Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

Bencze András

Ennyire nem kell komolyan venni, nyugodtan kikapcsolhatod akár 5-10 percenként is.

robroy007

kérdés:
 
frekiváltó yaskava V1000
 
hány kimenet kell ahhoz hogy tudjam előre-hátra és pwm szabályozni??
 
mert ahogy nézem ez így most 3 kimenetet igényel
és nekem csak 2 lenne rá  
megoldható-e hogy a két irányt relé kapcsolja nyitó záró érintkezővel és a pwm-re meg a fordulat szabályozás  
de ilyenkor nem gond az hogy állandóan start jelen van?
 
sose csináltam még szóval kéretik nem le hurrogni

000000000

Tesztelgettem tegnap a járgányt, de nem működik a stopper a telefonomban, így nem tudtam lemérni a gyorsulást. De igazából csak 40 km/h-ig van gyorsulás, azt viszonylag hamar eléri a kocsi, utána még nagyon lassan tovább tud pörögni a motor. Sajnos már a 40 km/h-nál is kb. 80Hz a kimenő frekvencia, gondolom ez a 27 éve gyártott motor nem igazán működik jól 100 Hz felett...
 
A lefutási rámpát a barátom 6 mp-re állította, de akkor nagyon óvatosan kellett felengednem a pedált, mert nagyon nagy volt a motorfék, és a visszatöltő áram is a max. 16A körül volt. Próbaképp átállítottam a lefutást 50 mp-re, most sokkal kellemesebb a motorfék, és a visszatöltő áram is csak 7-8A. De az az érdekes, hogy nem 50 mp alatt fékeződik állóra a kocsi, ha a frekit leviszem nullára, hanem kb. 8-10 mp alatt csökken a sebesség nullára, 40 km/h-ról. A lefutási rámpánál az idő nem a lefutás teljes hosszát jelenti? A felfutási rámpa időt is felvittem 15 mp-re, de kb fele annyi idő alatt eléri a 40 km/h sebességet az Aixam. Viszont a pláza mélygarázsból épphogy csak fel bírt vánszorogni a járgány, már azt hittem megáll a lejtő tetején. Sajnos lendületből nem lehet felmenni az emelkedőn, mert a sorompó pont a lejtő előtt van. Próbáltam beprogramozni egy nagyobb indítónyomatékú u/f karakterisztikát, de nem éreztem nagyobb gyorsulást, mint a lineáris beállításnál. Viszont az áramfelvétel megduplázódott 50Hz alatt, és 40 km/h-nál is 5A-ről 6-7A-re nőtt a motoráram. Visszaállítottam nullára a kezdő frekit éa a kezdő feszültséget, kivettem a töréspontot, most 270 Hz a max kimeneti frekvencia és 250V a max kimenő feszültség. Mondjuk azt nem értem miért állított a barátom 270 Hz-es max. kimenő frekit, mert ha teljesen benyomom a pedált, akkor is csak max. 95 Hz a frekvencia. Esetleg ez azt jelenti, hogy 95 Hz-nél csak kb. 90V feszültséget kap a motor?

svejk

A 2 kW és az 500 kg-od hallatán érzésre ez is szép eredmény.
Egy Simson motor 2,7kw-os és an én 100 kg-omat már igencsak megérzi.
Kis Polski 22 kW és alig nehezebb mint a Te járgányod.
 
A motor vasteste bírná az akár 200 Hz-et is, de sajnos elfogy a feszültséged ehhez az 50-Hz-es tekercseléshez.
Amiket leírsz adatokat sokféleképpen lehet beállítani, a 250V a max. kimenő frekitől függetlenül tartozhat 50hz-hez is.
 
Most U/f üzemmódban használod? Akkor kis fordulaton elég gyér a nyomaték.
 
Vektorüzemmódban sokkal jobb lehetne, de ugye az valóban többlet energiafelhasználással jár de egyben a leadott nyomaték is nagyobb.
Ha nem térsz át AC-szervora akkor minimum meg kellene fejelned a motort egy encoderrel és zárt visszacsatolást csinálni.
(ugye ez az AC-szervoban helyből benne van, illetve annak egy picit a hatásfoka is jobb mint a mezei aszinkronnál.)
 
Nem esett még szó a váltóról. Milyet használsz?

Kristály Árpád

Halihóóó
Woodoopilot!!!!!!!!
Levél ment...

000000000

Ma rájöttem végre hogy miért nem ment a sebességkeresés. Ha a pedált benyomva tartottam, és ki-be kapcsolgattam a "run" parancsot, akkor nem volt rángatás. De ha felengedtem a pedált, és a frekvencia leesett nullára, miközben visszavontam a run parancsot, akkor állóra fékezte a motort a frekiváltó, mielőtt újra felpörgött. Az analóg bemeneten kicsit állítottam, így most felengedett pedálnál 2,5 Hz a freki, ha meg teljesen benyomom, 100 Hz. így már működik a sebesség keresés, amikor a run parancs visszavonása után (fékezés után) a még guruló kocsinál újra rálépek a menetpedálra. Csak most kicsit sokat gondolkodik a frekiváltó induláskor, de majd megpróbálok csökkenteni a retesz időn (baseblock time).
 
_A vezérlést átállítottam érzékelő nélküli, nyílt hurkú vektorosra (OLV), azt látom, hogy nagyobb lett az áramfelvétele a motornak, de sík úton nem érződik sokkal nagyobb gyorsulás. De majd akkor derül ki jobb-e így a vezérlés, ha megcsinálonm a mélygarázs tesztet. Legutóbb épphogy fel bírt jönni a lejtőn, ha OLV vezérléssel jobb lesz a mászóképesség, akkor belefér az a kis többletfogyasztás.  
 
