Hagyományos forgácsológépek

Indította D.Laci, 2024 október 25, 08:56

Előző téma - Következő téma

fiztwshhk

Ezt próbáltam meg körül írni...
Ez a tengely így ebben a formában képes előre-hátra csúszni.

  

ywathzay

Az a fő kérdés, hogy azok a szánvezetékek mennyire pontosak, mert azon se közörülés, se hántolás nem látszik. Namármost működés szempontjából, a hogy szép porosra van festve a gép belseje, nem sokat nyom a mérlgen, viszont a végeredmény szempontjából a szánok állapota elsődleges kritérium.

bcj5gbmk4

Szia,
Mi újság a marógéppel? Haladtál mostanában a felújítással?
Jó lenne új képeket látni. [#wink]

fiztwshhk

Helló,
Köszönöm az érdeklődést.
sok képet nem csináltam közben. Jelenleg ki van ürítve a gépváz, csak egy üres totem oszlopként áll [#vigyor0]

Minden porcikája ki van takarítva, az olajzó furatok feltárva, kitakarítva, az olajzószemek kicserélve.
Az összes csapágy cserélve.
Tegnap a főorsóval végeztem.
Sikerült egy igencsak korabeli, de új csapágyat kapnom [#nyes]

Az előtoló hajtóműben is minden csapágy cserés. A Csigakerék meghajtó tengelyt és csigakereket valahonnan szereznem kell, vagy legyártani, mert így nem raknám össze.

Szóval szépen lassan csendben, de haladok vele.

          

3ztiz2p39

Az a csigakerék ment legalább 40 évet valoszinű 3 műszakban.
Te még ugyan fiatal vagy, de szerintem még kiszolgálni téged. :)

bcj5gbmk4

Látom, azért van mivel foglalkozni rajta......
Nagyon hasznos (legalábbis számomra) ha megosztod a tapasztalataidat, mert ha egyszer hozzám kerülne egy marógép, kb lehet számítani, hogy hol milyen hibát lehet találni.
Tervezed a szánvezetékek mérését, esetleges hántolását?

zadtvxh38

A helyedben én is kicserélném a csigát meg a kereket is , vagy legalább a bronzkereket újramarnám , a csigatengelyt meg nem nehéz kiesztergálni. Ha magának csinálja az ember akkor már legyen precíz és pontos, minimális holtjátékkal.

Szerintem nincs rosszabb mint egy pontatlan, tele holtjátékokkal megáldott gépen dolgozni.

3ztiz2p39

" ...a csigatengelyt még nem nehéz kiesztergálni..."

Ja... utána már csak hőkezeletetni kell és köszörültetni.
Ugyan már, szálljunk már le  földre. :(

zadtvxh38

Nem kötelező hőkezelni , plusz köszörültetni , de lehet azt is.  Csak mellesleg jegyzem meg 24-éve van egy STRIGON marógépem , még nem sikerült elkoptatni a hőkezeletlen csigatengelyt , igaz nem is használom nap mint-nap.

fiztwshhk

Szia Svejk,
Köszönöm hízelgő szavaid :D
Igen, lehet elmenne még pár évet, itthoni nem használat mellet.
De hangos is volt az egész segédhajtómű egyik irányba (visszavezethető a csigakerék holtjátékára), meg a behajtó tengely néhol élesebb mint egy jó minőségű konzervnyitó :(
Ma sikerült vennem egy gépkönyvet kifejezetten MU1000-eshez 1954-es, és abban van egy móricka rajz, ami alapján akár le is lehetne gyártani a csigakerék párost.

  

fiztwshhk

Hali,
Alapvetően a géppel nem volt baj, pontos volt, és működött minden funkciója. Na jó, a gyorsjárat sz@arkodott, mint mindenkinél, de ennek ennél a gépnél több oka is volt. És nem a kuplung :D
Az egészet a szánolajzás hiánya miatt szedtem szét, nem volt tervben egy "felújítás" De ahogy egyre mélyebbre ástam, tanulmányoztam a fellelhető rajzokat, mások képeit főleg TOS FA2U kiderült az elődök kontár munkát végeztek rajta. Ezeket javítgatom.
A nem megfelelő kenés hiánya sok "kárt" okozott a csapágyazásokban, ott ahol nem fértek hozzá olajzozgatni/zsírozni.
Az orsók, és szánok nem lógtak, nem kottyantak.
De pl a főhajtóműben is a csapágyak kenése nem volt megfelelő. A hátsó csapágyak pl nem is kaptak olajat, mert a cső, csak a csapágyház elé volt víve. Nem volt kifúrva ahogy  annak a rajzok szerint lennie kellene. Az ilyen és ehhez hasonló hiányosságokat pótolom.

És a gépet nem eladásra festem le :) saját használatra, és majd a fiaiméra (ha kell nekik) lesz rendbe téve a gép.

Sok fényképet nem csináltam, mivel egyedül voltam nem mosakodtam ki minden momentum megörökítéséhez, de fejben megvan minden.
Ha lesz kérdésed ne tartsd magadban ;)

Roger

      

bcj5gbmk4

Szia,
Jó látni ezt a felújítást. Sok tapasztalatot lehet még így nézőként is szerezni, hát még résztvevőként. :) A neten sok esetben a felújítás kimerül a festésben.....
Én majd egy gyalugépen szeretnék pontossági vizsgálatot csinálni, mert kicsit kúposat gyalul. Előtte le kell vegyem az asztalt, szánokat, orsókat meg kell tisztítani, stb...
Csak így tovább! Kíváncsian várom a folytatást! [#smile]

3ztiz2p39

Vagyunk olyan jóban, hogy nem bántásból írtam.

Inkább tapasztalat.

fiztwshhk

Szia Svejk,
Nem is vettem bántásnak ;) Tudom.
De ha már ennyire belenyúltam, és nem a termelésből hiányzik a gép, a lehetőségeimhez képest szeretném rendbe tenni.
Terveim vannak az előtolással, nem csak mint előtolás, hanem osztófej, hosszosztó használata. Ott viszont nem árt, ha nincs holtjáték, legalábbis nem negyed fordulat a meghajtó motortól.

fiztwshhk

Igen, itt a festés járulékos veszteség :D
Eddig amihez hozzányúltam a fémig le kellett tisztítani.
Pl az előtoló hajtómű ház tetején van egy olajzseb, de nem vezetett sehova. Nem is értettem hogyan találták ki anno, hogy a fogaskerékcsoport tengelyeibe ment volna az olaj, azok ki voltak fúrva, a csapágyfészkük szintén, de se továbbb. Már majdnem fúrtam egy lyukat a zseb "sarkába". Áh, mondom egy kicsit feljebb.. És hopp, beesett a fúró. Ott volt a gyári lyuk, tele szmötyivel, és lefestve....