Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

LinuxCNC

Indította gaben, 2024 április 09, 16:55

Előző téma - Következő téma

KoLa

Kíváncsi vagyok az újabb verzióra![#eljen]
Kellene Neked egy topic - isvarga eszterga vezérlője!

KoLa

Igazad van! tényleg lomha a főorsó fordulatszám váltásom,és a léptetők is határt szabnak a száguldásnak!
Régebben megállapítottam egy állandót ez úgy történt hogy 120 rpm főorsó fordulatnál menetvágás esetén kiírja az előtolás DRO mm/rev - ben a fordulatonkénti előtolást, ez itt 120 rpm és 13mm/rev, a kettő szorzata megközelítőleg 1560 ennek a 60%-a 936, kerekítsük 1000-re hogy könnyebb legyen számolni. ez az állandó ami alapján beállítom a fordulatszámot a menetemelkedéshez képest!
8 mm menetemelkedéshez, 1000/8 = 125 rpm ( 110 átmérőn 1:10 áttételen hajtott főorsóval 120 rpm , atombiztos menet)
2 mm menetemelkedéshez, 1000/2 = 500 rpm ( M16 menet 350 rpm, elég jó menet )
A zárójelben írt adatokkal vágok meneteket, a 60%-s léptetős határ alatt , amit még annak idején ajánlottál mint felső határt léptetős rendszereknél!én ezt a tanácsodat megfogadtam köszi!

KoLa

'menetvágás esetén kiírja az előtolás DRO mm/rev - ben a fordulatonkénti előtolást, ez itt 120 rpm és 13mm/rev'  
 
Ez természetesen a visszaúton értendő G0- nál!

wcsxp0uxa

Sajnos nem tudom behatárolni az időpontot ,hogy mikor kezdem/fejezem be . A mostanit 3évig írtam ,s évente újra kezdtem.(sajnos túl sok az új ötletem)

ANTAL GÁBOR

Lajos! Pár éve vettem egy szinkron hajtást elektronikát  T45 től . Szívesen fölajánlom neked (ingyen)  Elvileg (ha jól emlékszem ) tudja a kúpos menetet de szerintem Tibor biztos megírja amire szükség lesz ( Dos kell hozzá és közepes gép )

KoLa

Köszi Gábor![#eljen] majd megbeszéljük!

000000000

Lajos!
Valami nem világos nekem abban az esetben, ha a léptetős hajtás miatt csak pl. 1 m/s2 a maximális gyorsulása szánodnak. Vegyünk egy példát:
50 mm hosszon szinkronozottan akarsz menetet készíteni 5 mm-es menetemelkedéssel 120 1/min fordulaton. A szerszám áll, majd megérkezik a szinkronjel. Elindul a folyamat...
Na de a nagy kérdés: hány mm-t tesz meg a szerszámod addig, amíg szinkronba kerül? És mivel egyszer a megállási folyamat is elkövetkezik, ott ugyanolyan pozíció szinkronhiba keletkezik. Így aztán az a fura eset lesz, hogy az 50 mm megtett út nem stimmel a 10 tokmány fordulattal (5 mm emelkedésnél ugye pont 10 körbefordulás lenne 50 mm). Ezeken elgondolkoztál? Utána számolgattál, milyen torzított rá- és lefutási szakaszok keletkeznek így? Az EMC2-t ez nem zavarja, hogy csak részleges a szinkron? Vagy ezeket Neked a program kiszámolja és közli is Veled, hogy az 50 mm az nem annyi, hanem 50-X?

fektiforg

Szerintem nem olyan tragikus.
Számoljunk: A szánnak  gyorsulni kell 10 mm/sec -ra.
1000 mm/sec2 gyorsulással ezt eléri 0.01 sec alatt.
Vagyis ezt a sebességet a szán  0.05 mm hosszon felveszi.
És ugyebár minden menetnél a gyakorlatban sokkal több a ráfutás, kifutással számolunk.

fektiforg

Bocs!   Ezzel nem azt akartam mondani, hogy 0.05 mm távolságon szinkronba kerül, de valószínű nem 1- 2 nagyságrenddel több.  

KoLa

Tibor!
Pontosan nem tudom hogy valójában mi történik abban a 0.1s -ban amíg eléri a gyorsjárati sebességet, -ebben a példában elég a 60% az időnek vagyis 0.06s , a machnál nem számít mert csak az index jel érdekli egyszer.
Az EMC2 viszont állandóan szinkronizál ezért biztosan az első fordulat végén áll fel a teljes szinkron,mikor újra megérkezik az index jel, akkor ez egy főorsó fordulat alatt megy végbe, viszont ha az EMC2-nek is csak egyszer kell az index jel és utána csak a fázisjelekre figyel akkor akár egy negyed fordulat alatt is szinkronba kerül, ez azt is jelenti hogy nem szabad megváltoztatni a főorsó fordulatszámát közben mert akkor eltéveszti a menetet! de ezt majd még le tesztelem , mert ki kell deríteni hogy hogyan is van ez?

KoLa


Béni

9 évig dolgoztam CNC esztergályosként. Hunor 712, 721 és EMCO Tronic T1-el (Siemens klón) 1997-ig.
Mindegyiknél meg volt adva egy képlet, hogy a helyes emelkedésű menetvágáshoz mekkora ráfutás kell. (Fordulat és emelkedés függvényében.)
Még ezt alkalmazva is volt gond, amikor 3 bekezdésű csigát esztergáltam. (Nem az emelkedéssel, hanem a bekezdések egymáshoz viszonyított helyzetével.)
Tapasztalati úton kellett korrigálni a ráfutás távolságát. (Ezek a vezérlők még nem tudtak az indexjel pozíciójától eltérő szögű indítást és több bekezdésű menetet. Ezért a ráfutási távolság módosításával lehetett csak ezt megoldani.)
Tehát a probléma ipari, izmos analóg szervó esetén sem ismeretlen.

fektiforg

Szerintem a szinkron jel után a vezérlés "rácsimpaszkodik" az enkóder jelre :)

000000000

Köszi, igen ezek jönnek ki, tehát az 50 helyett 49.9 csak az igazi szinkron út, a többi az nem az. Na most ha nagyobb előtolási sebességet veszünk pl. 30 mm/s, és kisebb gyorsulást (nagy tömegű léptecses gépekre sajnos az 1 m/s2 lehet, hogy már necces ilyen sebességhez), akkor könnyű ugyanígy kiszámolgatni, hogy 1-2 mm is összejön. Nos ez az érdekes, hogy így már pl. egy 50 mm-es szinkron hossz jelentősen rövidül..., és jó lenne ha a program erről tájékoztatás adna, hiszen az előbbi példánál is már maradva az 49.9 nem egyenlő 50 mm-el.

000000000

Jogos! Na igen ez lett volna a következő felvetésem, hogy mi újság van így a több bekezdésű meneteknél?:) Én ezért mondom azt, a szinkronhajtás akkor az igazi, ha működési ideje alatt a főorsó fordulathoz mindig az adott menetemelkedéshez tartozó pozíció is tartozik, és a hajtás dinamikai minőségétől függően előbb-utóbb ez mindig igaz kell hogy legyen. Azaz nem mindenféle "üzemeszerű" lemaradással-túllendülésel kell játszadozni, amit ráadásul nem is ismer a gyanútlan felhasználó.