Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

000000000

OLV módban vezérlem az IMI motort is, u/f-nél épp hogy csak feljött a mélygarázsból, vektorosan vezérléssel sokkal nyomatékosabbnak tűnik.  
A névleges nyomatéka valóban hasonló a 2 motornak, de az IMI csak 2880-at forog 100 Hz-nél, az ELTE meg 6000-t, ezért az áttételt a duplájára növelem, így a kerekeknél 2x-es nyomatéknak kellene lenni. Ősszel még jó időben is próbálgattuk az Aixamot, de az IMI motor egyáltalán nem melegedett, igaz a menetszél is elég jól éri...
Igazából sokkal nagyobb teljesítményre nincs szükségem, 45-50 km/h-nál 2-2,5 Kw most a kimenő teljesítmény, az új motor miatt nem fog nőni a teljesítmény igénye a járgánynak. Abban reménykedek, hogy az új motornak jobb lesz a hatásfoka 100 Hz környékén, mert az IMI 90 Hz fölött már nem megy valami jól...

000000000

"ezért az áttételt a duplájára növelem, így a kerekeknél 2x-es nyomatéknak kellene lenni."
Ez nem igaz, ugyanis a nyomatékod a keréknél nem fog változni. Ennek oka pedig az, hogy a 6000-es fordulatú motorod ha azonos teljesítményű a 3000-es fordulatúval, akkor a nyomatéka viszont csak a fele. Hiszen az alábbi képlet a mérvadó: n1*M1=n2*M2, ahol n a fordulatszáma, M a nyomatéka az adott motornak. Így aztán az a helyzet, hogy nagyobb gyorsító nyomatékot ha az eddigi autó végsebességhez ragaszkodsz, csakis nagyobb teljesítményű motorral tudsz elérni.

000000000

 
Tehát a régi motorod gyárilag 1440-es fordulatú ?  
Akkor ez a motorod hiába kétszeres teljesítményű a nyomatéka csak a fele.
Van egy 250 Wattos motorom aminek pár százas fordulata. ( 8 pólusú lehet )
Ennek két 300-350mm hosszú tengelye van amibe emberesen bele lehet kapaszkodni.
Frekvenciaváltóról már 3Hz-nél se lehet megfogni mert vagy felcsavar vagy leszedi a tenyeredről a bőrt.
Tehát neked egy olyan motor kéne ami 6 vagy 8 pólusúra van tekerve és nem kettőre.
Viszont ez mellet bírni kéne a frekvenciát is hogy legyen sebességed.
 

s2k5ycubj

És egy AC-szervó motor mit csinálna? Lehet egyáltalán frekiváltóról hajtani? Csak azért kérdem mert szokott itt lenni viszonylag olcsón bontott ilyen motor. Engem is érdekel,mert a főorsómat majd egy ilyennel szeretném hajtani.

000000000

 
Vannak olyan frekvenciaváltók amik képesek szinkron motort meghajtani, de eddig nem találkoztam ilyennel.  
Talán a Yaskawa V1000-es leírásában ütköztem bele ilyesmibe a múltkor.
Visszacsatolás nélkül nem hinném hogy jobb lenne mint egy sima motor, sőt csak a probléma lenne több inkább.
   

000000000

Az Elte motor 4,7 kW/3000 RPM, az IMI motor meg 2,2 kW/1440 RPM. Az öreg IMI motor szlipje drasztikusan nő 90 Hz fölött, az Elte viszont 100 Hz-re van tervezve, szerintem ott még jó lesz a hatásfoka.
 
Nem akarok vitázni villamosmérnökökkel, mert én csak egy építész vagyok, de szerintem a nagyobb motorral jobb lesz a gyorsulás, ha az aksik győzni fogják árammal a nagyobb frekiváltót...
Szerintem nagyobb sebességnél az új motorral a fogyasztás is kisebb lesz, majd lemérem azt is pontosan.
Az IMI motorral 12 km-t mentem oda-vissza a reptéren, amikor a fogyasztást méricskéltem különböző sebességeknél. Hamarosan kiderül az új motor mit tud, addig meg lehet tenni a téteket..:)

000000000

A V1000 tud PM motort vezérelni OLV módban, de csak csökkentett nyomatékkal. Akkor meg lehet nincs sok értelme...

