Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mach3 CNC

Indította gaben, 2024 április 09, 16:55

Előző téma - Következő téma

krnj79r9n

Sziasztok,
 
Végállásokkal lenne kérdésem. Eddig még nem foglalkoztam mach3 alatt vele, de most kellene. A mach3 a végállásokat, tényleg csak úgy tudja kezelni, mintha E-stop lenne? Úgy hogy rámész, akkor abba az irányba megáll a gép és az ellenkező irányba simán lejössz az nem lehetséges?
USBCNC kontrollerrel így működött amikor próbáltam.
 

000000000

ha rámész a végállásra, akkor meghúz az e-stop. Letudsz jönni az e-stopról jog-al úgy, ha a settings fülre mész és ott megnyomod az override limits gombot. Miután ezt benyomtad, akkor ki tudod venni a gépet e-stopból és le tudod jog-al mozgatni a tengelyt a végállásról.

cxmcdtrx

Van egy "auto limit override" funkció is, így nem kell mindig kézzel benyomni, csak a jog funkcióval egyszerűen lejárni a végállásról.
 
Itt ni:
http://www.micro-machine-shop.com/Mach3_settings.jpg" TARGET=_fnew>Mach3 képernyő

tibs

De ha a home limits ablakban megadod pontosan a tengyelyek mozgási tartományát és bekepcsolod a soft limits funkciót akkor rá sem engedi a végállásra.
Ha a programod kifutna a tartományból akkor figyelmeztet és ha mégis elinditod a határon megáll a tengely és mikor visszatér akkor megy tovább.
Igy csináltam egy kőrzseb helyett egy lapitott háromnegyedest. Először én is csak néztem de azután rájöttem.

krnj79r9n

Köszönöm mindenkinek,
 
Ezek szerint nincs is más mód, csak az, hogy a mach3 vészstopként kezeli a végállásokat.  
(Satu, villany leolt)
Végül is valahol ez érthető, mert a végállás után a fizikai ütközés következne. Csak azt gondoltam, mivel még nem foglalkoztam eddig vele, hogy a végállásnál az adott irányba simán megáll a tengely normál gyorsulással és ellenkező irányba egyszerűen lejössz a végállásról. Ezek szerint ilyen nincs.
 
Ki fogom próbálni a végállás kapcsolók mellett a soft limitet.
Gondolom a soft limit határait, úgy kellene megválasztani, hogy a végállások előtt, de a a home kapcsolón kívül, hogy tudjak home-olni. Továbbá a home kapcsolót külön bemenetre tenni a végállásoktól.

svejk

Végállást, biztonsági berendezést sose bízz szoftverre. :)
 
Régen kis léptetőknél sosem használtam végállást, mert minek, elég volt az elasztikus ütközőelem.
 
Később a nagy léptetők nálam  kimaradtak, jöttek a szervok ezeknél mindig megoldottam, hogy a végállás közvetlen a servo vezérlőt tiltsa le.
De a léptetőmotor vezérlőknél is van ilyen funkció, Én még az L297-hez is terveztem.
 
Igen jól gondolod, a Home kapcsoló a végállások közt legyen, ezen belül bárhol lehet, a helyét a Mach3-ban konfigurálni tudod.
A soft limit nagyon jó dolog, ha minden klaffol akkor sosem fut végállára a gép.
Sőt beállítható, hogy a soft limit előtt pár mm-rel már lassítson a tengely.
Persze ehhez kell pár dolog, pl. leállítás után nem tekergetjük el a tengelyeket kézzel, illetve a mach3 kilépésnél mindig mentjük a beállításokat.
 
Egyébként az ipari gépek is így működnek, a munkaterület szoftveresen van határolva, ha mégis végállásra fut, akkor általában van egy nyomógomb, amit nyomva kell tartani addig amíg le nem jössz a végálláskapcsolóról.
Persze az újabb gépeknél már nem nyomógomb van, hanem paramétert kel átállítan. Mint pl a mach3-ban, ahogy az előttem szólók leírták.  
 
 
 

krnj79r9n

Köszi svejk,
 
A vészstop az most villany elvonást csinál. Az E-stop gomb sorba van kötve egy relével a HDBB2 jelosztó kártya 12V-os kimenetén (tehát a relé folyamatosan behúz). Ha megnyomom a gombot, akkor a relé felold és az egyik kapcsolt köre tudatja a mach3-mal egy bemeneten hogy vészstop van a relé másik köre pedig két szilárdtest relét (fázist, nullát külön-külön) kapcsol ki. Ezek a szilárdtest relék sorba vannak még kötve a HDBB2 charge pump kimenetével is. Így amíg nem töltődött be a mach3 vagy vészstop van addig elveszik a villanyt a szervó vezérlők tápjától és a marómotortól is.
Egyébként DCS810 szervó vezérlők vannak benne.
 
Azt mondod a végállásokat is így kellene megoldani, hogy a szervó vezérlőket kellene tiltani?
Enable bemenetet használva? Esetleg a vészstopnál is elegendő lenne a szervó vezérlőket tiltani-engedélyezni és nem a villanyt elvenni?
Ez a gép most már biztosan így marad, mert tegnap este került bele végre a kapcsolószekrénybe, minden össze is lett kábelezve és még működik is. :-)
 
Külön kösz, hogy leírtad, hogy az ipari gépeken hogy van, ez is érdekelt volna.
Tehát akkor ezek szerint a mach3 működése jobban hasonlít az ipari gépek működésére, mint a CNC USB Controller (Planet CNC) működése. Az simán megáll a végállásnál, aztán ellenkező irányban lejössz a végállásról.
 

