Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Ezt készítettem a CNC gépemmel...

Indította gaben, 2025 január 13, 12:05

Előző téma - Következő téma

MacGyver

Ahogy itt nézegetem ezt a hajtóművet, feltűnt hogy van az alján egy csavar. Ez egy olajzó lenne? ha igen, akkor milyen gyakran kell ezt olajozni? vagy hogy kell? 10w40 castol?

  

000000000

Nagyon durva, ez a kicsi lassítás szerintem súrolja már a nem önzáró csigahajtás határát is.

Kicsit körülményesen (mint ahogy ez szokott lenni a fórumon) de így akkor végre minden tisztázva van. A 800*7/360=~15.555555 step/fok, és így az a feltétel is teljesül, hogy szerencsédre nem egész lépésben hajtod a forgatódat.

MacGyver

Nemhogy súrolja, de át is lépi. Simán elforgatom kézzel a tokmánynál fogva úgy, hogy rajta van a stepper..
alsó csavarhoz esetleg van tipped mi lehet?

000000000

Gondolom ha kicsavarod, akkor itt tudod leereszteni a "fáradt" olajat a hajtómű házából, illetve feltölteni vagy utántölteni új olajjal.

PSoft

Idéz...ez olyasmi hajtómű háznak tűnik, mint ami egy mezei GK ablaktörlő motornál van.

Ezt azért...jól benézted! :(

000000000

Az írás és saccolás pillanatában csak az alábbi homályos, fűrészporral/forgáccsal borított fotó állt rendelkezésre, ami engem leginkább csak egy ablaktörlő motor áttétel szerűségre emlékztetett.

Örülök, hogy miután a kolléga egy pdf-et is mellékelt, és megtisztítva, élesebb, tisztább képpel is prezentálta a forgatóját, te  utólag már ilyen okos vagy.

A lényeg azonban az volt, hogy az új, későbbi pdf infók, képek alapján tisztázódott a csak 7-es az áttétel (így nem is önzáró a csigahajtás, alsó határérték a cég katalógusában), így NEM EGÉSZ lépésben hajtja, hanem 800-al.

  

TBS-TEAM

Ezeket a hajtoműveket a gyártó a beépítési helyzetnek megfelelően tölti fel külömböző mennyiségű olajjal.
Még a beépítési helyzet miatt is változhat az olaj viszkozitása.
Minnél nagyobb az áttétel annál sürübb olajat használnak álltalában.
Élettartam nem kell utántölteni vagy cserélni csak akkor ha a szimering tönkremegy és csökken az olajszint.
80W90 körüli olaj a csigahajtoművekbe álltalában ha nincs meg a gyártó specifikációja.
József

PSoft

IdézÖrülök, hogy miután a kolléga egy pdf-et is mellékelt, és megtisztítva, élesebb, tisztább képpel is prezentálta a forgatóját, te  utólag már ilyen okos vagy.

Rosszul látod ezt is, mint azt a képet...
Nem!
Nekem már úgy szutykosan, .pdf nélkül is egyértelmű volt, hogy nem egy ablaktörlő csigahajtóművet használ.
De még csak...nem is rá hasonlítót. :)

Ezzel kapcsolatban pedig...ez volt a lényeg, nem a 800*7/360=~15.555555 step/fok utánaszámolása és leellenőrzése, hogy jól számolt-e a kolléga.

000000000

Sajnálom, de a lényeget nagy betűkkel írtam, és semmi köze a kötözködő, előítéletes szövegedhez. Mert ugye te olyan okos és rendkívüli képességekkel felruházott voltál és vagy, hogy a hajtóműházon PSoft módon át tudsz látni egy homályos fotó kapcsán, és így egyből még azt is meg tudtad állapítani, hogy ebben pontosan egy 7-es lassítású csigahajtás van. Ugyan már kérem, ne röhögtessed ki magad még jobban. [#nyes][#nyes][#nyes]

Hiszen pont azért írtam, mert a 28 vagy 14 életszerűbb, gyakoribb, gyakorlatibb csiga áttétel, mint az alsó határos 7-es. Így pedig könnyen érthető lett volna neked is, hogy miért vetődött fel bennem az egész lépéses hajtás gyanúja.

PSoft

Megint ferdítesz! :(

Soha nem írtam/mondtam az általad állítottakat, se magamról, se a csigahajtásról.
Sajnálom, de szerintem ismét te lettél nevetség tárgya...nem én.

000000000

A belinkelt doksid 4 oldalán látható, hogy milyen kenőanyagokat ajánl a gyártó. Ezek általában poliglikol alapú szintetikus, direkt hajtóművekhez kifejlesztett kenőanyagok. Az élettartamra kiterjedő töltet csak ilyen, vagy ezekkel egyenértékű más gyártók anyagaival érhető el akkor, ha az adott hajtómű méretének és felszerelési helyzetének megfelelő mennyiséggel töltik fel azt. Ezeket nem szabad keverni ásványi olajjal, mert mindössze 2% (mondjuk leeresztés utáni maradék) ásványi olaj képes tönkre tenni a szintetikus töltetet.

MacGyver

Á! szupi, köszi! akkor legjobb lesz ha nem babrálom.. soha :D

svejk

"...akkor te sajnos egész (vagy fél lépésben) hajtod a léptető motorodat, ami helytelen dolog CNC mellékhajtás esetén."

Úgy 15 éve én még az L297 -nek is örültem.
De akkor ipari vezérlőknél sem  találkoztam féllépésesnél nagyobbal, több gyártó inkább elment az 5 fázisú irányába.

Neked már akkor is volt microsteppes meghajtás fejlesztésed?

000000000

1984-ben a BME CNC szerszámgépek szakirányon a microstep hajtásokról már tanultunk, én 4 évvel később terveztem és készítettem el az első 800 lépéses meghajtómat.

Az 5 fázisú motorok pedig eleve már 2.5-szer nagyobb alap felbontásúak (0.72 fok), tehát egy féllépéses ilyen hajtás megfelel egy 1000-es 2 fázisú microstep hajtásnak. Ezért is szeretik még a mai napig is komolyabb ipari gépeknél ezeket az 5 fázisú motorokat alkalmazni, hiszen más hajtástechnikai paramétereik is sokkal jobbak, mint a 2 fázisúnak.

svejk

Ühüm... csak mert eddig nem emlékszem, hogy említetted volna aggályodat a féllépésesekkel szemben, sőt inkább a mikrosteppek linearitási hibáira terelted a figyelmet.

Persze én sem jegyzek meg mindent...

Az 5 fázisúakkal tisztában vagyok, nem sokkal a kezdésem után voltak Berger-Lahr hajtásaim.