Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

Farkas Ádám

Ok csak annyit hogy ebben igy utólag kicsit kételkedem.

ybm4ifb

Oké..törölje aki tudja .
 
Tibor45..ahogy írtam,én szivessen vennék egy hozzá valo freki váltót..svejk féle megis felelne,de félek  hogy még nem megvásárolható...de ha igen..máris vevő lennék rá.
 
A hozzászolásod köszönöm,mivel én fémipari szakember vagyok,nem akarok saját káromon tanulni--igyis elég "csoro vagyok"(közalkalmazott) ugyhogy minden segítséget köszönettel veszek!!!
 
Ezis törölhető.

ebalint

Tibor!
 
Most t.képpen rajtad van a vörös napszemüveg?
 
Én normálisan kérdeztem.
Nem emlékszem, hogy vmikor is ilyen bika  módjára rontottam volna akárkire is.
 
Arra viszont emlékszem, hogy idióta vitában, amikor a szaktudásod pocskondiázták, akkor mondjuk úgy, " hogy melléd álltam", igaz nem szakmailag, mert nem értem föl ésszel, de azt lehetett érezni, hogy mi is zajlik.
 
Tehát most / lehet utoljára / kérdezek Tőled :
 
Gondolod, vagy tudod, hogy az ebben a motorban lévő drót szigetelése nem oké a 230 voltról járó 3 fázisú frekiváltóval hajtva ?
 
Esetleg ki lehet mérni?
 
Üdvözlettel,  ebalint

svejk

Keresd meg Egyújabbgépépítőt, hátha tud segíteni..
Amit én készítettem az is az Ő érdemeit dícsérik.
Nekem nincs időm vele foglalkozni, de hátha valaki tud segíteni a megépítésben..
Ha jól emlékszem éppen 13 ilyen motor van a fórumtársainknál.  
Fogjatok össze, tisztességes haszonnal akár valaki bele is vághatna az összes elkészítésébe...

Egyújabbgépépítő

Csak halkan szeretnék néhány gondolatot a témához fűzni.
Minden készüléken amit hálózati üzemre terveztek, jelzik milyen üzemeltetési körülményre alkalmas.
Ha nem található ilyen jelzés akkor senki sem garantálja hogy biztonságosan használható hálózatra kapcsolva.
 
Lehet hogy minden rendben lesz és évekig működig gond nélkül.
 
Lehet hogy egy extrém helyzetben pl. rövid túlfeszültség, életveszélyes áramütést okoz. (A hálózati üzemre tervezett készüléknek ezt ki kell bírnia)
 
Utólag megmérni mit bír ki a szigetelés természetesen lehet, de leginkább csak destruktív módon.
 
Szóval ebben az esetben mivel nem jelezték ezt a motort nem hálózatos üzemre tervezték.
 
Természetesen be lehet állítani egy frekiváltót hogy működjön, de senki nem garantálja hogy a felhasználó nem kap áramütést, senki nem garantálja hogy elbírja a 300V fölötti PWM tüskéket.
 
Mindenki saját felelőségére próbálkozhat.

svejk

No még én is annyit halkan hogy manapság senki nem garantál semmit, aki garantál valamit az sem tartja be :(
 
Tény, hogy a voltonkénti menetszám a működéséből adódóan magasabb mint normál 50Hz-es motornál.
(De pl. kapcsolóüzemű tápoknál is a primer tekercsnél 40-60 menetre jut  a teljes Dc busz feszültsége)
Ha lenne menetzárlat az valószínűleg rögtön túlárammal jelentkezne.  
A tekercskoszorúk még egy szigeteléssel el vannak válaszva a vasmagtól.
A villanymotorok nagyon kevés kivételtől eltekintve I-es érintésvédelmi osztályba tartoznak ezért kötelező a megfelelő védőföldelés. Ez sem kivétel alóla ezen a feszültségen.
Ha mégis baj van semmivel sem viselkedik másként ez a motor mint a hagyományos, estleg a kezdődő menetzárlatnál is letilt a jól beállított frekiváltó és nem engedi szénné égni a tekercselést.
 
Természetesen az első mondatomhoz híven én sem vállalhatok semmiféle garanciát semmire. Ajánlást adtam azt hiszem pont eleget, lásd Egyújabbgépépítő elektronikája, vagy a normál 230V-os frekiváltó 180 V-os leválasztótrafóról való járatása.

ebalint

Megnyugodtam...
 
Talán nem ebbe fogok elpusztulni.
 
 
Alapjaiban hüle vagyok a motorokhoz is, és így lehet, hogy az összehasonlítás nagy marhaság, de :
 
Azok a háztartási gépek, amelyek motorjai a 230 V -ra lettek tervezve, kb. max. 0,5 - 1 órát tudnak üzemelni, / kávédarálót azért nem járatnám ennyit /.
 
Ezeknek az átütési szilárdságával, stb. mi a helyzet?
 
Ez a motor a maga kis teljesítményével olyan robosztus, hogy látszik rajta, nem tönkremenetelre tervezték. Amennyiben az áramerősség be van tartva, akkor túl nem melegedhet /ez lenne egyik feladata a frekiváltónak/.
Ennél már csak a régi mosógépmotorok voltak markosabbak.
 
