Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

LinuxCNC

Indította gaben, 2024 április 09, 16:55

Előző téma - Következő téma

KoLa

A menetkifutás nem olyan lényeges ha egy fordulaton belül van, ki szoktam esztergálni menetvágás előtt és akkor semmi hiba:)

000000000

Jó lesz ez Lajos, csak azért írtam le ezt a kis kezdeti-vég szinkron eltolódást, hogy nehogy azt hidd, ez olyan mint egy igazi mechanikus lakatanya, sajnos a kijelző ablakok erről nem adnak tájékoztatást, Neked kell kitapasztalnod, mikortól szinkron az annak nevezett folyamat.

KoLa

A Te vezérlőd kijelzi hogy mikortól van szinkronban? és használja minden fordulatban az index jelet?

000000000

Nálam nem kell kijelezni, mert egységugrás szintű a probléma kezelése, azaz alapjel szinten mindig igaz a pozíciószinkron.
Ha tehát X távolságra ezt beprogramozom, akkor az végig X, és a végén a főorsó és az elmozdulás stimmel a menetemnelkedésnek megfelelően, azaz nincs maradó hiba gyorsulás miatt.
Jó is néznék ki, ha egy nem így lenne, hiszen a menetesztergálás csak egy dolog, az igazi problémák a gyorsulás-lassulás-irányváltás témáknál a sokszög vagy függvény esztergálásnál jönnek elő, ott aztán végképp bajok keletkezhetnek ezekből a kis pozíció elcsúszásokból.  
 
Index jelet csak egyszer használok, amikor állásból elindul a mozgás, utána már nem kell, hiszen jönnek a főorsó encoder jelek, azok pedig egyértelmű pozíciókat jelölnek ki.

ANTAL GÁBOR

Izgalommal figyelem a menetvágás alakulását de :
"Jó lesz ez Lajos, csak azért írtam le ezt a kis kezdeti-vég szinkron eltolódást, hogy nehogy azt hidd, ez olyan mint egy igazi mechanikus lakatanya,"    -szerintem egy mechanikus vezérorsó lakatanya kapcsolatnál a kopásból ( a készítés tűréséből ) származó kottyanás nagyobb hibát eredményez  és senki sem törődik vele ( figyelembe veszi a ráfutásnál ill az alászúrásnál)

x4rhew5r3

Szevasz Tibor,
az emc2 alatt sem olyan veszélyes ez a szinkronizálási probléma. Azt láttuk Lajos kísérleteinél, hogy a virtuális lakatanya nem sebességre, hanem szöghelyzetre dolgozik. A főorsó enkódere 1-es üzemmódban az A csatornán STEP, és a B csatornán DIR jelet ad a mozgásvezérlőnek. A DIR jelet ebben az esetben nem használjuk. A videókon lehetett látni, hogy a főorsót egészen lassan forgatva is szinkronban marad az előtolás.
Másik oldalról közelítve tudjuk, hogy a mozgásvezérlő a megengedett gyorsulást figyelembe véve engedi az egyes tengelyek sebesség változását végrehajtani. Mivel a visszacsatolás pozíció módban dolgozik, csak fáziskésés lesz az indulásnál, pozíció hiba talán kizárható.
A belépő oldalon kell hagyni 1 "virtuális" menetet, hogy a kezdeti fáziskésés a levegőben lévő szakaszra essen. Kilépésnél nincs ilyen probléma, mert a "tűrt" szakaszon pontos lesz a menet, a többi ott is a levegőben lévő szakaszra, vagy a kilépő kúpra esik.

