eszközölnöm, mondjuk golyósorsóra és persze anyára.

zozo

"...egyenirányú marással szoktam végigmenni a munkadarabon..."

Csak óvatosan!

A manuális maró-, eszterga-, gyalu- stb. gépnek természetes tulajdonsága az orsó kottyanása. Amióta világ a világ. Ezért "vesszük ki" mindig a holtjátékot ha pl. újra méretre kell állni.
(Holtjáték kivétel: egyet tekerünk ellenkező irányba és úgy állunk a nóniusszal méretre.)

...és éppen ezért az ellenirányú! marást preferáljuk.
Ha mindenképpen "egyenirányú" marás szükséges, akkor szorítsd kicsit jobban be az éklécet, hogy ne tudjon a szerszám az anyagra ráharapni.

(természetesen nem oktatni/kioktatni akarlak, csupán egy jó tanács, 40 évig tekergettem a gépeimet)

gk6nzg8h4

Találtam egy angol rajzot a neten. Valami könyvkivágás, nagyon rossz a felbontása, ezért újrarajzoltam.

 Marást mutatja felülnézetben, és ábrázolja a ható erőket, különböző fogásvételnél, egyen és ellenirányú maráskor. A nyilak hossza egymáshoz képest arányosak. Törekedtem erre másoláskor.

 A képen látható erőket alá tudom támasztani saját tapasztalattal, 10-es szármaróval:
 Ellenirányú maráskor mindig nagy erőt kell befektetnem.
 Egyenirányú maráskor viszont 40%-os fogásvételnél azt éreztem, hogy nem is kell tekernem, mert a maró viszi magát előre. A 0,16mm-es holtjáték miatt, a kézikerék valahol a két végpont között volt, és nem nagyon volt ráhatásom.
 Ez azért baj, mert ha belső zsebet marok, és meg kell állnom valahol, akkor a holtjáték miatt képes továbbmenni.

Megj. Az eredeti kép a maró előtolását ábrázolta. Ha a maró előtolása jobbra tart, akkor a munkadarab előtolás ellenkező irányú.

  

gaben

Persze jogos, én is csak kis fogásokkal dolgozom ilyenkor.
Köszi az infót. [#wave]

Más: azt hiszem kijelenthetem, hogy a mágneses fúrógép állvány hozta az elvárt minőséget és könnyedséget.
Ma este belefúrtam az összes menetet is az alaplapba.
Gyorsan és hatékonyan lehet vele dolgozni, és se fúrót, se menetfúrót nem törtem el a műveletek közben.

    

svager

"Azt vettem észre, hogy jobbos forgás mellett az ütőkés az asztal baloldalától jobboldala felé készíti a legszebb felületet."
Nem áll teljesen merőlegesen a főorsó az asztalra.
Egy mérőórával ellenőrizheted ha körbeforgatod,lehetőleg minél távolabb az orsótól.  

Feleslegesen ne szenvedj a beállításával,ezeket lehetetlen pontosan beállítani mivel nincsenek összehántolva a felületek.  [#sniffles]

gaben

A gépállvány tetejének a síkba hozása a következő feladat, hogy a 10mm-es lemez jól fel tudjon feküdni majd.
Első ütemben Body Soft 211-el fogom a lehető legsimábbra hozni a zártszelvényeket, majd ha ezzel megvagyok,  speciális őntőgyantával öntöm ki pár mm-es vastagságban.
Az Alvin Plast egyik vegyészmérnökével konzultálva, nem lesz gond a kitt és a poliészter gyanta találkozásánál illetve nem lesz meniszkuszos sem.
A viszkozitása kellően híg a feladathoz.
Ez persze probléma is lehet, és emiatt szükséges lesz egy próbadarabon történő minta kiöntése.
5mm vastag felület eléréséhez a számítások szerint 2,65 liter öntőgyanta fog kelleni.
Alig várom, hogy lássam a végeredményt.
Most viszont túl hideg van a műhelyben, 13C fok környékén, ami nem alkalmas a feladatra.
Legalább 15C fokra lenne szükség a művelet elkezdéséhez, szóval várom a tavaszt. :)

    

Szalai György

Ha a jó terülés okán, tiszta, töltetlen gyantával öntöd, akkor még egy terhelés próbát érdemes lehet megejtened.

