Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Bipoláris motor vezérlés

Indította rty42, 2024 május 27, 11:05

Előző téma - Következő téma

besirkyjh

Szia
 
Odamész egy öreg nyomtatohoz és abbol kibontasz egy léptetöt aminek 6 vezetéke van .Na ezt a léptetöt tudod-e bipolvezérlöre kötni vagy sem anélkül hogy megváltoztadnád a motor fizikai bekötését ?
Ha igen akkor hogyan és hány féleképpen .
 
Maradjunk a példánál !!

besirkyjh


m6j2vsrdz

Maradjunk a fizika és mechanika síkján, szerintem.
Este megnézlek benneteket. [#vigyor0]

000000000

 
 
Nem.  
Rossz a végkövetkeztetésed. Szerintem, rosszul követted a dolgokat.  
Persze, ennyi szöveget, ennyi beírást. Már nehéz bárkinek is  
 
,,,,,,,,,,,,,,
 
A lényeg az volt. Amiről én végig írtam. Hogy adott egy gyári unipoláris motor. 6 vezetékkel.  
A Jani azt kérdezte, ha a közép kivezetéseket kihagyja, lehet e hajtani a maradék 4 vezetékkel, bipolárisan.  
Sajnos nem lehet.  
De még soros hajtásra se alkalmas így.
,,,,,,,,,,,,,,,,,
 
Ezután jöttek mindenféle mellékutcák. Fél tekercs, és egyebek. Na, ebből lett a keveredés.
De, ha az előző fejezetben írtnál maradunk. Akkor az úgy igaz. Próbáld ki.
Csak nézd meg, hogyan is vannak a pólus bekötések unipolárba. Valamint a tekercs irányok. Az már sokat elárul.
De, majd készítek rajzot.  
 
 

000000000

 
Igen!
Ha valaki, valakit sárba akar döngölni. A meg is teszi. Bármit írhat az illető. Lényeg a döngölésen van. Nem azon, igaz e amit ír.  
 

m6j2vsrdz

Zoli, #522-ben betettem egy linket. Ott a megoldás. Nem kell bekotorni a motorba, kihagyom a két középső közös csatlakozást, ez van leghamarabb. Aztán variálhatok a feszültségelosztással is stb. Nem kell újat feltalálni, csak alkalmazni másokét [#papakacsint]
De most tényleg mennem kell.

000000000

 
Természetesen, tudod. Fél tekercs üzemmódban.  
 

jani300

Kicsit többször vagyok itt emlegetve mint szeretném .  
Ahhoz hozzászólva amit írtál :
A "bifiláris" tekercselést hol is keressem a léptetőben ? A dinamóban szénkefének is kellene lennie , azt sem igazán találom .
Attól még hogy mit írtam az adatlapomra ,azért egy elég jó nevű szakközépiskolát sikerült elvégeznem .

000000000

 
Na, ez az ami nem megy átkötés nélkül. Mert a 2 tekercs, ellentétes irányú.
 
Hogy van bekötve az unipolár motor?
Két szélsőre kap pozitívot. Középre negatívot.
Ha a közepét kihagyod, és úgy adsz a két végére pozitív, és negatívot, lerontják egymást a tekercsek. Mivel ellentétes lesz a tekercs irány.
 

t5kzsyyvh


000000000

 
 
Tudod, erről már volt szó. Igen, lehet sorosként használni, de ahhoz meg kel fordítani az egyik tekercs bekötését mindkét félben.  
Mert ellentétes az iránya. Ez az apróság hiányzik abból az írásból (is).
 
 
Neked, mennyi mindent kéne még olvasni:))
 
 

robokacsa

jó nagy vihar lett apró kis motorokból.
Danibá fogalmazd bele írásaidba, hogy képzeljék el a tekercseket úgy mint ha elemek lennének sorba kötve, ill szembe sorba, így lehet jobban megértenek majd.

svejk

 
...és a Q-Tech féle leírással vége is lehetne a vitának!
 
 

svejk

És még sincs vége a vitának... :)
 
A linkeken található bekötéseket kiegészítettem a meghajtó áramkörök vonalas rajzával.
 
Danibá, Te állítólag jól tudsz rajzot olvasni.
 
Ha ez így van akkor tudod mit jelentenek a tekercseknél a "pöttyök".  
(aki nem tudná, ezzel jelöljük a tekercskezdeteket)
 
A két ábrán látható, hogy nem cseréltünk fel semmit a tekercseken.
 
Unipolárisnál egy középkivezetéses tekercsen  belül egy időben mindig csak egy fél tekercs kaphat áramot.  
Az áram iránya mindig állandó, de valahogy meg kell a mágneses mező polaritását fordítani, erre való a másik fél tekercs, mely az unipoláris bekötésben pont fordítva gerjeszti a vastestet, azaz megfordul a mágnese mező iránya.
 
A bipoláris soros üzemnél a két tekercs sorba van kapcsolva, a tekercsek erősítik egymást, az áram és ezáltal a gerjesztett mágneses mező polaritásának váltogatásáról a két db. un. "H"  
híd gondoskodik.
 
Látható, hogy ha a két üzemmód közt az egyik fél tekercsek polaritását megváltoztatnánk, akkor pl. bipoláris sorosban kioltanák egymást a tekercsek, ez végzetes lehet a vezérlőre.
 
Ha bipolárisban hagyjuk a helyes sorrendi kapcsolást és unipoláris vezérlőre kötve változtatnánk meg a tekrecsfelek sorrendjét, akkor pedig mind a Q1 mind a Q2 zárásakor azonos lenne a gerjesztett mágneses tér, azaz egy helyben toporogna a motorunk.
 
Danibá, ezek után kíváncsian várjuk a Te -legalább ennyire magyarázó-  skicceidet a tekercsvégekről.
Akár az enyémet is átjavíthatod a Paint segédprogram segítségével.
(de mivel a műszaki élet és főleg az elektronika mindig tartogat meglepetéseket, azt nem vitatom, hogy Te kifoghattál valami egzotikus motort, de az biztos hogy az nem általános)
 
Unipoláris üzem:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/Unipol.jpg" border=0>
 
 
 
bipoláris üzem:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/Bipol_soros.jpg" border=0>

000000000

Danibá! Már megbocsáss, de szakmai sületlenségeket írsz.
Nyugodj meg, a hat kivezetéses léptetőmotornál a tekercsek 99.9%-ban sorba vannak kötve, így lehet unipolárisan és bipoláris sorosan (ilyenkor a középleágazások szabadon maradnak) is használni. Nem kell azt szétszedni, Isten őrizz tőle. Ha majd legközelebb előadást tartasz a léptetőmotorokról, ezt a részt tanuld meg hozzá helyesen.:)