000000000

Ez így kimondva szép, csak a tartalmára érdemes belegondolni, ha programban megadott szerény gyorsulási limit van. Ugyanis az út, sebesség, gyorsulás nem szétválaszthatóak, egyértelmű összefüggés van köztük az idő alapján (diffrenciál-integrál függvények határozzák meg). Így aztán sajnos pl. az út a sebesség idő szerinti integrálja. Mivel a tokmány folytonosan folyamatosan forog, akkor csak úgy tudod utolérni álló helyzetből és felvenni a szinkront az adott mellélhajtással, ha nagyobb előtolási sebességre is képes, mint a menetmelekedésből és a tokmány fordulatból adódik.  
Vegyünk egy kicsit jobb de még mindig léptető motoros hajtás példát,ahol a hajtás maximális adatok a következők:
a=600 mm/s2, v max=1800 mm/min.
Mi fog történni egy olyan főorsó fordulatszám és menetemelkedés esetén, ahol 1800 mm/min-el kell szinkronban lenni? Érdemes kiszámolgatni a rá- és túlfutási utakat itt is, itt már komoly csúszás jelenségek fognak bekövetkezni (majdnem egy 1 mm), pedig még csak stephajtásos gépet vizsgálunk szerény 1800-as előtolással.
Pont ebből a differenciál elmnéleti függvényrendszerből adódik az a dilema is, hogy csak úgy lazán ha arra nincs is szükség egy főrorsó hajtásnál nem illik step-dir pozíciószervót feltenni, mint azt itt a fórumon sokan teszik hanyag elegenciával. Óriási különbség van ugyanis egy csak sebesség szervo és pozíció szervo között annak összes lengéstani problémájával.

000000000

A step-dir pozíció servo milyen gondokat okoz főorsó hajtásnál?

000000000

Ilyen alapon az hagyományos eszterga is használhatatlan gép lenne, hiszen a kereszt és hosszszán is igen csak kottyan néhány századot, netán még egy tizedet is öregebb gépeknél, mégis tudsz századra dolgozni velük, hiszen tudjuk, hogy kell helyesen esztergálni és a holtjátékot kiszedni.
A mechanikus összekötéstől nincs jobb a világon és nem is lesz 100 év múlva sem. Csak ugye ez egy fix, és csak általában diszkrét értékekre beállítható áttétel, amit a cserekerek kiadnak kombinációban. Az elektronikus szinkron rugalmas és bármilyen időközben is változó áttételre képes, viszont nagy árat fizetünk érte: lassú és soha nem ott van szinte, ahol egyértelműen kellene lenni, el is veszíthetjük leszakadva befagyva menetközben, azaz állandóan küzd a szinkronnal több-kevesebb hibával az alkalmazott mellékhajtás és vezérlő program képességek alapján.
Én úgy vagyok, a mai napig mélyen meghajlok egy vezértárcsás automata eszterga előtt, sehol sincs termlékenységbe ehhez egy mai CNC eszterga. Csak ugye a korszerűség, a rugalmassági követelmények és csicsavilág mint korunk fő meghatározója kiüríti a műszaki tartalmat, és szemétdombra küldi a régebbi, adott feladatra sokkal korrektebb műszaki megoldásokat.
És ebben a korszellemben sajnos az a téveszme is benne van, hogy a számítógép egy perc alatt az ovodás buta gyerekből 40 éves tapasztalattal rendelkező szakit varázsol virtuálisan, ha valaki ezt el is hiszi, és beleéli magát. Sajnos a valóság pedig egész más, de ez már ugye kit érdekel manapság...:)

000000000

Na erre én is kíváncsi lennék mert nekem is step dir-es főorsó lesz és van 2 gépemen is. [#conf][#fejvakaras]

000000000

Csinálj egy hirtelen irányváltást egy nagyobb tokmánnyal szerelt főorsóval 1000 rpm vagy nagyobb fordulaton, aztán megtudod a gyakorlatban is.:)

000000000

Elég baj az Neked barátom!:)

000000000

Csináltam 200-as tokmánnyal irányváltást 1500 RPM-röl és semmi.
Minek kellet volna történni???

Sz.József

Kíváncsian olvasom itt a fejleményeket, de lehet , hogy nem kéne, mert egyre
nagyobb káosz kezd lenni a fejembe.
Most akkor végül is lehet lehet menetet vágni vagy nem?
Én veszem ki, hogy gyakorlazilag ige, elméletileg meg nem... Vagy mi is a helyzet?
Miért is kell 1500-as fordulatról hirtelen irányt váltani?
Azt értem, hogy tesztre jó, de a gyakorlatba...(?)  
Valaki homályosítson már fel...
Köszönöm.

Sz.József

Pál!
Ezt nem Neked akartam címezni csak véletlen volt.
Csak úgy általánosságban kérdezem...