000000000

Katalógusból én is tudnék jobb motort választani, de azt nem bírnám megfizetni...
A 2,2-es 4 pólusú motornak 14,8 Nm a névleges nyomatéka, a 4,7-es 2 pólusúnak pedig 15,4 Nm. Viszont a 2 pólusú motor 1:5,5-ös áttétellel hajtja a kerekekek, a 2 pólusú meg 1:12-es áttétellel. A vonóerő elméletoleg több mint a duplája lesz, ha tudok venni egy nagyobb frekiváltót...

000000000

Mivel az Elte motorod ~ kétszer akkora teljesítményű, így valóban jobban fog gyorsulni a járgányod. P azonosság esetén van az, amit írtam, de mint most kiderült, nem egyforma a két motor P-je.

svejk

Hoppá!!
Baj van!  
Bár én ajánlottam a motort amikor 100 Hz-est kerestél, de most látom csak hogy ez delta/csillag-220/380-as 50 Hz-en.  
Ebből adódik ami az adattáblán van, hogy 100Hz-en deltában 380 kell neki.
Fogod győzni fesszel???

svejk

Tehát ez a motor gyakorlatilag alig különbözik egy mezei 220/380-as 2800-as fordulatú motortól :(

svejk

Csak az lesz előbb-utóbb, amit már régóta sulykolok beléd, hogy csak akkor tudsz jobban gyorsítani ha teljesítményben túlméretes motort használsz.  
A kisebb motort hiába nyomod meg nagyobb frekiváltóval, nagyobb árammal, előbb utóbb telítődik a vasmag és nem jön belőle ki több nyomaték. Hogy ez hol következik be azt nem tudom.
 
Régebben méregettem telítődést azokon a bizonyos 48V-os soros motorokon. Gyakorlatilag a gyári adatokkal 80-85%-ban volt kihasználva a vasmag.
Kicsit még lehetett rajta tuningolni, de gyorsan elértem a nemlineáris szakaszt.

svejk

Mondjuk most a motorod már túlméretes, de a feszültség miatt valószínű nem kell a 100hz-et erőltetni.
Persze az is igaz, hogy a 100Hz közelében már nem feltétlen kell akkora nyomaték, vagyis a nagyobb sebességtartományban csökkenni fog a gyorsulásod.  
Valahol majd beáll az egyensúly.
az biztos, hogy a kitartásod példaértékű! [#eljen]

000000000

4 kW-nál nagyobb motort nem akartam az Aixamba betenni, 2x-es túlterheléssel annyinak elégnek kell lenni. Ha esetleg majd nem tudok vele felmenni egy hegyre, akkor legfeljebb majd beszerelek egy váltót..:)
Nagy nyomatékra csak induláskor van szükség, ha a frekiváltó bírja árammal, akkor nem lesz gond a gyorsulással. Az IMI motortól tuti hogy erősebb lesz az Elte.  
Ha jól tudom, az 50 Hz-nél elért teljesítményt 100 Hz-ig akkor is tartja a motor, ha a feszültség nem nő tovább, csak a nyomaték csökken az 1/f függvény szerint. 60 km/h sebességhez bőven elég 4,7 kW. Nem versenyautót akarok építeni, a jó hatásfok sokkal fontosabb szempont, márpedig 100 Hz-nél az Elte motor sokkal jobb hatásfokkal fog dolgozni, mint az IMI.

vjanos

Nemrég frekiváltósítottam a kisesztergámat...  
Olyan 40 Hz alatt eléggé cicereg a motor, ilyenkor mit érdemes állítgatni?
 
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/F9D66D72-2AB7-4078-BE1D-771AA9E051CE/0/2000IM.pdf" TARGET=_fnew>Ilyen Danfossról van szó.
 
A motor sima 3f, 1440 fordulatú, a tábláján levő adatait beállítottam a menüben.