Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Na elvesztettem a fonalat a görbékkel kapcsolatban. Az biztos, hogy a vonali feszültségek között is 120 foknak kell lenni, úgy, mint a fázis feszültségek között.
 
Nem vagyok biztos benne, hogy a motor vezérlőjéből jövő két fázis 120 fokra van egymástól. Nem néztem meg szkóppal. Abból gondolom, hogy a KEB F5 frekiváltóból kijövő feszültség az csak 120 fokos tud lenni, (azt sem néztem meg szkóppal) és a motor erről a 120 fokos feszültségről járatva nem melegszik túl és nem mutat rendellenességet. Mert még mindég az a véleményem, hogy a 90 fokra tekercselt motor 120 fokos feszültségről csak nagyon jelentős hatásfokromlással volna járatható, de itt olyat nem tapasztaltam. A tuti, az biztosan a mérés lenne.

Szalai György

Nekem annyira nem hiányzik a szkópos mérés. Míg nem melegszik semmi, addig biztos nincs baj. Egyenlőre működik.
Ezer szerencse, hogy a saját gyártmányú jó drágát, azt nem kell megvenni. Mi ebbe a drága? Ezek az alkatrészek ma majdhogynem fiókszemét számba mennek.
A 3f váltót átalakítani 2f-re az elég gyökeres átalakítás. Majdnem csak a hűtőborda maradhatna meg. Na jó az IGBT híd is, ha elfogadható melegedés mellett még elég magas kapcsolófrekvencián tud járni ahhoz, hogy 1kHz szinuszt alakítson ki. (A KEB F5 ezt 16kHz kapcsoló frekvenciával csinálja.) Ráadásul egy jó frekiváltó lelke az a paraméterezhető vezérlés/szabályzás. Figyel feszültségeket, áramokat, frekvenciát, egy csomó funkciójú rámpaidőt, külső érzékelőket. A KEB F5 vagy 80 paramétere programozható. Ezektől tud szélsőséges terhelési viszonyok esetén is minden teljesítményt kihozni a motorból, anélkül hogy túllépné a motorra megengedhető egyetlen határadatot is. Ezeket egy házi gyártmányú frekiváltóban én nem tudnám kialakítani.
 
Amiért mégis azt mondom, hogy nem tökéletes megoldás a három fázisú frekiváltóról járatás, az a frekiváltók PWM üzeme. A KEB F5, az LCD terminállal együtt, többekközött képes mérni és kijelezni a motorra jutó nagyon rövid idejű feszültség tüskék amplitudóját is. Ez az érték a legnagyobb állandósult motorfeszültség 180V-ra állítása mellett 528V volt. Ez elképesztett. Gyilkolja nekem a szigetelésemet, amit pedig kímélnem kéne, ha sokáig akarom használni a motort. Ezért jobban örülnék egy analóg üzemű inverternek, ami kicsi felharmonikus és tranziens tartalom mellett lenne képes hajtani a motoromat. Ebben szerintem jobb a régi gyári motortáp, a mai modern frekiváltónál.

Szalai György

A múlt héten olvastam valamelyik frekiváltóval kapcsolatos oldalon, hogy bizony létezik a szinusz szűrő, amit a frekiváltó és a motor közé kell kötni és a motorra csak a tiszta szinuszt engedi, a többit megfogja.

000000000

Semmi extra nincs abban a szűrőben, 3 fojtótekercset szoktak sorba kötni a 3 fázisra. Akkor van jelentősége, ha hosszú kábel van a frekiváltó és a motor között, mert a kábel kapacitása beterhelné a frekiváltót a kapcsolófrekvencián.

svejk

Meglehet kicsit túl is lihegtük ezt a precise motor kérdést..
Ha erről annyira nincs info senkinek akkor nyilván nagyon régi, de mi van helyette??
vagy nem is olyan jó, főleg azért mert nekem még nincs :)


Szalai György

Ne is hajts rá, mert igazad van. Ez egy ósdi, elavult őskövület. http://www.fischerprecise.com/us/products/spindles/precise.html" TARGET=_fnew>Sokkal is vannak jobbak helyette, csak sajnos nem nekem. Ezért kell erre nagyon vigyáznom.

svejk

fázismérés:
köss az egyik fázisra 50Hz váltófeszt, akkorát hogy a megengedett áramot ne lépd túl
(mivel nagyfrekis motor úgy 2-10V nagyság körül lehet )
Pörgesd be valamelyik irányba, elvileg forgásban marad (ha nem, akkor forgasd  egy akkus fúrógéppel )
Kétsugaras szkóppal mérj rá mindkét tekercsre  
jegyezd fel a két tekercsen levő feszültség fázisszögét majd ugyanezt a mérést végezd el a másik irányba beforgatott motorral.
Ha az eredmény szimmetrikus akkor 90 fokos a tekercselrendezés.
 

svejk

És ez ugyan az a cég?
Tehát még élő?

svejk

Ezeknél legalább ott van hogy kétpólusú 3 fázisú indukciós motorok :(

Szalai György


0gbwyh99

SC 1060-0A    :   Operating speed (rpm) : 60000 - 160000  !!!!!!! [#wow3][#wow2][#wow1][#csodalk]

000000000

Szia György!
Fatasztikus, hogy mennyi "okos" hozzászólás
van a HF motoroddal kapcsolatban.
Szerintem maradjunk a következőben:
Ha egy aszinkron motornak 2 eredő tekercs
kivezetése van (4 drót, amit belül már össze is
köthetnek), az 2 fázisú, és korrektül csak akkor működik,
ha 90 fok fáziseltérésű szinus feszültséget
kap a két tekercse.
Minden más esetben csak forog valahogy, ami
messze van az ideális állapottól.
De ez mint már a szervo vagy step hajtásoknál is
már láthattuk, és tapasztalhattuk,
az embereket abszolut nem érdekli, forog és
kész, tehát működik.:) Hurrrá!:)
Még szerencse, hogy a villamos motoroknak
nincs lelkiviláguk, mert igen sok esetben
megtagadnák a forgást.:)


Szalai György

Szerbusz Tibor45!
De köszönöm hogy reagáltál!
Igen, az látszik, hogy csak nagyon szűk körben lehet ismert ennek a motornak a lelkivilága. (Mert szerintem, van neki.) Márpedig én ezt az ideális módon szeretném működtetni, hogy jó sokáig használhassam nagy megelégedéssel.
Véleményed szerint a kétfázisú rendszer, csakis 90 fokos fáziseltéréssel működhet helyesen? Azt mondod, nem lehet ideális működésű a 120 fokra tekercselt motor, 120 fokos két fázisról járatva.  
Jó lenne megértenem ennek az okát, mert ha ez így van, akkor nézhetek 90 fokos frekiváltót. Azt meg nem egyszerű találni, pláne Sensorless Flux Vector Control üzemmódúban. De szerencse, hogy az én motoromban legalább benne van a jeladó. És milyen jó kis jeladó!