De tényleg érdekelne egy "kimérés", amilyent egyébként szoktak végezni hasonló, de mondjuk 230/400 V motorokon.
Milyen értékek adódnak.
Erre van vmilyen javaslat, vagy tök hülyeség?
e.  

msas

Ha van a műhelyedben digitális volt, ohm-mérő állítsd 200 Mohmos állásba és mérj a tekercsvégek és a test között, ha szakadást mérsz( tehát nem mutat ellenállást) akkor nagy valószínüséggel jó a motor szigetelése, ha mutat valamit akkor lehet kezdeni aggódni.  
A "modern" ( kb a 80-asévektő gyártott)  szigetelő lakkok (zománcok) 1Kv-ig kell, hogy szigeteljenek. Persze a szigetelés leromolhat, párás nedves körhyezetben, vagy a dinamikus használat esetén ( sűrű ráindítások, irányváltások),mert ilyenkor a tekercs mechanikusan az ellenkező irányba akar mozdulni és elkoptathatja a zománcot.

000000000

Svejk! A birkanyíró mennyit tud pörögni és mennyi a teljesítménye?

svejk

Az eredeti vezérlőjével azt hiszem 10800-at de ha a csapágy bírja meg lehet azt is nyomni 300 Hz-el, és mivel eredetileg 48v-os a feszt is lehet növelni.
Eredetelige mezei 608-as csapágyakkal van szerelve.
A P talán 200 W ,vagy csak 80?, nem tudom, majd valaki megírja...
Csak annak is olyan idétlen amorf formája van....nehéz normális felfogatást csinálni.
 
De Neked mint ügyinek máris ajánlom hogy esztergáld le az egész bordát és rakd be egy nagyobb alutömbbe :)

000000000

A piacon láttam,8000Ft-ot kértek érte. Olyan kis öklömnyi az egész, azt hittem a képek alapján, hogy nagyobb méretű.

svejk

A multiméteres mérés itt nem hinném hogy eredményre vezetne, ott kicsi a mérési feszültség.
A szigetelési ellenállás pedig  a feszültséggel nem egyenesen arányos.
Ehhez szigetelésvizsgéló kell, az ilyen dolgogat 1,5-2-szeres feszültségre vizsgálják.
 
De igazából mint kifejtettem alapvetően a szigetelési ellenállásnak a testhez képest esetünkben pont akkorának kell lennie mint egy 50 Hz-es motornál hiszen ugyan az a technológia inkább a menetek közti potenciálkülönbség jöhet számításba mint fő rizikófaktor.
Talán még az valamelyest visszabillenti a mérleget hogy mivel itt kevesebb a menetszám ezért vastagabb a huzal és valószínű a vastagabb huzalon vastagabb a szigetelés is.
Bár erről nem vagyok meggyőződve hogy ez így van.  
 

svejk

Igen, 4-8 ezer közt szokott mozogni az ára..
Én elpasszoltam az enyémeimet mert akkor még nem volt Home made frekiváltó projekt :(
A tengelyt is érdemes lenne kinyomni belőle és másikat csinálni csak utána a kiegyensúlyozás kérdéses..

Szalai György

„No még én is annyit halkan hogy manapság senki nem garantál semmit, aki garantál valamit az sem tartja be :(
 
Remélem, ebben azért nincsen igazad!
Ha érintésvédelem terén senki nem tartaná be amit ígér, akkor a világot nem fenyegetné a túlnépesedés.
 
Tizenhárom ilyen motor és ugyanennyi fórumtárs esetén, tizenháromszoros a balesetveszély is, ha helytelenül védik magukat az áramütés ellen.
 
Nekem nincsen ilyen motorom, nem is láttam közelről egyet sem.
Van rajta védővezető csatlakoztatására kialakított kötőelem? (földelőcsavar)
 
Mert ha nincsen rajta, akkor nem is sorolható római egyes érintésvédelmi osztályba és pont az általad is említett kivételek közé tartozik.
 
Csak nulla érintésvédelmi osztályba sorolhatók azok a gyártmányok, amik érintésvédelme önmagukban nem megoldott és védővezetőhöz nem is csatlakoztathatóak. Ezek érintésvédelme csak védőelválasztással, a környezet elszigetelésével, vagy más érintésvédelmi módú gyártmányba való beépítéssel oldható meg. Utólag nem könnyű rájuk védő csatlakozót kialakítani, mert nincs garantálva, hogy a gyártmány teste teljes egészében fémesen összefügg. Lehet az is, hogy a készülék egy részén utólag kialakított védőcsatlakozóba kötött védelem, csak a készülék egy részén nyújt hatásos érintésvédelmet. A másik részen fellépő testzárlat esetén (a földpotenciálnak a kezelő közelébe vezetésével) még növeli is az életveszélyt.

Szalai György

A szigetelési ellenállás mérést általában 250V-1500V vizsgáló feszültségen végezzük.  
A használati feszültségnél kisebb feszültségen végzett mérés nem mutatná ki azokat a hibákat, amik a használati feszültségen előállnak.
Törpefeszültségű gyártmányokat 250-500V-on.
Kisfeszültségű gyártmányokat 250-1000V-on.
Megerősített szigetelésű és kettős szigetelésűeket 500-1500V-on szabványos mérni.
 
Az elfogadható szigetelési ellenállás érték üzemi alapszigetelés esetén 2M Ohm, védőszigetelés esetén 4M Ohm.
 
Hőkészülékekre (forrasztópáka) más érték vonatkozik.