Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ez ugyan nem BL, de legalább marómotor a javából. Nem találtam neki jobb helyet. És akinek kell, annak nagyon. Rajzoltam egyet.  
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Precisemotor%e9sKebF5frekivalto/PRECISE-S52HSCbekotes.jpg" TARGET=_fnew>PRECISE-S52HSCbekotes.jpg

svejk

A főáramkörön az biztos 120 fok???

svejk

Az a Hall elem is érdekes...
A Hall elem működéséhez mindig kell tápfeszültség, és a kimenetei jele is feszültség.
Nem valami más lehet az??

Szalai György

Sajnos a motor tekercselési szögét nem tudom egyszerűen kimérni, de a frekiváltó fázisszöge az biztos 120 fok és probléma nélkül együttműködnek. A motor hatásfokával, melegedésével biztos lenne probléma, ha nem 120 fokos lenne a tekercselés. De semmi. Nem melegszik. Kb két óra gyilkolás, kézzel lefogás, túláram, stb. során öt liter 8-10 C fokos vizet 18-20 fokra melegített fel. A jeladó ellenállásváltozás és szöghelyzet összefüggése is 120 fokos felhasználást tesz lehetővé. A 90 fokhoz nem nagyon adoptálható.
 
A legtöbb korszerű kialakítású Hall elem tápfeszültséget igényel. De azok működése is a mágnesesen vezérelhető anizotrop ellenállások felhasználásán alapul. Ma is kaphatók olyan analóg, passzív mágneses érzékelők, amikben csak ilyen ellenállásokból összeállított hídáramkör van felépítve. Persze ettől még a motorban lehet más, de én nem ismerek más elven működő érzékelőt, amin ellenállásmérővel ilyen értékeket mérhetek. Érdekesnek érdekes az biztos.

svejk

Rajzold fel a motor szemközti pólusait is..
nem hinném hogy asszimetrikus lenne...
 
 
Vannak valóban ilyen hidak pl. a KMZ10 de ezek nem a HALL effektuson alapszanak, hanem amit Te is írtál.
A Hall effektus röviden: nagyon vékony lemez két szemközti élén keresztül áramot átngedve, a másik két oldal élein a mágneses térerővel előjelesen arányos feszültség mérhető.

svejk

Persze attól hogy nem hiszem még lehet olyan a tekercselés :)
Nincs erről gyári info sehol?
Mivel/miről hajtják gyárilag???

Szalai György

Gyári infó? Hát én nem találtam. És akiket láttam más fórumon a neten, Ők sem.  Gyári motorhoz van gyári vezérlő, gyári csatlakozókkal, nem is dugható rosszul össze. A gyári hajtókáját csak kívülről láttam eddig. Ha legközelebb arra járok és megengedi a gazdája, akkor belenézek majd. Esetleg készítek pár fotót róla. Csak az okulás miatt.
 
Ha felrajzolom a szemközti pólusokat, (képzeletben) akkor is aszimmetrikus. Ez már csak ilyen. Tekercselő azt mondja ilyen nincs is. Élő ember meg még nem látta szétszedve szerintem.

3k74cecek

Ez meglehetősen érdekes. Nehezen tudom elképzelni, hogy ha csak két fázis tekercse van, akkor az 120 fokra van és nem 90-re. Nem vagyok biztos abban, hogy 3fázisról táplálva egyszerűen észrevehető bajnak kellene jelentkezni.
Mekkora teljesítményű ez a motor?
Miből derült ki hogy 2 tekercse van és nem 3?
Csak tapogatódzok, mert elég hihetetlennek tűnik számomra a dolog.
 
"A jeladó ellenállás változás és szöghelyzet összefüggése is 120 fokos felhasználást tesz lehetővé. A 90 fokhoz nem nagyon adoptálható."
 
Ezt viszont nem tudom értelmezni. Mi köze van a a jeladónak a motor tekercseléséhez?
Azért mert ilyen a jeladó, attól a motor még lehet akármilyen is, nem ?
 

Szalai György

Láttál olyan transzformátort, aminek két fázis tekercse van a primer oldalon és a szekunder oldalán három fázist állit elő? Ennél a motornál a vasban, a forgó mágneses mezőben, szerintem kialakul a harmadik fázis is. A kilencven fokra tekercselt egyfázisú motor azért olyan, mert a segédfázis kondenzátor fázistolása éppen 90 fok. De az én motorom nem kondenzátoros, hanem inverteres üzemre készült. Miért is lenne akkor 90 fokra tekercselve.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Precisemotor%e9sKebF5frekivalto/PRECISE-S52HSC.jpg" TARGET=_fnew>Erről a motorról van szó.
 