000000000

És mi van ha lendületben van a gép és mondjuk kb 50kg.és elveszed tőlle a tápot.
Mitől fog megálni??
Szerintem ez csak a kis játtékoknál vagy a kis emelkedésü orsóknál ha mükszik.
De pl:egy fogasszíjjas vagy bármilyen nem menet emelkedéssel mozgató dolognál már veszéjes is lehet.
 
Miért nem a vezérlő "engedélyező"bemenetét szakítod vagy tíltod le???

svejk

A felvetés jogos, két vagy többkörös védelem az igazi.
Nálam most az E-stop tiltja a vezérlőt ÉS lekapcsolja a hálózatot, csak egy segédtáp marad élve. (ráadásul a mach3-is értesül, az is tiltja a step jelet)
 
Megjegyzem a gyári AC vezérlőknél, frekiváltóknál külön paraméterrel beállítható, hogy mi történjen a tápfeszültség kimaradásakor, szabad kifutás, satu fék, stb.
 
Azért lehet jó a tápfesz elvétele is, mert pl. a hobby DC vezérlők egy jelentős része encoder szakadás esetén elindul az egyik irányba mint a bolond.
Az is lehet, hogy nem is nem kívánt mozgás miatt nyomja meg a dolgozó a vészstoppot, hanem más pánik miatt, ilyenkor jól jöhet az áramtalanítás.
 
A fentieket nem én találtam ki, bevált szokás.
 

svejk

Lásd Vasasnak írt válaszom, annyi kiegészítéssel, hogy a szilárdtest relé hamis biztonságérzetet nyújthat vészstop esetén, ugyanis az nem minősül galvanikus leválasztásnak.
 
Az ipari gépek még azt is figyelik, hogy ha megnyomod a vészstoppot, akkor biztos kioldottak-e a mágneskapcsolók, ha nem akkor figyelmeztet, és addig nem engedi újra indítani a gépet amíg ez meg nem történik.

krnj79r9n

Köszi nektek,
 
Hát úgy látom a nagyok közt sem teljes az egyetértés. :-)
Hát azért nem a engedélyező bemenettel tiltom le, mert eddig a kutya sem mondta. Éppen tegnap eset le, hogy lehet, hogy az engedélyező jelet pont erre kéne használni.
Most tanulom az egészet, nem vagyok elektromos szaki. Először raktam össze kompletten vezérlő szekrényt, DC szervóval, E-stoppal, charge-pumppal és végállásokkal. De komolyan büszke vagyok rá, mert korrektül néz ki a szekrényben és jól is működik. A végállásokkal még van egy kis dolgom hétfőn, amúgy kész. Van ami megmaradt az eredeti gépből, de nem sok. A hálózati szűrő, egy kis 5V-os táp, meg kismegszakító, kalapsín, kábelcsatornák. A többi az csere volt, a Polgárdi Balázs UC300-asára, HDBB2 jelosztóra, DCS810 szervó vezérlőkre.
Legközelebbi gépnél lehet az engedélyező jelekkel oldom meg a tiltást, illetve amit Svejk is javasolt tiltás ÉS lekapcsolás.
Itt nem lenne jó egy kis késleltetés a tiltás és a táp lekapcsolása kötött? Néhány, 100-200 ms-re gondolok, míg a szervó megállítja a tengelyeket, aztán áramtalanít.
Vagy hülyeség, van annyi tartalék még a tápban lekapcsolás után, hogy a szervó lefékezze a tengelyt?
A gyári AC szervó miből oldja meg a satu féket áram kimaradásakor? Ahhoz is energia kell nem kevés, mint amikor gyorsítasz. Sőt ez a normál gyorsítás-lassításhoz képest gyorsabb megállást jelent, nem?
Mondom laikus vagyok, csak agyalok. Na jó itt már nagyon elmentem a mach3 témától. :-)
 

svejk

A táp puffereiben jelentős enrgia tárólódik, (ezért is kell a tiltás is, amit Vasas is mondott) valamint fékezéskor pont a motor is generátorként működik, az is tölti a pufferkondikat.
Tehát bőven van enrgia a megállásig táplálni az elektronikát.
 
Majd mutasd be a művedet egy fénykép erejéig, nefélj itt biztos talál valaki benne hibát :))
 

krnj79r9n

Értem, tehát akkor nem szükséges semmi késleltetés a tápban tárolt energia még elegendő a tengelyek megállításához.
 
Le akartam fényképezni egyébként. Akkor jövő héten, felteszek pár képet. Abban biztos vagyok, hogy lesz aki talál benne hibát. :-)
De nem is baj, abból is lehet tanulni.

gp24ssft3

Sziasztok!
A Z-tengely forditott iranyban müködik. Hogyan lehet ezt àtàllitani?  
Elöre is köszönöm.

xfg6v697j

config/ports and pins/motoroutput
A Z tengely DIR jelénél ki kell pipálni az activ low-ot.
illetve ha már ki van pipálva,akkor kivenni a pipát.