De még be akarom kapcsolni az energy saving funkciót is, az állítólag csökkenteni fogja részterhelésnél az áramfelvételt.
 
Az auto tuningot újra megcsináltam a vektoros vezérlés miatt, most sokkal tovább méricskélte a motort a frekiváltó, mint amikor u/f-re volt állítva A1-02 paraméter.
 
Ezt a motort csak próbaképp vettem, úgy gondoltam ha működik az AC motoros hajtáslánc, venni fogok egy korszerűbb, jobb hatásfokú, nagyfrekvenciás motort. Hogy sima AC lesz, vagy szervó, az attól függ mit találok megfizethető áron. 3 kW-nál nagyobb teljesítményre szerintem nem lesz szükségem, inkább a frekiváltóból kell egy nagyobb teljesítményű, mert most 16%A a max kimenő áram. A G7-es frekiváltó 19,7A-t tudott, és érezhetően jobb volt az Aixam teljesítménye.
 
Váltó nincs most az Aixamban, az eredeti irányváltót meghagytam, csak kivettem belőle a felesleges fogaskerekeket. Az áttételi arány eredetileg 1:10 volt, de az túl nagy lett volna a 4 pólusú motorhoz, ezért átvariáltam úgy, hogy most 1:5,5 a motor és a féltengelyek közötti áttétel aránya.  
 
Hogyan lehet ide képeket feltenni? Egy kép többet mond ezer szónál is..:)

000000000

Délután újabb próbaút volt egy hosszú egyenes útszakaszon. Először a délelőtti beállításokkal mentem pár "kört", ezután pedig bekapcsoltam az energy saving opciót. Úgy tűnt, mintha még nagyobb lett volna az áramfelvétel, mint előtte, ezért végül kikapcsoltam ezt a funkciót. A max. frekvenciát levittem 76 Hz-re (40 km/h), így amikor padlóig nyomtam a pedált, pontosan egyforma volt a  freki minden alkalommal. Az út kicsit lejthet, vagy a szél fújhatott, mert egyik irányban mindig nagyobb volt az áramfelvétel, de az átlag motor áram 6A körül van. Korábban a DC betápnál mértük az áramot lakatfogóval, de most csak a frekiváltó kijelzőjén tudtam leolvasni az áramerősséget. Úgy tűnik az OLV szabályzásnál sincs nagyobb áramfelvétel 40 km/h-körül mint u/f-nl,csak kisebb sebességnél nőtt az áramfelvétel, de úgy tűnik a gyorsulás is jobb lett.
 
A retesz időket (L2-02, 03, 04) levittem 0,1 mp-re, így érezhetően hamarabb reagál a motor a futás parancsra. Viszont kicsit rángatott elindulásnál, gondolom a megrekedés elleni védelem kapcsolhatott be, de a felfutási rámpához hozzáillesztettem egy 0,3 mp-es s-görbét, így most szépen, rángatás nélkül indul el a járgány, még akkor is, ha egyből padlóig nyomom a pedált. 1-2 mp-ig kicsit lomha a járgány, de aztán rendesen meglódul. Az áramfelvétel gyorsításnál sík úton 14,5A körül van, amíg u/f vezérlés volt beállítva, 16A-is mutatott a kijelző, pedig akkor majdnem a duplájára volt állítva a felfutási idő.
Gondolom még lehetne játszani az u/f karakterisztikával is,  de a forgó autotuningnál beállítódtak az értékek, és ahhoz nem nyúltam, csak a max. frekvenciát növeltem meg, mert az csak 50 Hz volt.

Rinaldo

Szia Zoli!
A képeket töltsd fel a cnctar.hubay.com-ra.
Ha nincs oda hozzáférésed, küld el nekem a képeket, készítek neked egy könyvtárat oda és feltöltöm a képeidet is. A linket itt legalul megtalálod.(Fórumtagok ftp könyvtára)Ha a gazda előkerül majd kérsz tőle közvetlen ftp hozzáférést. Ha feltöltöttem a képeidet már magad is ide tudod majd illeszteni.

svejk

Mindig a DC áramot mérd ami az akkukból ki vagy befolyik. Ez a legbiztosabb módja az összehasonlításnak.  
Kis célműszerrel a be és kifolyó áramból nagyon jól tudod majd azt is saccolni mennyit van még az akkuban hátra.(a feszültségmérés csak tájékoztató)
Az hogy a motoron mennyi folyik különösebben nem érdekel téged,(főleg később) majd a frekiváltó megvédi magát és a motort.
 

000000000

Itt vannak képek az AC motoros Aixamomról:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/woodoopilot/

svejk

http://cnctar.hobbycnc.hu/woodoopilot/" TARGET=_fnew>Így a lustábbak is megnézik.:)

svejk

Mi pénz egy ilyen Aixam?
Csak úgy saccra tól-ig.

000000000

Ha el van látva már azonosító rendszámfélével olyan 400-ezertől egész 2 millióig

svejk

http://www.hasznaltauto.hu/auto/aixam/400/aixam_400-6281756" TARGET=_fnew>Csak úgy kapásból egy.
Igazából a műszaki adata az érdekes, 5kW-os az eredeti motor.
Lehet nem is adom én el a 4,7 kW-os szervomat :))

svejk

400 köbcentihez nem kevés az 5 kW ??