A tekercsek száma a vezetékvégekből és ellenállásmérésekből derült ki.
Segítség, béna vagyok!!! #3170
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Precisemotor%e9sKebF5frekivalto/PRECISE-S52HSCbekotes.jpg" TARGET=_fnew>A jeladó a méréseim alapján 60 fok tengelyelfordulásra ír le egy teljes szinuszt. . 90 fokra másfél szinuszt tesz meg. A 90, a hatvannak, nem egész számú többszöröse. Ezért ha nem is lehetetlen ez alapján vezérelni egy 90 fokos kétfázisú invertert, de legalábbis nem ideális.
120 fokhoz ideális, mert a 120 egész számú többszöröse a 60 nak.

svejk

Hmm.. Bár én csak két megfelelően összekötött trafóval láttam a 2 fázisból 3-at csinálni, de természetesen ezt 1 vasra is meg lehet tekerni.
Ha ez a motor így működik akkor már csak az indíték a kérdéses :)
 
Még nem szetted szét!!???
Hát milyen amatőr vagy te :))
Nálam tuti nem lenne biztonságban, még az esetleges sérülését is megkockáztattnám annak fejében hogy megértsem a működését...

4um5b65d

Nem is mindig kell szétszedni a cuccot , ha van egy hozzáértő a közelben aki elmagyarázza....
Történt pár éve, hogy vásároltam a zsibin a kínai kereskedőtől pár olyan golyóstollat ami ha mobiltelefon közelébe kerül akkor mindenféle csicsás színű leddel elkezd villogni. A kereskedő az orrom előtt kipróbálta mind a 3 darabot. Mikor is pont odalépett valaki és elcsodálkozott, hogy miként is működhet ez. Épp egy pár szóval válaszoltam volna neki az általam ismert elvet kifejtve, de megelőzött egy nem idén barnult értelmiségi, enyhe roma akcentussal beszélő egyén.  
Azt mondta, hogy:  "bellű van a zellem , kívű meg a villany"
 
Na, hát így működik a trafód is.....
 
[#vigyor3]

Szalai György

„Szétkapnám, mint malac a zsebórát.”
Azután ordítva bőgnék egy hétig!  Mert sajnos, nem lennék sokkal okosabb akkor sem, és összerakni ekkora pontossággal szerintem soha többé nem tudnám. Amit nem látok, azt pótolja a képzelőtehetségem, lassan megértem a működését is. Ha tönkremegy, akkor majd kibelezem, de addig úgy vigyázok rá, mintha aranyból lenne. Ha erre jössz, majd gyorsan elásom a kertben. Még többet tudok majd, ha megtanulmányozok egy gyári Precise frekiváltót belülről.
 
Az indíték az kérdéses. A motorba a szükséges energiát mindenképp be kell pumpálni. Ahhoz kell a megfelelő, tekercsbe épített vezetékhossz és keresztmetszet, meg a vaskeresztmetszet. Tehát nem lehet az ok tekercsanyag vagy vasspórolás. Lehet elektronikaspórolás a frekiváltójában. Két tekercs az két H hídat és minden mást igényel, három helyett. Az kevesebb melegedés is. Ennek a frekiváltója egy konyhaszekrény fióknyi méretű és nem univerzális. Csak ezekhez a motorokhoz alkalmas. Nem tudom mekkora hűtőbordák vannak benne, de még azt is el tudom képzelni, hogy majdnem tisztán analóg üzemű. Akkor persze melegszik rendesen, de kíméli a motort és nem termel felharmónikusokat.

bmejdz9nu

Nekem is vannak ilyen motorjaim...
Van Sopronban több is... Láttam az "eredeti" Precise frekiváltót is... (tényleg konyhaszekrény méretű"...
 
Egy biztos a motor: 2 fázisú... de miért? ...azt nem tudom... hogyan lehetnek a szögek?
 
Egyiket amit vettem egy magyar cég használta egy Commander SE frekivátóval... Ez ugye 3 fázisú... de úgy bekötve ahogy itt a rajzokon látható...
Megy... de a hogyan, miért?... na ez a kérdés...

svejk

Ha nekem kettő lenne, akkor főleg szétkapnám az egyiket :)))

3k74cecek

Még nem láttam ilyen trafót. Hol lehet erről olvasni részletesebben? Érdekelne a dolog.
 
Kezdem sejteni mire gondolsz a jeladónál.  
Ez a jeladó a frekiváltót vezérli ezek szerint.
Én azt hittem pozició érzékelésre van használva.
Ki is eset a gondolataimból, hogy ez maró motor nem pedig szervó [#falbav]. Úgy látszik nem szabad ilyen késői órában már ilyenekkel foglalkoznom.[#fejvakaras]