Egy gyantával felöntött vastaglemez darabra csavarozz egy másik vastaglemezt.
Lemez, gyanta, lemez.
Húzd meg a csavart kellő nyomatékkal és másnap nézd meg, hogy lelazult-e.
Nehogy későn gyere rá, hogy az üres gyanta kimászik a lemezek közül. [#nemtudom]

gaben

Persze lesz ilyen teszt is.
Sajnos pont a jó önthetőség oltárán áldozom fel a szilárdabb végterméket, de elvileg a nagy keménységre nem is lesz szükség.
Nem lesz agyonhúzva a lemez a csavarokkal, a lényeg csupán annyi, hogy egy sík felületre tudjam lerögzíteni a lapot.
A teljes polimerizáció után egy kemény és pl.: marógéppel megmunkálható felületet kapok. Nem hinném, hogy ezt össze tudom nyomni pár db csavarral, ráadásul egy relatíve nagy felületen.
De nagyon kíváncsi leszek a teszt eredményére, az első lépés úgyis az lesz. [#wave]

Szalai György

Bár azt irják, hogy a poliészter nyomószilárdsága 90-200MPa vagyis 900-2000kg/cm2 terhelésnél reped,(ha jól számoltam) de hordósodni alatta is próbálhat.

zozo

Gondolom a 10-es lemez nem sík és az állványhoz akarod lehúzatni.
Nem fognak kölcsönösen igazodni egymáshoz?

Az a műanyag annyira spécin terül, hogy nem lesz pl. homorú terülés és kikötés után? Nem értek hozzá, csak kérdem.

Baromi sokat dolgozol vele. Nálunk fordítva készült az asztal, mint nálad. Először jött a kifúrkált síkbamart 20-as alulap, azt letettük egy raklapra aztán rácsavaroztuk a 80-as bosch profil vázat, égnek álló lábakkal.
Bele a merevítő alulapokat, amik az elektromos szerelvény falai/doboza is voltak egyben. Aztán megfordítottuk és hátradőltünk :) Persze lehet, hogy kicsit drágább volt mint a tiéd lesz.

gaben

Szia Zozo,

a lemez sík, persze minimális görbület van benne a lézervágás miatt, de ezt elméletileg ki fogom tudni húzni a csavarokkal.
És igen az Alvin-Plast-os csaj szerint nagyon frankón terül és egyáltalán nem lesz meniszkuszos a széleinél.

Van vele munka ez tény, de sajnos az időm kevés és emiatt apró léptekben haladok.
Ennek is van előnye, mert legalább többször át tudok gondolni egy bizonyos feladatot.
Amit írsz a Te gépedről, az biztos jó megoldás és gondolom elég merev vázszerkezet jött ki a végén.
A költségekről inkább ne beszéljünk, én már nem is merem számolni, hogy mennyiben van. [#vigyor]

gaben

Sziasztok,

bár nem kimondottan CNC, de a hobbycnc gép építése közben végre elkészültem az új tervezésű Csiszagép 3.0 nevezetű csiszagépemmel.
Párhuzamosan haladok CNC masinával is, de az egy sokkal nagyobb falat. :)

          

PSoft

A Tőled már megszokott, átgondolt tervezés...
Szemet(is) gyönyörködtető, igényes kivitelezés...
[#eljen]

sufnituning

Nem beszélve arról, hogy a csiszát esetleg fel tudod használni a cnc-építéshez.
Szép lett![#eljen]
Jövő héten csinálok én is egy hasonlót.